Vergunningsaanvraag voor 246 woningen bovenop monumentaal CAB-gebouw in Utrecht Vergunningsaanvraag voor 246 woningen bovenop monumentaal CAB-gebouw in Utrecht

Vergunningsaanvraag voor 246 woningen bovenop monumentaal CAB-gebouw in Utrecht

Vergunningsaanvraag voor 246 woningen bovenop monumentaal CAB-gebouw in Utrecht
Er moeten 246 woningen komen bovenop het monumentale CAB-gebouw in Utrecht. Dat blijkt uit de vergunning die recent is aangevraagd. De woontoren gaat bovenop het bestaande pand gebouwd worden, wat het een flinke logistieke uitdaging is. Het project is onderdeel van de nieuwe stadswijk Cartesius.

Er moeten 246 woningen komen bovenop het monumentale CAB-gebouw in Utrecht. Dat blijkt uit de vergunning die recent is aangevraagd. De woontoren gaat bovenop het bestaande pand gebouwd worden, wat het een flinke logistieke uitdaging is. Het project is onderdeel van de nieuwe stadswijk Cartesius.

Er wordt al lang gewerkt aan de plannen voor de nieuwe stadswijk op de plek van het voormalige bedrijventerrein Cartesiusdriehoek. Er komen ruim 2800 nieuwe woningen, aangevuld met de nodige voorzieningen als horeca, een supermarkt en bedrijfsruimtes. Het woningaanbod wordt een mix van sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en koop- en huurwoningen in de vrije sector.

Het meest in het oog springende gedeelte van de wijk is het gebouw van het voormalige Centraal Autoherstel Bedrijf, wat we tegenwoordig kennen als het CAB-gebouw waar onder meer dB’s nog gevestigd is. Bovenop dit monumentale gebouw komt een woontoren met 246 woningen. De vergunning hiervoor is vorige week aangevraagd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het CAB-gebouw. Bron: Het Utrechts Archief CC

Aan fase 1 van de nieuwe stadswijk, met ruim 300 woningen, wordt al hard gewerkt. De eerste huizen staan ondertussen te huur. Nu is fase 2 aan de beurt waarin 765 woningen in totaal worden gerealiseerd. De totale wijk zou ik 2028 klaar moeten zijn.

Het CAB-gebouw zelf moet de ontmoetingsplaats van de buurt worden. Daar zullen maatschappelijke en commerciële voorzieningen zijn voor onder andere sport, cultuur, horeca en winkels. Bovendien moet een tunnel van de Locomotiefstraat naar de Tweede Daalsedijk zorgen voor een snelle verbinding met de rest van de stad.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. theo parlevliet

    Tuurlijk plemp alles maar vol joh.. rust en ruimte doet er niet toe, overal kun je bouwen, en daar is het al 1 grote ellende van drukte.. er kan nog meer bij, verpest het huidige gebouw maar net als gebeurd is met het postkantoor.. stel amateurs.

  2. Wim

    Op de impressie zie ik geen woontoren, maar een doos op de doos.

  3. Nina

    “Bovenop een monumentaal pand.”

    Dit zegt eigenlijk alles. Er blijft niets meer over van de allure van dit prachtige gebouw. Op de plaatjes zie je het originele gebouw niet eens meer. Ik vind het zonde..

  4. Hetty

    Goed plan, als het bouwtechnisch mogelijk is. Er zullen waarschijnlijk wel verstevigende maatregelen genomen moeten worden in het CAB en de fundering eronder. In ieder geval blijft dit karakteristieke bouwwerk hierdoor behouden.

  5. BW

    Bij het CAB-gebouw maakt het mij persoonlijk niet zo heel veel uit en ik begrijp de noodzaak tot bouwen, maar toch wel bijzonder hoe Utrecht met zijn monumenten omgaat. Als je een dakkapel op je huis wil zetten moet je de welstandscommissie eerst maar eens overtuigen, maar op de Inktpot laten we rustig een ufo landen, op de bibliotheek zetten we een grote lichtbak en op het CAB-gebouw zetten we ff 246 appartementen. Het idee van een monument is volgens mij dat we zo’n gebouw in originele staat (of in ieder geval: in huidige staat) willen bewaren, maar correct me if I’m wrong.

  6. Koel Hoofd

    De middenhuur en vrije sector hebben er weer een paar woningen bij.

    Maar vraag me af hoeveel vertraging de bouw van de rest van die blokken gaat opleveren, gezien de huidige prijzen van grondstoffen, energie en arbeid.
    Want dat komt er feitelijk ook op neer dat er of veel kleiner of stuk minder duurzaam gebouwd moet worden om die projecten niet ‘in de min’ op te leveren.
    En dan wil schoolmeester Hugo ook nog de huurmarkt aan banden leggen.
    Het piept en kraakt echt aan alle kanten…

  7. Rietje

    Eeuwig zonde. Wordt het weer zo’n gedrocht.
    Daarnaast: hoeveel mensen wil je op dit kleine stukje aarde proppen ?
    De stad wordt er niet leuker op.

  8. Fred

    Dit was toch al lang en breed bekend?! Daar nu een punt van maken is mosterd na de maaltijd.

  9. Katja

    Zoveel mensen als mogelijk op elkaar proppen (zie ook Jaarbeurs), in tijden dat pandemieën op de ;oer liggen. En dan niet gaan zeuren over “bereikbaarheid”.
    Bovendien is bijna alles te belopen in de stad, zo groot is Utrecht nou ook weer niet.

  10. W

    Het is een Monument!
    Blijf ervan af!
    Gemeentebestuur: heb toch Respect voor monumenten!
    En maak er geen Efteling van.

  11. Coen

    Super gaaf gebouw wordt dat! Juist prachtig om zo’n oud pand te combineren op deze wijze met een dergelijk nieuw bovenstuk. Ik ben daar juist erg van onder de indruk en ik weet zeker dat velen dat zullen zijn.

  12. Baliekluiver

    Toen het monumentale spoorweghuisje aan de Zonstraat grijs geschilderd werd struikelden de monumenten ambtenaren over elkaar om streng in te grijpen. Als ze nu deze monsterlijke verbouwing van een monument goedkeuren kan die hele afdeling monumentenzorg ook wel direct opgedoekt worden. Want daarna neemt niemand die typjes nog serieus.

  13. passalacqua

    @BW
    idd, wat dacht je van bijv de Moxy, daar heeft iemand met zijn volle verstand toestemming voor gegeven!

  14. Binnenstadbewoner

    Goede zaak! Woningnood is enorm. Ook midden huurwoningen zijn heel hard nodig.

  15. Gerben

    @Theo Parlevliet
    Want je hebt natuurlijk enorm veel rust en ruimte midden op een industrieterrein…
    Zullen we anders heel Nederland volbouwen met rijtjeshuizen in plaats van ruimte in de stad herbestemmen? Daar wordt Nederland ook niet mooier van hoor.

    De woonwijk die nu in de plaats komt biedt juist meer ruimte voor groen en ontspanning buiten.

  16. Herman

    Gaaf plan!
    Hopelijk ook niet hoger dan 90 meter?

  17. Hans

    Da’s prima. De stad groeit organisch. Ware het alternatief dat het CAB-gebouw moest worden afgebroken dan zou dat veel erger zijn. Er moet gewoond worden in een stad, welnu daar draagt dit plan aan bij. En zeker volgende generaties zullen dit een interessante constructie vinden.

  18. Ton

    Och, het blijft misschien jammer dat het romaanse koor van de Janskerk ooit vervangen is door een gotisch koor.
    Maar het geeft wel een boeiend contrast waardoor het romaanse schip niet minder monumentaal is geworden.
    Zo op het eerste gezicht ligt de nieuwbouw boven het CAB ver genoeg achter de CAB-gevels zodat het oorspronkelijk gebouw er niet onder lijdt.
    Als de architectonische kwaliteit van de nieuwbouw goed genoeg is zouden er misschien nog best een paar verdiepingen bij kunnen.
    Zolang beide elementen maar hun eigen kwaliteit behouden.

  19. Jeff

    Persoonlijk vind ik er weinig monumentaal aan. Het is best lelijk en oud. Ik ben verder niet voor het volbouwen van alles maar haal dit gewoon weg en realiseer meer woningen met groen eromheen. Er kunnen maken 3 flinke woontorens staan.

  20. Wies

    Dit gebied kan toch haast alleen maar verbeterd worden door woningbouw? Misplaatste kritiek. Het CAB gebouw is ook niet moeders mooiste en wordt zo wellicht net wat markanter. Zeker als het ingepast wordt in een mooie nieuwe wijk. Vind de loods in het nieuwe stukje wisselspoor ook goed ingepast. Prima plannen dus.

  21. Bromsnor

    Bromsnor vindt het een mooi plan. Troosteloze industriële uithoek wordt levendige wijk voor mensen die Utrecht nodig heeft. Goed gebruik van industrieel erfgoed.

  22. Bart

    Dit plan is al een aantal jaren bekend. Helaas moet hierdoor wel onder anderen een zeer gewaardeerde culturlele plek als dBs verdwijnen, die veel in deze plek hebben geinvesteerd.

    Verder is het een wat idealistisch project, woningen zonder parkeerplaatsen. Zogenaamd ‘groen’, maar het zal niemand verbazen dat er verkeersoverlast in de omliggende wijken zal komen.

    De gemeente zal dit zelfgecreeerde probleem natuurlijk graag oplossen op uw kosten, namelijk door ook in dit deel van de stad betaald parkeren in te voeren.

  23. Bill

    Er had wel wat hoger gebouwd mogen worden op die plek, niemand die er last van heeft. De eerste woningen zijn 50/100 meter verder te vinden, een luxe in een grote stad in Nederland.

  24. Len

    Uiteindelijk zijn alle gebouwen maar een verzameling stenen. Maak er met die wetenschap in elk geval iets moois van, en dat is in dit geval prima gelukt dacht ik zo.

  25. Lexus

    @Ton: goede onderbouwde bijdrage. Het gebouw zou onder alle omstandigheden toch als monument geïsoleerd zijn komen te staan. Op deze manier vormt het als “plint”, met inderdaad een terugwijkende bovenbouw, nog steeds een herinnering aan het verleden en een herkenbaar baken in de nieuwe wijk. Ik vind het een mooie vondst.

  26. Ernst Cliné

    @Bart heeft goede punten.
    Het CAB gebouw is door o.a. dBs een leuk plek geworden. Die verdienen het van harte om als dank voor hun investering in het gebouw en de omgeving en erkenning voor hun bijdrage aan de cultuur in Utrecht in het algemeen naadloos naar een goeie nieuwe plek over geholpen te worden.

  27. Michiel

    De Welstandscommissie had in 2019 toch al aardig wat van de hier door anderen genoemde bezwaren óók gemaakt voor de voorgestelde opbouw van het CAB gebouw.
    Zie: https://www.welstandutrecht.nl/documenten/582

    Ik vraag me af wat daarmee vervolgens gebeurd is. Is dit een aangepast ontwerp dat al wel is goedgekeurd?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).