Blunder bij provincie zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden | De Utrechtse Internet Courant Blunder bij provincie zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden | De Utrechtse Internet Courant

Blunder bij provincie zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden

Blunder bij provincie zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden
Archieffoto tram Utrecht
De tram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein kan pas maanden later dan gepland weer gaan rijden omdat er fouten zijn gemaakt bij de Provincie Utrecht. Eigenlijk hadden reizigers volgende week al kunnen instappen, maar dit gaat voorlopig niet gebeuren.

De tram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein kan pas maanden later dan gepland weer gaan rijden omdat er fouten zijn gemaakt bij de Provincie Utrecht. Eigenlijk hadden reizigers volgende week al kunnen instappen, maar dit gaat voorlopig niet gebeuren.

Een flinke blunder, de provincie had de werkzaamheden aan de tramlijn  aangemerkt als een renovatieproject.  De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet dit echter anders en gaat uit van een nieuwbouwproject. Hier hoort andere documentatie bij en dat kost meer tijd om dat op orde te krijgen.

“Aannames, onderschattingen en onvoorziene zaken”, noemt de provincie als reden van de maandenlange vertraging. “Nog maar twee weken geleden meldden we dat de vertraging slechts enkele weken zou duren. Het is dan ook zeer pijnlijk dat in zo’n korte tijd alweer allerlei nieuwe, negatieve, ontwikkelingen naar voren komen.  Vooral voor onze reizigers is dit nieuws een grote domper: langer vervangend vervoer en reishinder.”

De komende tijd gaan de provincie en het projectteam ‘alles op alles zetten’ om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Herstel tram

3 juli reed de laatste tram over het traject. Na dertig jaar was de tramlijn aan vervanging toe. De provincie Utrecht is daarom bezig om die te vernieuwen. Er zijn ook nieuwe trams besteld met meer zitplaatsen.

37 Reacties

Reageren
  1. Dennis

    Utrecht en (snel) trams, een ongelukkige combinatie!
    Wat dat betreft waren die oude paardentrams toch gemakkelijker!

  2. Tom

    Wat raar, ze renoveren toch gewoon een al bijna 50 jaar bestaande tramlijn? Wat is daar nieuwbouw aan? Er komt geen meter spoor bij. Of staat het verlagen van een perron met 25cm voor de ILT gelijk aan het aanleggen van een nieuwe halte?

  3. Swyx

    Oke.. nu begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom het als nieuwbouwproject wordt gezien? Is daar een uitleg voor?

  4. Herman

    Hoe krijgen ze het voor elkaar!
    Sinds de provincie de tram beheert is het een grote aaneenschakeling van blunders. Lijkt meer een stelletje hobbyisten die thuis treintje spelen op zolder met hun modelspoorbaan.

    Na deze zoveelste blunder is het mooi geweest, beheer heel snel terug naar een organisatie die wel weer hoe dit professioneel moet, namelijk ProRail.

  5. HArry

    Sluiten die baan en maak er maar een fietspad van. Wat een enorme verspilling van gemeenschapsgeld.
    Openbaarvervoer is inmiddels een achterhaald concept.

  6. Nanne

    Is dit dan de bureaucratie ten top!? De renovatie is lang en breed gestart en reizigers zijn de dupe. Omwille van de bureaucratische papierwinkel loopt het project vertraging op…. en als straks de juiste stempel op de juiste plek staat kan het gewoon volgens oorspronkelijk plan verder. Voelt als een enorme paarse krokodil…
    Of zie ik het verkeerd, want ik heb hier verder net als heel veel anderen geen verstand van.

  7. Bert

    “De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet dit echter anders en gaat uit van een nieuwbouwproject. Hier hoort andere documentatie bij en dat kost meer tijd om dat op orde te krijgen.”

    Kunnen die mensen daar niet ontslagen worden en vervangen worden door mensen die wel praktisch kunnen nadenken. Waarom moet het in vredes naam maanden extra duren.

  8. Uuutje

    Zo zie je maar.

    Grappig dat een aantal mensen altijd lopen te zaniken op de gemeente U. Terwijl bijna alle grote ellende en problemen, zeker rondom infrastructuur, terug te voeren zijn op de (bijna) voorheen door de VVD gedomineerde provincie Utrecht.

    Zo zie je maar.

  9. Rob

    Laat de schuldige betrokkenen persoonlijk de schade betalen aan gedupeerden, dat zal ze leren een volgende keer wel goed na te denken.

  10. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat Uuutje het goed ziet. Krokodillentranen van reaguurders richting sociale besturen.

  11. Lachgas

    Wat blijft het oorverdovend stil uit de politieke hoek.

  12. Wim

    Uuutje

    Grote problemen met de infrastructuur zoals Goyplein, werfkelders, eindeloze herbestratingen die niet goed uitpakken, etc, etc. Allemaal onder de “adequate” leiding van het door GL geleide bestuur van de stad Utrecht.

  13. Uuutje

    @ Wim

    Goyplein, puntje, wordt al aangepakt. Is het daarna nog mis; heb je een groter punt. Kan gewoon gebeuren. Valt in het niet bij tramproblemen.

    Werfkelders, in particulier bezit. De gemeente weet niet alles als particulieren verzaken in hun eigendomsrecht. Het lastige is dat de openbare weg over de kelders heen loopt. De gemeente zou alle kelders kunnen opkopen, maar dan gaan de reaguurders hier ook weer los wegens uitgeven belastinggeld en als er onteigend wordt is het ook niet goed. Daarnaast wordt er illegaal met te groot en zwaar materieel over de kelders heen gereden. Handhaving daarop kan je wel toeschrijven aan de gemeente

    Herbestrating die niet goed is, is verantwoordelijkheid van aannemer me dunkt.

    Deze 3 relatief kleine problemen (als je het grote geheel in ogenschouw neemt) vallen in het niet bij door NRC aangetoonde bouwfraude omtrent tramlijn, het eruit werken van kundige ambtenaren en ze vervangen door aan BAM gelieerde nieuwe ambtenaren, terwijl BAM de aannemer is en de overheid oplicht bij het leven, de iedere keer terugkerende problemen bij iedere ingreep aan traminfrastructuur; het per sé willen overnemen van onderhoud aan de tramlijn van Prorail, terwijl kennis en expertise ontbreken. En dus: de inmiddels overschrijding (onnnodig) van enkele honderden miljoenen euro’s belastinggeld bij alles wat aan de tram gelieerd is. Onkunde en incapabel noemen we dat.

    Maar het is het ook niet verrassend bij een nogal elitair provinciebestuur, waar de VVD een dikke vinger in de pap heeft. Een provinciebestuur dat per sé vanwege prestige in het oude Fortis pand wilde (en dat weer voor miljoenen euro’s moest verbouwen) en op een gegeven moment 3 provinciehuizen in zijn bezit had, waarvan er 2 niet gebruikt werden. Moet ik nog even doorgaan?

  14. Fenna

    Bureaucratie. Even aan het werk provincie! Zo moeilijk kan dat niet zijn. Zorg dat die tram heel snel gaat rijden.

  15. Henk

    @ Uutje

    Beste Joep, je ziet even over het hoofd dat de renovatie van de kademuren op de werven een financieel en technisch drama is. Wegkijken is ook een kunst.

  16. ceeteewee

    Dit soort belangrijke besluiten worden genomen door politici. Die zijn op die stoel terecht gekomen, niet omdat ze verstand hebben (zo blijkt telkens weer) van Openbaar vervoer zoals trams, maar omdat ze lid zijn van een politieke partij en waarschijnlijk hun contributie op tijd betaalden. Het partij kartel doet dan de rest. En wij arme burger, zijn iedere keer weer opnieuwn het slachtoffer.

  17. WvR

    @Uuutje:
    Volgens mij heeft Groen Links even veel zetels als de VvD in de provinciale staten…

  18. Rob

    De oplossing is eenvoudig en voor de hand liggend: alle bestuursleden en overige ambtenaren die bij dit fiasco betrokken zijn gaan voortaan riksja’s tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein trekken. Daardoor wordt het openbaar vervoer efficiënter, leuker en kleurrijker – net zoals in Delhi en Djakarta.

  19. Uuutje

    @WvR

    Begrijpend lezen is ook al een kunst.

    Het gaat niet over het (huidig) zetelaantal, maar over de partij die (daadwerkelijk) de lakens uitdeelt en zeker in het verleden heeft gedaan; daar het hier over projecten gaat die 25+ (minstens) jaar bestrijken.

  20. Uuutje

    @ Beste Henk

    Ik heet Uuutje en geen Joep.

    Het is maar net hoe je er tegen aankijkt.

    Het herstellen van kademuren en werven is gewoon technisch gezien een heel moeilijk verhaal. Je kan je zelf afvragen of überhaupt ooit iemand de complexiteit en de kosten van te voren goed kan inschatten. Ik ben er niet verbaasd over dat men tijdens de werkzaamheden veel complexe problemen tegenkomt. Zo gaat dat in de monumentenzorg/ monumenten-(her-)bouw nu eenmaal.

    Dat heeft niets met wegkijken te maken. Dat is gewoon de realiteit.

    Daarnaast zit je met het probleem dat de herstelwerkzaamheden hoe dan ook moeten gebeuren. Je ontkomt er dus niet aan om meer uit te geven als blijkt dat er meer uitgegeven moet worden.

    Het probleem is eerder de populistische tendens om net te doen alsof (zeker wanneer er een vleugje links aan te koppelen is), wanneer projecten duurder worden en complex zijn, dat er dan altijd ineens fouten gemaakt zijn, of iemand verantwoordelijk is voor de fouten. Dat zijn beiden aannames die lang niet altijd juist zijn.

    Dat is 1). Voordat je denkt dat ik me zelf nu tegenspreek, ligt het bij de vele verschillende tramprojecten wel degelijk anders.

    Hier is aantoonbaar duidelijk gemaakt dat de gedeputeerden (VVD) in het verleden (niet voor niets is de vorige afgetreden) bewust fouten hebben gemaakt. Dat is dus het belangrijke verschil. Hier zijn daadwerkelijk politici en ambtenaren bewezen verantwoordelijk. Zeker, omdat het tramgebeuren niet zo complex had hoeven zijn (complex is het altijd al) en er bewust vage afspraken zijn gemaakt met aannemers. Daarnaast is er volgens NRC gewoon sprake van belangenverstrengeling tussen politiek en BAM. Dat laatste is misschien wel het grootste probleem. Dat probleem is nog steeds niet opgelost.

    Meer blijf vooral lekker VVD stemmen zou ik zeggen.

  21. Engel van dienst

    Betrouwbare overheid?

  22. JdV

    De Provincie bewijst steeds vaker een overbodige bestuurslaag te zijn die er uitsluitend is om boventallige ambtenaren en politici aan het werk te houden. Juist de taak waar ze wellicht nog nuttig zouden zijn (bovengemeentelijk plannen op het gebied van vervoer bijvoorbeeld) blijken ze niet te beheersen. Het is een voortdurend falen gevolgd door het verspillen van geld wat beter op een andere wijze ingezet zou kunnen worden. Opheffen die hele bestuurslaag dus, net zoals de waterschappen en nog wat andere onzinnige belastingvreters. De beste overheid is de kleinste overheid.

  23. Wim

    Inspectie leefomgeving opheffen, waarom kunnen zij niet simpel de aanpassing goedkeuren, en anders doen ze het maar nadat de tram gewoon rijdt.
    Ignore want wie gaat daar actie opnemen, de politie?

  24. A.J .KWAK

    😡er is ook geen een project wat hier in utrecht in een keer goed gaat binnen het budget en gestelde tijd.of wel !!! Noem me er een ,,,,,,maar gelukkig staat er nog steeds water in de catharijne singel dat is hoogst opmerkelijk.

  25. WvR

    @Uuutje:
    Ah ja. Dus in de vorige periode 2014-2018 zou dat D66 zijn geweest (8 zetels), en daarvoor de VvD. Ik wist niet dat dit renvatieproject al voor 2014 werd ingezet.

    Het klinkt voornamelijk als:
    Als de VvD aangewezen kan worden als schuldige, dan is die partij schuldig, anders iedere willekeurige betrokkene behalve dan de partij die je leuk vindt. Dat, of het was een zo bui-ten-ge-woon moeilijk traject dat niemand dat had kunnen doen (waarbij een goed bestuurder zich 3x om de oren zou moeten krabben om het dan toch uit te voeren.

    Mee regeren is mede verantwoordelijk zijn.
    Da’s niet erg, alleen maar logisch, maar is blijkbaar moeilijk te behappen voor sommigen

  26. Koel Hoofd

    @Uuutje, eigenlijk stel je dat de ambtenaren corrupt en achterlijk zijn.
    Jammer, voor de wethouders, die zijn en blijven politieke eindverandwoordelijken.

    HOV vervoer = Hoge Onkosten Vertragend vervoer
    Neem toch gewoon de auto!
    Lekker duurzaan en schoon (elektrisch of waterstof) persoonlijk van deur tot deur vervoer.
    Alle argumenten van GL en D66 om de auto te weren zijn al lang door de techniek achterhaald.
    mja, die alfa’s van de politiek hebben altijd wat moeite met de bèta vakken van techniek. Ze begrijpen er niets van maar hebben er altijd een mening over.

  27. Marco

    Het heeft al genoeg gemeenschapgeld gekost, doordat de bussen nog langer moeten blijven gaat het nog meer kosten en wie gaat dat betalen.

  28. Deet

    Ik denk dat de kop van het artikel anders had moeten luiden, namelijk “Bureaucratie bij ILT zorgt ervoor dat trams tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein nog maanden niet kunnen rijden”.
    Misschien dat de heren en dames van de ILT ook gelijk eens hun eigen asociale parkeergedrag rondom tramhalte Graadt van Roggenweg onder de loep willen leggen zodat het ongeoorloofd gebruik van een “parkeervrijstellingsverklaring vanwege werkzaamheden” eens op juist gebruik getoetst wordt.

  29. Uuutje

    @WvR

    Nee dus. De VVD is verantwoordelijk wanneer ze verantwoordelijk is. En de zetels van D’66 hebben hier weinig mee te maken. Ik had het bewust over de partij die al jaren de dienst uit maakt bij de provincie en de meeste invloed heeft. Zeker op dit dossier. Dat hoeft niet altijd de grootste fractie te zijn. Volgers van het provincie bestuur weten dat de VVD een groot stempel heeft gedrukt.

    En ja, de plannen voor de tram, incl. aanpassen huidige infra, lopen al van ver voor 2014. Heeft met aanschaf nieuwe trams te maken o.a..

    @Koel Hoofd

    1) Lees het dossier waar NRC al jaren aan werkt en over schrijft (tram, BAM, provincie Utrecht, stationsgebied).

    2.)Wethouders hebben hier werkelijk geen ene fluit mee te maken, het gaat namelijk over de provincie.

  30. Scherpschutter

    @Koel Hoofd 15:55

    “Mja, die alfa’s van de politiek hebben altijd wat moeite met de bèta vakken van techniek. Ze begrijpen er niets van maar hebben er altijd een mening over.”

    Spijker. Kop. Onverstandige (en wellicht ook wel totaal ongekwalificeerde kiezers) blijven maar spreekwoordelijke kunstschilders aanstellen om nucleaire kernfusiecentrales te bouwen. The best argument against a democracy is a 5 minute conversation with the average voter…

  31. Petrus

    Wat een gedoe weer. Dat je het nog SNELtram kunt noemen 😉

  32. WP

    @koel hoofd,

    Een elektrische auto kan nooit op tegen elektrisch OV. Een elektrische auto kent namelijk ontzettend veel accu’s die het milieu aanzienlijk vervuilen bij de productie. In een trein zitten nauwelijks accu’s. Dan zit je in een auto bovendien vaak in je eentje en in de trein (pré corona) met z’n velen. Maar ach ik ben ook maar een bèta die op d66 stemt…

  33. Wim

    En wat doet de Provincie hieraan nu:
    De ILT aanklagen dat ze een renovatie project als nieuwbouw bestempelen,
    Of zoals Wiebes schijnbaar heeft gedaan in Amsterdan gewoon ignoren en gaan rijden.
    Actie graag van de Provincie NU

  34. WvR

    @Uuutje:
    Aha. Juist.
    De VVD is verantwoordelijk hiervoor want ooit, meer dan 6 jaar geleden, hadden ze het meest in de pap te brokkelen. Wanneer is de vergunning aangevraagd? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar ik vermoed dat het niet meer dan 6 jaar geleden is. Maar dat maakt niet uit, want ooit….

    Wil niet eens zeggen dat de VVD d’r niks mee te maken heeft.

    Dit is eenvoudigweg cherry picking.
    Je gaat terug naar een welgevallig punt in tijd , en negeert de tussenliggende tijd (6 jaar), waar andere partijen een grotere vinger in de pap hadden. Waarom konden die daar dan niks aan doen? Onbekwaam? Onvermogen? Werd de familie bedreigd? Omgekocht? Is er een optie waarbij de meerderheidspartijen niks deden, maar toch behoorlijk bestuur uitoefenden?

  35. Hans Bessels

    De best oplossing, met deze steeds falende tramlijnen in Utrecht, lijkt me om de rails eruit te halen en hier snelweg van te maken.

  36. Jan van Lunteren

    Het stond als rebus al op de zijkant van de tram: U in nul tram…

  37. Bart Jansen

    Ik begrijp dit niet helemaal, volgens mij is in 2013/2014 de hele baan inclusief bed, bovenleiding en wissels al een keer vervangen…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).