Bewoners en winkeliers om de tafel: ‘Sfeer Vleuterweide is verslechterd’ Bewoners en winkeliers om de tafel: ‘Sfeer Vleuterweide is verslechterd’

Bewoners en winkeliers om de tafel: ‘Sfeer Vleuterweide is verslechterd’

Bewoners en winkeliers om de tafel: ‘Sfeer Vleuterweide is verslechterd’
Google Maps 3D Winkelcentrum Vleuterweide
Het gaat niet goed met winkelcentrum Vleuterweide. Er komen steeds minder bezoekers en daarmee daalt ook de omzet van de winkels. Daarnaast is de sfeer tussen de bewoners en winkeliers verslechterd. Dat blijkt volgens wethouder Klaas Verschuure uit verschillende onderzoeken en gesprekken met betrokkenen.   

Het gaat niet goed met winkelcentrum Vleuterweide. Er komen steeds minder bezoekers en daarmee daalt ook de omzet van de winkels. Daarnaast is de sfeer tussen de bewoners en winkeliers verslechterd. Dat blijkt volgens wethouder Klaas Verschuure uit verschillende onderzoeken en gesprekken met betrokkenen.   

Er speelt al langer een discussie over het parkeerbeleid bij het winkelcentrum. Bewoners willen dat parkeren op P1 gratis blijft, maar winkeliers zien liever dat het gereguleerd wordt door middel van bijvoorbeeld een betaalsysteem.

Eerder is bijvoorbeeld voorgesteld dat automobilisten na drie uur 1,50 euro per uur gaan betalen. Hierdoor zou er genoeg parkeergelegenheid overblijven voor bezoekers. “Ik hoor dat veel klanten uitwijken naar andere winkelcentra vanwege de slechte bereikbaarheid”, zei Barbara Manten van modewinkel Shoeby eerder tegen DUIC.

Omwonenden zijn echter bang dat zij de dupe worden van de maatregel. “Het betaald parkeren is ingevoerd om bezoekers van het winkelcentrum tegemoet te komen, terwijl bewoners van het gebied hun auto nu verderop moeten parkeren. Daar zitten ook bejaarden en mensen met een handicap bij”, was de reactie van een bewoner.

Om de tafel

ASR is de eigenaar van het winkelcentrum en huurt het parkeerterrein van de gemeente Utrecht. Beide partijen hebben Dietz Advies & Communicatie ingeschakeld om met de bewoners en winkeliers om de tafel te gaan zitten.

“Het doel is om draagvlak te creëren bij de stakeholders over maatregelen die de bereikbaarheid, (verkeers)veiligheid en de vitaliteit van het centrum verbeteren en bijdragen aan een centrum waar het prettig wonen, werken en winkelen is”, aldus Verschuure.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Joost

    Je moet al een eind omrijden om er vanaf de kant van Vleuten te komen, als het betaald parkeren wordt kom ik helemaal niet meer. Waarom niet gewoon een parkeerschijf voor 60 of 90 minuten?

  2. Cor Nelis

    Wij komen er min of meer regelmatig met de auto en hebben nog nooit parkeerproblemen ervaren. Veel erger is het als we met de fiets gaan, dan moeten we heel goed oppassen dat we niet worden aangereden door auto’s die over een slalomparcours naar het parkeerterrein of de parkeergarage moeten. De weg naar de parkeergarage is sowieso veel te smal voor auto’s en fietsers in beide richtingen!!

  3. Martijn

    Dit had iedereen al verwacht behalve de gemeente. Sinds de “verbetering” van de aanrijroute is het niet veiliger (omslachtig tweemaal met de auto over het fietspad) of makkelijker (ver omrijden) geworden. Als er nu nog extra slagbomen bijkomen is echt alles gedaan om een niet-succesvol wkc neer te zetten. Jammer, het is in de basis een mooi centrum waar ik graag kwam, maar inmiddels heeft Terwijde of LRC mijn voorkeur. Naar de cijfers kijkend, ben ik ik niet de enige die hier zo over denkt.

    De winkeliers hadden een alternatief plan: aanrijden via de busbaan. Prima plan, scheelt verkeer op de parallelweg en er zijn minder oversteekmomenten tov de oorspronkelijk situatie, hierdoor zou het wkc beter bereikbaar worden en veiliger voor omwonende en fietsers. Helaas is dit plan door de gemeente afgewezen omdat de busbaan vrij moet blijven. Een onzinnig argument omdat de busbaan relatief weinig wordt gebruikt, er zou een minimale verslechtering zijn voor het OV zijn.

  4. Anonieme omwonende

    Wat een onzin. De meeste winkeliers willen helemaal geen betaald parkeren en dat weet de wethouder prima. Daarbij blijkt uit de parkeerdrukmeting DAT ER HELEMAAL GEEN PARKEERPROBLEEM IS!

    Beetje framing door Verschuure en ASR, want ASR heeft een beetje handjeklap gedaan met de gemeente: eerst een procedure voeren, daarna de gemeente tegemoetkomen en wil nu het wisselgeld – de parkeerinkomsten – opstrijken. Vrij schandalig qua gang van zaken.

  5. JdV

    Ach, er gaat niks verloren aan Vleuterweide. LRC is mooier en heeft veel meer winkels. Terwijde is kleiner maar goed bereikbaar en gemakkelijk parkeren. Sluiten dus maar met dat Vleuterweide.

  6. Frits

    Het is een winkelcentrum dat volledig is ingericht voor bezoekers met de auto. Prima. Maar misschien moet men onderkennen dat 85% van de bezoekers uit de directe omgeving komt en dat de meerderheid van die bezoekers níet met de auto komt.

    Maar zet vooral in op de parkeerplaatsen en doe niets aan de uitpuilende fietsenstallingen. Ik ga wel ergens anders naartoe.

  7. Yoshua

    Raar verhaal dat de bewoners en winkeliers van kanaleneiland 2.0 geld willen betalen om te kunnen parkeren.
    Ze zullen het moeten hebben van het volk dat er woont.
    Nette mensen uit de stad gaan echt niet naar L.R om te winkelen waar je grote kans hebt om beroofd te worden of je auto is opengebroken.
    Het sociale experiment van spotgoedkoop wonen begint steeds grotere scheuren te vertonen.
    De gemeente had gewoon duurder moeten laten bouwen zodat er mensen komen te wonen die wat te besteden hebben en de buurt netjes houden i.p.v. verpauperen.

  8. Koel Hoofd

    Kortom, er is maar één groep schuldigen in deze: die universitair sukkels die het ontwerp op de tekentafel zo fantastisch vonden omdat ze mensen niet begrijpen maar wel hun mening opleggen.

    Nu zitten zowel bewoners als ondernemers met de shit, voelt alleen de wethouder zich belangrijk omdat er een probleem opgelost moet worden want bij even ‘nuchter nadenken met een lange termijn visie’ gewoon voorkomen had kunnen worden. Welke rol ASR hier in speelt, die van stakeholder die tegen de laagst mogelijk prijs zo hoog mogelijk rendement wil hebben, en die wens nu in rook ziet opgaan. Intens trieste bedoening.

    Er ligt weer een rampscenario in het vooruitzicht vanwege dezelfde redenen, Merwedekanaal zone.

  9. Wendy

    Maar er is wel sfeer dus

  10. Scherpschutter

    Andere locatie. Hetzelfde probleem. De overheid.

    De Utrechter is dol op zijn of haar auto. Bijna de helft van alle verplaatsingen in de stad gaan per auto. De Utrechter bezit gemiddeld meer auto’s dan de Nederlander in het algemeen, met 0.51 per inwoner om 0.49 per inwoner. Zeven van de tien volwassenen beschikken over een geliefde heilige koe. De Utrechter heeft al decennia een innige liefdesrelatie met de trouwe vierwieler.

    En in plaats van de autoliefhebbende Utrechter te koesteren en pamperen…werkt de Gemeente de autoliefhebber overal tegen. Stadsboulevards, autovrije wijken, bizarre parkeertarieven, parkeerplekken die opgeheven worden, milieuzones: de liefdesrelatie tussen de Utrechter en de geliefde vierwieler moet en zal kapot geworden gemaakt, al moeten hele drommen ondernemers en inwoners er het spreekwoordelijke loodje bij leggen.

    Bouw parkeergelegenheid bij! Kan het niet in de hoogte, ga dan de grond in. Waar een wil is, is in dit geval letterlijk een weg. Het wordt tijd dat de Gemeente kapt met haar waanzinnige beleid. De liefde tussen de Utrechter en zijn/haar stalen ros laat zich niet kapotmaken door zeloten met het jaar 1850 als maakbaarheidsideaal.

  11. Liesbeth

    De verkeerssituatie kan beter, maar verder ben ik blij met het winkelcentrum. Vanuit Veldhuizen makkelijk te bereiken met de fiets en ook geen parkeerproblemen met auto. Ik zou dit winkelcentrum missen als het er niet was. Natuurlijk is LRC groter, maar dat is toch een stuk verder en ik vind meestal wel wat ik zoek in Vleuterweide. Ik doe graag even een rondje.

  12. wollie

    wat is de mediaan reisafstand van bezoekers van dit winkelcentrum? als er vooral mensen uit de directe omgeving komen winkelen zou ik inzetten op het houtense model: moedig aan om lopend of per fiets te komen.

    u heeft de nieuwe zorgpremie voor dit jaar al gezien? we bewegen nog steeds te weinig en zitten te veel binnen. ik ga nog even een ommetje maken met wolliewaf.

  13. Krisztian

    Zelf-gecreeerde problemen. Gewoon een keer normaal doen mbt infrastructuur en het “probleem” is opgelost.

  14. Sarah

    Wij zijn door dit verhuisd! 2014 toen ik m’n eerste huis er kocht was t fantastisch tot alle gekkigheid die de gemeente heeft ingevoerd. Wethouder lot? Weet haar naam niet exact is hier schuldig aan. Een AH die per week 30.000 euro omzet minder heeft omdat je er niet meer fatsoenlijk vanaf Vleuten kan komen, is zorgelijk. Sterk die opheffingsuitverkoop heeft. En ga zo maar door. Het is er een zooitje. Heel erg jammer voor zo’n leuke plek.

  15. Fati

    Ik kom er zeker niet meer, vanuit eyckenstein ben ik sneller bij wc terwijde met de auto, dan dat ik om moet rijden om bij wc vleuterwijde te komen, sinds ze de weg hebben afgesloten vanuit vleuten was het voor mij klaar!!

  16. Trol

    Wat een problemen…..zelfs verhuizen vanwege dit? Sarah heeft een knuffel nodig. Als het winkelcentrum niet te bereikbaar is, laat je toch bezorgen…houd je nog tijd over ook.

  17. Johan H

    Planologen maken kennelijk nooit gebruik van door hen ontworpen verkeerssituaties. De situatie rond auto-fiets-busbaan is nog steeds levensgevaarlijk, terwijl de oplossingen heel simpel zijn!
    De verbouwing van de toerit was zonde van het geld en had veel beter gemoeten en gekund.
    Oh, ja: Normale middenklasse auto’s passen maar met moeite in de te smalle inrit van de parkeergarage!
    En een laadweg die dwars door de voetgangerstroom gaat is ook niet echt handig. Kortom: talloze klachten waardoor ik nog maar zelden in Vleuterweide kom. Leidsche Rijn Centrum dienst een prima alternatief met zeer goede parkeermogelijkheden.

  18. R

    Vleuterweide is een meer dan prima buurtcentrum. Voor mij is het super dat ik er zo gemakkelijk per fiets heen kan. Ik snap al die autoverslaafden hier echt niet : een grote supermarkt zit overal wel. Met een gezin de wekelijkse boodschappen halen doe je inderdaad niet per fiets, maar dan rij je toch naar een ander supermarkt of naar de Makro? Die kleine subwinkelcentra pretenderen helemaal niks, anders dan wat gemak voor de lokale bewoner. Verwacht er daarom toch ook niet zoveel van. Wie wil funshoppen of keuvelen tussen maffe winkels gaat nog steeds naar het centrum van Utrecht. Geen enkel andere winkelcluster in deze gemeente die dat kan afpakken.

  19. Don

    En zie hier wat ons te wachten staat in de Merwedekanaal zone. Plannen die vol zitten met volstrekt onrealistisch idealisme en dat tzt weer met veel belasting geld aangepast moet worden.

  20. Robertjc

    Is subsidie op bakfietsen wellicht een optie?

  21. Herman

    Het vaste Duic groepje reageerders draait zijn vaste verhaal weer af:
    Het is de schuld van de gemeente
    Het is de schuld van Lot
    Alles moet met de auto
    Alle beleid in Utrecht was, is en blijft slecht.

    Pfffff begin een politieke partij en zorg dat alles anders en beter wordt.

  22. Esrin W.

    Dit alles van achter een tekentafel van alles bedenken model zie je overal. Typisch Nederlands. Het beste faal-voorbeeld zijn de arme bezorgjongens van post.nl. Een of andere planner welke nog nooit een pakketje van dichtbij heeft gezien bedenkt van achter zijn bureau: “… aan komen rijden… uitstappen… aanbellen… pakketje afgeven… terug de auto in… tijdsduur 15 seconden per pakketje…” Voltrappen die bus met 250 pakketjes, dit moet makkelijk kunnen volgens de planners. In de praktijk echter: ” aanbellen… mensen niet thuis… buren proberen… buren niet thuis… volgende buren…. pakketje afgeven… briefje schrijven en teruglopen naar het huis waar het pakketje voor bedoeld was… en DAN pas terug de auto in… tijdsduur 2 minuten per pakketje” en tot 20.00 in de avond door moeten werken om die bus leeg te krijgen. Dit soort “tekentafel-nono’s” moet je of een keer een dagje de praktijk laten voelen of met een opgerolde liefst zaterdag-editie van de Telegraaf een klap vol in hun nek geven.

  23. Scherpschutter

    @Herman

    Maar wiens schuld is het dan? Of zijn parkeergarages, parkeerplekken en winkelcentra natuurfenomenen?

    Wij betalen politici goed geld om dit op te lossen! Het is hun WERK! Kennelijk betalen we ze veel te veel, want het enige dat ze oplossen is welvaart en mobiliteit.

  24. Jonasf

    Nou zeg Herman r

  25. Fred

    @Herman:
    Simpeler dan een politieke partij oprichten is verhuizen naar een gemeente waar niet een clubje linkse partijen de absolute meerderheid vormt in de gemeenteraad (35 van de 45 zetels).

  26. Picnic

    Ik snap het niet: boodschappen bestel je toch gewoon online in 2020?

  27. Monique Gortzak

    Ik kwam hier graag, maar doordat je nu vanuit de Vleutense weg eerst helemaal moet omrijden en de ingang naar de parkeergarage helemaal nog verder om is en ook in zo’n rare kronkel is aangelegd. ga ik liever ergens anders heen.
    En als straks betaald parkeren wordt ingelast, Sterk is verdwenen…zie ik helemaal geen reden meer om daar heen te gaan.
    Jammer, want ik kwam daar best graag.
    P.S. dit heeft niets met LRC te maken, maar dit winkelcentrum is alleen maar achteruit gegaan in bereikbaarheid.Het kost mij 2x zo veel afstand om er nu te komen…tja. En dan kies je een andere die dichterbij is.
    Ik snap ook niet wie die toegangswegen zo bedacht heeft. Daar heb je dan ee architecten studie voor gedaan, maar heb je totaal een inzicht in wat de mens praktisch vindt

  28. Joas

    @scherpschutter

    Parkeerplekken, parkeergarages en winkelcentra zijn vaak eigendom van marktpartijen. De markt regeert dus. Vaak hebben deze marktpartijen ook nog slim subsidie geregeld.

  29. Henk

    Winkeliers moeten ook naar zichzelf kijken. Mn Lidl en Appie zijn hard achteruit gegaan. Bende op parkeerdek, karretjes blokkeren doorgang en beneden niets meer te vinden.

  30. Wendy

    Hangt een nihilistische sfeer daar. Vervelende opgeschoten jongeren die je van je sokken fietsen. Zie zelden iemand van toezicht. In de bibliotheek is het ook allesbehalve relaxed. Ze zitten daar gewoon te lunchen tussen de boeken, luid pratend, met de telefoontjes in de hand.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).