“Amsterdamsestraatweg gevaarlijkste straat van Nederland” | De Utrechtse Internet Courant “Amsterdamsestraatweg gevaarlijkste straat van Nederland” | De Utrechtse Internet Courant

“Amsterdamsestraatweg gevaarlijkste straat van Nederland”

“Amsterdamsestraatweg gevaarlijkste straat van Nederland”
De Amsterdamsestraatweg is de gevaarlijkste straat van Nederland. Dat meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek. Op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht gebeurden in 2015 minstens 31 ernstige ongelukken waarbij 35 mensen gewond raakten.

De Amsterdamsestraatweg is de gevaarlijkste straat van Nederland. Dat meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek. Op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht gebeurden in 2015 minstens 31 ernstige ongelukken waarbij 35 mensen gewond raakten.

RTL Nieuws baseert deze conclusie na het onderzoeken van 18.000 ongelukken die het ministerie van Infrastructuur en Milieu registreerde. Uit de cijfers blijkt ook dat de twee kruispunten waar de meeste ongelukken gebeurden in 2015 allebei in Utrecht liggen. Het gaat om het kruispunt van het Pascalplein met de Carnegiedreef en de kruising Amsterdamsestraatweg, Marnixlaan en St.-Josephlaan.

Op de website van het nieuwsmedium is te lezen dat omwonenden het geen verrassing vinden dat deze Utrechtse straat als gevaarlijkste uit de bus komt. “Volgens de buurtbewoners rijden auto’s, die er 50 kilometer per uur mogen, op verraderlijke stukken van de straat soms wel 100 kilometer per uur. Omdat het juist lijkt dat de weg breed genoeg is, ontstaan onveilige situaties.”

In een reactie aan RTL Nieuws laat de gemeente weten dat ook zij dit beeld herkennen. Wethouder Van Hooijdonk heeft dan ook aangekondigd dat het gedeelte Amsterdamsestraatweg van het centrum tot aan de Marnixlaan binnenkort een 30 kilometer-zone wordt.

 

30 Reacties

Reageren
  1. Melanie

    Misschien een idee om de “dubbel groene” stoplichten weg te halen! Die zorgen voor veel verwarring bij automobilisten die niet vaak in Utrecht en/of grote steden rijden

  2. De Beer

    Je mag er vijftig, ze rijden er honderd, dus dan maak je er dertig van. Zo pak je niet de hardrijders, maar juist de mensen die zich wel aan de limiet houden. Handig.

  3. Gast 99

    En gaat Lot ook zorgen voor handhaving van de 30 km zone ?

  4. Ronald

    Nog meer obstakels op de weg om mensen langzaam te laten rijden.
    Maar was het niet ook het beleid om het doorgaand verkeer meer af te handelen via de Amsterdamsestraatweg na de knip Jacobibrug? Zou dat extra verkeer helpen voor de verkeersveiligheid?
    Zou de Oudenoord daar niet beter geschikt voor zijn?

  5. Katja

    Drempels, en doortrekking middenberm, dat voorkomt achterlijk inhalen (wat vaak gebeurt, jochies vinden het dan te langzaam gaan). Kijk naar de Briljantlaan, en W.A Vultostraat en Constant Erzeijstraat, daar is het ook gedaan, en werkt prima. En handhaving is essentieel, er wordt op de ASW helemaal niet op snelheid gecontroleerd, terwijl er wel camera’s staan, dus het kan wel degelijk.

  6. peter v

    Ja Lotte,

    Dan ga je dit krijgen…..je ontmoedigt de automobilisten om via Oudenoord en de Weerdsingel te rijden, en dan gaat men de A’straatweg meer gebruiken.

    Ga je hier ook een soort Efteling van maken met kabelbanen etc. zoals je bij het Westplein van plan bent, notabene de levensader van de stad?.

    Er staat vandaag in het AD/UN een goed ingezonden stuk van dhr. van Diest onder de kop “burgers voelen zich bedrogen”.

    Passanten en mensen van buitenaf nemen tegenwoordig bijna alle besluiten in de stad Utrecht, terwijl ze totaal geen affiniteit hebben over wat er echt speelt in deze eens zo mooie stad.

    Wanneer komen de echte burgers een keer in opstand? of moeten we wachten tot de Gemeenteraadsverkiezingen?

    De linkse elite en salonsocialisten graven hun eigen graf….ga zo door!

  7. Tim

    Ongetwijfeld een gevaarlijke straat – laatst was ik nog getuige van een ongeluk. Echter, de uitslag van dit onderzoek wordt wel verdraaid doordat per straat geteld wordt. De Amsterdamsestraatweg is met vijf kilometer een uitzonderlijk lange straat voor een stedelijk gebied en zal dus sneller bovenaan eindigen. Maar verkeersveiligheid kan er zeker vergroot worden! 30 km met handhaving is dan een prima maatregel.

  8. Daan

    Ongelukken gebeurde er vroeger al. Ben er opgegroeid. Eerst werd de asw versmald zodat je de bus niet meer in kon halen nu dit. Mensen dit was 30 jaar geleden al bekend

  9. Berry

    En daar komen ze nu pas achter ergens on 1979 os er ooit een vrouw overreden door een vrachtwagen bij de acasiastraat kruising. Zij liep op de voetgangersoversteekplaats en de vrachtwagen reed bij de Concordia door rood. Misschien hadden ze toen al eens moeten kijken wat ze konden doen aan de veiligheid.

  10. R. Bowmeester

    Hoeveel ongelukken zijn er per kilometer straatweg?

  11. Bertje

    Dan de hele straat aanpakken, het stuk tussen De Lessepstraat en Maarssen is een racebaan, vooral buiten de spits.

  12. Bert

    Niet belangrijk! Wel genderneutrale toiletten!

  13. Zuilenaar

    De feiten tonen aan dat de kruising met Marnixlaan/St. Josephlaan het gevaarlijkst is. Daar staan nota bene stoplichten. Duis als Lotte 30 km invoert maakt dat voor die gevaarlijke kruising niets uit. Beter is misschien om naar de afstelling van de stoplichten te kijken of meer politiecontrole ter plekke. Als fietser wordt ik vaak onderste boven gereden door scooters die tegen het verkeer in rijden, dat is gevaarlijk! Met de auto sta ik meestal stil omdat bussen (waar zijn de insteekhavens gebleven?) en vrachtauto’s de doorstroming continu beperken. Alleen ‘s nachts wordt er misschien hard gereden maar overdag is dat niet mogelijk.

  14. Dirk

    De oplossing zit in meer camera- en politietoezicht en daadwerkelijk ingrijpen als er ongewenst gedrag geconstateerd wordt. Graag optreden tegen auto’s die te hard rijden, spookrijders (auto’s en fietsers), auto’s die gewoon stilstaan op straat terwijl er hele gesprekken gevoerd worden, scooters op fietspaden. Verder is het ook niet verkeerd om de snelheid terug te brengen naar 30. Het maakt de straat over het algemeen prettiger om te verblijven.

    Wat we NIET nodig hebben is nog meer voetgangerseilanden, afscheidingen tussen beide rijbanen en drempels die er alleen maar voor zorgen dat het lastig blijft voor fietsers, voetgangers en minder-validen de straat gewoon over te steken.

  15. Ries

    Er is nog steeds niets veranderd. Het probleem is zeker al 40 jaar oud. Er helpt maar 1 ding. HANDHAVEN!!! En niet pamperen.

  16. kees van oosten

    Wethouder Van Hooijdonk heeft recentelijk geweigerd een besluit te nemen om 30 km/uur in te voeren op de Amsterdamsestraatweg. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en dat bezwaar is door Van Hooijdonk ongegrond verklaard.

    Inmiddels is er beroep ingesteld bij de rechtbank om Van Hooijdonk te dwingen te doen wat zij de bewoners al in 2014 beloofd heeft, namelijk de invoering van 30 km/uur.

    Van Hooijdonk heeft ook geweigerd om enkele beveiligde voetgangersoversteekplaatsen aan te leggen. Wat zij wel gedaan heeft is het buitenwerking stellen van verkeerslichten zodat auto’s door niets meer worden geremd.

    De belofte om 30 km/uur in te voeren heeft de wethouder dus al eerder gedaan (2014), maar wat zij doet staat haaks op haar beloften.

  17. Erwin

    Supertriest dat bepaalde reaguurders zelfs dit nieuwsitem aangrijpen om hun diepgewortelde frustratie en haat ten aanzien van een wethouder te ventileren.
    Oorzaak is zoals uit het onderzoek blijkt, met name snelheidsovertredingen te zijn.

  18. Objectivist

    Het lijkt mij dat het installeren van een paar goed zichtbare flitskasten het probleem al drastisch zou reduceren. Zeker wanneer je dit combineert met een paar verkeersborden die duidelijk attenderen op gevaarlijke kruispunten.. Hoeveel ingewikkelder zou het hoeven zijn?

    Helaas voor de Utrechter heeft van Hooijdonk werkelijk geen enkele interesse in het oplossen van het probleem, vandaar dat ze een totale non-oplossing implementeert die helemaal niets(!) aan de oorzaak doet (alsof men dan niet veel te hard blijft rijden), maar ziet ze in dit probleem weer een kans om haar eco-agenda er doorheen te rammen en automobilisten nog verder te frusteren.

    Treurig. De Utrechter verdient zoveel beter.

  19. Erwin

    @objectivist: als Utrecht naar uw mening zoveel beter verdient, is het wellicht een idee om politiek actief te worden en mogelijk uzelf beschikbaar te stellen voor een wethouderschap. Misschien beter dan betweterig uw ietwat zure mening en frustraties vanachter de pc op Duic van u af te schrijven.

  20. Ihsan

    Vroeger stemde ik GroenLinks. Zeker door het halfbakken werk van van Hooijdonk zal mijn stem in de toekomst niet meer naar deze partij gaan. Ze voert gewoon VVD/D66 beleid uit. Het huidige college zit er enkel voor de binnenstad en oost. De gegentrificeerde buurten maken ze lekker autovrij en ze duwen het stinkend verkeer de armere wijken in! Puik plan! Dat de bewoners al honderden keren hebben geklaagd dat de stoplichten gewoon per direct weer aangezet moeten worden kan Lot geen reet schelen. Dat er in een maand tijd 4 ongelukken gebeuren op 1 kruispunt, waarbij meerdere gewonden zijn gevallen, een auto door een winkelruit is gegaan, gloednieuwe paaltjes die fietsers moeten beschermen uit de grond zijn gereden, verkeersborden dubbelgevouwen zijn… ze is er blind voor. Dat er dagelijks auto’s en motoren met meer dan 100 door een woonwijk scheuren, het boeid haar niet. Volgend jaar… zegt ze. Eerst nog even wat reklamebordjes in Oost verwijderen en fietsenrekken plaatsen bij het theater (binnen een paar weken geregeld)….Of een promotiefilmpje maken over een of ander luxe fietsproduct terwijl de halve stad basale infrastructuur mist… Broodnodige maatregelen als stoplichten aan, handhaving, betonblokken bij oversteekplaatsen, drempels, etc. Het kan allemaal niet. Amateur.

  21. Flip de Munck

    Leuk dat Lotte van Hooijdonk, een jaar geleden de stoplichten aan het begin heeft uitgezet, omdat dat wel kon in deze “veilige straat”. Voor oudere mensen is het oversteken een gokspel geworden.

  22. Objectivist

    @Erwin 3/7/2016 – 13:04

    U heeft er in ieder geval gelijk in, heer Erwin, dat ik het buitengewoon frustrerend vind (klopt!) dat onze wethouder ook hier blind idealisme prevaleert boven de verkeersveiligheid van- en voor de Utrechter.

    De maximale snelheid naar beneden brengen helpt natuurlijk niet als het negeren van de reeds bestaande snelheidslimiet in de eerste plaats het probleem is. Dat kan een kind van 7 bedenken, maar mevrouw van Hooijdonk kennelijk niet. Die zag weer een kans om automobilisten te pakken en Utrecht verder te de-industrialiseren…en voor de rest zag ze weer helemaal niets.

    Er vallen hier onnodig gewonden, heer Erwin. Gewonden. Doet het u dan niets? En die zullen blijven vallen, dit waar dit met een paar werkelijk simpele maatregelen (zoals een flitser en wat duidelijke borden) voorkomen kan worden. Me dunkt dat een ieder die betrokken is bij zijn medemens daar wat zuur van wordt.

  23. peter v

    @ Erwin

    Ben jij Lotte’s broer soms?

    Op zijn Utregs….jochie…jochie wordt toch eens wakker!

  24. Jeroen de vries

    @erwin. Opmerkingen over de inconsitentie en het gebrek aan kwaliteit van de ter zake doende wethouder zijn niet zuur of gefrustreerd maar gewoon relevant. Als er een onverwacht gat in de begroting is roept men de wethouder van financieen ter verantwoording. In dit geval die van verkeer. Leuk dat u opkomt voor het gemeentebestuur en de besturende partijen. Toevallig vriendjes van u?

  25. Berend

    Zoals gezegd haalt een 30km-zone niets uit, zo lang er niet gehandhaafd wordt. Plaats eerst een paar flitspalen.

  26. Matthijs van Dongen

    Grappig dat menigeen hier suggereert dat je familie/vriend bent van wethouder als je het niet met haar oneens bent zoals bonton is op dit rechts-reactionaire “forum” a la nu.nl cq geenstijl.nl.

  27. Martijn

    Pascalplein? Waar is dat?

  28. RobH

    En maar roepen om strenge handhaving. Totdat de eerste boetes op de deurmat vallen. Dan is het weer: “ga boeven vangen!”…

  29. Berend

    @RobH: Spreek voor jezelf, Rob. Als je dagelijks van de sokken wordt gereden door allerlei idioten, dan praat je wel anders.

  30. RobH

    @Berend: Ik fiets er dagelijks en van dat van de sokken rijden merk ik niets. Maar dat was mijn punt niet…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).