De actie ‘Houd de stoep vrij’ is vrijdag van start gegaan met een flyercampagne. De campagne moet mensen motiveren om niet zomaar fietsen, borden of andere objecten op de stoep neer te zetten. Mindervaliden en mensen met een kinderwagen hebben daar namelijk regelmatig last van.
Ook wordt de tekst ‘Houd de stoep vrij’ op diverse plekken met graffiti op de stoep aangebracht en wordt er op sociale media aandacht gevraagd voor het probleem. De graffititeksten worden gemaakt met natuurvriendelijke verf en blijven ongeveer 2-3 maanden zitten.
Aanleiding voor de actie was een stadsgesprek, waarin aangegeven werd dat mensen vaak last hebben van objecten op de stoep. “Maar als gemeente kunnen we dit niet handhaven. Dit moet echt vanuit mensen zelf komen”, aldus wethouder Maarten van Ooijen.
Met de flyeractie worden ook sleutelhangers uitgedeeld waarmee je kan meten. “90 centimeter is vaak al genoeg voor de meeste rolstoelen en scootmobielen om ergens langs te kunnen”, vertelt Van Ooijen.
(Tekst loopt door onder foto)
Buurtgericht
De actie start in de Schildersbuurt, maar breidt bij succes mogelijk uit naar andere buurten. Van Ooijen: “Dit speelt door de hele stad, maar je moet dit buurtgericht insteken. In deze wijk is het vraagstuk net wat groter met vaak veel smalle stoepen.”
De actie is een samenwerking van de gemeente, het Solgu (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gahandicapten Utrecht) en De Wilg.
DUIC schreef eerder al over de toegankelijkheid van Utrecht voor mensen met een beperking. Fietsen en andere objecten die op de stoep staan, bleken regelmatig mensen die bijvoorbeeld blind of rolstoelgebonden zijn, te hinderen.
Gekoppelde berichten
Hoe het is om als blinde door Utrecht te lopen
Hoe is het met de toegankelijkheid van Utrecht gesteld voor mensen met een beperking? In…
Hoe het is om in een rolstoel te zitten in Utrecht
Hoe is het met de toegankelijkheid van Utrecht gesteld voor mensen met een beperking? In…
Hoe het is om doof te zijn in Utrecht
Hoe is het met de toegankelijkheid van Utrecht gesteld voor mensen met een beperking? In…
17 Reacties
ReagerenGoede actie,,in de binnenstad zetten mensen soms hondsbrutaal hun auto op de stoep
Invalide blinden,,moeten maar zien of ze er langs kunnen
Handhaving,,,00000
Ik ben het er mee eens dat er ruimte voor iedereen moet zijn, en dat de mensen er ook zelf op moeten letten, maar waarom kan de gemeente niet ook handhaven? Het is toch een prima taak voor stadswachten?
Haha, maar dan wel je wagen pontificaal op de stoep parkeren 🙂
Wel goed initiatief overigens
Het zou eens tijd worden, vooral bij studentenhuizen staat de stoep vol met fietsen waarvan de helft direct bij het oudijzer kan. En als de gemeente toch bezig is, op veel plekken liggen de straatstenen schots en scheef, doe daar ook eens wat aan. Je hebt zowat een track chair nodig om veilig door binnenstad te komen. Maar daar kan wel een sneeuwploeg op om asociaal neer gekwakte fietsen, reclameborden en terrassen aan de kant de duwen.
Natuurlijk kun je dit als gemeente wel handhaven. Dat is een kwestie van willen. Loop eens rond door de binnenstad en kijk waar de grens is voor terrasjes. Die staat keurig netjes met pinnen in de straat aangegeven. Het gros van de terrasjes is zo opgesteld dat het terras over de grens komt of anders de benen van mensen. Of natuurlijk het reclamebord dat er ook nog moet staan. En die reclameborden die buiten op de stoep staan; de Steenweg staat er vol mee, maar je hoeft daar geen precario-vergunning voor te verlenen.
Overigens, in Oog in Al laten mensen her en der rustig de heg één à twee stoeptegels richting de straat uitdijen waardoor de stoep best smal wordt. Hoe moeilijk is voor de gemeente om dat te handhaven door middel van aanschrijven?
En tot slot een mooie situatie op de Bernadottelaan bij Winkelcentrum Kanaleneiland. Daat staan rekken voor 4 rijen winkelwagentjes op de stoep tegenover een pizzeria die z’n bezorgfietsen daar ook voor de deur heeft. Gevolg’een stoep van ruim 5 meter breed ofzo die geheel geblokkeerd wordt waarvoor de gemeente medeverantwoordelijk is want die geeft de precario-vergunning uit voor die winkelwagentjes (en de supermarkt is al lang weg uit die hoek van het winkelcentrum).
Kortom, de wethouder kletst uit z’n nek.
@frits: voor elke auto die tijdelijk de stoep blokkeert wegens laden/lossen staan er 1000 fietsen permanent als obstakel wegens luiheid cq asociaal gedrag. Iets met balk en splinter.
Nou, op de ASW is het ook al moeilijk hoor met al die borden en scooters op de stoep.
Handhaving 0,0
Vooral die reclameborden van winkels die midden op de stoep staan zijn toch wel te verbieden met een apv?
Als een wethouder zegt “Maar als gemeente kunnen we dit niet handhaven”, is dat dan niet eigenlijk gewoon ordinaire werkweigering?
In Oost, Rijnsweerd op de doorgaande weg Louis Bouwmeester en Wim Sonneveld met stoep aan 1 zijde staan auto’s structureel voor hun garages voor 2/3 op de stoep…. schijnt normaal gevonden te worden…. wordt niet gehandhaafd.
Goed initiatief.
Iets minder aan jezelf en iets meer aan de ander denken zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?
WAAROM is dit niet te handhaven? Hebben we nou juist niet hiervoor een klein leger handhavers op elektrische scooters rondrijden of is dat alleen voor parkeerboetes innen.
Het grootste deel van de hinderlijke objecten kan je rechtstreeks herleiden naar de eigenaar, zoals tuinmeubilair, reclameborden, ongesnoeide heggen en voertuigen met een nummerplaat. Voor fietsen zijn er al middelen om ze weg te halen.
Goede actie ook in dichterswijk ??????
Handhaving in utrecht is een drama,,,ze zien het wel,,maar kijken net de andere kant op
+1 Angelique: Vooral die reclameborden van winkels die midden op de stoep staan zijn toch wel te verbieden met een apv?
We ( bestuur Utrecht ) wil dat we fietsen. Overlast van fietsers is enorm.Bizar asociaal volk. Rijden door rood, cross over kruispunt, midden op de weg, met zn drieën naast elkaar, appen en dan je fiets gewoon overal neerkwakken. Viltstraat? Moet je is komen kijken. En handhavers? PHHHHH
Er wordt nauwelijks gecontroleerd op parkeeroverlast. Neen het gebied Peltlaan, Spaaklaan ( Kanaleneiland-noord) waar vooral ‘s avonds, ‘s nachts en in de ochtend soms vier auto’s op de stoep geparkeerd staan voor de ingang van een flat en en de doorgang totaal blokkeren. Scholieren en moeders met kinderwagens moeten de rijweg op, rolstoelers terug naar het begin van de straat om over te steken enf vaak is het als voetganger klimwerk via een verhoogd grasperkje om de weg te vervolgen. Het is voor deze wildparkeerders te veel moeite om een parkeerplek te zoeken waarbij ze een tiental meters moeten lopen want er zijn wel degelijk vrije parkeervlakken in de straat. De politie rijdt vaak door de buurt en straat maar ws heeft parkeeroverlast geen prioriteit. Ze rijden er gewoon langs.