90 jaar oude trein opgetild in Utrecht om wielstellen te vervangen | De Utrechtse Internet Courant 90 jaar oude trein opgetild in Utrecht om wielstellen te vervangen | De Utrechtse Internet Courant

90 jaar oude trein opgetild in Utrecht om wielstellen te vervangen

90 jaar oude trein opgetild in Utrecht om wielstellen te vervangen
Bij Het Spoorwegmuseum is vandaag een trein door een kraan opgetild om de wielstellen te kunnen vervangen. De Blokkendoos, een historische trein uit 1927 is de oudste nog rijvaardige trein van Het Spoorwegmuseum, maar de wielstellen zijn nu wel aan een onderhoudsbeurt toe.

Bij Het Spoorwegmuseum is vandaag een trein door een kraan opgetild om de wielstellen te kunnen vervangen. De Blokkendoos, een historische trein uit 1927 is de oudste nog rijvaardige trein van Het Spoorwegmuseum, maar de wielstellen zijn nu wel aan een onderhoudsbeurt toe.

De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden al een onderhoudsbeurt. Er bleven echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek. In de wiellagers is een vreemde niet traceerbare substantie aangetroffen die niet thuishoort in deze lagers. Om herkomst van deze substantie en mogelijke schade vast te kunnen stellen worden de draaistellen gedemonteerd, in een werkplaats onderzocht en indien noodzakelijk hersteld.

Het bedrijf WIDO heeft vandaag met twee hijskranen de trein van zijn wielen getakeld en de draaistellen op een dieplader geplaatst. Vervolgens zijn er twee nooddraaistellen onder de trein geplaatst. Het werk werd uitgevoerd door het Ongevallen team van ProRail en diende ook als oefening. De draaistellen gaan naar Duitsland.

Historie Blokkendoos

De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ‘24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd. De bijnaam ‘Blokkendoos’ krijgen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn.

De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum heeft tot 1959 dienstgedaan. In eerste instantie werd hij ingezet op de oude lijn Amsterdam – Haarlem – Leiden – Den Haag – Rotterdam. Na de oorlog reed de trein ook op andere trajecten van NS. In 1989 kwamen twee rijvaardige blokkendoosrijtuigen in het bezit van het museum. In 1994 verwierf het museum een rijtuig derde klasse, deze is omgebouwd tot restauratierijtuig. De Blokkendoos heeft een maximumsnelheid van 100 km per uur en heeft 40 zitplaatsen 2de en 136 zitplaatsen 3de klasse.

Beelden van het optillen van de trein, gemaakt door Het Spoorwegmuseum.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).