Wist je dat CU2030 niet over 2030 gaat? | De Utrechtse Internet Courant Wist je dat CU2030 niet over 2030 gaat? | De Utrechtse Internet Courant

Wist je dat CU2030 niet over 2030 gaat?

Wist je dat CU2030 niet over 2030 gaat?
Het is een veelgemaakte denkfout onder inwoners van de stad. De afkorting CU2030 betekent niet dat de bouwwerkzaamheden rond het stationsgebied pas in 2030 klaar zijn, maar staat letterlijk voor ‘See you too 030’.

Het is een veelgemaakte denkfout onder inwoners van de stad. De afkorting CU2030 betekent niet dat de bouwwerkzaamheden rond het stationsgebied pas in 2030 klaar zijn, maar staat letterlijk voor ‘See you too 030’.

Hoe verwarrend het is bleek wel toen het informatienummer van de gemeente werd benaderd. Ook die dachten dat de slogan inhield dat er nog tot 2030 intensief door gebouwd zou worden. Ook de online encyclopedie Wikipedia meldt dat 2030 de einddatum is van de werkzaamheden.

De woordvoering van de gemeente legt uit hoe het kan dat de langstlopende en bekendste slogan in de stad een verkeerde datum communiceert. “Als je het leest als het jaar 2030, staat dat symbool voor de toekomst, niet naar een specifieke einddatum. We verwijzen naar de duur van de grootschalige herontwikkeling, die een lange periode bestrijkt. CU staat voor: ik zie je dan, ik zie je daar en als see you too 030.

Dus in die zin is er goed nieuws: de verbouwingen duren niet nog tot 2030 maar in 2020 moet het gros van de werkzaamheden al voltooid zijn. “We bouwen gefaseerd aan de toekomst van de stad, met veel verschillende projecten die wisselen in duur,” laat de gemeente weten.

Planning

Zoals eerder vandaag aangekondigd is één van de onderdelen het aankomend kalenderjaar afgerond. De Moreelsebrug die de Croeselaan en het Morseelsepark over het spoor met elkaar gaat verbinden is eind 2016 klaar voor gebruik. Ook het Centraal Station moet aankomend jaar eindelijk helemaal klaar zijn. De megabioscoop bij de Jaarbeurs en het Noordgebouw moeten in 2017 de deuren openen.

de-vredenburg-vanaf-vredenburgplein-24-7-2012_12018 wordt een belangrijk jaar voor het stationsgebied. In deze jaargang moeten het stationsplein, de grootste fietsenstalling ter wereld, alle bus- en tramprojecten, het eerste deel van de renovatie van de Jaarbeurs, het gehele Jaarbeursplein en het Rijkskantoor de Knoop naast de Rabobank op de Croeselaan, het Platform en het WTC allemaal af zijn.

In 2019 moet de complete singel af zijn en ook het nieuwe Hoog Catharijne moet dan klaar staan met de nieuwe winkels. Een jaar later moet het enorme hotel bij de Jaarbeurs gereed zijn. De rest van de werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld de herontwikkeling van de Van Sijpesteijnkade, kennen nog geen definitieve einddatum.

Over CU2030

Sinds de start van de uitvoeringswerkzaamheden in 2007 in het Stationsgebied heeft de overkoepelende naam CU2030 veel naamsbekendheid veroverd. Alle werkzaamheden van de gezamenlijke bouwpartners: NS, ProRail, Klepierre, Jaarbeurs en gemeente Utrecht vallen eronder.

34 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Misschien mis ik iets heel overduidelijks…

    Maar… “See you too 030″… wat zou het moeten betekenen. “Ik zie je ook Utecht” En waar slaat het dan op?

    Of heeft iemand gewoon gedacht, als we gewoon drie random engelse worden afkorten en daar 030 achter plaatsen is het top?

    Maar misschien mis ik iets heel overduidelijks 🙂

  2. Rietje

    Wat nou denkfout ?!
    Slechte slogan is ‘t.

  3. Nick

    Oftewel een slecht reclame bureau of ambtenaar die dit heeft bedacht want de boodschap kwam duidelijk niet over.

  4. Andre

    Dat is niet waar, want toen ze in 2007 begonnen hebben ze allemaal baby’s gefotografeerd en daarbij was toen de mededeling dat ze die tot 2030 zouden volgen, het hoogtepunt is wel na 2020 geweest maar ze zijn nog lang niet klaar, kijk maar naar het smakkelaarsveld.

    De gemeente is gewoon van gedachten veranderd maar wil dat niet toegeven.

  5. Tim

    Zonde dat ze een megalomaan hotel gaan bouwen. Geen enkel gebouw zou hoger moeten worden dan de Domtoren. En zoals ik het begrijp wordt het hotel een stuk hoger.

  6. Utrechter

    Volgens mij was deze denkfout van het reclamebureau (en niet van de inwoners!) al enige tijd bij de inwoners bekend. De slogan wordt totaal niet herkend en ook niet gebruikt door locals. Jammer. Overigens vind ik communicatie van het projectbureau zowel online als op de locatie over het algemeen sterk en duidelijk! Ons stadje wordt er toch echt mooier van.

  7. Michael

    Uhm en ja, bouwfase 2 loopt toch nog tot 2030?

  8. Nicky Eggink

    Het was veel gemakkelijker om de slogan dubbelzinnig te maken, dus de datum en cu2 030. Anders mocht er wel iets tussen de 2 en de 0 staan, zoals 2-030, 2.030 of 2*030.

  9. Jan Vanel

    Ik ben bang dat 2030 de startdatum is van de bouw van het nieuwe HC, het nieuwe centraal station, het dempen van de singel en de bouw van het nieuwe muziekcentrum…

  10. Mark

    Geeft toch aan hoe slecht die slogan is. Ik was ook tot de veronderstelling dat het tot 2030 zou duren.

    Daarnaast vind ik het heel erg slecht dat je als Nederlandse stad het blijkbaar nodig vindt om gebruik te maken van een slogan in een andere taal dan het Nederlands.

    En zoals hierboven opgemerkt slaat het “See you to Utrecht” bovendien gewoon nergens op.

  11. Peter

    Als dit klopt dan is het de slechtste slogan aller tijden. Die door elke lezer meteen ‘verkeerd’ is geïnterpreteerd.

    En als je dat dan merkt, dan stuur je zoiets in het begin bij. Door de slogan te laten vallen. Of door een streepje ertussen CU2-030. Niet aren later hiermee aankomen. Wat een zwaktebod.

    Ik ben er trouwens heilig van overtuigd dat er in het begin wel degelijk is toegelicht dat het met het jaar 2030 te maken had. Niet zozeer als ‘einde bouwen’ (dat eindigt natuurlijk nooit en dat is maar goed ook). Maar wel als richtpunt voor de toekomstvisie Klaar zijn voor 2030. I see you, 2030.

    Laat een paar journalisten daar eens induiken. Persberichten van 2007 enzo. Volgens mij was er op zijn minst een dubbele betekenis waarvan nu plots de ene uitleg als ‘fout’ bestempeld wordt.

  12. D.

    Dat soort begripsverwarring krijg je dus met onnodig gebruik van Engelse termen! Zie ook de Facebookpagina „Anglomanie” (https://www.facebook.com/groups/424361381045876/?fref=ts)

  13. Mark

    Ik heb nog eens gekeken en het lijkt er op dat toendertijd de 2030 in cu2030 wel degelijk sloeg op het jaar 2030.

    Zie ook dit artikel uit 2010: http://campusblog.nl/2010/03/cu-2030-utrecht-op-de-schop/

    Zie ook https://web.archive.org/web/20101008090704/http://www.ppsnetwerk.nl/Projecten-Database/35 voor een omschrijving van dit project waar ook 2030 wordt genoemd. Deze pagina stamt uit 2010

  14. Frank E.

    Ja dahaag. Leuk geprobeerd, maar nee. Waarom denkt de gemeente toch altijd dat de inwoners een geheugen hebben van maximaal drie jaar?

    http://cu2030.nl/archive/2007-12-04/babys-in-de-stad-wat-is-de-link-met-het-stationsgebied

    “De CU-campagne is een uitnodiging om mee te gaan op reis naar de toekomst. CU staat voor: ik zie je dan, ik zie je daar! Het jaar 2030 staat symbool voor die toekomst, maar staat niet voor de exacte einddatum van het project.”

  15. Teunis

    Ik vind het op zich een leuke vondst dat je de beginletters van Centrum Utrecht (of City Utrecht, zoals in UCP?) kunt uitspreken als See you! Maar ik lees het toch altijd in het Nederlands als “Centrum Utrecht 2030”. Die 2 is onduidelijk.

  16. Kees N

    Ik denk dat Mark (per ongeluk?) de kreet juist spelt: “to” en niet “too”. Maar dat zouden we bedenker van het spul moeten vragen. De verwarring is door de gemeente zelf in de hand gewerkt: alle varianten zijn (uit slordigheid?) in de loop van de afgelopen jaren door de gemeente zelf gedebiteerd.

  17. Rob Vermeulen

    Wel degelijk ooit bedoeld als jaartal. Destijds woordvoerder van project gesproken en die zal, neem ik aan, wel weten hoe de vork in de steel zit. Dat er nu een andere draai aan gegeven wordt is een ander verhaal. Leuk ook dat m’n tweet gebruikt wordt ;).

  18. Amerikaanse Nederlander

    Weird, just weird. Gebruik een taal correct of gewoon niet.

  19. Martijn

    @Tim Geen idee waar je nu weer vandaan haalt dat het hotel hoger zou worden dan de Dom, als mensen nou eens even hun bronnen zouden checken krijgen we niet telkens die indianenverhalen. Op http://cu2030.nl/page/hotel staat duidelijk “Hoogte: Tot 90 meter”

  20. Mona

    Het is wel degelijk bedoeld als: CU 2030 (zie afbeeldingen van de eerste campagne). Gewoon niet echt handig gekozen.

    http://bureau.o-utrecht.nl/werk/32/stationsgebied-utrecht/

  21. Arend

    CU2030… See You Too 030…
    Ook ik was van mening dat Utrecht ook mij in 2030 weer wilde zien en ben daarom al jaren niet meer in de stad geweest…
    Foutje…

  22. Rick

    Wat een slechte slogan dan. Ik heb het ook altijd uitgelegd als See You 2030 en ‘Centrum Utrecht 2030’.

  23. Jolien

    “het jaar 2030 staat symbool voor die toekomst, maar staat niet voor de exacte einddatum van het project”

    http://cu2030.nl/archive/2007-12-04/babys-in-de-stad-wat-is-de-link-met-het-stationsgebied

  24. Cristian Oranje

    Haha ja natuurlijk… Domme reclamebureau’s? Integendeel: slim en gehaaid ten behoeve van maximale ambtelijke speelruimte. Als je in 2007 als Gemeente zegt dat een aantal bouwprojecten pas in 2020 of juist in 2030 klaar zullen zijn, is hier op dat moment gevoelsmatig niet een heel groot verschil. 13 of 23 jaar: de opleverdatum is een ontzettend eind weg.
    De speelruimte werkt echter als volgt.
    – Mocht er een wonder gebeuren en de projecten zijn inderdaad voor 2020 klaar, dan valt dit voor alle inwoners en benadeelden (denk aan winkeliers) ontzettend mee. In 2016 (als de eerste opleverdatum dichtbij komt) denkt men namelijk door de overduidelijk ‘2030’ slogan nog 14 jaar in een bouwput te moeten leven, maar nu is het ineens maar 4 jaar! Hoera voor onze 030 Gemeente, vaarwel claims voor gederfd inkomen smile emoticon.
    – Mocht zich een waarschijnlijker geval voordoen, namelijk dat de projecten doorkwakkelen tot 2030, dan is men jarenlang ‘gewaarschuwd’: wie leest er nu ‘cu2030’ als ‘see you too 030’? Haha domme burgertjes, nee, rond 2030 is het echt opgeleverd hoor.
    Hulde voor het reclamebureau dat dit bedacht heeft en hoewel dit natuurlijk als een lichte satire is opgeschreven zou het eng zijn als het waar bleek te zijn…

  25. jan

    Ik ben blij dat ze 10 jaar eerder klaar zijn dan gepland

  26. Hans

    @ Natte Otter en anderen.
    “See you too” is geen willekeurige volgorde van Engelse woorden zoals jij suggereert. Het betekent gewoon zoiets als “Jij ook tot ziens”. Dat jij het krom (woord voor woord) vertaalt als “zie je ook” maakt het niet ineens fout Engels.

    Als ik nu op de Wikipedia pagina kijk (misschien is hij inmiddels al aangepast) staat er wel nog ergens op één plek in het info blokje: 2007-2030. Daarmee wordt dan denk ik hetzelfde bedoeld als wat de woordvoerder in dit artikel zegt: dat de ‘planhorizon’ 2030 is. Je kan er ook geen 2020 (of welk jaartal dan ook) van maken op die Wikipedia-pagina, want de woordvoerder garandeert ook niet dat het voor 2020 klaar is! “Het meeste is in 2020 wel klaar.” Ja, oftewel het project is NIET in 2020 afgerond.

  27. Jaco

    Cu2@030 is dus zie ik jou ook in Utrecht…
    Dat was volgens mij het idee erachter alleen Twitter accepteert geen @ in een naam dus maakte ze de fout met cu2030 al had dan beter geweest cu2at030

  28. Thomas

    Ik ben er ook altijd van uit gegaan dat het tot 2030 zou duren. Nou ja al metal duurt het nog vreselijk lang. Nu al 8 jaar. En dat terwijl je in 8 jaar hele woonwijken kan bouwen inclusief energiecentrale.

  29. Peter

    Nog wat nagezocht. Maar deze claim van de gemeentewoordvoerder klopt eenvoudig niet. Er is van meet af aan van officiële zijde ook gesproken over ’20 jaar’ en ‘2030’.

    Misschien was CU2 030 ook een dubbele bodem die door een of andere ambtenaar of marketingmuts meteen bedacht is. Maar het is complete nonsens om dit als de enige originele interpretatie te zien.

    Dat de slogan foeilelijk is, stond allang buiten kijf.

  30. LambertWM

    Ik val van mijn stoel… Eerst van verbazing, toen vh lachen… Altijd gedacht dat 2030 een jaartal was… Die krampachtige pogingen om een andere interpretatie te geven duiden op huichelachtigheid, domheid, of eersteklas trolling… ik hoop het laatste 😉

  31. Peter Villevoye

    Ik weet ook zeker dat het bij de start wel degelijk sloeg op het jaartal 2030. Inderdaad, foto’s van baby’s, en zo.

    Heb toen ook nog via email aangegeven dat ik het een heel slecht gekozen slogan vond, echt iets van een enthousiaste project-manager en dito reclamebureau, zonder gevoel voor de burger. Want die had geen zin om 20 jaar lang in of naast een enorme bouwput te moeten wonen. “Schat, we gaan verhuizen en komen in 2030 wel weer terug. See you, later !”

    De reactie die ik ontving meldde dat er meer mensen over klaagden en de slogan daarom zou worden ‘opgebroken’ in kleinere delen, zoals “CU2014” (voor Tivoli/Vredenburg). Dat zou beter te overzien zijn.

    En dan nu die rare draai, dat het altijd al CU-to-030 was. Jaja…
    Maak er dan gewoon “Hallo2020” van 🙂

  32. Gerry Jöris

    Dit alles is de reden dat wij in 2012 de deur achter ons in het centrum van Utrecht hebben dichtgetrokken en zijn verhuisd naar Noord-Groningen, waar de lucht nog schoon is en rust en ruim te in overvloed aanwezig is.

  33. Bert Determeijer

    Wat een verwarring. Waarmee inderdaad bewezen is dat de slogan niet duidelijk is en dus niet deugt. Maar er is meer aan de hand. Hier is sprake van logogegoochel.
    In mei 2014 bezocht ik het toenmalige infocentrum van het projectbureau op het Vredenburg om foto’s te maken van de maquette van het centrumproject. Een PR-dame legde op dat moment een groepje geïnteresseerden uit dat de slogan CU2030 inmiddels achterhaald was, omdat de werkzaamheden in het gebied ook na 2030 nog zouden doorgaan, zij het aan de westkant van het station, rond de Croeselaan, Westplein en de Jaarbeurs. De slogan klopte dus niet meer, bevestigde ze, maar men liet het nu maar zo, omdat de aanpassing van het logo nodeloos veel geld zou kosten.
    Een gewiekste PR-medewerker (of een duurbetaald adviesbureau?) heeft inmiddels blijkbaar een andere uitleg voor dat oude logo bedacht. Een beetje communicatiekundige weet dat heldere PR zo niet werkt. PR wordt dan prut.

  34. Dick

    Doet denken aan die meer dan geweldige nederlandse internet naam CHELLO. Spreek uit (nederlands-engels): “say hello”. De engelsen zouden: “see hello” lezen. LOL.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).