Croeselaan in Utrecht vanaf maandag op de schop voor herinrichting | De Utrechtse Internet Courant Croeselaan in Utrecht vanaf maandag op de schop voor herinrichting | De Utrechtse Internet Courant

Croeselaan in Utrecht vanaf maandag op de schop voor herinrichting

Croeselaan in Utrecht vanaf maandag op de schop voor herinrichting
Toekomstbeeld van de Croeselaan. Beeld: gemeente Utrecht
De herinrichting van de Croeselaan, tussen het Jaarbeursplein en de Van Zijstweg, gaat maandag 19 maart beginnen. De veel gebruikte straat bij het station Utrecht Centraal en de Jaarbeurs wordt een 30 km-zone met veel groen. 

De herinrichting van de Croeselaan, tussen het Jaarbeursplein en de Van Zijstweg, gaat maandag 19 maart beginnen. De veel gebruikte straat bij het station Utrecht Centraal en de Jaarbeurs wordt een 30 km-zone met veel groen. 

De Croeselaan krijgt een brede middenberm met eromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer. De Croeselaan zal een 30 km/h zone worden. Aan de kant van de Jaarbeurs komt een breed tweerichtingsfietspad met rood asfalt. Dit hoofdfietspad is kruisingsvrij vanaf het Westplein tot aan de Van Zijstweg. Het fietspad krijgt energiebesparende dynamische verlichting die meebeweegt met fietsers en dimt als er geen activiteit is.

De weg krijgt een groene uitstraling, onder meer door de aanleg van vijf bomenrijen en een parkzone. Voor het nieuwe ontwerp zijn heel veel bomen nodig. Daarom is ervoor gekozen om bomen die elders in de stad weg moeten en nog in goede conditie zijn, naar de Croeselaan te halen. Een strook grond tussen de sporen nabij station Utrecht Centraal en de Rabobank heeft daarom tot het najaar 28 bomen te logeren. Deze bomen gaan uiteindelijk naar de Croeselaan toe. In het plantseizoen in het najaar verhuizen de bomen naar hun definitieve plek.

Drie fases werkzaamheden

De werkzaamheden verlopen in drie fases. Eind juli zijn de werkzaamheden naar verwachting afgerond. In de eerste fase wordt al het verkeer, inclusief de fietsers, langs de kantoren geleid, zodat aan de kant van de huizen de reconstructie kan plaatsvinden. De rijbaan aan de kant van de huizen wordt opgebroken. Daarnaast wordt gewerkt aan de aanleg van het nieuwe fietspad. Ook wordt de stoep vervangen zodat deze past in het nieuwe ontwerp. Deze fase loopt van 19 maart tot half mei.

In de tweede fase, van half mei tot half juni, verandert er voor gemotoriseerd verkeer niets ten opzichte van fase 1. Fietsers gaan vanaf nu gebruik maken van het nieuwe fietspad aan de kant van de huizen. De werkzaamheden bestaan in deze fase uit het aanleggen van de rijbaan aan de kant van de kantoren en een deel van de brede middenberm.

In de derde fase maakt al het verkeer, inclusief fietsers en voetgangers gebruik van de nieuwe en de definitieve situatie. Dit duurt van half juni tot eind juli. Deze periode wordt gewerkt aan de inrichting van de parkzone. Hier komen wandelpaden, bankjes, beplanting, kunstobjecten en sport- en spelelementen.

6 Reacties

Reageren
  1. Daan

    Volgens mij zijn ze daar al maanden bezig fietsers van de ene kant van de straat naar de andere kant te sturen. Hoop wel dat het mooi en handig wordt!

  2. Anne-marie

    Komt en een Kiss n Ride voor het station in deze ‘geknipte’ croeselaan.
    Nu is vanaf de croeselaan iemand naar het station brengen wel een hele (omrij) opgaaf

  3. Martijn

    @Anne-marie
    Het omrijden dankzij de knip is expres, omdat men het verkeer op de Croeselaan wilt beperken (tot alleen het bestemmingsverkeer) en men de voetgangersroute tussen station en de Jaarbeurs oversteekvrij wilt hebben.

    De definitieve Kiss & Ride komt naast de tramhalte op het Jaarbeursplein, ongeveer waar nu de bushaltes zijn.

  4. Martijn

    Ik heb het ontwerp er nog eens op nageslagen, en er komen 10 taxtiplaatsen en 8 Kiss & Ride plaatsen tegenover het Beatrixgebouw.

    Zie: http://www.cu2030.nl/images/2015-07/dwarsdoorsnede-en-uitleg.pdf

  5. Nellie van Wageningen

    Jammer dat het fietspad alleen aan de huzenkant komt. Ik kom met de fiets vanuit Hoograven en wil naar fietsenstalling Knoop, en moet dan dus 3 keer oversteken, en mag niet langs de Rabobank. Daar ligt een heel breed voetpad, waarom daar geen fietsstrook. Ik vind dit ontwerp niet fietsvriendelijk en bovendien onveiliger.

  6. Gijs van den Oord

    Een fietspad langs het station is opgeofferd om auto’s naar de Rabobank vrije doortocht te geven, zo is het en niet anders. Jammer dat dit college dat zich progressief en groen presenteert de fietser in de steek laat op deze essentiële route naar stallingen en station.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).