Utrecht groeit verder door: 44.000 nieuwe woningen tot 2040 - De Utrechtse Internet Courant Utrecht groeit verder door: 44.000 nieuwe woningen tot 2040 - De Utrechtse Internet Courant

Utrecht groeit verder door: 44.000 nieuwe woningen tot 2040

Utrecht groeit verder door: 44.000 nieuwe woningen tot 2040
Een luchtfoto van de Merwedekanaalzone. Foto: DUIC / Robert Oosterbroek
Utrecht groeit de komende jaren stevig door. In het Meerjarenperspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) is te lezen dat er tot 2040 44.000 nieuwe woningen bij moeten komen. Het inwonersaantal zou op 433.000 Utrechters liggen.

Utrecht groeit de komende jaren stevig door. In het Meerjarenperspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) is te lezen dat er tot 2040 44.000 nieuwe woningen bij moeten komen. Het inwonersaantal zou op 433.000 Utrechters liggen.

De gemeente schrijft dat er in Utrecht voor alle doelgroepen wordt gebouwd. In 2017 is de bouw gestart van meer dan 4.500 woningen; bijna twee keer zoveel als in 2016. De verwachting is dat de groei doorzet tot 13.500 woningen in 2020. Meer dan de helft van al deze woningen valt in het sociale- en middenhuursegment. “Met de bouw van 2.600 middenhuurwoningen in de komende drie jaar, wordt het tekort ingelopen”, staat in het MPSO.

In sociale huursector zijn wel reden voor zorgen. Er komen 5.000 woningen bij, waarvan de helft studentenwoningen, maar dat is niet genoeg om het tekort op te lossen. De gemeente en woningcorporaties zoeken daarvoor naar oplossingen. De leegstand van kantoren neemt af van 12,5 naar 8,3 procent, waardoor er minder mogelijkheden zijn om die gebouwen te transformeren tot studentenwoningen. Ook bij winkelruimtes is de afname van leegstand te zien: van 5,2 naar 4,7 procent.

Leefbaarheid en bereikbaarheid

Met de groei van de stad komen ook andere aandachtspunten aan het licht. De leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad komt verder onder druk te staan. “Voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone en het Beurskwartier zijn mobiliteitskeuzes nodig om te voorkomen dat het verkeer gaat vastlopen”, aldus de gemeente.

Er moeten daarnaast meer voorzieningen komen die lopend, fietsend en met het openbaar vervoer te bereiken zijn en zodoende de groei van auto’s in de stad beperken.

13 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Holy smekkers, 433.000 inwoners! Het gaat hard met onze stad. In dit tempo is het niet eens ondenkbaar dat Utrecht op een gegeven moment Den Haag inhaalt als derde stad van Nederland.

  2. Bill

    Prima, nu tijd voor kwalitatieve hoogbouw van formaat..! Ben benieuwd wanneer gebieden als Lage Weide worden herontwikkeld ten behoeve van de woningbouw, mooi gebied met die binnenhavens!

  3. Ben

    Dan hebben we nu nog tijd voor metro en autotunnels aanleggen!

  4. Fek Chekker

    Fred, niks is ondenkbaar, maar 433.000 in 2040 is nog altijd 100.000 inwoners minder dan Den Haag op dit moment. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Utrecht die 100.000 er ook zomaar bij krijgt, laat staan dat Den Haag ondertussen helemaal géén groei zal kennen.

    Ik beoordeel je stelling als Utrechtse grootheidswaan.

  5. Petra

    Men zoekt naar oplossingen voor het tekort in de sociale huursector. Die oplossingen zijn er gewoon: 8,3% leegstand van kantoren en 4,7% bij winkelpanden is nog steeds leegstand! Zolang het geen 0 is, is dit een optie. Maar wellicht levert het niet genoeg geld op voor de gemeente?

  6. Edwin

    Petra, niet alle kantoorgebouwen zijn geschikt om te transformeren.

    Dan is opkopen en slopen de optie en dat kan duur uitvallen.

    Overigens: beperken van de auto als doelstelling. OV, fiets en lopen kan niet alles opvangen. Zeker niet als er zo decentraal wordt gedacht als onze linkse partijen doen.

  7. Toine Goossens

    Privaat eigendom, ook dat van Petra, is wettelijk beschermd. Gelukkig, maar Petra wil dat afschaffen. Ik ben benieuwd wanneer Petra onze grondrechten ter discussie gaat stellen.

    @Ben, ik zie dat mobiliteit niet in de inhoud van het MPSO niet in de inhoudsopgave aan de orde komt. O, sorry, toch wel, als uitvloeisel van gezond stedelijk leven! Dat wordt ook fietsen voor alle 80 plussers.
    Verder komen alleen wonen, werken, projecten en de financiële beperkingen om dat allemaal te realiseren aan de orde. Dat wordt met GroenLinks als dominante partij in het college het wegpesten van gezinnen met jonge kinderen, van gehandicapten en alle andere niet mobielen.

    Of wordt GroenLinks toch ook lokaal wakker. GL kamerleden spreken de regering aan op het tekort aan elektriciteit. Ja dank me de koekoek als je eerst nog functionerende centrales gesloten hebt in het kader van het CO2 beleid. GL gaat zich nu al aan haar verantwoordelijkheid daarvoor onttrekken? Dat zal zij straks ook doen als de lokale economie gaat haperen en Utrecht meer en meer een stad van alleenstaande hoger opgeleiden wordt.
    Het 1e signaal is er. De economische groei van Utrecht was in 2017 het laagst van de 4 grote steden.

  8. cas

    Het is een leuke opsomming van flitsende woordjes die niks bijdragen aan een stevige inhoudelijke visie. Ik ben heel bang dat de gemeente de geldkraan open draait en zonder enig resultaat alweer leeg is, waarna de burgers de rekening krijgen voor de mislukte projecten.
    @ Petra, die leegstand is niet zo heel gek. Is bijna in de buurt van de gewenste frictieleegstand.

  9. Petra

    @Cas en @Edwin, dank voor de uitleg, helder.
    @ Toine: Nou nou….beetje genuanceerd hè!

  10. Hoograven

    Als ze ‘T Goylaan ook maar verbeteren.

  11. Yoshua

    Pas in 2040? Dat moet toch veel sneller kunnen dan in 22 jaar. Polder tussen De Meern en Nieuwegein volplempen met woonwindmolens ,Nieuwegein en IJsselstein annexeren polder tussen Houten en Bunnik volplempen en annexeren.
    Zeist krijg je er dan gratis bij. Kan je binnen 10 jaar gerealiseerd hebben. Zijn we meteen groter dan Den Haag.

  12. Wim Vreeswijk

    Als je uitgaat van minimaal 3 inwoners per woning kom ik bij 44.000 woningen aanzienlijk hoger uit dan de beoogde 433.000 inwoners op dezelfde 96,4 km2. Het lijkt me bovendien niet dat het allemaal kinderloze echtparen worden.

  13. Toine Goossens

    @Petra,

    Ik ben een voorbeeld voor de nuance. Maar als er ongenuanceerd commentaar verschijnt, dan is ook bij mij de nuance verleden tijd. Verander trajecten vergen de inzet van alle betrokken partijen. Als de verwachting voor normale exploitatie reëel is, dan stoppen de eigenaren met hun inzet. Zo simpel is dat, tenzij……… je voor dwang bent.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).