Aftrap van de Mobiliteitsweek Utrecht op Maliebaan en dat is niet toevallig Aftrap van de Mobiliteitsweek Utrecht op Maliebaan en dat is niet toevallig

Aftrap van de Mobiliteitsweek Utrecht op Maliebaan en dat is niet toevallig

Aftrap van de Mobiliteitsweek Utrecht op Maliebaan en dat is niet toevallig
Wethouder Lot van Hooijdonk, gedeputeerde André van Schie en fietsburgemeester Belle de Gast.
De Mobiliteitsweek in Utrecht is zaterdag van start gegaan tijdens het Maliebaan Festival. Begin 2025 wordt de gelijknamige straat opnieuw ingericht, waarmee de middenbaan wordt omgedoopt tot plek voor fietsers en voetgangers. “We openen de Mobiliteitsweek niet voor niks op de Maliebaan”, zegt Wethouder Lot van Hooijdonk. “Het moet een fijne plek worden om tijd door te brengen en dat kunnen we tijdens het Maliebaan Festival alvast ervaren.”

De Mobiliteitsweek in Utrecht is zaterdag van start gegaan tijdens het Maliebaan Festival. Begin 2025 wordt de gelijknamige straat opnieuw ingericht, waarmee de middenbaan wordt omgedoopt tot plek voor fietsers en voetgangers. “We openen de Mobiliteitsweek niet voor niks op de Maliebaan”, zegt Wethouder Lot van Hooijdonk. “Het moet een fijne plek worden om tijd door te brengen en dat kunnen we tijdens het Maliebaan Festival alvast ervaren.”

Tijdens de Europese Week van de Mobiliteit, van 16 tot en met 22 september, wordt duurzaam vervoer op meerdere plekken in Europa onder de aandacht gebracht. De aftrap van de Mobiliteitsweek Utrecht was zaterdag op de Maliebaan tijdens het Maliebaan Festival.

Het gebied tussen het Malieblad en de Burgemeester Reigerstraat was daarom van 10.00 tot 17.00 uur autovrij. Op de middenbaan van de beroemde Utrechtse straat waren allerlei activiteiten georganiseerd. Zo was er bijvoorbeeld een zogenoemde BMX-pumptrack en ook waren er optredens van singer-songwriter Florian Wolff met The Green Machine. Daarnaast waren er verschillende aanbieders van deelvervoer die de bezoekers moesten overtuigen van de voordelen van hun diensten.

Verleiden

De officiële aftrap van de Mobiliteitsweek werd gedaan door wethouder Lot van Hooijdonk, gedeputeerde André van Schie en fietsburgemeester Belle de Gast. “We hebben allemaal zo onze vaste gewoonten en voorkeuren in de manier waarop we naar ons werk gaan, op familiebezoek of naar school. Met de Mobiliteitsweek proberen we mensen te verleiden om duurzamere en gezonde keuzes te maken”, aldus de gedeputeerde.

Ervaren

Begin 2025 gaat de Maliebaan op de schop. De middenbaan wordt een promenade voor fietsers en voetgangers, en auto’s moeten gebruikmaken van de ventwegen.

Lot van Hooijdonk: “We openen de Mobiliteitsweek niet voor niks op de Maliebaan. Ooit werd hier het eerste fietspad van Nederland aangelegd en binnenkort maakt de middenbaan plaats voor fietsers en voetgangers. Ook willen we de inrichting van het groen verbeteren. Het moet een fijne plek worden om tijd door te brengen en dat kunnen we tijdens het Maliebaan Festival alvast ervaren.”

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. WORLD BIKE CAPITAL

    Hier op de Malibaan zelfs het eerste fiets pad officeel van Europa, waarschijnlijk zelfs van de wereld.

  2. Binnenstadbewoner

    Fijn dat de meest elitaire weg van onze gemeente alweer aandacht krijgt. Lekker veilig enzo. Maar zie liever dat wegen in Overvecht of Kanaleneiland of Lombok of andere wijk die aandacht krijgen met na afloop een feestje daar. Die kunnen dat veel beter gebruiken

  3. Peter

    Het Maliebaan Festival was het best bewaarde geheim van deze week, daarom weinig bezoekers. Wel vast een voorproefje van de afsluiting in 2025, veel drukker en chaos in de straten eromheen.

  4. Niels Bokhove

    Voetgangers en fietsers door elkaar op dezelfde baan: dat is vragen, zo niet smeken om problemen. In de Nachtegaalstraat is het al een puinhoop, het brede trottoir lijkt eerder een fiets- en scooter- dan een voetpad, terwijl de asfaltbaan nota bene een FIETSSTRAAT is.

  5. HenQ

    @binnenstadbewoner
    Helemaal eens. Kanaleneiland is echt nog ingericht voor autogebruik, en men komt massaal nog steeds naar de supermarkt om boodschappen te doen met de auto. Geen ruimte voor fietsers. Dat lijkt me meer prioriteit hebben dan zo’n prestigeevenement waar Utrecht zo goed in is.

  6. Nico

    Binnenstadbewoner ik ben het helemaal met u eens!
    Knap eerst de wegen in de wijken op die het nodig hebben i.p.v mooi weer spelen met binnenstad en net er om heen.

  7. Rabe

    Wanneer fietst Lot een keer over Lunetten??Bedroevend slechte en gevaarlijk, door achterstallig onderhoud.

  8. Robbert

    Wat zijn de kosten van dit project, las ergens minimaal 5 miljoen? Dan idd ergens anders in de stad besteden waar het beter terecht komt en inwoners er wel blij van worden.

  9. cas

    @ Henq, misschien lastig te begrijpen, maar je mag ook fietser op straten zonder dikke laag rood asfalt… Als je dan nog eens je koptelefoon afzet en de moeizame bewegingen met je hoofd van links naar rechts kan maken is er helemaal niks aan de hand.

  10. Koel Hoofd

    @Henq
    Het comfortabele asfalt voor fietsers ligt in de kleur grijs/zwart overal in Kanaleneiland, het fietst echt niet beter als het rood is. Dat is slechts feel good marketing.

  11. Ihsan

    @Koel Hoofd, waarom zouden kinderen in Kanaleneiland (en Overvecht) op de rijbaan moeten fietsen, terwijl kinderen in andere wijken gebruik kunnen maken van veilige gescheiden fietspaden of ten minste fietsstroken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).