‘Verhuispremie’ voor mensen die sociale huurwoning inruilen voor kleinere in Utrecht is op ‘Verhuispremie’ voor mensen die sociale huurwoning inruilen voor kleinere in Utrecht is op

‘Verhuispremie’ voor mensen die sociale huurwoning inruilen voor kleinere in Utrecht is op

‘Verhuispremie’ voor mensen die sociale huurwoning inruilen voor kleinere in Utrecht is op
De verhuispremie die de gemeente Utrecht in september 2024 beschikbaar stelde voor Utrechters die verhuizen van een grote sociale huurwoning naar een kleinere sociale huurwoning of seniorenwoning is op. Het ging om een pilot. Ongeveer zestig huishoudens maakten gebruik van de premie. 

De verhuispremie die de gemeente Utrecht in september 2024 beschikbaar stelde voor Utrechters die verhuizen van een grote sociale huurwoning naar een kleinere sociale huurwoning of seniorenwoning is op. Het ging om een pilot. Ongeveer zestig huishoudens maakten gebruik van de premie. 

Met deze maatregel wilde de gemeente de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Utrechters die hun grote sociale huurwoning verlieten om in een kleiner huis te gaan wonen, ontvingen 3000 euro van de gemeente. U-pashouders kregen een bedrag van 5000 euro.

In totaal werd er 250.000 euro gereserveerd voor de premie. “Met die 250.000 euro hebben we onder de streep veel mensen aan een nieuwe woning kunnen helpen”, zegt wethouder Dennis de Vries. 

Laatste premies uitgekeerd

De verhuispremie was bedoeld als pilot om bewoners met een relatief grote woning te stimuleren om te verhuizen naar een beter passende, kleinere woning, zodat er ruimte vrijkwam voor grotere huishoudens.

Huishoudens met een huurwoning van minimaal vier kamers in de gemeente Utrecht die verhuisden naar een kleinere sociale huurwoning of seniorenwoning in de regio Utrecht, kwamen in aanmerking voor de premie. Het geld kon voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het huren van een bus of het kopen van nieuwe gordijnen.

Momenteel worden de laatste premies uitgekeerd. Omdat het budget op is, worden er geen nieuwe aanvragen meer behandeld. Er is voorlopig geen nieuw budget beschikbaar om de maatregel voort te zetten.

 

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. 'Van klein naar beter'

    Ja, en de mensen die van ‘klein naar beter’ willen (oudere alleenstaanden, die meestal hun geld al in Utrecht (stad) verdiend, en uitgegeven, hebben) visten, en vissen, nog steeds meestal achter het net, door deze regeling! Want komen voor de grotere woningen, die verlaten worden, niet in aanmerking, en ook niet voor de kleinere, die door deze voorrangsregeling in beslag genomen worden! Dat voelt heel onrechtvaardig! Een ‘oudere’ van pak em beet 65 op een 2-kamerwoning is echt niet meer van deze tijd. Het nieuwe 65 is al lang 45. Tegenwoordig zijn ouderen veel actiever dan vroeger, en zij hebben zodoende ook grotere woonruimte nodig!

  2. Nina

    250.000 euro van het geld van alle inwoners van Utrecht naar 60 huishoudens. Dat is 4.166 euro per huishouden.

    Tel daar nog bij op de werkzaamheden verricht door ambtenaren en overige aanverwante kosten, zoals werkplek, it, computer en drinken.

    Dit is wederom veel geld naar iets dat geen basistaak van gemeenten is.

  3. Zonnewende

    Ik heb een woningzoekende een keer horen zeggen dat ze bewust op een groot appartement reageerde (en kreeg) die ze eigenlijk niet wilde, zodat ze daarna met de premie kon verhuizen naar een kleinere woning die ze wél echt wilde.

    Kortom, om misbruik te voorkomen, misschien de eis stellen dat je minimaal 3 jaar in de grote woning gewoon hebt?

  4. Alain

    Goeie aktie dit. Toen ik, intussen al weer langer geleden, in een sociale huurwoning zat, was ik een enorme scheefwoner. Zat ik in mijn eentje in een appartement geschikt voor een gezin. Hoge stookkosten en nogal karig gemeubileerd.

    Denk wel dat Zonnewende een punt heeft, dat het niet moet lonen om “voor de premie” te gaan. Maar het nadeel is dat de wachtlijsten zo lang zijn, dat het “pakken wat je pakken kunt” is in de sociale woningbouw, ook al past het niet zo goed bij je.

  5. Jan H.

    @Nina “Dit is wederom veel geld naar iets dat geen basistaak van gemeenten is.”

    Huisvesting is wel een basistaak van de gemeente.

  6. Jan H.

    @Zonnewende
    “Ik heb een woningzoekende een keer horen zeggen…”

    Tja, als je alles wil geloven wat mensen zeggen. Lijkt mij erg onpraktisch. De vergoeding dekt amper een verhuizing, laat staan twee.
    Bovendien is de wachttijd voor een grote woning is doorgaans langer dan voor kleine woning.

  7. Yoshua

    @Zonnewende,

    De grote woning kan niet groter dan met heel veel geluk 3 kleine kamer woning zijn.
    Alleenstaanden komen in aanmering voor tot twee kamer woningen.
    Ze is van een twee kamer naar een studio gegaan die ze echt graag wilde huren.

    Het van A naar beter is voor veel mensen niet beter, je gaat kleiner wonen dan de 4 kamerwoning die je verlaat, je huur wordt maximaal € 50.- per maand hoger, rest is compensatie.
    Een aantal personen die ik ken hebben deze aanbieding gekregen.
    Een alleenstaande in een 4 kamerwoning komt niet in aanmerking voor een driekamerwoning.
    Een vierkamerwoning is gemiddeld 70 m², twee kamerwoningen gemiddeld 30 m².
    Daarvoor ga je maximaal € 50.- per maand meer voor betalen.

    Mensen hebben wensen.
    Een vierkamerwoning in Sterrenwijk, ruilen voor een tweekamerwoning op Kanaleneiland of Overvecht, is voor de veel mensen niet echt een wens om de oude dag te slijten.
    Het bouwen van ruime tweekamerwoningen in de wijken waar een ruim aanbod van vierkamerwoningen is, kan een oplossing zijn voor de doorstroming.

  8. Lombokker

    @Nina
    “geen basistaak van gemeenten is”

    Zorgen voor voldoende woonruimte is juist een van de belangrijkste taken van gemeenten, waarom zouden we anders een wethouder van Wonen(&nog meer) hebben?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_gemeente#Taken_en_bevoegdheden

    Daarbij vind ik €4.166 niet eens veel als je er van uitgaat dat daardoor per saldo 2 mensen extra aan woonruimte worden geholpen. Wat mij betreft mogen ze deze regeling verder uitbreiden, want er zijn best veel ouderen die nog met zijn tweeën of alleen in een eengezinswoning wonen.

    Daarnaast zou de gemeente ook projectontwikkelaars moeten stimuleren om (meer) woningen te bouwen die geschikt zijn voor ouderen. Sterker nog, daar had de overheid jaren geleden al op in moeten zetten, want het is al heel lang bekend dat er een ‘grijze golf’ aan zit te komen nu de naoorlogse geboortegolf met pensioen gaat.

  9. Floep

    @Nina, nee god verhoede dat de gemeente helpt bij de doorstroming van de huizenmarkt. En al zeker niet in pilotvorm om aan te doen richting andere partijen dat deze opzet werkt.

  10. Binnenstadbewoner

    @ Zonnewende laat je niet voor de gek houden. Zo komen de praatjes in de wereld. Of je verzint dit zelf.

    Woningzoekers voor sociale huurwoning komen alleen in aanmerking voor een appartement die bij hun situatie past. Een ‘te grote sociale huurwoning’ krijgen, is er allang niet meer bij. Los daarvan, inrichting en verhuiskosten wegen sowieso niet op tegen die verhuispremie.

  11. Koel Hoofd

    Dankzij de overheid staan huurders letterlijk en figuurlijk in de kou.
    Het kadaster telde alleen verhuurders met 3 of meer woningen.
    Nu blijkt dat 350.000 verhuurders met één woning ook massaal uitponden.
    Kortom, 60 mensen verleiden met een oprotpremie is voor de zoveelste keer voor de buhne een paar druppeltjes opdweilen terwijl ze de kraan verder open zetten.

    Nog interessanter is dat de milieuNGOs Nederland nu echt compleet op slot hebben gedraaid terwijl Greenpeace ook als politici onder de vleugels van GL-PvdA opereert (die krullenbol in de 2e Kamer) en Timmermans als EC zogenaamd van niets wist terwijl die door de EC gesubsidieerde milieuNGOS letterlijk massaal de deur bij hem plat liepen. Hij heeft het nu over een ‘gelijk speelveld’ terwijl bedrijfslobbyisten een veel kleinere groep met kleinere lobbybudgetten is. Op dat punt is de EU namelijk wel heel transparant.

    Kortom, de VVD, PvdA/GL, CDA, D66 hebben de afgelopen 2 decennia heel goed voor de rijken gezorgd, die kunnen nog in een huis wonen maar alle anderen de komende decennia niet meer.

  12. Zonnewende

    @JanH en anderen

    – tja, ik geloof meestal wel wat ik uit eerste hand hoor. Lijkt me een prettiger levenswijze dan alles maar in twijfel trekken 🙂

    – voor een grote woning in Overvecht heb je minder inschrijftijd nodig dan voor een 2-kamerwoning in het centrum of de wijken daar direct aan.
    – en als er geen groot gezin op zo’n Overvechtappartement reageert, dan kan het gewoon naar een alleenstaande gaan.
    – en volgens de regeling heb je al aanspraak op de bonus als je een 4-kamerwoning verruilt voor een 3-kamerwoning. Dus zoveel kleiner hoeft helemaal niet.

    https://www.woonin.nl/kennisbank/een-woning-passend-toewijzen/

    En dit had die woningzoekende dus gedaan.
    Jonge mensen verhuizen vaak gewoon met een gehuurd busje en vrienden. Kostte mij Max 600 euro.
    En je krijgt er bonus én voorrang voor terug. Best een goeie deal 😉
    Maar niet helemaal de bedoeling van de regeling…

  13. Nina

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/taken-gemeente

    Woningen bouwen, ja.

    Doorstroomsubsidies, nee. Daar worden ook geen extra woningen mee gecreëerd.

  14. Jan H

    @Zonnewende ” tja, ik geloof meestal wel wat ik uit eerste hand hoor. Lijkt me een prettiger levenswijze dan alles maar in twijfel trekken”

    Ik denk zelf na.
    Zoals Descartes zei: ‘Twijfel is begin van wijsheid.’

  15. Jan H.

    @Nina
    Misschien moet u eens verder kijken en lezen dan de eerste link die u vindt op internet en alleen maar reageren vanuut uw onderbuik.

    De Gemeente heeft wel degelijk een taak in de huisvesting die verder gaat dan alleen bouwen. Zie de Gemeentewet en de Woningwet.

    Inderdaad zijn er ‘geen extra woningen gecreëerd’. Wel maakten ‘ongeveer 60 huishoudens’ gebruik van de regeling. Dat betekent dat zo’n 120 huishoudens passende woonruimte hebben gevonden. Uitgaande van een gemiddeld huishouden van 1,9 personen zijn dat 228 inwoners. De regeling kostte €250k. Voor dat bedrag kun je tegenwoordig geen huis bouwen.

  16. Utrechtvoorutrecht

    @Nina. Bij die lijst staat ook niet dat de gemeente moet zorgen voor een sluitende begroting. Toch hoor ik u daar soms over?

  17. Woningnood

    @nina…. gelukkig is dat wel een essentiële taak van de gemeente.
    En is de gemeente zeer pro actief.
    Wat echter nog gemist wordt is dat splitsing van bestaande huizen minimaal 50 m2 moet zijn. Dat maakt dat veel woningen net rond 100 m2, de meeste, niet gesplitst kunnen worden in 2 woningen. De NVVM geeft aan door onderzoek dat woning splitsing een belangrijke en snelle bijdrage kan leveren aan het immense woning te kort in Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).