Aanpassing ‘t Goylaan gaat 1,2 miljoen euro kosten | De Utrechtse Internet Courant Aanpassing ‘t Goylaan gaat 1,2 miljoen euro kosten | De Utrechtse Internet Courant

Aanpassing ‘t Goylaan gaat 1,2 miljoen euro kosten

Aanpassing ‘t Goylaan gaat 1,2 miljoen euro kosten
Het aanpassen van ’t Goylaan in Utrecht gaat ruim 1,2 miljoen euro kosten. Dat laat de gemeente Utrecht weten. De weg moet flink aangepast worden omdat het aangelegde verkeersplein onduidelijk is.

Het aanpassen van ’t Goylaan in Utrecht gaat ruim 1,2 miljoen euro kosten. Dat laat de gemeente Utrecht weten. De weg moet flink aangepast worden omdat het aangelegde verkeersplein onduidelijk is.

De situatie op het verkeersplein bij de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat is onduidelijk. Het veelbesproken verkeersplein wordt een voorrangsplein genoemd, dit is een relatief nieuw verkeerskundig verschijnsel dat met de herinrichting van de straat naar stadsboulevard werd geïntroduceerd.

Er ontstond echter al snel discussie over de inrichting, niet alleen onder omwonenden en verkeersdeelnemers maar ook onder deskundigen. De gemeente gaf eerder aan dat die onduidelijkheid vooral van juridische aard was, en niet zorgde voor onveilige situaties.

De zorgen over het kruispunt bleven aanhouden en de gemeente liet 2 camera’s ophangen om het verkeer in de gaten te houden. Daaruit kwam naar voren dat de situatie echt onduidelijk is. Er werden extra markeringen aangebracht en er werd gewerkt aan een nieuw ontwerp.

Nieuw plan

Dat nieuwe ontwerp is nu bekend. Het huidige verkeersplein gaat een stuk uitgerekt worden. Hierdoor zou de voorrangssituatie duidelijk moeten worden voor automobilisten en fietsers. Hiervoor moeten er wel 5 parkeerplaatsen verdwijnen en 3 tot 5  bomen gekapt worden. Ook gaan de verkeersinstallaties op andere delen van ’t Goylaan aangepakt worden.

De gemeente werkt nu aan het verdere ontwerp. Dat moet eind deze maand aan omwonenden voorgelegd worden. Waarschijnlijk wordt het verkeersplein in de loop van volgend jaar aangepakt. De totale kosten worden geraamd op 1,2 miljoen euro.

Bron: Gemeente Utrecht

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Tsjonge jonge jonge wat een schande. Dwars tegen iedereen een onzalig plan doordrukken. Vervolgens de problemen lang ontkennen. En nu voor 1,2 mln dan toch door de bocht. Wat een amateuristisch hobbyisme. Hoe lang wordt dit wanbestuur nog door de raad getolereerd?

  2. Ailien

    Ik begrijp niet wat er beter aan is: de situatie zoals hij nu is, blijft onduidelijk in de nieuwe vorm. Waarom niet gewoon een rotonde? Dat begrijpt iedereen. Met fietspaden die iets verhoogd liggen en verlicht zijn langs de randen. Dan kunnen de bomen ook blijven staan. Scheelt volgens mij ook een hoop geld.

  3. Arjan Verhoeven

    “Op basis van het schetsontwerp worden de kosten voor het aanpassen van het voorrangsplein en de proef op de Linschotersingel geraamd op circa €1,2 miljoen excl. BTW, inclusief noodzakelijk tijdelijke maatregelen en monitoring van de effecten.” en “We willen de werkzaamheden aan het aanpassen van het voorrangsplein in een verkeerluwe periode uitvoeren omdat afsluitingen van ‘t
    Goylaan nodig zijn. Hiervoor zullen we onder andere de meivakantie en de zomervakantie van 2020 gebruiken. ”

    Die verkeersluwe periode duurt 6 wk zomervakantie, 1 wk meivakantie, ik rond af naar 10 weken. Welke kosten mis ik nou?
    Nieuwe steentjes, nieuw asfalt, verf, bordjes, een dixie, machinehuur, 2 ton voor 10 weken?

    Blijft een miljoen over. Dat is ruim 20 FTE -jaar, een halve carrière van een bouwvakker, maar het moet binnen 10 weken.

    Dus meer dan 80 man gaan 10 weken lang zitten zagen en asfalteren en belijnen op een stukje grond ter grootte van royale tuin. 32000 uur werk, en afgaand op de kaartjes zo’n 12 uur werk per vierkante meter.

    Ik snap echt niet dat alles altijd zó duur moet zijn. Zijn die offertes openbaar? Ik ben echt benieuwd hoe je aan 1.200.000 euro komt.

  4. Leon Ekkels

    Misschien wordt de nieuwe situatie iets veiliger voor de fietsers, omdat duidelijk is dat zij voorrang hebben. Echter vrees ik dat het verkeersinfarct wat elke ochtend en avond ontstaat er niet veel beter van wordt. Komt dit plan niet uit dekoker van dezelfde wethouder die ook de tram naar de Uithof flink verprutst heeft? Misschien maar eens tijd om op te stappen?

  5. Fred

    Dit was van te voren te voorspellen.
    Dit soort verkeerspleinen werken nu eenmaal niet, daar geldt het recht van de sterkste.
    Weer een heleboel geld verspilt dus, inhouden dan maar op het salaris van de raadsleden die hiervoor verantwoordelijk zijn.

  6. Wim

    @ Fred

    Hiervoor zijn primair niet de raadsleden, maar de wethouder verantwoordelijk. Je weet wel, die wethouder van de autopestmaatregelen. Oh ja. Ook die wethouder van de Uithoflijn. Misschien tijd voor een derde motie van wantrouwen?

  7. JdV

    Een glas,een plas en alles blijft zoals het was. Wederom bewijs dat hoe incapabel je ook bent als verantwoordelijk politicus in 030, zolang je vrienden in de raad je steunen mag je blijven zitten, doorblunderen en verder gaan met de stad en de burger op kosten te jagen.

  8. Johan

    Wat wordt er toch een geld weggegooid met die hobbyprojectjes. Keer op keer blijkt dat het mislukt is en er kosten gemaakt moeten worden om te herstellen. Denk aan de Malie/Tolsteegsingel: maar liefst drie keer opengegooid. En nu dit weer zeg.

  9. Dennis

    En dan staan de huizen in de Merwedezone er nog niet eens!
    Geloof me als die huizen er staan gaat het pas echt vaststaan!
    Zeer amateuristisch beleid, meer woningen (en dus auto’s) maar minder wegen.
    Uiteraard zullen er nu wel weet reacties volgen dat de auto zijn langste tijd gehad heeft enz..
    Maar als dat zo is waarom staan er dan nog altijd zoveel files? Precies omdat mensen nu eenmaal graag een auto bezitten.
    Weg dus met die hele stadboulevard en terug naar 2×2 rijbanen.

  10. Fred

    @ Wim
    Ja, dat weet ik wel, maar regelmatig als ik iets kritisch over deze betreffende wethouder LvH zeg, dan wordt mijn reactie niet gepost, dus dan omschrijf ik het maar zo.
    Deze wethouder zou per onmiddellijke ingang op moeten stappen na zoveel fouten/wanbeleid, het doordrukken van plannen die ieder verstandig mens onwenselijk vind om het achteraf dan weer aan te moeten passen omdat de voorspelde problemen zich uiteraard voordoen, zo wordt er enorm veel geld verkwist.
    Ook bij de uithoflijn ging van alles mis onder haar verantwoordelijkheid, die is heel hard nodig, maar had veel goedkoper kunnen zijn, en sneller gereed.

  11. Katja

    Verkeerslichten zijn goedkoper.

  12. Aniwe

    Ik ben geen verkeersdeskundige (maar dat blijkt de wethouder ook niet te zijn) maar heb alleen ervaring als fietser en/of automobilist. Maar zelfs een kind kan zien dat ook de aanpassing van 1,2 miljoen niet gaat werken. Maak voor heel wat minder geld gewoon een rotonde en iedereen weet wat ie moet doen.
    Dut soort omdenken werkt niet in verkeerssituaties! En ook het wegdenken van de hoeveelheid auto’s evenmin.

  13. Robertjc

    Klucht nummer 1746.
    Opvallend trouwens dat in dit bizarre projekt niet gerept wordt over milieuvergunningen en stikstofbeleid. Die hele hervertimmering (hoe vind je ‘m?) is beslist een aanslag op het milieu van Hoograven. Waar, in ‘s hemelsnaam, ligt nu toch de winst? Ik blijf schateren… en met de moed der wanhoop doorfietsen. Niet omdat de wethouder dat wil, maar omdat ik dat zelf zinnig vind.

    ‘t Wordt hoog tijd dat we massaal elektrisch gaan rijden. Dan is ineens dat hele milieu van zo’n stadse samenleving buiten gevaar. Tenzij ik me verschrikkelijk vergis natuurlijk. Er kan zo maar iemand opstaan die ontdekt heeft dat elektrisch rijden helemaal niet zo gunstig voor het milieu is, en te vuur en te zwaard allerlei kruisingen te lijf gaat.

  14. jaap kolbrink

    Ik vind de opmerking van Aniwe, een zeer verstandige.

  15. Ties

    Tja, hoe zorg je ervoor dat iedereen de beoogde op- en afrit neemt. En moeten die niet breder opgezet worden?
    Want iedereen ten oosten vd vaartsche rijn moet via de waterlinieweg. Iedereen ten westen via europaplein naar de A12 (ook als je vd ene naar de andere kant vd stad wil).

    Eigenlijk zou t goylaan dus eenrichtingsverkeer moeten worden. Met een smalle strook voor verkeer dat daar in de buurt moet zijn.

  16. WMJ

    Een déja vu! 1.2 Miljoen gulden! waren destijds ook de kosten van de 1e fietsstraat, 300 meter, Burgemeester Reigerstraat die tegen beter weten in door een verantwoordelijke wethouder werd doorgedrukt! Vanwege de onveiligheid en vele klachten van gebruikers, winkeliers en omwonenden werd die straat al snel in oude staat teruggebracht. Om vervolgens na zoveel tijd te worden gemaakt zoals ie er nu uitziet. Een hoog prijskaartje voor 300 meter straat. Leren we niet van deze vervelende ervaringen/blunders? Weggegooid geld!
    Worden deze besluiten inhoudelijk nou echt zo slecht en niet serieus voorbereid vraag je je weleens af. Of is het de drammerij of een speciale hobby van de wethouder? Als je dit toch leest, dan houd je je hart vast met wat het gaat worden bij het kruispunt Maliebaan!
    Politiek ontwaak………………. het is beter ten halve gekeerd………………
    Het wordt tijd dat er door de politiek eens meer geluisterd wordt naar de soms briljante ideeen uit de samenleving en eens niet blijven doordrammen. Misschien verstandig wethouder Verkeerszaken om nog eens goed naar het verhaal, c.q. voorstel van die bewoners/belanghebbenden Maliebaan/Nachtegaalstraat te kijken en dít voorstel eens uit te voeren! Veel voordelen, weinig nadelen, en financieel ook niet slecht voor de inwoners van Utrecht. En daar gaat het toch ook om?
    Het zou toch wel héél jammer zijn als de reconstructie van het kruispunt Maliebaan/Nachtegaalstraat een zogenaamd “kruispunt ‘t Goylaantje” gaat worden!

  17. H.M. de Bruijn

    Moeten er in Utrecht niet es wat meer berenkuilen komen ?

  18. Hans

    De meeste reacties in dit forum zijn enorm verzuurd en afkomstig uit de categorie ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Ook de oude koe van de fietsstraat Burgemeester Reijgerstraat – wordt weer eens uit de sloot gevist. Mensen, dat is zooo lang geleden! Hou toch eens op. De voorgestelde aanpassing ziet er prima uit. Soms vraagt de praktijk om zoiets omdat niet alles in verkeerstechnisch opzicht te overzien is. So be it. En verder: iedereen die in zijn auto stapt om dit deel van Hoograven te doorkruisen zou zich moeten afvragen of er een alternatieve manier van je verplaatsen is in een dichtbevolkte stad als Utrecht. Het Utrechtse OV is perfect, er zijn fietspaden bij de vleet en zo vaak regent het nu ook weer niet tegenwoordig dat je je weerhouden zou moeten voelen om de fiets te pakken in plaats van de auto.
    De ‘t Goylaan is, sinds de aanleg van de stadsboulevard enorm opgeknapt. Waar vroeger een naargeestige racegoot de mooie wijk Hoograven doorkliefde groeit nu een stel prachtige bomen en sukkelt het autoverkeer in een lekker relaxed tempo door. Prima gedaan gemeente Utrecht!

  19. bee

    ik snap niet waarom ze het niet bij de oude situatie hebben gehouden.
    dat was stukken veiliger dan dat nu het geval is en dat blijkt ook wel.
    maar toch vasthouden aan die rare opmaak en gaan ze het gewoon een stuk verbreden .
    zodanig dat bomen moeten wijken en parkeerplaatsen moeten sneuvelen.
    dat lotje nog de scepter mag zwaaien na al die drama projecten is voor mij een raadsel.
    en we zijn er nog niet want er gaat nog veel meer verbouwd worden om automobilisten hun voertuig af te pakken.
    als dat ook niet werkt en weer op de schop moet dan zal lot toch echt weg moeten.
    als dit stukje weg al zoveel geld kost zal ik toch maar eens een WOB in gaan dienen om te kijken wat er met dat geld precies gedaan word .
    het valt wel op dat er iedere keer zoveel miljoenen verdwijnen .

  20. Koel Hoofd

    @ Hans, in dit geval staan de beste stuurlui niet aan wal maar zitten achter het stuur van de auto.

    @ WMJ je slaat de spijker op de kop. Dat was destijds een wethouder van GL die later directeur Fietsersbond is geworden, terwijl de huidige directeur Fietsersbond weer voor GL in de 1e kamer zit. Daarnaast is de huidige wethouder principieel fietser en hele dikke maatjes met de Fietsersbond.

    @ Arjan Verhoeven 2/3e van dat bedrag gaat op aan ambtenaren, en ingediende facturen van extern advies. De aannemer komt er echt bekaaid vanaf.

  21. Teunemans

    Regeren is vooruit zien, dan gaan we ook leren van onze fouten. Wat jammer dat dat nooit schijnt te lukken.

  22. Toine Goossens

    @Hans last zien waar het in het denken van GroenLinks, de Kracht Van Utrecht en de wethouder aan schort. Zij blijven erbij dat we tussen A en B reizen en weer terug. Dat is lang achterhaald.
    Woon/werk mobiliteit wordt gecombineerd met:

    * Kinderen naar school brengen en weer ophalen;
    * Zorg voor ouders en familie die hulpbehoevend maar nog thuiswonend is;
    * Boodschappen doen;
    * Naar de sportschool gaan;
    * Vrijwilligerswerk doen;
    * Reizen ten behoeve van het werk met verschillende bestemmingen;
    * Het vervoer van materialen en benodigdheden die voor het werk nodig zijn;
    * (straks) Het ophalen van pakjes bij het wijkpostkantoor;
    * Het rijden met meerdere kinderen naar sport en spel;
    * ,…………………..

    Ik nodig iedereen uit om dat voor de eigen situatie aan te vullen.
    De fietsfreaks wilden jaren geleden al dat ik voedsel voor de voedselbank en niet mobiele ouderen en zieken met de bakfiets zou gaan vervoeren. Sinds de Stint hoor je daar niet zoveel meer over. En binnenkort worden ook de scootmobiels wegens onveiligheid uit de vaart gehaald. Nog weer meer autoafhankelijken erbij.

    Ondertussen gaat Lot van Hooijdonk door met het versmallen van wegen en het creeeren van onveilige situties.

  23. Elsje van Ree

    Zet toch gewoon stoplichten neer i.p.v. Weer bomen om te hakken.

  24. Nico

    De ovonde werkt niet, dus maken we de ovonde ovondiger. Ik begrijp er niets van.
    Laat in ieder geval dat rijtje van drie bomen staan. Die stonden er al voordat het plein op de schop ging.

  25. Mark

    Uuh nee het zijn verkeerslichten, geen stoplichten. We willen wel doorstroming, ook voor de fietser. Dat kan tegenwoordig slim met smart mobility.

    Gelukkig heeft de gemeenteraad zich hier weer in de luren laten leggen door een rapportje van een slimme verkeerskundige die obv halve analyse het denkt te weten. Nou, belasting omhoog en nogmaals proberen. Wat is nou 1.2m in zo’n “rijke” gemeente…

  26. Arjan Verhoeven

    @Koel Hoofd,

    Die ambtenaren lijken niet meegerekend. En dan nog, 2 ambtenaren die een jaar peinzen over 5 bomen en wat parkeerplekken en een iets ander rondje is wel weggegooid geld natuurlijk maar kost nog steeds geen tonnen. Het externe advies (wordt ook niks over gezegd in de brief), die kunnen het ook niet maken om meer dan 50K te vragen voor de herinrichting van, zoals ik al eerder zei, een fikse tuin.

    Ik heb al eerder gewobd, en kreeg een uitvoerig en bevredigend antwoord.. Als @bee het eens wil proberen juich ik dat van harte toe! Een mailtje “Dit is een WOB-verzoek, ik wil alles weten over de geplande herinrichting van ‘t Goylaan met name welke berekening leidt tot 1.2 miljoen, inclusief alle interne en externe communicatie, vergaderingen, notities, alsook alles waarvan u vermoedt dat het voor mij interessant zou kunnen zijn” is voldoende.

    Ik weet niet wie, maar er is ongetwijfeld iémand die de champagne heeft opengetrokken toen besloten werd dat een rechthoekje beter zou werken dan een vierkantje. Weer een miljoentje verdiend, op naar de volgende klus.

  27. Fred

    @ Hans
    In dit geval zijn de “zure” reacties toch wel terecht, er is hiermee weer veel geld verspild.
    Dat het OV in Utrecht zo perfect is, daar ben ik het ook niet mee eens.
    Jaren terug hadden we in Hoograven Lijn 6, die een nuttige en logische verbinding gaf met winkelcentrum Smaragdplein, die is toen wegbezuinigd en we kregen Lijn 1 er voor in de plaats, die ons tot aan CS langs allemaal plekken brengt waar je niet hoeft te zijn, en om bij het Smaragdplein te komen moet je ofwel eerst een eind lopen naar Lunetten voor Lijn 8, of gewoon helemaal maar gaan lopen.
    Dat ze van ‘t Goylaan een stadsboulevard gemaakt hebben vind ik prima, maar op de kruising hadden ze gewoon stoplichten neer moeten zetten, zodat het voor iedereen duidelijk is, ik geloof niet in dit soort verkeerspleinen, daar geldt gewoon het recht van de sterkste of de brutaalste.
    En dit zeg ik al autoloze burger, die alles met fiets en OV doet.

  28. Rob H.

    @Toine:

    * Kinderen naar school brengen en weer ophalen;
    * Zorg voor ouders en familie die hulpbehoevend maar nog thuiswonend is;
    * Boodschappen doen;
    * Naar de sportschool gaan;
    * Vrijwilligerswerk doen;
    * Reizen ten behoeve van het werk met verschillende bestemmingen;
    * Het vervoer van materialen en benodigdheden die voor het werk nodig zijn;
    * (straks) Het ophalen van pakjes bij het wijkpostkantoor;
    * Het rijden met meerdere kinderen naar sport en spel;

    Dat kan allemaal uitstekend met de fiets of het OV! Met de auto naar de sportschool is helemaal een gotspe!

  29. Harry

    Vandaag bijna weer zo’n appende doos aangereden op een levensgevaarlijke fietsstraat. En dan staat er ook nog eens een bord dat ik in mijn eigen straat te gast ben. Sodemieter nou helemaal op zeg.

  30. de baas

    Ontlast dit rampzalige kruispunt van de Goylaan door de auto’s uit Lunetten die naar de stad willen, via de busbaan van de Amethistlaan/Opaalweg rijden en v.v.. Ook de auto’s die uit Hoograven e.o. die naar de A12 willen gaan ook weer via de Amethistlaan/ Opaalweg gaan en niet verplicht via de Goylaan. Hiermee wordt het verkeer in ieder geval minder intensief op het kruispunt Goylaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).