Het nieuwe coalitieakkoord is zojuist gepresenteerd en daarin wordt ook de verbreding van de A27 bij Amelisweerd genoemd. In het akkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie is te lezen dat er onderzoek gaat komen naar een alternatief plan voor de geplande verbreding van de snelweg.
De verbreding van de A27 is een gevoelig onderwerp. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen de verbreding, waar een deel van Amelisweerd voor moet verdwijnen.
In het nieuwe regeerakkoord staat dat er gekeken gaat worden of het alternatief – het uitbreiden van het aantal rijstroken binnen de bestaande snelwegbak – de ‘bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze opgelost’. Daarbij wordt ook gekeken naar mobiliteitsuitdagingen op het gebied van openbaar vervoer en de auto voor nieuwe woongebieden, met name in de polder Rijnenburg.
Als het alternatieve plan inderdaad ook een oplossing is voor de bereikbaarheid, dan wordt het voorstel overgenomen. “Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet”, aldus het coalitieakkoord.
De letterlijke tekst in het coalitieakkoord:
“We bezien in overleg met de regio of een door de regio voorgestelde alternatieve invulling van de A27/Amelisweerd binnen de bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze oplost. Ontsluiting via (hoogwaardig) OV en auto van nieuwe woongebieden in de regio (m.n. Rijnenburg) is daar onderdeel van. Als dit het geval is, wordt het voorstel van de regio overgenomen. Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet.”
GroenLinks-raadslid Heleen de Boer is blij met het nieuws: “Het nieuwe kabinet wil eindelijk kijken naar de mogelijkheid om de A27 te verbreden binnen de bak en dus zonder het kappen van Amelisweerd. Dat is een overwinning voor al die actievoerders die al jaren aantonen dat dat kan. Wel is het vreemd dat de toekomstige coalitiepartijen dit verstandige besluit lijken te koppelen aan auto- en OV-bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties, waaronder Rijnenburg. Dat laatste zou namelijk heel onverstandig zijn: bouwen in een badkuip is geld gooien in een bodemloze put.”
Verbreding A27 mogelijk van tafel! Dat geeft hoop voor Amelisweerd, na al die jaren protest en verzet uit onze stad.
Het wordt wel op de regio afgewenteld: zoek een oplossing, anders asfalt. Snel inzet op alternatieven om het bos te redden. @raaijmakersilse pic.twitter.com/5ZY5PpI1XY
— Rick van der Zweth (@RickvdZweth) December 15, 2021
Na jarenlange strijd door Utrechters, heeft Amelisweerd eindelijk weer een toekomst!🎉
Het nieuwe kabinet staat open voor de keus van de regio: de A27 niet verbreden, maar de drukte oplossen binnen de bestaande snelwegbak. Zonder bomen te kappen.— D66 Utrecht (@D66Utrecht) December 15, 2021
Gekoppelde berichten
Gemeente en provincie Utrecht hebben alternatief plan voor verbreding A27
De gemeente en provincie Utrecht dragen een alternatief plan aan voor de verbreding van de…
52 Reacties
ReagerenZucht. Onderzoek nummer driehonderdachtentachtig naar alternatieven.
Man man man, de overheid….Dat is al lang onderzocht en afgeschoten! Ofwel, een totale verspilling van kostbare tijd…
De verbreding zal hoe dan ook doorgaan.
Als auto’s uit de stad geweerd worden gaat het op de wegen om de stad drukker worden. Verbreden van dit stuk snelweg is een must, mede veroorzaakt door de milieulobby.
Lekker autocentrisch gedacht, Realist. Denk vanuit het grote geheel: Behouden van dit stuk natuur is een must. Mede veroorzaakt door de autolobby.
Nou, wat fijn dat mevrouw Kaag “het hele bos heeft gered van de ondergang”. Het gaat om strookje bos waar de biomassacentrale twee uur op draait en men doet alsof heel Amelisweerd verdwijnt.
De bak is nu al levensgevaarlijk smal met al die rijstroken. Ik zie niet in wat nog een – ongetwijfeld zeer duur – onderzoek daar aan kan veranderen.
Ondertussen blijven de filerijdende auto’s extra veel uitstoot genereren, omdat men niet wil accepteren dat bevolkingsgroei gepaard gaat met bouw van woningen en infrastructuur en er dus natuur opgeofferd moet worden. Wel worden we in Utrecht een schuldgevoel aangepraat middels affiches dat we de buurman niet mogen vermoorden door de houtkachel te stoken. Wat een armoe.
Daar zijn de standaardreaguurders weer.
Fijn dat er nogmaals gekeken wordt of dit volstrekt onnodige plan op de lange (rij)baan geschoven kan worden.
“Verbreden van dit stuk snelweg is een must”. Uit alle gangbare onderzoeken blijkt dat verbreding van wegen niet helpt en zal leiden tot meer verkeer dat ook snel weer vaststaat.
Mochten jullie geen moeite willen doen om terug te zoeken, Google op “Why does making roads wider increase congestion” en dan de eerste 250 links of zo.
Deze onderzoeken hebben ik en anderen in vorige reacties op dit onderwerp al talloze keren aangehaald dus het zou fijn zijn als het niet weer een lijst reacties vol ongefundeerde en onjuiste desinformatie zou worden. Nou ja, behalve dan de reacties van Scherpschutter, want anders heeft hij ook zo weinig te doen tenslotte.
Zoals al jaren door mij voorspeld.
De vorige minister (je weet wel, die al tijdens haar ministerschap gelobbied heeft voor haar huidige baan, je weet wel: corruptie/ belangenverstrengeling) heeft er natuurlijk een potje van gemaakt.
Waarom moest die verbreding er dan zo nodig zo snel nog even in haar laatste weekje ministerschap doorgedrukt worden? Om de BAM weer even aan wat werk te helpen ofzo?
@ Missschuttert
Er is helemaal niks afgeschoten aan de alternatieve plannen. Gemeente en Provincie zijn er een warm voorstander van; een deel van Rijkswaterstaat was dat ook.
De rechter heeft Rijkswaterstaat juist al 3x teruggefloten in de verbredingsplannen.
Nu geen fake news (as always) gaan verpreiden he, jongen!
@ Ludice
Amelisweerd wordt in de plannen vergroot, omdat er een dak komt over de snelweg. Dat dak zorgt ervoor dat er veel minder lawaai is van auto’s in het bos en mens en dier kan over dit dak naar de overkant. Ook worden er meer bomen teruggeplaatst dan er verdwijnen. Kijk zelf:
https://www.a27a12ringutrecht.nl/default.aspx
Wat is precies het probleem? Dit is een serieuze vraag.
Man man man, de overheid….Dat is al lang onderzocht en afgeschoten! Ofwel, een totale verspilling van kostbare tijd…
Die verbreding zal hoe dan ook geen doorgang vinden!
wat de auto dino’s niet begrijpen, meer asfalt is meer verkeer is meer file is meer luchtvervuiling en herrie.
ga toch lekker fietsen, of als het te ver is met het openbaar vervoer.
@Rudy
“Wat de auto dino’s niet begrijpen, meer asfalt is meer verkeer is meer file is meer luchtvervuiling en herrie.”
Wat u niet begrijpt is dat je naar de toekomst moet kijken. Over 5-10 jaar rijden we allemaal elektrisch…Welke luchtvervuiling of herrie? Wat u ook niet begrijpt is dat er nu al ieder jaar netto 100.000 nieuwe auto’s bijkomen…Je MOET nu grof uitbreiden om totale infarcten te voorkomen.
“Ga toch lekker fietsen, of als het te ver is met het openbaar vervoer.”
Wat u al helemaal niet begrijpt is dat niemand WIL fietsen en het O.V. stervende is…Accepteer dat geen hond erop zit te wachten. Het is niet zo moeilijk. 1 + 1 = 2 en de auto = de toekomst. We gaan niet terug naar de 19e eeuws vervoer.
prima besluit, RWS nu een plan maken met 2×6 in de bak met 80 km/u, goede geluidswallen rondom Lunetten, goede NRU, varkensbocht weg etc, Scheelt een hoop bouwtijd en geld: https://www.stopverbredingringutrecht.nl/kerngroep-presenteert-onderzoek-2×6-binnen-bak-amelisweerd/
@Bill: gaan al die onderzoeken ook in op het gegeven dat de bevolking in Nederland groeit? En in de regio Utrecht extra sterk? En gaan de onderzoeken er ook op in dat de gemeente Utrecht al jaren autogebruik in de stad ontmoedigd en de stadsring en de snelwegring opduwt?
@Scherpschutter: “Over 5-10 jaar rijden we allemaal elektrisch…Welke luchtvervuiling of herrie?” Elektrische auto’s maken nog steeds genoeg geluid, ze rijden namelijk op “banden”. Dit zijn een soort rubberen ringen die contact maken met de weg. Daarnaast, elektrische auto’s worden steeds slimmer en zullen in de toekomst automatisch en zeer dicht op elkaar kunnen rijden, waardoor wegverbreding niet nodig is. Dus ook hier zou ik weer willen voorstellen: Probeer je argumenten te beredeneren vóórdat je ze plaatst.
@Utrechter2: Uiteraard gaan die onderzoeken in op toenemende vraag naar de weg, dat is vaak de hele reden dat mensen wegen willen verbreden. Niet alleen in Utrecht, deze vraag geldt wereldwijd. Kijk voor de aardigheid anders eens naar hoe het verkeer in de VS continu ontzettend vast staat in grote steden waarin alleen is geïnvesteerd in meer en bredere wegen en niet in openbaar vervoer.
Het grappigste is dat mensen slecht kunnen lezen. Plan wordt gekoppeld/uitgeruild tegen woningbouw in Rijnenburg. Geen woningen? Geen HOV. En gewoon een verbreding. Provincie en gemeente zijn professioneel in het pak genaaid als de amateurs die proberen mee te spelen bij een profwedstrijd.
Er is al zoveel gezegd over die A27, zou er eigenlijk geen woorden meer aan vuil moeten maken.
Echter…
Wat die linkse rakkers en milieufreaks maar niet willen begrijpen is dat hun stokpaardjes meer migranten en meer autowerende maatregelen (in blinde autohaat de auto de stad uit jagen) meer auto’s over dezelfde wegen jagen.
Dat betekend dat de bestaande wegen te klein worden, letterlijk.
Tel daarbij op dat auto’s en vrachtvervoer steeds groter, breder en zwaarder worden o.a. vanwege EU milieuvoorschriften want de consument koopt dat extra comfort toch wel. Dus die A27 verbreding komt er, en anders wordt het een gecompliceerde fly over constructie, zuiver en alleen maar omdat milieuactivistisch en mensenimporterend links dat wil, maar veel te emotioneel betrokken is om dat te kunnen begrijpen dat zij helemaal zelf daar de grote aanjager van zijn.
@Utrechter2
Jaaaaaaaa, dat is allemaal onderzocht en meegenomen in de alternatieven. Wel beetje blijven opletten hier op Duik!
@Scherps…..
Moet je niet onder de naam Piet reageren?
Mooi zo, de meerderheid van de mensen wil die verbreding helegaar niet. Alleen wat standaard reaguurders hier.
Fatsoenlijke OV verbindingen in dit gebied die een volwaardig alternatief voor auto’s vormen? Dat duurt zeker nog enkele tientallen jaren, als ze er ooit komen. In de tussentijd moet je ook wat. Elektrische auto’s nemen evenveel plaats in als niet elektrische. En zijn ook niet immuun voor files. Het is én – en’, dus knelpunten in wegen oplossen en daarnaast ook fors investeren in OV. Veel verkeer op de A27 is lange-afstand omdat Utrecht nogal centraal in NL ligt. Dat vervang je nauwelijks met fietsen. Omdat het om een forse ingreep gaat die duidelijk heel controversieel is, is een extra onderzoek misschien wel verstandig. Daarna versneld doorpakken met een van de varianten, in ieder geval dan met een groter draagvlak.
Kijk, er zit beweging in.
Het bos wordt niet gekapt.
De bak blijft net zo breed als ie is.
En die overkapping? Prima.
Kan altijd nog. Maar een verbreding is daarvoor niet nodig.
Last but not least:
Lelystad krijgt er een mooi treinstation bij.
Die geplande luchthaven is ook van de baan.
@Bill,
Het is niet het verbreden dat tot meer auto’s leidt maar de bevolkingsgroei plus de tomeloze toename van mobiliteit in Nederland. OV infra en fietspaden verdubbelen ook en nog meer zelfs.
De SOVON slaat alarm over het aantal amfibiën dat door fietsers in natuurgebieden wordt doodgereden. Zij wensen dat dat aantal fietsers wordt beperkt. Nog even en de Partij van de Dieren stelt dat fietsen in natuurgebieden verboden dient te worden.
Alles wat massaal plaats vindt leidt tot nadelen. Accepteer dat eens Bill, dan is een normaal gesprek mogelijk. En zeur niet steeds dat anderen zich moeten voegen naar een voorkeursbubbel.
De tegenstanders van het veiliger maken van de aansluiting van de A27 op de A28 rekenen zicg weer eens ijk. Het nieuwe onderzoek gaat toetsen of het lokale plan ook een oplossing biedt als Rijnenburg helemaal is volgebouwd. En hoe de mobiliteit van al die nieuwe Utrechters kan worden georganiseerd. Dat betekent dat er op Rijksniveau beslist gaat worden over de RSU 2040 en de tien minutenstad.
D66 heeft hiermee de lokale dominantie van GroenLinks in het mobiliteitsdebat geparkeerd. Die partij maakt geen deel uit van het landsbestuur. Een slimme politieke zet.
Werk het autoverkeer de stad uit en de rondwegen komen vast te staan .
Dat is nu al het geval laat staan als er straks honderdduizend mensen bij komen .
Die gaan echt niet massaal zonder auto op pad.
Voor de kosten van het asfalteren van een “strookje bos waar de biomassacentrale twee uur op draait” (@Nina) kun je ook 50.000 jaar graffiti weghalen in Utrecht. Daarmee creer je ook meer banen.
Of elke automobilist betaalt de komende 25 jaar 2 euro plus rente als ie erlangs komt. Dan zijn de overige rijstroken gratis. Klinkt als een goede deal?
Men wordt minder kritisch als de bedragen hoger worden, een bekend fenomeen in de economie.
Juist! Diverse mensen begrijpen het hier.
Eigenlijk zou het aantal stroken gewoon terug gebracht moeten worden i.p.v. vergroot. En 80 km/u max., ook ‘s nachts (vanwege de milieuverpesting).
Net als roken (super ongezond), moet het gebruik vd auto ontmoedigd (dus veel duurder gemaakt) worden, of misschien wel iedereen een max aantal toegestane kilometers Het leidt tot te weinig beweging, en nutteloze stimulans van volkomen overbodige sportscholen.
Niet de elektrische auto maar de (elektrische) fiets is de toekomst. Boodschappen en pakjes zullen steeds meer per fiets bezorgd gaan worden.
Verder kost natuurlijk het produceren van auto’s al teveel energie, en verpest het milieu ook altijd nog.
Ik heb gezegd!
GroenLinks en D66 kraaien de victorie maar in het Coalitieakkoord staat dat de verbreding linksom of rechtsom doorgaat. Hoezo een overwinning voor de actievoerders? Enige is dat Rijkswaterstaat het alternatieve plan nog eens gaat analyseren, wat op zich nooit kwaad kan om een goede afweging te maken. Ben benieuwd. Verder word ik wel moe van dat GL/D66-gezwets over bomen kappen of ‘verdwijnend Amelisweerd’ wat gewoon feitelijk onwaar is. Er komen namelijk meer bomen terug dan er verdwijnen. En ja, Amelisweerd is verder ook gewoon een aangeplant bos. Daarnaast… Onder luid applaus van GL/D66 verdwijnen er elke drie uur in de houtkachelcentrale op Lage Weide net zoveel bomen als dat er in Amelisweerd zouden moeten verdwijnen. Precies wat Nina ook zegt. Over bomen kappend en verdwijnende bossen gesproken. Maar hee, dat is in de Baltische staten dus dat zal de gemiddelde D66/GL-stemmer een biet wezen?
Toch apart dat sommigen hier zo aggressief worden van dit nieuws…
@Toine Goossens, “Alles wat massaal plaats vindt leidt tot nadelen. Accepteer dat eens Bill, dan is een normaal gesprek mogelijk. En zeur niet steeds dat anderen zich moeten voegen naar een voorkeursbubbel.”
Dat is toch ook niet wat er niet geaccepteerd wordt? Wat er niet geaccepteerd wordt is dat een snelwegbak verbreed moet worden terwijl alle wetenschap (die blijkbaar niemand wil lezen omdat dat reageren vanuit de onderbuik in de weg staat) aantoont dat het dan over een jaar of 2-3 gewoon wéér vaststaat allemaal.
Dus zélfs als de boel verbreed wordt zijn we over een paar jaar gewoon weer precies bij hetzelfde punt uitgekomen. Snap dát dan eens.
Als massaal verbreden van wegen zo goed zou werken, waarom hebben steden als LA, Houston, Phoenix allemaal immense fileproblemen? Het is niet alsof ze daar weinig brede wegen hebben aangelegd.
Maar goed, hier wordt toch weer overheen gelezen door de reactionairen hier.
Voor Nina: https://www.stopverbredingringutrecht.nl/wp-content/uploads/2021/07/P_0295-Verkeerskundig-ontwerpend-onderzoek-A27_Lunetten-Rijnsweerd_variant2_210629-LQ.pdf
Wat niemand wil begrijpen is dat er nog steeds meer rijstroken aangelegd kunnen worden BINNEN de bestaande bak, zodat er nog steeds MEER verkeer afgehandeld kan worden, ZONDER de snelwegbak EXTRA te VERBREDEN. Daar gaat het nieuwe kabinet nu naar kijken. Door de snelheid OMLAAG te doen, stroomt het verkeer OOK nog BETER door en kan de snelweg MEER verkeer aan.
Leuke bijkomstigheid> de werkzaamheden gaan niet 10+ JAAR duren, maar 2-3 jaar, waardoor het verkeer het komende DECENIUM niet nog MEER DICHTSLIBT, maar MINDER.
Het kan een factor 100 of 1000 of 1500 GOEDKOPER op deze manier en dat geld kan aan andere nuttige, zelfs aan verkeersdoorstromende maatregelen, uitgegeven worden. Iedereen blij. Maar vanuit de onderbuik drammen, zoals sommige reaguurders hier doen, haalt pas echt niks uit.
Zowel provincie, als gemeente, als een flink deel van de experts bij Rijkswaterstaat (die de mond gesnoerd zijn door meerdere VVD ministers), als een hoop externe verkeersdeskundige, als wetenschappelijke rapporten, als actiegroepen, als 63-75% van de Utrechtse bevolking, zijn VOOR de alternatieve plannen buiten Amelisweerd aantasten en de snelweg zomaar buiten de bak verbreden. Dat moet je toch te denken geven. Alleen de vroemvroempartij, als VNO-NCW (dubieus clubje) als de BAM (bouwfraudeclub)waren eigenlijk voor.
Mensen die graag in de file staan op de A27 moeten dat lekker blijven doen, maar dat zou niet beloond moeten worden met een wegverbreding.
Zucht duurt nu gewoon iets langer voordat er gebouwd wordt.
@Speak Up, dit is de mentaliteit van de reacties hier. Zelfs als een meerderheid tegen is, wordt er toch door mensen als Toine Goossens gezegd dat wij spreken vanuit een “voorkeursbubbel”.
Zo gaat het natuurlijk in de rest van Nederland ook: Partijen als de VVD claimen voorstander te zijn van zaken als “democratie”. Echter, als er door lobbyclubs gevraagd wordt om wat extra bouwprojectjes te doen, of als er gevraagd wordt of de dividendbelasting afgeschaft kan worden, staat de VVD vooraan om het belang van het bedrijfsleven voor het belang van het land te laten gaan met vage claims over “het creeëren van banen”. Zie ook het fiasco rond het immense datacentrum van Meta, dat uiteindelijk bijna geen banen oplevert maar wel zomaar voorrang krijgt op het gebruik van ons stroomnet.
Gelukkig trapt de bevolking van Utrecht er niet in. Nou ja, behalve sommige reageerders hier, die er met open ogen intrappen zonder dat ze het zelf doorhebben.
@ Bill
Niks doen is geen optie. Bevolkingsgroei brengt onherroepelijk de noodzaak met zich mee om meer woningen, bedrijfspanden en infrastructuur te realiseren. De A2 is ook allang geen 2×2-baansweg meer. De noodzaak neemt alleen maar toe, als er 100.000 zeer dringend benodigde woningen worden gebouwd in polder Rijnenburg.
Het autowegdenk-wensen was er ook ten tijde van de aanleg van de bak bij Amelisweerd. Eén van de argumenten tegen was dat het autobezit zou afnemen en de bak daardoor niet nodig zou zijn, maar het tegenovergestelde is waar gebleken. Op dit moment zijn er zelfs meer auto’s dan ooit in bezit van Nederlanders.
Spijtig genoeg denken sommige mensen dat heel Amelisweerd verdwijnt, als er verbreed wordt. Het gaat om een strook bos dat moet wijken waarna er een overkapping komt die een uitbreiding brengt van en de geluidsoverlast doet dalen in het gebied.
Ik heb nog geen overtuigend argument tegen verbreding gelezen anders dan:
– gebaseerd op het gevoel dat auto’s fout zijn
– de onjuiste aanname dat het heel Amelisweerd zou verdwijnen
– dat iedere boom moet worden behouden, behalve de bomen die worden gebruikt voor stoelen, tuinschuttingen, als brandstof voor de biomassacentrale of vangrails (in de gemeente Utrecht).
Ik weet dat ik nu vloek in de kerk, maar ik mis soms echt realiteitszin.
Aandoenlijk al die blijde GL/D66 en ander meeloop mensjes die nu denken dat het niet doorgaat. De gemeente en provincie mag aantonen of voorgestelde alternatieve invulling van de A27/Amelisweerd binnen de bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze oplost. De gemeente en provincie met een een aantal uiterst succesvolle projecten op haar naam als de sneltram en een paar roltrappen om maar iets recents te noemen gaan weer bakken met geld verbranden om iets te onderzoeken wat al meerdere keren onderzocht is. Kortom we gaan geld uitgeven wat veel beter besteed kan worden met als uiteindelijke conclusie dat het gewoon door moet gaan. Duurt alleen wat langer en kost een beetje meer..
@Nina, het overtuigendste bewijs om het niet te doen heb ik al meerdere malen aangehaald: Uit onderzoek blijkt dat het dan over een paar jaar gewoon opnieuw vaststaat. Dat je ervoor kiest om die onderzoeken niet te lezen neemt niet weg dat het zo is.
@ Leon
En die mensen staan voor hun lol daar in de file, denk jij?
Als jij met jouw fiets of lopend de stad in gaat om op een terrasje te gaan zitten of iets koopt bij een supermarkt of winkel of misschien hulp nodig hebt van het ziekenhuis; alles komt met (vracht)vervoer naar Utrecht en wordt alleen maar duurder als er files zijn.
Verbreden is onzin. Over een jaar of wat mag je toch maar max 60/uur op de snelweg. Dan is de huidige capaciteit van de weg groot genoeg.
Ja Bill. Als de wegen de afgelopen decennia niet verbreed waren, reden we nog steeds over de ASW naar Amsterdam en over de Jutfaseweg naar Den Bosch. Zal ik je eens wat vertellen? Dan zou je pas ervaren wat stilstand is.
Wim 11:59
Ja, zo is het. Het nutteloze ambtenarenleger schuift elkaar bergen overbodig werk toe…en verbreedt natuurlijk uiteindelijk alsnog de A27.
Allemaal nodeloos geld kostend uitstel van het onvermijdelijke. De verbreding komt er hoe dan ook.
@Nina, ook in je reactie naar Leon ga je voorbij aan het feit dat verbreding de files dus niet gaat helpen. Dus tja, dan verbreed je de weg en staan die vrachtauto’s over twee jaar gewoon opnieuw in de file.
De A27 niet verbreden betekent dat er veel geld over is voor het bereikbaar maken van Polder Rijnenburg. Dát is nog eens goed nieuws, dat én de bomen blijven staan, én je kan doorrijden op de A27, én 50.000 huizen erbij. Hiermee heb je louter winnaars – een zeer klein groepje mensen daargelaten die tegen alle wetenschap in denken dat meer asfalt hier de problemen oplost en hun zin er door heen willen drammen.
@ Bill
Logisch dat het over een paar jaar weer vaststaat.
Bevolkingsgroei heet dat.
Juist reden om snel van start te gaan met de verbreding. Een 80-km weg ligt er al; dat is de waterlinieweg ofwel de oude A27.
@ Bill
Als er nooit snelwegen waren ontstaan in Nederland, dan had het wegtransport natuurlijk ook niet zo’n vlucht genomen he?
Dan zouden mensen ook niet “ver” van hun werk af gaan wonen. Dat doen mensen dan niet, als ze steeds 5 uur vaststaan in het verkeer. Met als gevolg dat dan ook het verkeer niet meer 5 uur vaststaat natuurlijk.
@Nina, het is jammer dat je weinig geinteresseerd lijkt in feitelijk onderzoek, maar in die zin sluit je mooi aan bij een hoop andere reageerders hier.
@Bill,
Waar haalt u het vandaan dat de weg na het ontvlechten van de A27 en A28 over enkele jaren weer helemaal vol files staat? Het doel is de weg zo op de toekomst te prepareren dat de kans daarop klein is. Waarvan akte. Alleen uit de analyse van de Klucht van Utrecht is de conclusie te trekken waar u hier kont van doet.
Het is blijkbaar nog niet voldoende tot de tegenstanders doorgedrongen dat het nieuwe kabinet een ministerie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting heeft aangekondigd. Daar is de laatste jaren landelijk volop over gesproken. Het vroegere VROM wordt node gemist.
Het kabinet gaat over Rijnenburg beslissen. Dus komen er woningen en dus legt dat een flinke druk op de A27. 1 minister gaat dat voorbereiden en vervolgens stemt de 2e Kamer daarover. Daar heeft GroenLinks weinig in de melk te brokkelen en de Klucht van Utrecht al helemaal niets.
Over 1 á 2 jaar is het rapport klaar en, ik voorspel, staat Utrecht schaakmat.
Stel dat de tegenstanders er wél in slagen om het autogebruik fundamenteel omlaag te krijgen, dan komt er een spoorverdubbeling in alle richtingen dwars door het centrum en omringende wijken. Dat onderkennen is het realisme dat volledig ontbreekt bij de walhalla denkers die zich louter druk maken over waar ze tegen zijn en niet over de gevolgen van de alternatieven nadenken.
Precies zo is het gegaan toen natuur- en milieuorganisaties heel Nederland anti kernenergie kreeg. Daar hebben we een giga CO² uitstoot van kolen/biomassa centrales aan te danken. Als die kerncentrales 20 jaar geleden waren gebouwd dan sukkelde Nederland nu niet onderaan in Europa bij het behalen van de CO² reductiedoelen. Walhalla denkers zijn de nieuwe conservatieven, toen en nu ook. Zij houden de vooruitgang tegen.
Hoe meer het landschap wordt verpest door nóg meer en nóg bredere wegen, nóg meer doosachtige oersaaie “gebouwen” er naast, en zeer veel ander lelijks, hoe minder behoefte ik heb de auto te nemen. Nóg meer verrommeling is Nederland op zijn smalst.
@Toine Goossens, “Waar haalt u het vandaan dat de weg na het ontvlechten van de A27 en A28 over enkele jaren weer helemaal vol files staat?”
Dit heb ik nu geloof ik al 3 of 4 keer uitgelegd, maar als je niet wil lezen dan heeft verdere discussie geen zin.
@Bill,
Zoals ik iedere keer verwijs naar de officiële documenten van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, naar het SWOV, naar het CBS en andere wetenschappelijke instituten die analyses en voorspellingen doen op het gebied van mobiliteit en de verkeersveiligheid.
De makke is dat tegenstanders die stukken niet willen lezen, die ontkrachten namelijk de eigen argumenten.
@Nina: goed gezegd Nina. De enige verkeerskundige ‘verdedigingslinie’ van links is dat verbreden niet zou helpen. Ik moet inderdaad de verkeerskundigen gaan horen die beweren dat de A27 dan beter niet aangelegd had kunnen worden: immers de files zijn er nog.
@Bill: ik heb goed nieuws voor je: ik zal niet persoonlijk met je touwtrekken hierover. Ik wil alleen nog graag je persoonlijke mening of je voor meer immigratie bent, ook in de regio Utrecht.
@Wim: en jij ook samen met Nina: goed gezegd: we hadden de A27, en de A28 nooit moeten aanleggen, dat helpt immers niet.