Er zijn problemen met het asfalt op de gloednieuwe gecombineerde bus- en trambaan op de Uithoflijn. De provincie laat weten dat het bij oplevering al niet goed genoeg was. Dit weekend worden er reparaties uitgevoerd, maar er wordt ook gekeken naar een langetermijnoplossing.
De trams van de Uithoflijn en het busverkeer delen op sommige plekken samen een baan. Op deze plekken is het spoor op beton gelegd waarop weer asfalt ligt. “Het aansluiten van deze toplaag voldoet niet in alle opzichten”, aldus woordvoerder Ron van Dopperen.
DUIC kreeg al een paar dagen nadat de tram ging rijden foto’s doorgestuurd over het loslaten van het asfalt. Van Dopperen: “Helaas moeten we concluderen dat het bij de oplevering al niet goed genoeg was.”
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Tussentijdse oplossing
Het komend weekend voert het trambedrijf van de provincie daarom werkzaamheden uit aan tramlijn 22. Het gaat om reparatiewerkzaamheden aan de toplaag van het asfalt op de gecombineerde tram- en busbaan op het Utrecht Science Park.
De reparaties die dit weekend worden uitgevoerd zijn slechts een tijdelijke oplossing. “Er zal nog een moment komen, we weten nog niet wanneer, dat we het echt moeten oplossen. We kijken daarom hoe en wanneer we de hele toplaag kunnen vervangen.”
Het werk begint zaterdag 25 januari tussen 7.00-16.00 uur op het deel van de lijn tussen de Padualaan en Heidelberglaan. De nacht daarop wordt gewerkt tussen 0.30- 06.30 uur ter hoogte van het Universitair Medisch Centrum. Op zondag 26 januari vinden werkzaamheden plaats van 07.00-16.00 uur tussen de halte WKZ/Maxima en het eindpunt bij P+R Utrecht Science Park.
32 Reacties
Reagerenwordt deze manier van asfalteren hier voor het eerst toegepast? het artikel vermeldt niet wat nu fundamenteel de oorzaak is.
Fantastisch!
Voordat mensen weer gaan klagen op de gemeente, het is dus duidelijk dat het vooral een provinciale verantwoordelijkheid betreft.
Daarnaast, zijn het natuurlijk gewoon de bouwbedrijven die schandalig werk leveren (keer op keer) en de overheid afzetten, omdat ze weten dat die toch wel betaald. Het zijn de bouwbedrijven en vastgoedbedrijven die aan bouwfraude doen, schimmige corrupte deals maken, omkopen. Allemaal op kosten van de belastingbetaler. Ook zijn het dit soort bedrijven die massaal arbeidsmigranten uit Oost-Europa halen (grootste vorm van migratie; dat zijn niet de vluchtelingen wat iedereen altijd denkt). Arbeidsmigranten pikken woonruimte in die dringend nodig is voor andere groepen en kunnen door massale aanwezigheid in bepaalde appartemenblokken ook voor overlast zorgen. Daarnaast concurreren ze mensen met een NL-paspoort weg van de arbeidsmarkt.
Dus beste mensen. Hier moet je dus voor bij de Harry Mensjes van deze wereld zijn (vreemd genoeg een supporter van Pim Fortuyn en Forum o.a.), terwijl dit soort rijke stinkerds dus de oorzaak van vele problemen in Nederland zijn. O ja, en ze verrijken zich op kosten van de belastingbetaler. De schuldige is dus niet de gemeente of wethouder van Hooydonk, maar de rechtse vrije markt.
Nou, kom er maar in, verdedigers van de Uithoflijn. Prima product. Opstartprobleempjes. Niets is perfect. Laat de excuses en uitvluchten maar weer los op de duurste tramlijn ter wereld. Honderden miljoenen en jaren over begroting. Maar de OV liefhebbers en fansboys en girls zullen het wel weer rechtpraten. Het maakt niet uit hoe groot het faalproject is, sommige bestuurders kunnen nou eenmaal niets fout doen en hoeven nooit verantwoording af te leggen. Wat moet dat toch heerlijk functioneren zijn.
Gewoon garantie, dus rekening aannemer toch?
Of zit het contract zo beroerd in elkaar, dat ook dit rekening gemeente is?
@Joas
Nounounou, u gaat er wel met gestrekt been in zeg.
Dat ambtenaren vaak onvoldoende tegenspel kunnen bieden aan commerciële bedrijven is algemeen bekend, maar heeft meestal niets met corruptie te maken. Hooguit met incompetentie, al houd ik het liever op een gebrek aan (praktische) kennis, in combinatie met het ontbreken van een afrekencultuur bij onze overheid.
Wat u hier over arbeidsmigranten beweerd raakt kant noch wal. Deze mensen doen werk waar geen Nederlanders voor te vinden zijn. In de bouw is er bijvoorbeeld een groot gebrek aan vakmensen, en ook in de landbouwsector is het moeilijk om aan goed personeel te komen. Dat zijn nu net twee sectoren waar bij uitstek veel arbeidsmigranten werken. En voor dat werk wordt netjes premies en belasting afgedragen.
Ja Joske, we weten dat je een fervent verdediger van onze wethouder bent. We kennen ook je BAM-aversie. En we kennen ook je conspiracy-gevoeligheid. Maar hier spreek je toch echt even voor je beurt hoor. Ik heb nog geen vinger naar de gemeente zien wijzen.
De Uithoftramlijn saga continues….
Boek 9 van de trilogie van 6.
In welk hoofdstuk zitten we intussem?
@Joas
Die rechtse vrije markt is vooral vrij voor personen en bedrijven die kapitaal krachtig zijn.
Personen en bedrijven die kapitaalkrachtig zijn krijgen ook zeer makkelijk leningen voor b.v bedrijfsvoering en dit geeft weer makkelijk toegang naar overheidssubsidie.
Personen met weinig geld hebben geen toegang tot beiden, dus criminaliteit door deze sociale misstand is een logisch gevolg.
Tja. Het bestaan van een bouwbedrijf is heel simpel. Komt de marge niet uit de lengte dan wel uit de breedte. Ofwel: verdien je het niet aan een hoog verkoopbedrag omdat de incompetente ambtenaren absurde prijsgestuurde tenders uitschrijven, dan moet je het verdienen aan je inkoop. Goedkoop personeel uit Oostblok landen, uiteraard inferieure bouwmaterialen en natuurlijk slim meerwerk op meerwerk genereren dat niet binnen de scope valt. Van barmhartigheid betaal je de rekeningen niet…Zeker niet in Nederland, met deze extreme belasting en regeldruk.
Je moet dit soort projecten helemaal niet door ambtenaren laten uitvoeren. Die hebben vermoedelijk nog nooit een tuinhuisje in elkaar geschroefd, laat staan een stedelijke verbouwing van deze omvang gemanaged.
Voor soort projecten moet je een private onderneming oprichten, daar een aantal topexperts voor grof geld inhuren, die moet je de afspraken met de onderaannemers laten verrichten en ze verder gevrijwaard houden van welke ambtelijke bemoeienis dan ook….
Gemeentes/ambtenaren begrijpen geen moer van dit soort werk. Wij burgers knopen onszelf de financiele strop om de nek door dit soort projecten door een overheid te laten uitvoeren. Als je een kernreactor wil bouwen dan laat je dat ook aan experts over. Niet aan ambtenaren die bestuurskunde of een of andere sociale pretstudie op naam hebben.
Dat krijg je als je de “goedkoopste” kiest.
Niemand kon dit van te voren weten.
Alsof er ergens ooit eerder al eens een tram- én busbaan zijn gecombineerd.
Is die 12,2 miljoen euro (hoévéélll ????) ja precies: 12,2 miljoen euro die naar de BAM is gegaan al een beetje verklaard inmiddels?
Het duurste tramlijn ter wereld,word nog iets duurder.
Je hebt mensen die er heel snel een welles nietes spelletje van maken, door op basis van één aspect naar een ander te wijzen.
Voor traditioneel rechts: BAM, een groot en gerespecteerd bouwbedrijf, en de VVD zijn hier in betrokken.
Voor traditioneel links: dit waren de verantwoordelijke provincie-college’s die ervoor zorgden dat de rijen gesloten bleven: VVD, CDA, D66 en GroenLinks, al twee college-periodes lang. Ook de gemeente Utrecht had haar rol, en een bekende coryfee, maar ik hou het even overzichtelijk.
De partijen die echt kritisch waren, waren meestal de partijen die verguisd worden. Op verzoek zal ik zeggen welke.
@ESrin, die is verklaard inderdaad. De accountant heeft niet kunnen achterhalen dat het onterecht was(had wel gemogen na 2 jaar onderzoek en 1,5mln euro aan kosten voor de accountant).De conclusie was wel wat zwak onderbouwd maar niet onterecht.
welke?
Er is gewoon in het bestek voor een bepaald soort verharding gekozen met bijhorende fundering etc etc. Dit wordt door de gemeente/provincie als opdracht gegeven aan de aannemer. Is het bestek gevolgd, dan is de opdrachtgever verantwoordelijk.
@ G.H, het is een tramlijn in een wegdek, elke stad met een tram heeft dergelijke situaties.
@Scherpschutter: van publiek geld een private onderneming oprichten om voor grof geld topexperts in te huren? Ja, dan gaat alles op zijn pootjes terechtkomen… En daarna zeker beginnen over concurrentievervalsing in onze prachtige vrije markt.
Tip: ga eens naar Amsterdam, daar rijden op zoveel plekken trams en bussen samen op een busbaan, en daar verloopt de aanleg van een nieuwe tram/busbaan altijd vlekkeloos. Graag gedaan!
@Piet: Erik vroeg een verklaring, en die geef jij ook niet.
@Utrechter2 De verklaring is dat het gewoon terecht betaald is aan BAM.
Namelijk als de accountant had gevonden dat het fraude was of onterecht hadden ze dat van de daken geschreeuwd.(leer mij accountants kennen)
Dan was de factuur van 1,5 miljoen te verklaren geweest. Nu niet en komen ze met een slap aftreksel dat het niet sterk is onderbouwd.
@cas: zet uw ironie-knopje even aan s.v.p.
Goed en snel zijn 2 dingen!
Hoeveel zou dit weer gaan kosten voor de Utrechtse belastingbetaler?
@Piet:
“De jaarrekening 2017 van de provincie Utrecht werd na veel vertraging pas in juli van dit jaar door het college van Gedeputeerde Staten vastgesteld. EY voorzag de jaarrekening van een positieve verklaring, maar was bijzonder kritisch over de financiële processen bij de provinciale organisatie. Bij de aanleg van de Uithoflijn, .. is er volgens EY voor een totaalbedrag aan meerwerkafspraken van 12,2 miljoen euro ‘niet voldoende en niet geschikte controle-informatie verkregen om vast te stellen dat de prijs in de overeenkomsten juist is in relatie tot de waarde van de prestatie die ervoor geleverd is’”
Wie wat ook zegt, bij iedereen druipt de frustratie eraf. Scepsis en wantrouwen overheersen. Overzicht ontbreekt voor iedereen. Niet zo verwonderlijk, omdat het wel duidelijk is dat de bij dit project betrokken partijen zelf geen overzicht hebben. Tenslotte ligt die lijn er, mogen we hopen dat de investering al dat gedoe waard is geweest, en vooral dat het achteraf niet zo’n misser zal blijken te zijn als de Betuwelijn. Eigenlijk is het ‘t belangrijkst dat die trams jarenlang storingvrij kunnen functioneren. Ik houd mijn hart vast. Zou iemand wel eens berekend hebben wat dat economische schade kan zijn bij uitval van dit vervoerssysteem? Er hoeft immers maar een aanrijding te gebeuren op een overgang, en alles ligt stil.
Het kunnen maar twee smaken zijn:
-Iemand heeft opdracht gegeven de huidige materialen te gebruiken, vervolgens voert de bouwer dit uit. Opdrachtgever aansprakelijk, lees de belastingbetaler.
-De bouwer heeft aangegeven dat dit voldoet, of heeft iets anders gedaan dan afgesproken/beloofd: Bouwer aansprakelijk, maar zal dit keurig hebben afgedicht in de overeenkomst.
Conclusie belastingbetaler draait ervoor op, omdat de bouwer zijn gegeven garanties ongetwijfeld goed heeft afgedicht en de opdrachtgever graag voor een dubbeltje (prijsgestuurd aanbesteden) een kwartje wilde, of de opdrachtgever dot broddelwerk gewoon wilde en de bouwer slechts uitvoerde.
Een asfaltteer bedrijf zou toch moeten weten dat asfalt niet houd op gladde ondergronden.
Echt alleen maar op poreuze ondergronden, zoals gebroken puin.ongelofelijk stommmmmm!
Tijdens het aanleggen hebben tram en busbestuurders al gezegd dat het niet goed ging.
Op het CS, flyover en op delen van de sneltram ligt een metalen strip langs het beton, dat vangt de lastdruk op van het overige verkeer, en brokkelt ook niet af.
Is in de Uithof niet gebruikt en het resultaat is duidelijk te zien.
Maar de bestuurders van tram en bus, sommige met een bouwtechnische achtergrond werden niet gehoord.
Het antwoord was vaak.. Wat heb jij er nou voor verstand er van,…
@ Een technische bis/ tram bestuurder
Bij wie heb jij dat gemeld als ik vragen mag? Dat is best interessant om te weten. dan weten we ook op welke delen in het proces het mis gaat.
Heb t al vaker gezegd maar…. wat hoopvol voor onze utrecht nieuwegein/ijsselstein traject deze zomer… van de ene probleem maar het andere en Ron van de Provincie Utrecht blijft maar volhouden dat de tram super betrouwbaar is en perfect alternatief voor de buslijnen die al zijn geschrapt in de randen van onze gemeentes… verschrikkelijk. Dagelijks problemen op alle tramlijnen. Kort, lang, het maakt niet uit… maar de NS is 1000x betrouwbaarder