Busbaan Transwijk drie maanden eerder klaar dan gepland | De Utrechtse Internet Courant Busbaan Transwijk drie maanden eerder klaar dan gepland | De Utrechtse Internet Courant

Busbaan Transwijk drie maanden eerder klaar dan gepland

Busbaan Transwijk drie maanden eerder klaar dan gepland
Foto: Robert Oosterbroek
De nieuwe busbaan Transwijk gaat in juli open. Dat is drie maanden eerder dan gepland. De kruispunten Anne Frankplein en 5 Mei Plein hebben dan een busbaan onder de verkeerspleinen door. De bussen hebben straks op dit gedeelte een paar minuten tijdwinst vergeleken met de voorgaande situatie.

De nieuwe busbaan Transwijk gaat in juli open. Dat is drie maanden eerder dan gepland. De kruispunten Anne Frankplein en 5 Mei Plein hebben dan een busbaan onder de verkeerspleinen door. De bussen hebben straks op dit gedeelte een paar minuten tijdwinst vergeleken met de voorgaande situatie.

De werkzaamheden zijn onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in Transwijk. Als de werkzaamheden klaar zijn, is het hoogwaardige busbaannetwerk in Utrecht bijna afgerond.

De komende periode worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd op de rijbanen langs de busbaan. Hierdoor rijden bussen ook deze week al over de vrij liggende busbaan.

De busbaan Transwijk is onderdeel van de busbaan die loopt van Utrecht Centraal, via Papendorp naar station Vleuten. De provincie en gemeente Utrecht leggen hiervoor een vrije busbaan door Transwijk en Kanaleneiland aan. In het najaar wordt gestart met het laatste deel van de HOV-verbinding tussen de Overste den Oudelaan en de Croeselaan: busbaan Dichterswijk.

Eerder schreef DUIC al een uitgebreid verhaal over de HOV-baan in Utrecht. Lees dat hier nog eens terug.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. herman

    Hoera!

    Per saldo kunnen de bussen wat sneller doorrijden en is het Anna Frankplein een obstakel geworden voor fietsers. Waar fietsers vroeger voorrang hadden en dit plein snel konden oversteken, staan deze nu lang te wachten voor stoplichten.

    Per saldo levert deze dure busbaan dus weinig op, er zijn nu eenmaal meer fietsers dan busreizigers…..

  2. Wim

    Een paar minuten tydwinst voor de bussen ??? Hoeveel heeft deze nachtmerrie gekost na al de overkast.dat is hoeveel€ per minuut

  3. Tim

    Erg fijn nieuws, maar ik maak me wel zorgen om de veiligheid van de kruisingen. Deze zijn allemaal erg onoverzichtelijk en verraderlijk. Daarnaast is het veel te autovriendelijk geworden. Fietsen langs deze weg is een verschrikking met de vele stoplichten en verre oversteken, terwijl je met de auto lekker met gemak 70-80 km/u hier langs kan kachelen en vaak juist snel en lang groen krijgt. Jammer dat Utrecht fietsstad blijkbaar niet opgaat voor Kanaleneiland. Ik ben heel benieuwd hoe dat afloopt als dit kruispunt ook de drukte van de Merwedekanaalzone te verwerken krijgt.

  4. Dakhaes

    Paar minuten tijdwinst, ja, ja.
    Moet nog zien of die lange gelede bussen die bochtige tunnel probleemloos gaat nemen.
    En waarom dure tunnels ipv fly-overs?
    Fly-Over 24 Oktoberplein is zo ontzettend mooi.
    Verkeer bovengronds houden is in Utrecht niet echt langer gewenst.
    Denk aan Graadt van Roggenweg richting A2, tunnel dringend gewenst.
    Verkeer over Vredenburg, Janskerkhof ondergronds natuurlijk.
    Daar is tijdwinst te behalen.
    En als men dat niks vindt, waarom geen metro?
    Groot denken, Utrecht gaat naar 4/5 honderd duizend inwoners!

  5. Hans van Voonebosch

    Aan de mensen die vinden dat het Anne Frankplein minder fietsvriendelijk is geworden: Ik kom hier regelmatig op de fiets langs, en fietsers hadden voorheen inderdaad in theorie voorrang, maar het aantal keer dat ik hier omver gereden zou zijn als ik niet had geremd is niet meer op 2 handen te tellen. Automobilisten verwachtten blijkbaar niet dat fietsers voorrang hadden. Er stonden ook niet voor niets grote borden ‘Fietsers voorrang!’ (kennelijk was deze extra waarschuwing nodig). Als fietser is het er wat mij betreft met de stoplichten op vooruit gegaan, dan maar even wachten.

    Iets anders is dat in de oude situatie er in de spits door de niet aflatende stroom fietsers – die dus voorrang hadden – vaak een verkeersinfarct ontstond (auto’s hadden vooral moeite om de rotonde te verlaten). Ik zie het op het huidige kruispunt eigenlijk nooit meer echt vaststaan. Qua doorstroming lijkt het er dus vooruitgegaan.

    Hoe dan ook, de echte flessenhals van deze busroute zit hem wat mij betreft niet in het 5 meiplein of het Anne Frankplein, maar eerder in de kruising Van Zijstweg – Croeselaan. Ga daar eens kijken in de ochtendspits voor de grap. Als er ergens winst valt te behalen is het wel daar (bijvoorbeeld in de vorm van een tunnel voor Bussen, of juist één voor fietsers).

  6. herman

    @Hans van V.
    Ik fiets al heel lang over Anna Frank plein en kon altijd snel doorrijden, natuurlijk moet je uitkijken, dat geldt altijd en overal. Ook bij stoplichten zijn er tegenwoordig automobilisten die denken dat deze voor hen niet gelden.

    Dus feit dat doorstroming auto’s beter is geworden ten nadele van fietsers is gunstig voor een stad die pro fiets is……????

    Laat die auto’s lekker stilstaan!

  7. JdV

    @Herman: LOL. Automobilisten die denken dat stoplichten voor hun niet gelden?
    Nee joh, dat zijn fietsers die een keer een dagje de auto mee hebben. Die zijn zo gewend om door rood te rijden dat ze dat in de auto ook doen.

  8. Herman

    @Hdtv, misschien een keertje van he zolderkamer afkomen en kijkje in de stad gaan nemen?
    Impact van stoplicht beherende auto is vele malen groter dan een fietser die door rood rijdt.

  9. Nico

    De bus zoeft en de fietser heeft bij het stoplicht het nakijken. Met een beetje opletten was het Anne Frankplein heel goed te nemen.
    Ik begrijp werkelijk niet waarom zo veel verkeersmaatregelen van dit college zo slecht voor de fietser uitpakken.
    Neem de Marco Pololaan. De ruimte (bij de nieuwe O-vonde) die fietsers daar hadden is opgeofferd voor……parkeerplaatsen. Dat stuk is een gevaarlijke flessenhals geworden.

  10. Zonnewende

    Ik fiets elke dag vanuit Ledig erf richting Papendorp via deze weg.

    Ik vind de tunnels mooi, maar inderdaad jammer dat de fietsers geen voorrang hebben bij de stoplichten. Maar dat het autoverkeer het juist makkelijker heeft gekregen. Strookt niet met het beleid in de rest van de stad.

    Verder is het grootste probleem dat Papendorp vol zit met dienstverlenende bedrijven met bijbehorende leaseauto’s. Voor adviseurs e.d. is OV vaak geen efficiënt alternatief voor hun auto.

    En ook al is Papendorp autoluw (en heel mooi, groen) aangelegd: zolang er niet gehandhaafd wordt, blijven er elke dag overal in de bermen en op grasvelden auto’s foutparkeren.

    Super jammer!

    Gemeente/politie: alsjeblieft handhaven!

    En als laatste: ik gun Overvecht ook hun tunnels!!

  11. henriette

    De tijd die je als rustig lopende oudere mens krijgt om bij de stoplichten over te steken is erg kort. Wij kunnen nog doorstappen, anders
    haal je met groen licht de overkant niet!

  12. Katja

    @Dakhaes, Fly-over mooi ? Zo wordt er alleen maar meer auto’s de stad ingetrokken. En een unieke bunker moest er voor wijken.
    En laten we eens een keer blij zijn dat een overheidsproject EERDER klaar is dan gepland !

  13. WvR

    @Dakhaes:

    “…En waarom dure tunnels ipv fly-overs? Fly-Over 24 Oktoberplein is zo ontzettend mooi…”

    “…Verkeer bovengronds houden is in Utrecht niet echt langer gewenst.
    Denk aan Graadt van Roggenweg richting A2, tunnel dringend gewenst.
    Verkeer over Vredenburg, Janskerkhof ondergronds natuurlijk…”

    Euh…wat wil je nu eigenlijk? Wel of niet ondergronds?

  14. D

    Hoera voor deze busbaan??

    Heel veel bewoners zitten nu met semi-permanent geklingel van de alarmen op de kruispunten. Probeer dan nog maar eens lekker een raam open te zetten, laat staan dat je rustig in je tuin/op je balkon kunt zitten!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).