Utrecht wil voorkomen dat woningbouw door bezuinigingen stilvalt en komt met doelen voor komende jaren Utrecht wil voorkomen dat woningbouw door bezuinigingen stilvalt en komt met doelen voor komende jaren

Utrecht wil voorkomen dat woningbouw door bezuinigingen stilvalt en komt met doelen voor komende jaren

Utrecht wil voorkomen dat woningbouw door bezuinigingen stilvalt en komt met doelen voor komende jaren
Foto: Bram van Toor
De gemeente Utrecht moet de komende jaren flink gaan bezuinigen om het huishoudboekje van de stad op orde te brengen, maar dat mag niet ten koste gaan van woningbouw in de stad. Er moet de komende jaren flink bij worden gebouwd en de gemeente heeft hiervoor een plan naar buiten gebracht.

De gemeente Utrecht moet de komende jaren flink gaan bezuinigen om het huishoudboekje van de stad op orde te brengen, maar dat mag niet ten koste gaan van woningbouw in de stad. Er moet de komende jaren flink bij worden gebouwd en de gemeente heeft hiervoor een plan naar buiten gebracht.

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) heeft vorige week de Voorjaarsnota 2024 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de gemeente flink moet gaan bezuinigen en de lasten moet verhogen, omdat er een tekort is van 76 miljoen euro. Het college hoopt Utrechters in een kwetsbare positie en kinderen daarbij zoveel mogelijk te ontzien.

Een van de grote problemen waar Utrecht mee kampt, is de woningnood. Er worden wel woningen bijgebouwd, maar door hogere rente en gestegen bouwkosten blijven projecten vertraging oplopen. Nu moet de gemeente dus ook nog bezuinigen, onder meer vanwege teruggelopen inkomsten vanuit de Rijksoverheid. “De toevoeging van nieuwe voorzieningen, de vergroening van de stad en de omslag naar duurzame vormen van mobiliteit zal meer tijd vergen en we zullen vaker genoegen moeten nemen met iets minder hoge kwaliteit. Netcongestie, een vol stroomnet, vormt een risico voor veel bouwprojecten”, aldus de gemeente.

Plannen

Het college wil echter voorkomen dat woningbouw stil komt te liggen. In het Meerjaren Perspectief Ruimte, een document dat bij de Voorjaarsnota hoort, staan plannen om de komende tijd verder te kunnen gaan met het bouwen van woningen. Zonder maatregelen worden er niet genoeg koop- en huurwoningen gebouwd en is er kans dat niet voldaan kan worden aan afspraken met het Rijk, waardoor financiële bijdragen wegvallen.

“In Utrecht hebben we meer betaalbare woningen nodig. En daar blijven we vol op inzetten”, zegt wethouder Eelco Eerenberg. “Komende jaren verwachten we weer meer bouwprojecten die gaan starten. Daar is soms iets extra’s voor nodig. Daarvoor blijven we de ‘Utrechtse aanpak’ toepassen. Per project bekijken we welke maatregelen nodig zijn om het verschil te maken tussen net-niet en net-wel kunnen beginnen met bouwen.”

60.000 extra woningen

Jaarlijks moeten er in Utrecht gemiddeld 3.000 woningen worden bijgebouwd om in 2040 60.000 extra woningen te hebben, zoals de gemeente van plan is. In 2023 zijn er zo’n 3.850 huizen gebouwd, waarmee de doelstelling gehaald is. In 2024 is de verwachting dat – vanwege het stilvallen van projecten – met de bouw van 2.500 woningen gestart kan worden. Dat is inclusief tijdelijke woningen.

Door onder meer de Startbouwimpuls, een subsidie van het Rijk voor het vlottrekken van woningbouwprojecten, zijn er afgelopen jaar wel meer vergunningen verleend. Acht projecten in Utrecht hebben deze subsidie gekregen, waaronder Wisselspoor en woningen in Merwede.

De gemeente verwacht in 2025 weer een toename van het aantal nieuwbouwwoningen. Tijdelijke woningen, zoals in het project ‘Tussen de Rails’ moeten de grootste krapte in de huursector op korte termijn tegengaan.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Teunemans

    De gemeente moet eens leren van hun fouten. Want de burger moet het weer betalen. Ga eens met de centen om of het je eigen portemonnee is.

  2. bureaulesswatts.nl

    ik hoop snel vertrokken te zijn. Komt er een woning vrij.

    het kon wel’s goed zijn dat de klimaatambities behoorlijk averij op gaan lopen.
    regeren is vooruitzien , alleen niet als men de verkeerde kant op ‘ vooruitziet ‘

  3. Lombokker

    Fijn dat het bestuur van onze stad benoemt dat woningbouw een hoge prioriteit heeft. Helaas doen ze geen uitspraak hoe zich dat verhoudt tot de hoogdravende verkeersplannen die nog steeds een bodemloze put lijken te zijn.

  4. Rutger

    Beetje kort door de bocht om de Gemeente de schuld te geven van de bezuinigingen . Gemeenten zijn financieel afhankelijk van de bijdrage van het Rijk aan het gemeentefonds.
    In de loop der jaren zijn er steeds meer taken door het Rijk over de schutting gegooid bij de Gemeente zonder dat de financiële middelen daarbij kwamen. Meestal veel minder dan wat het Rijk daarvoor uitgaf
    Ook nu weer dreigt het Rijk te gaan korten op de bijdrage aan het Gemeentefonds waardoor er een tekort gaat ontstaan bij de Gemeente.
    De eigen portemonnee van de Gemeente is dus wat moeilijker te beheren dan die van U.

  5. de Kreek

    Oei, oei, toen kwam meneer en mevrouw stikstof om de hoek kijken, dan gaat het feestje van bouwen dus even niet door!!!

  6. Pee

    Er gaan bakken met miljoenen, zelfs miljarden de grens over zonder het terug te krijgen.
    Zorg eerst eens dat het hier allemaal normaal draait .
    Degenen die hier in Utrecht de boel in goede banen moeten leiden zijn niet capabel om dat goed te doen anders was er geen probleem met de begroting.
    Er is voor veel mensen al een grens bereikt want je kan de begrotingen niet steeds door de burgers gelijk laten trekken.
    Alles wat duurder word gemaakt zal duur blijven en bij het volgende te kort nog duurder worden gemaakt.

  7. JdV

    Gratis suggestie voor de wethouder: hou de eer aan jezelf. De polder Rijnenburg zal geen windmolen park gaan worden. De landelijke overheid gaat inzetten op meer woningen en minder windmolens. Ontwikkel samen met DenHaag een plan en zorg dat er geld vrij komt. In plaats van dat je over enige tijd overruled gaat worden en met lege handen staat.

  8. Bert

    @rutger

    En daar hebben ze een shitton van universitaire FTE voor. Maar die maakten er ook een potje van, door een “excelfoutje” a 40 miljoen (*structureel) . Alleen zijn ambtenaren onschendbaar, dus het boeit ze niet en de rekening wordt bij de ander gelegd. Als ik een “excelfoutje:” maak, dan mag ik die fout oplossen en alle bijkomstige kosten betalen. Doe ik dat niet, dan mag ik mij verantwoorden voor de rechter.

    Zo ook in de prive sector (die sector, waar ambtenaren mee vergelijken als ze vinden dat ze weer te weinig salaris krijgen).

    E n dan beginnen we niets eens over allerlei cultuurhobbies, aanverwant nepotisme, overpriced evenementen of de compleet doorgeslagen ideologische verbouwingen van verkeer.

  9. Koel Hoofd

    @JdV
    Zinnig advies tegen dovemansoren gezegd.

    @Rutger
    De gemeente heeft idd meer taken gekregen, alleen voert ze liever duurzaam nutteloze prestigeprojectjes uit. Staat al jaren gewoon te lezen in de verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden.
    Heb dan ook mild leedvermaak dat diens eigen achterban hier geen woning meer kan betalen en verplicht moet gaan fietsen waardoor ze dankzij die vervoersarmoede geen carriere kansen hebben, daar hebben ze namelijk herhaalde malen helemaal zelf voor gestemd.

  10. Kakhiel

    @bureaulesswatt: okee doei!

  11. S

    @rutger: je hebt volledig gelijk maar dag is hier tegen dovemansoren gericht. De meeste reaguurders hier hebben hun eigen werkelijkheid.

  12. Toine Goossens

    @JdV en @KH,

    Rijnenburg komt er aan. Het plannen van grootschalige nieuwbouwwijken is terug naar het Rijk. Een van de 7 aan te wijzen locaties is beslist onze polder. Het akkoord zegt geen molens maar woningen.

    Dat gemeenten minder geld krijgen van het Rijk is al tig tijd bekend. Bij de transities hebben ze veel geld gekregen met als doel zodanig efficient te organiseren dat de kosten op de lange termijn omlaag kunnen. Echter, de gemeentes hebben hopeloos gefaald. Zij wilden allemaal zelf het wiel uitvinden, en tuigden allemaal aparte begrippen definities en codificaties op. Wat landelijk, duidelijk en eenduidig, bestond was niet goed genoeg.
    Al die transities zijn mislukt, met jeugdzorg als het meest grote drama.

    Grootschalige Ruimtelijke Ordening is weg bij Lot van Hooijdonk. Zeg maar dag tegen RSU 2040. Utrecht mag doorgaan met binnenstedelijk bouwen. Dat zijn kleine zeer kostbare projecten met zeer veel inspraak perikelen. Die inspraak komt voor rekening van de ontwikkelaar. Net als veel van de omringende wegen en fietspaden. Voor de wegen bij Rijnenburg komt extra Rijksgeld. Dat drukt de prijzen van de woningen.

    En dan drukt het Rijk gelijk door met het ontvlechten van de A27 en A28. Dat is gekoppeld aan de bouw in de polder. Exit GroenDrama beleid in Utrecht.

  13. Altijd wat

    @Toine Goossens

    “ Bij de transities hebben ze veel geld gekregen met als doel zodanig efficient te organiseren dat de kosten op de lange termijn omlaag kunnen. Echter, de gemeentes hebben hopeloos gefaald. Zij wilden allemaal zelf het wiel uitvinden, en tuigden allemaal aparte begrippen definities en codificaties op. Wat landelijk, duidelijk en eenduidig, bestond was niet goed genoeg.”

    Je haalt hier toch je eigen argument onderuit? Ja natuurlijk is het veel efficiënter als het wiel niet in elke gemeente uitgevonden moet worden. Daarom was het ook zo’n slecht idee van de overheid om bijv de jeugdzorg over de schutting te kieperen bij de gemeentes. Uiteindelijk was het een ordinaire bezuigingsmaatregel van de overheid en zitten we nu met de gebakken peren. (Er is minder geld voor, én het is inefficiënter geworden). Wat hier drama-beleid van GroenLinks wordt genoemd, is, zoals bijna alle ellende, uiteindelijk terug te leiden naar kortzichtige VVD-beslissingen.

  14. S

    @goossens: “ Het akkoord zegt geen molens maar woningen.”
    Voorlopig is er nog in de verste verte geen kluppie die dat “akkoord” gaat uitvoeren, dus je loopt wel erg op de zaken vooruit.

  15. Rob H.

    Allemaal leuk dat gekoketteer met Rijnenburg. Maar zolang je er niet fatsoenlijk kunt komen, zal er niet gebouwd worden.

    En aangezien we meer weer als gisteren zullen krijgen, is het de vraag of het verstandig is, om te bouwen in de polder.

    En: https://www.ad.nl/wonen/hoe-vinex-wijken-zijn-veranderd-in-hoogopgeleide-enclaves-bouw-dit-soort-wijken-niet-meer~ae87373e/

    Je lost er het tekort van sociale huurwoningen niet mee op.

  16. Toine Goossens

    @Altijd Wat,

    Met grote gretigheid hebben de lokale bestuurders het uitbreiden van hun taken op zich genomen. Breng de overheid dichter naar de burger sloot perfect aan op ‘ Het baas zijn op eigen grond’. Het was een uitgelezen kans om lokaal en niet landelijk beleid vorm te geven. De druk vanuit de VNG om dat te bereiken was groot.
    Het is GroenDrama beleid dat het in Utrecht verprutst heeft. Hetzelfde beleid dat nieuwe tabakszaken wil tegenhouden. Ook mislukt.

    Wat landelijk moet allemaal terug naar het Rijk.

  17. Maarten

    @Toine: wellicht kunnen we ook de singel weer asfalteren. Kunnen alle nieuwe inwoners lekker met de auto naar de Vroom en Dreesman, de Free Record Shop of de Cool Cat.

    Laten we vooral binnenstedelijk blijven bouwen. In tegenstelling tot hetgeen jij aangeeft zijn de kosten daarvan redelijk beperkt.

  18. JdV

    @S,@de kreek. Bij de installatie van het nieuwe kabinet over een maandje gaat de stikstofwaanzin een zachte dood sterven. Nieuwe wetgrving, bestaande wetgeving aanpassen, bestaande regels aanpassen. Over en uit.

  19. Koel Hoofd

    @Toine Goossens
    Heb het ook gelezen, geen windmolens maar woningen.
    Echter, voordat de eerste woningen in Rijnenburg zouden kunnen worden opgeleverd zijn we 20 jaar verder.
    Er kan heel veel gebeuren in een jaar, laat staan 20 jaar…

    @Altijd wat
    Die bestuurlijke hervormingen zijn doorgevoerd onder Rutte 2, dat waren VVD en PvdA. Die bestuurlijke hervormingen zijn echter al bedacht in Balkenende IV, dat waren CDA, PvdA en CU. Rutte 1 was een fiasco wat GW heeft laten klappen vanwege de draconische bezuinigingen welke de EU eiste…dus het dossier bleef even op de plank liggen…

    Echter, wie of wie was er in Rutte 2 verantwoordelijk voor die bestuurlijke vernieuwingen alsook de uitholling van sociale voorzieningen?
    De PvdA die al onder Kok de kant van de culturele elite heeft gekozen, het sociale hart op de BBQ van de macht heeft gelegd en sindsdien nooit meer achterom naar de arbeider heeft gekeken.

    In Utrecht hebben sindsdien D66 en GL dat beleid hier uitgevoerd.
    Met als recente klap op de vuurpijl dat de PvdA onder de vleugels van GL is gekropen voor een kruimeltje Haagse macht…

    M.a.w. als je iemand de schuld wilt geven, zorg er dan voor dat je het juiste adres hebt.

  20. Lisa

    @ JdV

    Een kabinet is niet in staat bestaande wet- en reglegeving zomaar aan te passen. Daarnaast dient zij zich te houden aan internationale bindende afspraken waarin ministeries en instanties zich al decennialang gecomiteerd hebben. Anders zullen ministers en staatssecretarissen zich aan de lopende band richting gerechtshof moeten begeven EN aan het kortste eind trekken. Zoals al vaker gebleken is de afgelopen jaren.

    130 invoeren op de snelweg betekent een acute bouwstop voor weet ik niet hoeveel bouwprojecten in Nederland. Gebouwd gaat er dus niet meer zoveel worden de komende jaartjes. Dat krijg je als je het ene belooft en het andere doet.

    Het meeste komt dus gewoon stil te vallen onder dit kabinet.

    Ander voorbeeldje: Leuk bijvoorbeel de spreidngswet afschaffen, maar het betekent juist dat er tienduizenden plekken aan onderdak verdwijnen, waardoor het probleem in ter Apel nog groter wordt met nog meer slapende mensen buiten. Dit probleem zal zich als een olievlek verspreiden over het hele land. Weg spreidingswet betekent vele mensen op straat, inculsief bijbehorende overlast. Is dat wat je wil dan? Je houdt de toestroom aan mensen, hoofdzakelijk veroorzaakt door de vele conflicten in de wereld op dit moment niet tegen door de spreidingswet aan te passen. Zoals ook nog eens uit alle onderzoeken blijkt zorgt d egroep oorlogsvluchtelingen niet voor overlast, maar zijn dat sommige gastarbeiers en sommige veiligelanders. Je lost dus helemaal niets op met deze symboolpolitiek.

  21. Jeroen

    @Koel Hoofd, je denkt echt dat die bestuurlijke hervormingen vanuit de PvdA in het regeerakkoord van Rutte 2 terecht zijn gekomen? Serieus?

  22. Toine Goossens

    @KoelHoofd,

    Het kan veel sneller. We verbieden bezwaar en beroep waarbij het private belang in het niet valt bij het publieke belang. Dat halveert de realisatietijd.

    Dit gaat beslist komen. De landelijke politiek heeft het helemaal gehad met het misbruik van het recht.

  23. Nina

    @ Lisa
    Ik snap werkelijk niet waarom wij geen 130 meer mogen rijden om de stikstofuitstoot te verlagen voor Natura 2000 gebieden. Dat slaat nergens op zolang wij massaal blijven vliegen.

    Er is zelfs een nieuwe vliegbaan voor Schiphol gepland boven natuurgebied. Dat heeft niks met de realiteit te maken, maar gaat slechts om een papieren werkelijkheid. De natuur schiet er alvast niks mee op.

    Dat we geen stikstofruimte hebben om te bouwen in Nederland is onze eigen schuld. Wij hebben veel te veel Natura 2000-gebieden aangewezen (ook postzegelstukjes) en daarnaast de depositieruimte voor stikstof absurd laag ingestoken. Ieder land mocht dit zelf bepalen en indienen bij de EU.

    In plaats van deze fouten rechtzetten, is het vorige kabinet doorgegaan met faciliteren van deze fouten. De gestelde norm is onhaalbaar.

    Omdat letterlijk één vogelpoepje nu al teveel belasting is voor de vele Natura 2000 gebieden volgens de Nederlandse norm, kunnen geen bouwvergunningen worden verleend. Je struikelt overigens op sommige Natura 2000-oevers over de konijnenkeutels en ganzenpoep, maar dat terzijde.

    Ter voorbeeld: onze norm is 5.000 keer lager gesteld dan die van Duitsland en 10.000 keer lager dan die van Denemarken. De hoogste tijd om deze fout te corrigeren, zodat weer gebouwd kan worden.

    Overigens blijf ik mij erover verbazen dat met drie keer zoveel inwoners dan in de jaren 1950 en de technologische vooruitgang sinds die tijd sommigen verwachten dat dit geen gevolgen heeft voor de natuur in ons land. Heel bijzonder wel.

  24. Nina

    @ Lisa

    Er is geen tekort aan opvangplekken. Mensen die geen vluchteling zijn, moeten direct worden teruggestuurd naar het veilige land van herkomst.

    De Nederlandse opvangregels zijn zo ongeveer de ruimste van Europa en dus komen de niet-vluchtelingen nu hier naartoe.

    Dat gaat ten koste van een plek voor de echte vluchtelingen en daarmee verdwijnt ook het draagvlak in de samenleving voor asielopvang.

    Hoog tijd dus dat dit wordt verbeterd i.p.v. meer plekken creëeren om iets scheefs te blijven faciliteren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).