De gemeente Utrecht gaat 1,2 miljoen euro steken in de renovatie van het monumentale gebouw op de hoek van de Catharijnekade en het Vredenburg. Het pand, dat het Vinkepand wordt genoemd, moet in oude glorie hersteld worden. De gemeente wil het pand eigenlijk verkopen maar op dit moment is de waarde van het pand te laag.
Veel Utrechters kennen het gebouw van de Staffhorst-winkel die er jaren in heeft gezeten, of als bezoekerscentrum van de Projectorganisatie Stationsgebied (POS) CU2030. Maar het gebouw heeft sinds de verhuizing van POS in 2014 naar het nieuwe Stadskantoor geen functie meer voor de gemeente. Het Utrechtse college moest daarom de afweging maken om het gebouw te verkopen of te gaan verhuren
Hoewel de gemeente het pand zou willen verkopen blijkt dat op dit moment geen goed idee te zijn. Het gebouw is aangekocht door de gemeente in 2007, toen was er sprake van een piekmoment in de vastgoedmarkt. Door de vastgoedcrisis daarna blijkt dat het gebouw een behoorlijke waardevermindering heeft ondergaan. Alle verbouwingen die nodig waren om het POS daar te huisvesten hebben ook weinig goeds gedaan. Daarnaast speelt de ligging van het pand, aan de rand van de bouwput stationsgebied, mee. Dit alles heeft de gemeente doen besluiten dat het Vinkepand beter niet nu verkocht kan worden maar verhuurd moet worden voor een periode van tussen de vijf en tien jaar. In de loop van de tijd moet de waarde van het pand omhoog gaan door de ontwikkelingen in de vastgoedwereld en de afronding van nabije liggende bouwprojecten.
Nieuwe gebruikers
DUIC berichtte al eerder dat een groep ondernemers, start-ups en bedrijven vanaf november in het Vinkepand trekt. Zij willen van het gebouw een landelijke hotspot te maken waar ontmoeting en sociaal ondernemen centraal staan. Ze trekken samen op onder de naam Social Impact Factory Utrecht.
Uit een brief van de gemeente blijkt dat er meer gegadigden waren. Ook Randstad, iGluu en TivoliVredenburg hadden interesse. De gemeente laat echter weten dat alleen de Social Impact Factory de marktconforme huur gaat betalen en de intentie heeft om het gebouw voor langere tijd te huren.
Om het pand voor de toekomst klaar te maken en om de verkooppositie te verbeteren zal het pand flink opgeknapt gaan worden. Uit onderzoek is gebleken dat een eerdere renovatie in 1989 op een verkeerde manier is uitgevoerd door de toenmalige eigenaar. Er is toentertijd gebruik gemaakt van verkeerde technieken waardoor de schade nu groter blijkt te zijn dan eerder verwacht. De gemeente heeft besloten om het pand in oude glorie te herstellen. Volgens het college zal dit de verkoopwaarde van het pand ook ten goede komen. De kosten voor het herstel worden geschat op maximaal 1,2 miljoen euro.
Arjan den Boer ging al eens dieper in op de geschiedenis van het pand. Lees zijn verhaal hier:
Gekoppelde berichten
Vinkepand: winkel aan het Vredenburg of woongebouw aan de singel
De singel is na 40 jaar weer open. Het langgerekte gebouw op de hoek van…
22 Reacties
ReagerenJammer dat er geen woonruimte van wordt gemaakt!
Er moet toch een projectontwikkelaar te vinden zijn die dit monumentale pand wil ontwikkelen en er luxe appartementen in kan creëren?
En nu dan voor de lange termijn verhuren aan de Social Impact Factory? What the hell is that. Gemeente, zorg dat een goede bankgarantie gekregen wordt!!
Ach, hat was zo’n mooi idee om er weer vijf grote woonhuizen van te maken. De binnenstad van Utrecht is langzaamaan helemaal versnipperd in appartementen. Op termijn zal dat ook het lot zijn van dit gebouw.
Een prachtige plek in Utrecht om dit “Vinkepand” weer te herstellen in z’n oorspronkelijke staat “woningen”, waar het aan ontbreekt in de binnen stad van Utrecht.
Er staan genoeg lege panden om bedrijven in te vestigen b.v. het lege V.D.gebouw, gigantische plek zo bij het station.
@Kees Truijens die grote woningen zijn een leuk idee, maar hoeveel Utrechters kunnen de miljoenen die die huizen moeten gaan kosten ook daadwerkelijk opbrengen? De gemeente, de projectontwikkelaar, de (ver)bouwers en de makelaars moeten namelijk ook allemaal eten…
“De Social Impact Factory is een stichting zonder winstoogmerk. De gemeente Utrecht investeert door een eenmalige subsidie te verstrekken”. Lijkt op een vestzak-broekzak-verhaal dus met die huur…
Prachtige plek voor een (*****) hotel!
Absurd om weer een of andere vol met Engelse termen gehangen vage club te subsidiëren.
Gelukkig wordt dit geld besteed om een pand op een mooie locatie te verfraaien.
Zodra die pop up club weer verdwenen is (hooguit jaartje) dan kunnen er alsnog mooie huizen/appartementen komen en is de buitenzijde alvast mooi.
@ Rene
Een fraai staaltje rad voor de ogen draaien dus die brief. Die Social Impact Factory betaalt per saldo dus helemaal geen marktconforme huur, de gemeente ontvangt een koekje van eigen deeg. Gemeenteraad, word wakker, trap er niet in!!
Als daar woningen gemaakt worden voorzie ik nu al klachten over geluidsoverlast van de terrassen in de omgeving. Liever niet dus..
Wellicht goed om deze discussie toch even in perspectief te plaatsen. De Social Impact Factory Utrecht BV zal de exploitatie van het Staffhorst-pand voor haar rekening nemen. De exploitatie is het initiatief van de Stichting Social Impact Factory, Seats2Meet.com en Kirkman Company, waarbij zich al snel Legal Impact (Bruggink & Van der Velden Advocaten Belastingadviseurs) en Buzinezzclub Utrecht aansloten.
De Social Impact Factory Utrecht BV en de Stichting Social Impact Factory zijn twee aparte entiteiten. De Stichting Social Impact Factory is een organisatie zonder winstoogmerk en heeft drie belangrijke taken: het verder ontwikkelen en matchen van vraag en aanbod op de Social Impact Market, het begeleiden van challenges rondom maatschappelijke vraagstukken en het actief programmeren van workshops en events. Verder heeft de Stichting Social Impact Factory de opgave om de Social Impact Factory ook in andere steden uit te rollen. Op dit moment zijn dat Almere, Den Haag, Haarlem, Haarlemmermeer, Lekstroom, Zaanstad en Zoetermeer.
De stichting zal verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke programmering in het Staffhorst-pand en zal zich daar ook vestigen. De huidige partners van de stichting worden natuurlijk ook uitgenodigd om zich in het Staffhorst-pand te vestigen, maar zijn daartoe uiteraard niet verplicht.
De Social Impact Factory Utrecht BV is verantwoordelijk voor de exploitatie van het pand en draagt zij daarmee het volledige ondernemersrisico. De ambitie is het pand minimaal de komende 10 jaar te exploiteren.
De Gemeente Utrecht is eigenaar van het pand en heeft na een langdurig selectieproces besloten dat het pand het beste ingevuld kon worden door de Social Impact Factory Utrecht BV. De Gemeente Utrecht verwacht dat de exploitant Social Impact Factory Utrecht BV waarde gaat toevoegen aan het pand, zodat het pand op den duur beter verkocht kan gaan worden. Het pand wordt verhuurd tegen een commerciele huurprijs van 325.000 euro per jaar (los van alle andere bijkomende exploitatiekosten). Deze commerciele huurprijs was niet onderhandelbaar. Na een zorgvuldig onderhandelingsproces tussen de Social Impact Factory Utrecht BV en de Gemeente Utrecht, heeft de Gemeente Utrecht besloten een eenmalige, incidentele subsidie te verstrekken (a 350.000 euro) als bijdrage aan het exploitatiemodel. Daar hangen alleen wel een aantal duidelijke doelen aan die daarvoor gerealiseerd moeten worden, waaronder het expliciet creëren van directe en indirecte werkgelegenheid.
– Het pand zal circulair en duurzaam worden ingericht en geëxploiteerd (horeca, ict, facility management) met inzet van sociaal ondernemers en van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
– Door de samenbundeling van kennis, expertise, startende en gevestigde sociaal ondernemers, organisaties, bedrijven en initiatieven en het gebouw dat samenwerking stimuleert zullen de volgende effecten optreden:
o er wordt een impuls gegeven aan het sociaal ondernemen, zowel in Utrecht als landelijk
o er komen nieuwe maatschappelijke initiatieven voort uit het pand met o.a. als resultaat nieuwe dagbestedingsactiviteiten voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt;
o reeds gevestigde sociaal ondernemers krijgen een groeiende omzet;
o er ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen en netwerken, niet alleen tussen sociaal ondernemers onderling, maar ook tussen sociaal ondernemers en corporates;
o er wordt vormgegeven aan een actieve kennisuitwisseling met de kennisinstituten (mbo, hbo en wo) in de stad over sociaal ondernemerschap;
o er zullen meer en meer corporates transformeren naar sociaal ondernemen en er zal een impuls uitgaan naar andere corporates om te innoveren met sociaal ondernemen; streefwaarde:
o door de samenwerking tussen corporates en startups in de themalabs wordt onbenut potentieel van gevestigde organisaties ingezet
o het pand zal als ‘showcase sociaal ondernemen’ een bijdrage leveren aan het imago van sociaal ondernemen, dus aan het volwassen worden van sociaal ondernemen, het ‘nieuwe normaal’
o er ontstaat een ecosysteem wat een broedplaats wordt voor weer nieuwe projecten, activiteiten en bedrijven;
o er zullen elders gevestigde ondernemers, bedrijven en organisaties zich verplaatsen naar Utrecht;
o er ontstaan nieuwe stage – en werkervaringsplekken in het pand door intensivering van de samenwerking met de onderwijs- en kennisinstellingen in Utrecht;
o de positionering van de stad Utrecht als hoofdstad van sociaal ondernemen wordt verder versterkt.
Wij nodigen iedereen die op een ondernemende wijze wil bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken uit om deel te nemen aan dit -inclusieve- initiatief. Je vindt straks in het Staffhorst-pand een aantrekkelijk horecaconcept, werkplekken, inhoudelijke programmering en veel meetingspaces. Door de vestiging van netwerkorganisaties, dienstverleners, financiers en fondsen wordt het een landelijke hotspot waar alle kennis- en expertise over sociaal ondernemen vertegenwoordigd is. Er is een programma van trainingen, workshops en events voor start ups en gevestigde sociaal ondernemers, maar ook voor het grotere bedrijfsleven en overheden die willen innoveren en transformeren naar een sociale onderneming. En hoe verder je omhoog gaat in het pand, zal je steeds iets meer rust ervaren. Maar het zal niet alleen ontmoeten worden, het gaat vooral om ontmoetingen met één gezamenlijk doel: het creëren van sociale impact.
@ Social Impact Factory BV
Dank voor de uitleg. Blijft staan dat tegenover het betalen van een (kennelijk) marktconforme huur door de BV, de BV upfront een eenmalige lumpsum subsidie krijgt van 350.000 – als bijdrage aan het exploitatiemodel.
Hoewel er kennelijk een fors aantal – in mijn ogen boterzachte – voorwaarden aan deze subsidie zijn gesteld, kan ik bottom line niet anders concluderen dan dat de BV een subsidie ontvangt van 10 % van de huursom.
Heb ik het mis als ik veronderstel dat in de brief van de gemeente waarover DUIC hierboven spreekt daarvan geen melding wordt gemaakt..?
En welke zekerheden heeft de gemeente dat de BV gedurende die 10 jaar ook daadwerkelijk in staat is de huur te betalen?
Als zo’n organisatie zoveel woorden als verantwoording nodig heeft dan weet je genoeg: Gebakken lucht, iets dat goed is behoeft nauwelijks uitleg.
Dat lange, vage verhaal hierboven kan ook heel kort:
de Social Impact Factory mag een jaar lang gratis in het pand om er een hangout voor millenials te maken. De gemeente heeft zich blijkbaar weer eens verkeken op een vastgoedproject, smijt er gewoon een bak belastinggeld tegenaan en hoopt op goede sier te maken met hipsters die een app voor je oma hebben ontwikkeld. Nou woopdiefuckingdoo de wereld is gered.
Als er iets sociaals ipv commercieels in het pand moet komen: we hebben veel meer aan bijv. een goed debatcentrum, zoals Pakhuis de Zwijger of De Balie in Amsterdam.
Als ik dit hierboven zo lees hebben we een gemeente die Sinterklaas speelt voor een ongrijpbaar vaag initiatief.
En dit dan verhult door het cadeautje niet in de vorm van een lagere huur te gieten maar door een subsidie te geven van let wel, 35O.000 Euro.
Jawel, DRIEHONDERDVIJFTIGDUIZEND euro. Wat daar allemaal ook voor gedaan kan worden…
Nee toch?! 1,2 miljoen euro om het door een groep ‘kunstenaars’ (althans dat maak ik erop uit, dat dat het is) uit te laten wonen? Als die gasten klaar zijn met hun gefreubel kan er zeker weer verbouwd worden? Had er lekker appartementen van gemaakt zeg, weet je zeker dat ‘t . veel gaat opbrengen en b. het pand in goede staat blijft verkeren.
@Real Estate: En normaal gesproken is er over een huurprijs voor dit soort panden te onderhandelen waardoor dan die 10% er ook wel af gaat.
@herman: Behalve dat ze inderdaad erg met misplaatste Engelse termen strooien zie ik niet waarom dat zo zou zijn. Maar kennelijk ben jij beter ingelicht? Of ben je zelf gebakken lucht aan het verkopen?
@ Harry
Waar het om gaat is de misleidende brief van het college. Ze hebben marktpartijen als Randstad buiten de deur gehouden met het argument dat die geen marktconforme huur wilden betalen en dat voor Social Impact Factory is gekozen omdat die dat wel zouden doen.
Dat is gewoon onjuist en ronduit misleidend omdat via de achterdeur een subsidie gegeven wordt die, het is nog niet tegengesproken, niet is vermeld in de collegebrief. Het lijkt mij aan de Raad om hier eens stevig op door te vragen.
En dan ook over de vraag hoe goed een beginnend initiatief als Social Impact Factory (10 jaar lang!) voor zijn geld zal zijn in vergelijking met een gevestigd bedrijf als Randstad.
@Real Estate 30/6/2016 – 17:49
Nog los van de subsidie (10%) is het buitengewoon vreemd dat de Gemeente bij het verhuren van een pand dat gekocht en onderhouden is met publiek geld nota bene de voorkeur geeft aan het verhuren aan een stichting zonder winstoogmerk in plaats van aan een organisatie die wel een winstoogmerk heeft.
Men benadeelt dus partijen die het voor de Gemeente in de eerste plaats mogelijk maakten om het pand te kopen en onderhouden (via belastingafdrachten), ten faveure van een partij die niet alleen niets bijgedragen heeft aan de aanschaf van het pand of het onderhoud ervan, maar ook nog eens expliciet uitdraagt ook niet voornemens te zijn een bijdrage te leveren. En dan krijgt men inderdaad ook nog eens 10% korting op de huur, via een subsidie.
De belastingbetaler? Die krijgt misleidende informatie en een spreekwoordelijke middelvinger. Dit krijg je nu wanneer een gemeente bestuurd wordt door dromende idealisten, in plaats van economische realisten.
@Real Estate: hier wil ik het toch opnemen voor de gemeente en die vage club. Als het pand met publiek geld is gekocht, moet er een publieke functie in die ten bate komt van de stad.
Ik heb een sterk vermoeden dat dit de gedachte is achter de subsidie: een semi-culturele publieke functie die zich inzet op lokaal niveau. Iets met technologie en startups, dat straalt mooi af op de citymarketing. Kom bedrijven, vestig je in Utrecht (en betaal belasting). We zijn bekend van die ene hippe startup dat stroom opwekt uit een sojaboon! Zoiets.
Het Staffhorst pand staat pal naast de ‘ingang’ van de binnenstad en fungeert met het Muziekpaleis als visitekaartje voor de bezoeker te voet. Dan moet je er niet een paar appartementen in stoppen voor enkele rijke mensen, het pand is met publiek geld gekocht. En er moet al helemaal niet een duizend-in-een-dozijn uitzendbureau in, maar een huurder die ofwel een bijdrage levert aan de stad en bewoners, ofwel een high-end huurder waar je mee kan pronken. Dit soort politieke wensen hebben geen boodschap aan handjeklap op de (vastgoed)markt, of je het nou eerlijk vindt of niet.
@ Cico
Schrijf dat dan ook. En doe niet net alsof deze keuze een economisch rationele is. Terwijl je ondertussen verhult dat via de achterdeur een stuk van de huur wordt teruggesluisd. Ambtelijke misleiding.
Ik zou zeggen subsidie helemaal niet nodig het gaat met die zogenaamde sociaal ondernemers toch om de inhoud nou laat ze dan lekker in een van de vele goed bereikbare leegstaande panden gaan zitten in wijken waar het nodig is en niet op zo ‘n plek (europalaan bijv) en laat dit aan mensen (zoals real estate) die er echt verstand van hebben en besteed die 350 k aan arme mensen die t echt nodig hebben of aan ondernemers die dit al jaren proberen op Cartesius, Overvecht of Kanaleneiland ipv aan pure gebakken lucht die net als Sofia”s HAL16 binnen een jaar omvalt (zelfde bedrag aan subsidie verdampt plus nog n dikke lening). Misselijkmakend glad verhaal allemaal wat riekt naar oneigenlijke staatssteun.