In Utrecht geldt sinds 2024 een afsteekverbod in de stad, en vanaf volgend jaar geldt er een landelijk afsteekverbod. Dit jaar was de verkoop van vuurwerk nog wel toegestaan in Utrecht, maar ook dat lijkt verboden te gaan worden. In dat geval is het bij de volgende jaarwisseling verboden om (consumenten)vuurwerk te verkopen en aan te schaffen in Nederland. Ook dit jaar werd het afsteekverbod massaal genegeerd in Utrecht, en dus is DUIC benieuwd hoe de Utrechters de jaarwisseling hebben ervaren en of zij vinden dat het afsteekverbod bijdraagt aan een veiligere jaarwisseling.
Poll: hoe beleefde Utrecht de jaarwisseling en draagt het vuurwerkverbod bij aan de veiligheid?

POLL
Hoe ervaar je de jaarwisseling in Utrecht: vooral als een feest of vooral als overlast?
Vooral als feest
Meer feestelijk dan overlastgevend
Ongeveer evenveel feest als overlast
Meer overlast dan feest
Vooral als overlastgevend
Geen mening over / ik was niet in Utrecht tijdens de jaarwisseling
POLL
Vind je dat het vuurwerkverbod heeft geholpen aan een veiligere jaarwisseling in Utrecht?
Ja, dankzij het verbod was het rustiger ten opzichte van voorgaande jaren
Het verbod helpt alleen met strenge handhaving
Het verbod wordt toch massaal genegeerd
Zonder verbod zou het niet erger zijn geweest
Ik heb het verschil niet gemerkt ten opzichte van jaren dat er nog geen verbod was in Utrecht



