Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug | De Utrechtse Internet Courant Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug | De Utrechtse Internet Courant

Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug

Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug
De Demkaspoorbrug bij Lage Weide. beeld Google 3D
De bedrijvigheid op Lage Weide is toegenomen, maar de bereikbaarheid blijft achter. Dat vinden de bedrijven verenigd in Werkstichting Parkmanagement Lage Weide. Zij luiden nu de noodklok en vragen om een betere bereikbaarheid voor de fiets. Vooral de Demkabrug is namelijk onveilig.

De bedrijvigheid op Lage Weide is toegenomen, maar de bereikbaarheid blijft achter. Dat vinden de bedrijven verenigd in Werkstichting Parkmanagement Lage Weide. Zij luiden nu de noodklok en vragen om een betere bereikbaarheid voor de fiets. Vooral de Demkabrug is namelijk onveilig.

De bereikbaarheid van bedrijventerrein Lage Weide is al jaren onderwerp van gesprek. De gemeente Utrecht gaf vorige week aan dat er 46 miljoen euro beschikbaar is voor nieuwe fietsverbindingen. Er loopt een onderzoek naar plekken in de stad waar nieuwe bruggen en tunnels kunnen komen. Ook voor Lage Weide wordt onderzoek gedaan naar een ‘nieuwe fietsbrug ten noorden van bestaande spoorbrug’.

Werkgelegenheid

De stichting Werkstichting Parkmanagement Lage Weide ziet daarom kansen, maar wil wel dat er snel iets gaat gebeuren. De Demkabrug zou namelijk te onveilig zijn voor het huidige en toekomstige verkeer en wil het onderzoek van de gemeente niet afwachten.

Het bestuur van de stichting stuurt daarom een brief aan de gemeente. “Bereikbaarheid en werkgelegenheid vormen een eenheid, want als sollicitanten ver om moeten fietsen of de route als onveilig ervaren, zullen ze minder snel geneigd zijn om een baan op Lage Weide te accepteren”, schrijft Josien van Breda, directeur van Parkmanagement Lage Weide.

Demka

Op dit moment is Lage Weide per fiets te bereiken via de Demkabrug, de Zuilense Ring, de Hogeweidebrug, via Station Leidsche Rijn en het Lage Weide Viaduct.

De bedrijven op Lage Weide willen dat de situatie bij de Demkabrug zo snel mogelijk wordt aangepakt, want de huidige brug is zo smal dat tegenliggers elkaar moeilijk kunnen passeren. Ook zouden reling, verlichting en opritten niet voldoen aan de eisen en standaarden op het gebied van veiligheid.

Daarnaast wil de stichting dat er een fietspad en oversteek over A2 bij de Zonnebaan-Zuilense Ring komt en een extra fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt gebouwd, de Anton Geesinkburg.

Ambitie

De stichting vindt dat het tijd is voor actie. De komende jaren moet het bedrijventerrein uitgroeien tot een plek waar meer studenten voor onderwijs of stage naartoe zullen komen en wordt groei in de logistieke sector en stadsdistributie verwacht.

Van Breda: “Utrecht kan niet zonder Lage Weide als schone motor van de stad. Horeca, winkels en consumenten hebben nu eenmaal spullen nodig. Het aantal fietsbewegingen van en naar Lage Weide en op Lage Weide zelf zal daardoor toenemen.”

15 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Alleen al de helling naar boven is een crime…

  2. Bernhard

    Een vrij aftands gebeuren inderdaad, dat niet past bij een moderne stad.

  3. isabelle

    Ik fiets al jaren over de Demkabrug. Is ook de enige manier om via de Rutherfordweg naar mijn werk te komen.

    Dus als we gaan vernieuwen en bruggen bijbouwen, dan ook graag busroutes erbij!! Bijvoorbeeld via de Plutoniumweg -Fermiweg – Rutherfordweg. Hier is nu geen bushalte te vinden, terwijl er veel grote bedrijven staan. Het industrieterrein is deels onbereikbaar door het ontbreken van OV.

  4. Youssef

    Google 3d afbeelding? …

  5. Fred

    Toen ze jaren terug die tweede (nieuwe) brug naast de oude hadden gelegd i.v.m de spoorverdubbeling hadden ze het natuurlijk veel handiger moeten aanpakken door daar gelijk een goed fietspad in te integreren.
    Dit getuigd weer van weinig toekomstvisie.
    Als er nu weer een extra brug aangelegd moet worden is dat veel duurder.

    @Isabelle, Ja, het OV is niet het sterkste punt van Utrecht, wat dat betreft mag er nog wel wat verbeteren.
    Ik zou zeggen, leg er een trambaan heen, en verbind Lage Weide met Utrecht en LR.

  6. Marijn

    Het is inderdaad een onprettige plek om te fietsen. Onhandig door de steile helling, donker, afgelegen en verpaupert. Kan me voorstellen dat je daar als vrouw of jongere liever niet overheen fietst.

    Een ruime overzichtelijk brug met goede verlichting en camera’s zou enorm schelen.

  7. Lombokker

    Vooral als het flink waait kan het passeren van een tegenligger of inhaler de hartslag daar goed omhoog jagen. Helemaal als je last hebt van hoogtevrees, want de reling is gevoelsmatig erg laag.
    Ik kan me goed voorstellen dat dit veel mensen ervan weerhoud om de fiets te pakken naar hun werk op Lage Weide. Als de gemeente dan toch woon-werkverkeer per fiets wil stimuleren, dan zouden ze dit moeten aanpakken.

  8. Herman

    De lobby draait volop, die 46 mln lijkt veel, maar als alle claims gehonoreerd worden, is het slechts een schijntje.
    Je kan ook anders denken, namelijk sober en doelmatig. Als voorbeeld de fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal bij de Plofsluis tussen Houten en Nieuwegein kost een schijntje vergeleken met de Daphne Schippers brug tussen Oog in Al en Leidsche Rijn. Voor de prijs van die laatste kun je ook 3 tot 4 exemplaren van de Plofsluis versie bouwen.

    Willen we zoveel mogelijk verbindingen die vooral doelmatig zijn, of moet het ook mooi en bijzonder worden?

  9. Zuilen 030

    Het pontje weer terug, als tijdelijke oplossing bij de grens met Maarssen, de kades liggen er nog.

  10. Koel Hoofd

    Als het aan de fietslobby ligt dan komen er de meest luxe fietsbruggen en tunnels waarbij estethisch en comfortabel veel zwaarder wegen dan gewoon functioneel. En dan is die €46 miljoen inderdaad zo op voor slechts 2 bruggen. Die Daphne Schippersbrug is echt absurd duur geworden dankzij de fietslobby geholpen met drogredenaties, en toen bleek het ook nog eens te comfortabel glad te zijn voor fietsers!

    Over die brug gesproken, deze fietsroute is een echt knelpunt geworden voor de doorstroming op de Lessinglaan. Automobilistje pesten en tegelijkertijd bewonertje wegpesten vanwege een asociale fietsideologie.

  11. Kadoendra

    @Koel Hoofd

    Al die Utrechtse gouden fietsbruggen en ook al die Utrechtse gouden fietstunnels zijn inderdaad een grote schande en dan spreek ik nog geen eens over al die diamanten en robijnen die er in zijn verwerkt!

  12. Alex

    Gewoon het pondje terug tussen de Werkspoorhaven, Isotopenweg en Kernkade. Is ook een stuk goedkoper dan weer zo’n dure design brug.

  13. Hetty

    Zuilen 030 en Alex, jullie hebben groot gelijk. Het is niet alleen goedkoper, het bespaard de fietser ook een zware klim brug opwaarts.

  14. Rethep

    Gelukkig fiets ik er voor mijn huidige werk onderdoor!
    Maar idd eroverheen fietsen voelt als een crime: weinig ruimte, onhandige -, slecht verlichte op-/afritten, en mede daardoor ‘unheimisch’ stil, behalve als er opeens een trein langs je heen dendert.

  15. paulheus

    idd eenpont terug, maar dan bij de demka brug,of zoals vroeger bij de maarssense brug ‘”eenhang’pont onder de brug was destijds bedoeld voormaarssense boeren die aan de maarssebroeksekant land hadden dat kwam doordat het amsterdam rijn kanaal is gegraven en die boeren niet meer bij hun land konden komen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).