Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht

Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht

Bezoeker het parkeren laten betalen met korting? Dat laat nog even op zich wachten in Utrecht
Vroeger kon het gewoon; je bezoek zelf het parkeren laten betalen met korting. Toen de nieuwe parkeerapp verscheen verdween deze mogelijkheid. Na fel protest is de gemeente al een tijdje bezig om dit weer mogelijk te maken, maar het blijkt toch ingewikkeld. Voorlopig moeten Utrechters toch echt de parkeerkosten blijven voorschieten.

Vroeger kon het gewoon; je bezoek zelf het parkeren laten betalen met korting. Toen de nieuwe parkeerapp verscheen verdween deze mogelijkheid. Na fel protest is de gemeente al een tijdje bezig om dit weer mogelijk te maken, maar het blijkt toch ingewikkeld. Voorlopig moeten Utrechters toch echt de parkeerkosten blijven voorschieten.

Utrecht heeft sinds 1 november vorig jaar een nieuwe parkeerapp. Toen het nieuws bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering van het systeem. Een van de kritiekpunten ging over de functie ‘bewonerskorting’. Met deze korting betaalt men maar 50 procent van de normale kosten.

Voorheen konden bewoners de kortingscode gewoon doorsturen naar bezoek, zodat zij die code konden gebruiken bij de parkeerautomaat en dus zelf betaalden. Dat kan met de nieuwe parkeerapp niet meer. Bewoners moeten de parkeerkosten – met korting – voorschieten en daarna bijvoorbeeld een tikkie sturen naar hun bezoek. Minder handig dus, en minder gebruiksvriendelijk voor Utrechters die minder digitaal vaardig zijn. De gemeente zegde toe om deze functionaliteit te gaan verbeteren.

Lastig

Alleen dat blijkt dus toch een stuk lastiger dan gehoopt. De gemeente laat weten: “De afgelopen periode hebben we, zoals toegezegd, de functionaliteit als prototype ontwikkeld. Het ontwikkelen legt veel beslag op de ambtelijke organisatie en de softwareleverancier, zowel qua capaciteit als tijd.”

Het prototype is wel klaar, maar na een proef met een groep mensen bleek deze nog niet gebruiksvriendelijk genoeg. Daarom gaat het prototype eerst verder ontwikkeld worden. Volgend jaar moet meer bekend worden over de technische haalbaarheid.

Gekoppelde berichten

34 Reacties

Reageren
  1. Piet

    Tuurlijk duurt dat best lang want wij zijn de enige gemeente in het land die hier moeilijk over doet.

  2. Mark

    Het zelf laten ontwikkelen van een prototype kost inderdaad capaciteit, tijd en geld. Maar het gaat om functies die in andere gemeenten allang werkend waren, nog voordat de huidige software in Utrecht werd ingevoerd. Bijzonder dat Utrecht dat destijds niet meteen heeft overgenomen maar koos voor veel discussie, veel overlast voor burgers, reparatiemaatregelen, kortom een langdurig en kostbaar traject. De gemeente lijkt helaas een abonnement te hebben op dat soort trajecten.

  3. Koel Hoofd

    Het door de Raad opgevraagde feitenrelaas was duidelijk, de wethouder heeft op dit dossier hopeloos gefaald.
    Schandalig dat het nu nog langer duurt omdat het zogenaamd allemaal zo moeilijk is. Het riekt naar pesten.

  4. Kees Truijens

    De zoveelste uitglijder van de in Utrecht wereldberoemde wethouder van Hooijdonk. Mij is nog steeds niet duidelijk waarom het oude systeem niet gehandhaafd kon worden, noch waarom er geen goed werkend systeem van een andere gemeente kon worden overgenomen.

  5. Baliekluiver

    Het is geen app!

  6. Pee

    ”Het ontwikkelen legt veel beslag op de ambtelijke organisatie en de softwareleverancier, zowel qua capaciteit als tijd.”
    Dat hebben ze aan zichzelf te danken want die mogelijkheid om een code door te sturen was er al dus wat willen ze dan ontwikkelen , er valt niets te ontwikkelen .
    Ik kan me niet heugen ooit zo’n slechte groep incapabele mensen te hebben meegemaakt die de gemeente moet besturen.
    En nee, ik heb hier niet voor gekozen.

  7. Berry

    Alles maar digitaal oo zo makkelijk oo zo gevaarlijk. Ze komen zo achter je gegevens tegenwoordig. En als er maar 1 kleine storing is, kan alles plat liggen. En in dit artikel de ouderen of mensen die niet zo goed met het net overweg kunnen wordt bijna niet meer aan gedacht . Alleen maar aan de nieuwe generatie wordt er gedacht. Geeft kan gewoon maar ik vind dat het in snel trein vaart gaat

  8. Utrechter

    Werkelijk overal kun je iedereen laten betalen met een kortingscode. Wat moet er ontwikkeld worden hoeveel moet hier weer aan besteed worden om het prutswerkje dat onder van Hooijdonk is ontwikkeld aan de praat te krijgen. Het lijkt wel een stampvoetende verwende kleuter die koste wat het kost haar gelijk probeert te halen.

  9. Nico

    Woont Lot eigenlijk in Utrecht? Zo niet wat kan het haar dan schelen deze volgende mispeer. Maar zo is het meer maatregelen en veranderingen in de stad Utrecht. Een deel van de gemente Utrecht woont niet in Utrecht en een nog groter deel niet in de binnenstad dus wat maakt het uit dat de burger problemen heeft maar wel mag opdraaien voor de kosen door blunders? Niets.
    De partijen in de gemeente raad zitten er voor zich zelf maar niet voor de burger want toen duidelijk werd dat de nieuwe app niet naar wens was had men dan niet terug kunnen gaan naar oude systeem tot problemen opgelost waren? Nee gok ik en de smoesjes of excuses hier voor zijn, roept u maar.

  10. Van Puffelen

    Gewoon een plekje reserveren via internet 24 uur van te voren en de tijd doorgeven van en tot, maak het automobilisten maar erg moeilijk, lang leven Groen Links!!!!

  11. M.A

    Hartelijk dank Utrecht mijn 99 jarige moeder zelfstandig wonend want ja dat moet tegenwoordig met mantelzorgers op leeftijd krijgt vrijwel geen bezoek meer , Maar ja als je jong gezond en kan fietsen moet je in Utrecht zijn , ouderen laat je gewoon aan je lot over ,

  12. MA

    Tikkie sturen naar bezoek onvoorstelbaar , meeste bezoekers van mijn 99 jarige moeder hebben niets eens een mobiel

  13. Peter

    Het is inderdaad geen app maar alleen via web toegankelijk. Voor velen ook gebruikersonvriendelijk!
    Wat ik ook graag anders zou zien is het direct afrekenen met micro-payments via Ideal, in plaats van een bedrag vooraf te moeten storten dat op een ongelegen moment op blijkt te zijn. Als ik bij de supermarkt eenvoudig 0,21 kan afrekenen, waarom hier dan niet?

  14. w.

    Het is toch geen app? 🤯

  15. De Kiezer

    Nog geen 30.000 stemmen uitgebracht op Groen Links in de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarmee werd dit de grootste partij bij een schamele opkomst van 56%.

    30.000 stemmen is nog geen 10% van het inwoneraantal.

    Dus:

    In 2026 allemaal gaan stemmen, mensen! Want anders wordt eenoog weer koning in deze stad van blinden.

    https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/publicaties/onderzoek-en-cijfers/onderzoek-over-utrecht/uitslagen-van-verkiezingen/uitslag-gemeenteraadsverkiezing-2022

  16. Ed Klute

    De Raadsbrief laat nog een positief verhaal zien van de situatie. Er is eigenlijk sinds november vorig jaar feitelijk nog niets veranderd. De aanpassing van de kortingsregelingen voor mantelzorgers en thuiszorg zijn nog niet gerealiseerd. Er zit heel veel vertraging op de lijn. Enerzijds volgens mij omdat de opschaling van personeel die destijds in de Raad is toegezegd niet heeft plaatsgevonden. In de eerste maanden van het jaar heeft regelmatig overleg plaatsgevonden met organisaties en instellingen in de stad. In juni lagen er concrete voorstellen voor de korte- en lange termijn. Daarna werd het stil. De voorstellen moesten intern worden besproken. Beleidsmedewerkers op de dossiers wisselden, waardoor er geen aansluiting meer is tussen uitvoering en koppeling aan beleid. De laatste overleggen over de vergunning voor de Thuiszorg en de Mantelzorg hebben in mei plaatsgevonden met de afspraak dat er snel een vervolgafspraak zou komen over de concretisering. Die afspraak is er tot op heden niet gekomen. De brief geeft een zeer algemeen beeld en geen hoop voor de toekomst. In de brief wordt over de Mantelzorgregeling niets gezegd. De bedoeling was dat de regelingen zouden zijn gerepareerd voordat betaald parkeren in nieuwe wijken zou worden ingevoerd. Dat kunnen we dus ook rustig op onze buik schrijven!

  17. Jack

    Krijg je met allemaal naïeve studenten in de stad,
    Die hadden nooit een auto, maar altijd nog de ambitie om er ooit een te bezitten.

    Nu het voor de meesten van hen ook duidelijk wordt dat ze naast een huis ook nooit meer een auto zullen bezitten zullen ze nog meer op communistische partijen gaan stemmen, en zal de haat voor auto’s, plezier en succes nog veel erger worden.

    En duurder, alles zal vooral nog veeeel duurder gaan worden, en je krijgt er minder en minder voor terug.

    Niet helemaal waar natuurlijk, van sommige dingen krijg je wel meer: criminaliteit, dakloze junks, dure extreemlinkse campagnes en “kunstwerken” gericht tegen de onjuiste doelgroep.

  18. Herman

    Een woord: prutsers.

  19. Johan

    @ De Kiezer

    Helaas, Utrecht wordt geregeerd door een populatie studenten en pas afgestudeerden van ca. 100.000 m/v, die volkomen gratuit hun stem uitbrengen op de autocratische GL66-bestuurders; de wrange vruchten daarvan in de mik van de reguliere Utrechter schuivend en zelf na max 10 jaar weer de kuierlatten nemend naar beter leefbare oorden.

    Dit zal niet veranderen.

  20. Henk

    #mindeRoverheid

  21. Kies wijs !

    @ de kiezer, zeker ga ik stemmen op Groen links, of D66, op een partij met visie i.p.v politieke partijen die alleen klagen maar verder geen oplossingen bieden, met symbool politiek zoals minister Fabel.

  22. M.A

    Nu @kies Wijs in Utrecht hebben deze linkse partijen deze rotzooi veroorzaakt, dus om nu te beginnen over andere politieke partijen lijkt mij off topic

  23. JdV

    Wederom een eclatant succes op dit dossier. Wat goed dat wij in Utrecht een wethouder hebben die is genomineerd als beste bestuurder. Van Nederland maar liefst!
    Hoe erg moet het in de rest van dit land wel niet zijn als dit het beste is wat NL klaarblijkelijk te bieden heeft qua bestuurskwaliteit. Een wethouder die hopeloos faalt op 50% van haar werk. Zouden wethouders in de rest van NL dan voor 60, 70 of 100% falen vraag ik me dan af?

  24. Scherpschutter

    Die appontwikkelaar lacht zich werkelijk de ballen uit broek! Mannetje of 3 sowieso fulltime op het project, a €120,00 ex BTW de neus per uur en dan jaren lang heerlijk factureren voor zo’n ontiegelijk simpele functionaliteit…

    Ruwe testversies 1 tot en met 20 uiteraard, dan de sandbox ‘live’ prototype-versies 1 en tot en met 7 na nog veel meer testversies tussendoor, bugfixing, nog wat ‘agile’ projectmanagementuurtjes erbij, schaven aan het visueel ontwerpje, weer een scrummeeting van 7 uur op locatie met de klant die er de ballen van snapt, user data analyse, wekelijkse update rapportages en dan maar weer terug naar het tekenbord en repeat…

    Een tonnetje in de maand ex BTW zit je al snel aan. Baggervette winsten indeed!… LOL

  25. Utrechter

    @Kies Wijs betaal jij gemeentelijke belastingen ? Zo ja stem je en dan nog steeds op Groen links en D66 met hun begrotingstekort van € 100 miljoen raadsleden die elkaar voor de rechter slepen en de oneindige waslijst met kapitalen kostende faalprojecten. En wat is de visie van deze partijen zsm naar een artikel 12 gemeente cq faillissement een onbereikbare en onbetaalbare dus onleefbare stad.

  26. Nina

    Had het geld van het vuurwerkverbod via de burgerparticipatie en de pot voor vervangende activiteiten rondom de jaarwisseling maar gebruikt om dit heel snel op te lossen.

    Prioriteiten stellen.

    Het is echt niet te geloven dit.

  27. Broodje peop

    Na een jaar zoiets simpels alsnog niet in kunnen bouwen. KANSLOOS.

  28. M.A

    Ach Utrecht heeft bewoners vergeten te berichten die geen internet hebben zoals mijn 98 jarige moeder wonend in Utrecht west , dat er op o,a 2 e kerstdag, 2 e paasdag enz niet meer vrij geparkeerd mag worden.Zij krijgt op die dagen familiebezoek.Gelukkig heb ik het opgezocht vertrouw gemeente Utrecht niet meer .De scanauto reed op 2 e pinksterdag al om 9.30 rond in de wijk , want ja pakkans groot , schandalig

  29. Alex

    Of je verlaagt het parkeertarief met 50% dan is die domme app/website niet meer nodig. Maar dat zal een te gemakkelijke oplossing zijn waar niet genoeg aan word verdiend door allerlei externe experts.

  30. Binnenstadbewoner

    Je bezoek vast laten lopen in eenrichtingsstraatjes zonder parkeerplaatsen en rondjes laten rijden op zoek naar een parkeerplaats? Neuh.

  31. Andere Binnenstadbewoner

    @ Binnenstadbewoner
    Nou in mijn eenrichtingsverkeerstraatje wordt meer tegen de richting in dan met de richting mee gereden hoor. Handhaven ho maar.

  32. Marieke

    Ik heb geprobeerd een account aan te maken maar kreeg geen bevestigingslink per mail.
    Na telefonisch contact met de helpdesk van de gemeente snapten ze er zelf ook niets meer van. En moest uiteindelijk achter de schermen mijn account bevestigd worden door een medewerker. U denkt toch niet dat ik daar nu geld als tegoed ga parkeren? Zijn ze ongetwijfeld ook kwijt als ik het nodig heb. Mijn bezoek parkeert tegenwoordig elders en wordt dan opgehaald door mij. Geen parkeergeld naar de gemeente zolang het niet goed geregeld is…

  33. Eddo

    Hoe kan een wethouder die alle signalen voor de zoveelste keer negeert aanblijven? Lang leve de linkse politiek die de gemeente permanent opzadelt met dit soort problemen.

  34. Ed Klute

    U op leeftijd moet, mede op basis van de inhoud van de Raadsbrief, constateren dat de toezeggingen die zijn gedaan In het Raadsdebat op 7 december jl. (nog) niet zijn nagekomen. De oorspronkelijke regeling is tot nu toe inhoudelijk en in uitvoering (nog) niet veranderd. Er is geen zicht op de effecten van de verbeteringen van de website en van de telefonische en persoonlijke hulpverlening bij bibliotheken, wijkbureaus en Stadskantoor. De deadline om de bezoekersregeling aan te passen voorafgaande aan de nieuwe uitrol naar nieuwe wijken op 1 november a.s. is niet gerealiseerd. Kortom er lijkt voor de oudere bewoners en de mensen met weinig digitale vaardigheden niets anders te zijn veranderd dan de verhoging van de parkeerkosten en verminderd bezoek van familie en bekenden en dat is een trieste conclusie!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).