Wat wordt daar gebouwd? Woningen op het EKP-terrein - De Utrechtse Internet Courant Wat wordt daar gebouwd? Woningen op het EKP-terrein - De Utrechtse Internet Courant

Wat wordt daar gebouwd? Woningen op het EKP-terrein

Wat wordt daar gebouwd? Woningen op het EKP-terrein
Impressiefoto. Beeld: MRP Development Expeditieknooppunt
Een stad als Utrecht is altijd in beweging. Dat betekent dat veel gebouwen en gebieden worden verbouwd, vernieuwd en veranderd. In deze rubriek laten we zien waar achter de bouwhekken aan wordt gewerkt. Deze keer: nieuwbouwwoningen op het voormalige EKP-terrein.

Een stad als Utrecht is altijd in beweging. Dat betekent dat veel gebouwen en gebieden worden verbouwd, vernieuwd en veranderd. In deze rubriek laten we zien waar achter de bouwhekken aan wordt gewerkt. Deze keer: nieuwbouwwoningen op het voormalige EKP-terrein.

Het EKP-terrein heeft in enkele decennia veel uiteenlopende functies gehad. Ooit huisvestte het terrein het expeditieknooppunt, een essentiële schakel in de postbezorging van PTT Post. Later werd het tot tweemaal toe een legendarisch skatepark met een verhaal. Inmiddels wordt de pagina omgeslagen naar een nieuw hoofdstuk voor het terrein: een nieuwbouwwijk met stadswoningen en appartementen.

Wat was er eerst?

Op het terrein langs het spoor tussen station Utrecht Vaartsche Rijn en Utrecht Centraal Station stond vroeger het expeditieknooppunt (EKP). Hier sorteerde postbedrijf PTT alle post voordat het verder vervoerd werd naar andere bestemmingen. Het EKP in Utrecht was onderdeel van het ‘Sternet’, een netwerk van EKP’s in twaalf steden in de buurt van centrale stations. Het was voor de PTT de manier om post binnen een dag te kunnen leveren.

In 1989 wordt PTT Post echter geprivatiseerd en voegt zich samen met PTT Telecom bij de Koninklijke PTT Nederland (KPN). Om kosten te besparen besloot het postbedrijf om de post voortaan per vrachtwagen te vervoeren, wat de expeditieknooppunten overbodig maakt. In 1997 wordt de laatste post per trein vervoerd en verliest het EKP dus zijn functie.

Foto: Fotodienst GAU/Utrechts Archief

Tussen 2003-2007 is het terrein de hotspot voor skaters. Beter bekend als ‘De Yard’, vestigt zich er vier jaar lang een skatepark waar zelfs buitenlandse skateprofessionals naartoe komen om te skaten. In 2007 moeten de skaters weg, omdat het terrein ruimte moet bieden aan nieuwbouw. Er gebeurt echter niets, waardoor ‘De Yard’ weer jaren braak ligt. Een groep enthousiastelingen neemt hierop het initiatief om het skatepark weer te openen – en met succes. In 2017 heropent het legendarische terrein. Recent, in november 2018, heeft de gemeente in overleg met het skatepark besloten om het terrein wederom te sluiten, omdat er te veel vandalisme plaatsvond.

Wat komt er nu?

Het voormalige EKP-terrein gaat plaats bieden aan tussen de 431-600 woningen. Er komen onder andere ruime stadswoningen met een achtertuin aan het water en een eigen aanlegsteiger. Sommige van de stadswoningen krijgen bovendien een dakterras. Daarnaast komen er appartementen, variërend van 40 tot 150 vierkante meter. Alle woningen krijgen eigen parkeerplekken, maar er komen ook semi-openbare parkeerplekken.

Voetgangers en fietsers zullen op drie verschillende manieren het terrein kunnen bereiken: via de Jan van Foreestraat, via de hefbrug, die nog gerenoveerd gaat worden, en via een nieuwe verbinding langs het Trimbos-instituut, bij de Da Costakade.

Aan de westkant van het spoor worden woningen gebouwd tot 13 hoog, terwijl de bouw aan de Kruisvaart lager wordt. Op die manier past de nieuwbouw beter binnen de bestaande bouw in de Dichterswijk. Daarnaast wordt 20 procent van de nieuwbouwwoningen sociale huur en zullen 75 woningen verhuurd worden in het middensegment.

Rondom de nieuwe woningen moet een groen wandelgebied komen. Ook wordt er straks circulair gebouwd, wat onder andere betekent dat sloopmateriaal en andere bouwelementen zoveel mogelijk hergebruikt gaan worden. De ambitie is om energieneutraal te zijn en de Kruisvaartkade wordt in ieder geval helemaal gasloos. Momenteel wordt er nog gewerkt aan het concretiseren van de bouwplannen. In 2019 moet de bouw van de woningen starten.

1 Reactie

Reageren
  1. Kees

    Dat wordt dan het definitieve einde van de golvende betonwand met kleurige halve bollen van Peter Struycken. Jammer!
    https://www.duic.nl/cultuur/ondergespoten-en-vergeten-kunstwerk-peter-struycken-aan-de-kuisvaartkade-wordt-gesloopt/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).