Bewoners van het Utrechtse Tuindorp-Oost kunnen bepalen of verkeerssituatie wordt aangepast Bewoners van het Utrechtse Tuindorp-Oost kunnen bepalen of verkeerssituatie wordt aangepast

Bewoners van het Utrechtse Tuindorp-Oost kunnen bepalen of verkeerssituatie wordt aangepast

Bewoners van het Utrechtse Tuindorp-Oost kunnen bepalen of verkeerssituatie wordt aangepast
Impressie van het nieuwe winkelcentrum De Gaard.
Alle Utrechters die in Tuindorp-Oost wonen kunnen bepalen of de rijrichting op de Valetonlaan wordt omgedraaid. De reden voor deze maatregel is dat er nu automobilisten zijn die via deze weg snel bij de Albert Heijn willen komen en hun voertuig ‘gehaast’ op de stoep en invalideplekken parkeren.

Alle Utrechters die in Tuindorp-Oost wonen kunnen bepalen of de rijrichting op de Valetonlaan wordt omgedraaid. De reden voor deze maatregel is dat er nu automobilisten zijn die via deze weg snel bij de Albert Heijn willen komen en hun voertuig ‘gehaast’ op de stoep en invalideplekken parkeren.

De Valetonlaan loopt langs het in 2019 vernieuwde winkelcentrum de Gaard. Het merendeel van de bezoekers die met de auto komt, zet het voertuig neer op de hoofdparkeerplaats aan de Kapteynlaan.

“Er zijn echter bezoekers die via de Valetonlaan proberen een parkeerplaats bij de achteringang van het winkelcentrum te vinden, omdat hier de ingang van de Albert Heijn zit”, schrijft de gemeente in een wijkbericht. “Zo parkeert men bijvoorbeeld gehaast op de stoep en op invalideparkeerplaatsen.”

Onderzoek

De Utrechtse raad heeft daarom de opdracht gegeven onderzoek te doen naar het omdraaien van de rijrichting op de Valetonlaan. Automobilisten die vanaf de Eykmanlaan komen worden in dat geval gedwongen over de Kapteynlaan naar het winkelcentrum te rijden.

Hierdoor wordt de hoofdparkeerplaats de eerste optie en het parkeerterrein bij de Jeruzalemkerk de tweede. De kleine straten achter het winkelcentrum worden in dat geval de laatste optie.

Wevelaan

Wanneer de rijrichting wordt omgedraaid moeten er echter ook andere maatregelen worden genomen. Zo moet bijvoorbeeld ook de rijrichting op de Wevelaan worden omgedraaid. “Dit zodat de wijk vanuit het noorden toch bereikbaar blijft.”

Om doorgaand verkeer op de Wevelaan te voorkomen moet ook de rijrichting tussen de Gerretsonlaan en de Obbinklaan worden omgedraaid. Het kruispunt van de Wevelaan met de Obbinklaan kan hierdoor veiliger worden ingericht. “Het middeneiland op het kruispunt wordt hierbij aangepast. De verkeersveiligheid voor schoolgaande kinderen is een hoge prioriteit.”

Stemmen

Al deze maatregelen hebben effect op de verkeerssituatie in Tuindorp. “U rijdt straks misschien op een andere manier naar huis.” Daarom kunnen alle inwoners van Tuindorp-Oost tot en met 22 maart stemmen op de plannen.

“Als een meerderheid voor stemt, wordt de rijrichting voor verkeer op de Valetonlaan gewijzigd. […] Wanneer er geen meerderheid is, dan verandert er niets.”

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Jan

    Ik zou bonnen uitdelen een betere oplossing vinden. In deze “maak”maatschappij is de situatie aanpassen meestal wat men doet. Wat heeft het voor een zin regels te maken waar een groot deel van de bevolking keurig in mee gaat en de mensen die dit niet doen belonen met aanpassen. In een samenleving leef je samen en spreek je regels af die niet, omdat je dat beter uitkomt, zomaar aan te passen zijn. In dit geval past de minderheid zich aan, ook dat is samenleven. Toch iets anders dan ik, ik en nogeens ik.

  2. Lombokker

    Dus in plaats van te handhaven gaat de gemeente nu de rijrichting veranderen?
    Nu ben ik toch benieuwd wat ze dan gaan doen als ‘gehaaste’ automobilisten zich niet aan de rijrichting blijken te houden.

  3. Arjan Verhoeven

    De mensen die nu “gehaast” via de Valetonlaan rijden moeten ook weer een keer naar huis. Dus nu rijden ze al door de wijk, maar dan op de terugweg.

    Het effect van deze “verbeteringen” is dus dat ze op de heenweg door de wijk rijden, en op de terugweg via de Valetonlaan.

    Als je niet wilt dat mensen op de stoep of op een invalide-parkeerplaats parkeren dan moet je ze een boete geven als ze het toch doen. Niet van achter je bureau SimCity’tje spelen en de buurt besprenkelen met één-richtingbordjes om ‘s te zien hoe dat werkt.

  4. Rico

    AH verplaatsen probleem opgelost

  5. Anne-Fleur

    Dat zijn de pakket bezorgers lieve bewoners van tuindorp die hun auto’s overal neerzetten ook op invaliden parkeerplaaten

  6. Toine Goossens

    @Allen,

    Buurtbewoners spreken die haastige AH klanten aan op hun gedrag. Verbale bedreiging is hun deel. Handhaving doet veel, maar zodra zij weg zijn, draait er een nieuwe SUV de invalidenparkeerplaats op. Alles is geprobeerd, maar deze automobilisten veranderen hun gedrag niet. Er is geen andere oplossing.

    De huidige rijrichting is in strijd met het planbesluit van de Gemeenteraad. De projectleider heeft op eigen gezag het Raadsbesluit genegeerd en voor de huidige oplossing gekozen. Daar hebben de wijkbewoners en het wijkplatform Noordoost de politiek op aangesproken. Het kan immers niet zo zijn dat een ambtenaar maar wat doet met besluiten van onze volksvertegenwoordigers. Dat heeft dit persoon niet op zich laten zitten. Hij heeft met de 2 belangrijkste wethouders van B&W, vul die namen zelf maar in, besloten dat er een nieuw Raadsbesluit moest volgen om de huidige situatie te sanctioneren.

    Kwestie van politiek machtsdenken gesteund door de raadsleden van GroenLinks en D66. Dat is de onze oppositiepartijen in het verkeerde keelgat geschoten. Dank zij hen wordt er nu een volksraadpleging gehouden.

  7. Nuchter

    @Anne-Fleur,

    U weet er niets van. Die bezorgers parkeren op de hen toegewezen in- en uitlaatplekken.

  8. Myrna

    @Rico
    Klopt.

    Een wijkwinkelcentrum met de ingang van de Albert Heijn met de meeste omzet van Nederland uitkomend op de veel te krappe achterzijde van het WC. Dat is vrij kansloos. Het is allemaal voorspeld door omwonenden, maar dat was niet waar, want rapport zus, rapport zo.

    Verder was de Valetonlaan in het allereerste plan een fietsstraat, maar dat was vast alleen om de gemoederen van omwonenden te sussen. De omkering zal niet veel oplossen, denk ik.

  9. Koel Hoofd

    Wat een ongelooflijke ontwerpfout.
    Wie o wie is daar verantwoordelijk voor?

  10. Erik

    Ik zie daar regelmatig auto’s foutgeparkeerd staan . Die staan daar niet vanwege de Albert Heijn, maar voor de pinautomaat of de primera.
    Bijna altijd zijn het mannen van 50-plus en pleuren ze hun auto daar neer om te pinnen.

  11. Peter

    prima raadpleging, ben benieuwd naar de uitkomst

  12. Realist

    @Pieter. Raadpleging houden en volgen is meestal niet de sterkste kant van de overheid. Hopelijk wordt deze methode vaker ingezet bij de soms dol drieste dol plannen van dit bestuur.

  13. Toine Goossens

    @Koel Hoofd,

    Ik heb dat in een post uitgelegd. Die is echter door de redactie niet geplaatst. Naar ik aanneem omdat ik de vinger op de stinkende wonde van de politiek/ambtelijke besluitvorming rondom de rijrichting heb gelegd.

  14. Len

    De Albert Heijn zat toch voorheen aan de voorkant of ben ik nou gek?

  15. Toyado

    Prima raadpleging? De informatie die in het Wijkbericht wordt geleverd, is volstrekt onvoldoende, zeker voor de bewoners van Tuindorp-Oost die nog nooit eerder over deze kwestie zijn geïnformeerd.
    Hebben jullie ook het foldertje van het Wijkplatform gekregen? Daarin wordt notabene aanbevolen om vóór te stemmen, op basis van een lijst van instanties die zogenaamd vóór zijn. Dat is ofwel onjuist ofwel voorbarig, lijkt mij.

  16. Statler

    @Len:
    geruststelling: u bent niet gek.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  17. Martin

    Begin jaren tachtig zat de AH aan de huidige kant van het winkelcentrum en is later verhuisd naar de voorkant.

  18. Piet

    De Kapteynlaan is en blijft ook na deze situatie gevaarlijk. De gemeente handhaaft alleen op foutparkeerders(inlc. niet betalen) maar zou gewoon eens op snelheid en gevaarlijk rijgedrag moeten handhaven.

  19. Carla

    De flyer van het wijkplatform is zeer suggestief. Wie niet voor omdraaien van de rijrichting stemt polariseert blijkbaar. Dit wijkplatform vertegenwoordigt hiermee mij (en anderen) absoluut niet. Het wijkbericht noemt alleen dat nu de grotere parkeerterreinen eerst komen voor de mensen die van de Eykmanlaan afkomen. Je kunt net zo goed zeggen dat de ingang aan de Wevelaan nu voortaan eerst komt voor alle mensen vanuit Voordorp en het Veemarktterrein. Er zijn geen garanties dat dit gaat werken. Handhaven bij foutparkeren en een beetje meer tolerantie wel.

  20. Toine Goossens

    @Carla,

    Polarisatie? Hebt u mijn verslag niet gelezen? Hebt u niet gelezen hoe agressief automobilisten die op de invalidenplaats gaan staan reageren? Tolerantie, waar hebt u het over?

  21. Marianne

    @Toine Goossens
    Hier heeft wel u tanden ingezet ,ik kom u naam steeds overal tegen waarom eigenbelang neem ik aan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).