Boten met brandstofmotor vanaf vandaag niet meer welkom op deel van Kromme Rijn in Utrecht Boten met brandstofmotor vanaf vandaag niet meer welkom op deel van Kromme Rijn in Utrecht

Boten met brandstofmotor vanaf vandaag niet meer welkom op deel van Kromme Rijn in Utrecht

Boten met brandstofmotor vanaf vandaag niet meer welkom op deel van Kromme Rijn in Utrecht
Het water van de Kromme Rijn
Het is vanaf vandaag verboden om met een boot met een brandstofmotor op een deel van de Kromme Rijn in Utrecht te varen. In 2024 werd al bekend dat de maatregel genomen zou worden en op 1 april van dit jaar, tijdens de start van het vaarseizoen, is het verbod ingegaan.

Het is vanaf vandaag verboden om met een boot met een brandstofmotor op een deel van de Kromme Rijn in Utrecht te varen. In 2024 werd al bekend dat de maatregel genomen zou worden en op 1 april van dit jaar, tijdens de start van het vaarseizoen, is het verbod ingegaan.

De nieuwe maatregel geldt op het deel van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg en de stuw Werkhoven in Bunnik. Op het deel tussen Wijk bij Duurstede en Bunnik geldt al langer een verbod op boten met brandstofmotoren.

Reden voor het verbod is volgens het waterschap dat gemotoriseerde boten golven veroorzaken die de oevers beschadigen. “Daarnaast veroorzaakt de beweging van de schroef omwoeling van de bodem. Hierdoor wordt het water troebel en krijgen waterplanten minder zonlicht en sterven af.” Boten met een elektrische motor mogen wel op de Kromme Rijn blijven varen.

Door het verbod zou ook het aantal boten op het water afnemen, waardoor de verstoringen voor de natuur ook worden beperkt. Of dit echt zo is moet blijken uit een onderzoek dat momenteel gaande is en waarvan de eerste resultaten in 2028 worden verwacht. “Afhankelijk van de uitkomsten kijkt het waterschap of er verdere aanpassingen in de vaarregels nodig zijn.”

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Tinus van Leemput

    Deze maatregel is niet logisch. Wel voor de uitstoot in de lucht die brandstofmotoren maken. ( en die op de A12 vlak daarnaast).
    Maar een boot is een boot en een schroef is een schroef.
    Een nulmeting voor deze maatregel is niet gedaan.
    Het omwoelen van het talud door kano’s en suppers en hun bemanning die op de kant worden geschoven en de talloze zwemmers die de bodem omwoelen wordt niet meegenomen.
    We vreden dat we in 2028 ook met onze duur omgebouwde elektroboot hier niet meer mogen varen, dit is het vooropgezette plan van de partij v d dieren en hun kongsi. .
    Niet iedereen vaart met kano of supp. Niet ieder is student, starter of expad. Wij, gezinnen, ouderen, wonen hier ook nog!

  2. Adeline

    Prima idee! Ben heel blij met deze maatregel. Maar… wordt er ook gehandhaafd?

  3. Pee

    Boten met een elektromotor veroorzaken net zo goed golven .
    En woelen net zo goed de bodem om.

  4. Cees van Dijk

    Alsof een boot met elektrische aandrijving geen golven veroorzaakt of dat de schroefwerking geen bodem omwoelt.
    Zo’n luxe sloep van een meter of zes met een elektrisch motorvermogen van 10 KW of meer en een diepgang van 40/60 cm maakt meer golfslag en grondberoering als een visbootje met een 6 pk buitenboordmotor.
    Stom besluit van een paar landrotten !!!

  5. Helene van Hoorn

    Fantastisch,geeft veel overlast.prima.

  6. Marc B

    … de schroeven van boten met een brandstofmotor zouden het water troebel maken….
    Laat ik nou toch gedacht hebben dat boten met een elektro motor ook door n schroef worden voortbewogen…. ??

  7. Marcel

    Elektrisch en water. Ach ja, wat zou er fout kunnen gaan…

  8. Realist

    @Adeline en Helene. Nooit geweten dat een paar golfjes en wat troebel water zo veel overlast veroorzaakt..

  9. Binnenstadbewoner

    @ voorgangers: een elektrische schroef draait niet zo hard. Een elektrisch aanhangmotortje kost maar een paar honderd euro of minder en draait op eenzelfde accu als in een benzineauto. Hele lichte motortjes waarmee je meestal maar zachtjes mee vooruit kan. Geschikt voor open bootjes. Veroorzaakt nauwelijks golfslag en zuiging.

    Grotere boten zullen ontmoedigt geraken en haken af omdat het te duur wordt.

    Alles wat met spierkracht wordt voortbewogen, verstoort ook niks en nauwelijks golfslag.

    Wat wel uitmaakt, is dat je hiermee die vele sloepjes met dieselmotor kwijt bent. Die varen vaak en te hard en stoten meer uit.

  10. Hans

    En zo praten ze alles recht wat krom is. Denken ze nu echt dat wij allemaal niet goed wijs zijn?

  11. Tinus van Leemput

    Het gaat er niet om wat de boten doen maar hoe de verhouding is met de vertroebeling door andere gebruikers( zwemmers, suppers, kano’s. En of dat op voorhand onderzocht is .

  12. P Sleper

    Prima regel, maar handhaven gebeurd toch niet. Nu al varen er de hele zomer motorboten over de hele Kromme Rijn.

  13. Martin

    Ziekelijke geesten daar in de grote Stad, kom zelf uit Zeeuws Vlaanderen, Provincie Zeeland ik wil niks met de grote steden te maken hebben.
    Ze hebben blijkbaar de norm uitgevonden hoe iedereen in heel Nederland zou moeten leven
    Daar zien we elke dag voorbeelden van hoe gezellig het is in de grote steden.
    Zou er nog niet begraven willen worden, last ze eerst hun eigen grote rotzooi op orde brengen, ipv kant nog wal rakende regels uit te vaardigen.

  14. Hugo

    Prima, laten we alle recreatie verbieden!
    Dan houden de problemen ook op, toch??

  15. Nina

    Argumenten tegen brandstofmotoren aanvoeren, die door elektrisch aangedreven motoren ook worden veroorzaakt. Man, man, man 🤦‍♀️

  16. Marc

    En deze maatregel ging 1 april in?
    Moet een grap zijn….

  17. jop

    nu nog invoeren voor de gehele Oudegracht

  18. Willem

    Beetje voor Beetje nemen ze alles van je af

  19. Herman

    Mogen we nog wel BBQ-en, roken, pilsje drinken of jointje roken op de oevers van de Kromme Rijn?

  20. Berend

    ik zie de motorbootjes al weer gaan richting het pannekoekenhuis en verder, geen besef van suppers en zwemmers, gaat nog een keer mis zonder handhaving.

  21. H.Hopman

    Zeker een 1 Aprilmop waar iedereen is ingestonken.

  22. Nachtegaal.

    Heerlijk kan nu een stuk rustiger vissen. Het Meerendeel zijn mongolen met die boten. Wat betreft natuur en fauna ook die kanos beperken!

  23. Koel Hoofd

    Wat staat hier nou voor slinkse achterlijkheid?!
    – Ongeacht of de aandrijving fossiel of elektrisch is, een schroef is en blijft een schroef en woelt in ondiep water de bodem om.
    – Zonder nulmeting is het ook geen onderzoek maar bezigheidstherapie voor dummies.

    Het waterschap = hoogheemraadschap, dat is per 2023 -dankzij de initiatiefwet Bromet (GL) de Groot (D666) wat de zetelborging wijzigde- een politiek orgaan geworden waar politiek en natuurclubs de dienst uitmaken.

  24. Realist

    @Nachtegaal. En vissen is wel goed voor de flora en fauna?

  25. wil

    alsof de reaguurders hier een bootje zouden hebben…

  26. Boogschutter

    Even goed lezen wat Binnenstadbewoner betoogt, beste reaguurdertjes. Jullie scheren ten onrechte de door brandstof aangedreven boten over 1 kam met de elektrische (fluister) boten.
    Binnenstadbewoner legt het onderscheid prima uit en toont daarmee tevens aan dat de genomen maatregel verstandig en effectief is.

  27. Slechts

    Ik walg van de sloeps met 20 kratten bier en lallende gasten die nu regelmatig over de kromme rijn varen. Als die hierdoor wegblijven is het al geslaagd!

    Motorboten zorgen over het algemeen voor grotere golfslag (want meer vermogen en varen over het algemeen sneller).

    Het iedere keer herstellen van de natuurlijke kades kost veel geld. Daarnaast, Nederland is een waanzinnig dichtbevolkt land. Rond Amelisweerd neemt dagtoerisme alleen maar toe. Het lijkt me goed, los van millieu zaken, om alleen traag verkeer en kleine boten toe te staan, ook voor de veiligheid.

  28. Mike

    Jij mag niet meer met je bootje varen…

    Maar de Nederlandse regering douwt miljarden in bommen voor oekraine…

    Denk dat al die zwaveldampen en loodvervuiling veel slechter is voor het milieu…

    Maar ja… de Nederlander doet braaf wat hem opgedragen word

  29. Dirk

    Binnenstadbewoner 1/4/2025 – 17:43

    Een elektrische schroef draait net zo hard, en daarnaast wordt niet gekeken naar het formaat boot, want de electrische rondvaartboot Jan van der Doem van Schuttevaer vaart ook gewoon nog naar het theehuis in Rijnauwen.
    Dit is zo’n beetje het grootste schip dat er kan varen en heeft een veel grotere schroef dan het elektrische aanhang motortje waar u het over heeft.

    De juridische onderbouwing klopt gewoon niet en het is een verkapte manier om brandstofbootjes te weren. Niet erg, maar zeg dat dan gewoon als waterschap en verkoop geen flauwekul aan het volk.

  30. Eddy

    Het is heel goed om de bodem wat meer los te maken OEVERS ook. Dan krijg het meer zuurstof en diversiteit qua meststoffen en betere plantengroei . En voor de oevers ,midder afsluiting van de grond wat mosvorming en afsluiting geeft van grond . Waardoor het ook nog eens kleinere soorten van diertjes en visjes, betere paai gebieden geeft en ook betere schuilplaatsen . Kort gezegd ,,laten varen ,,De bodem van bijna al onze water gebieden en delta,s zijn bijna allemaal aan verzilting ten onder gegaan .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).