De bouw van de historische stadskraan in Utrecht begint volgende maand. De kraan komt bij de Weerdsingel Westzijde. Het gaat om een replica van de bekendste stadskraan ter hoogte van de huidige Winkel van Sinkel. Het is de bedoeling dat de replica daadwerkelijk gaat functioneren.
Stichting Stadskraan gaat het bouwwerk maken en doet dat op de Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein. De start van de bouw wordt op dinsdag 12 maart gevierd met gedeputeerde Mirjam Maasdam. De herbouw moet zo’n twee tot drie jaar in beslag nemen.
De replica van de stadskraan komt bij de Weerdsingel Westzijde, naast de Monicaburg. Er is gekozen voor de plek naast de Monicabrug omdat de oorspronkelijke locatie van de stadskraan niet geschikt is voor de herbouw. De nieuwe stadskraan wordt gebruikt voor culturele, educatieve en toeristische doeleinden.
Historie
“Jongeren van nu, geven straks een stukje Utrechtse historie aan de stad terug. De herbouw van de stadskraan wordt namelijk een leer-werktraject voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo’n twintig jongeren kunnen hierdoor een vak leren. Daarnaast zal er ruimte zijn voor ongeveer tien stageplekken voor jongeren”, zei wethouder Kees Geldof eerder.
Met de historische stadskraan werden goederen van de schepen naar de werf of naar de straat getakeld. In 1837 brak de stadskraan aan de Oudegracht. Dat gebeurde tijdens het takelen van vrouwenbeelden die bestemd waren voor de pui van de Winkel van Sinkel.
16 Reacties
ReagerenMooi dan hebben we windkracht en hijskracht in de omgeving, nu nog waterkracht zichtbaar maken bij de Weerdsluis, daar is een verval van een meter.
Wat ik dan weer heel wonderlijk vind, is dat de impressie van de replica er totaal anders uitziet en van een ander materiaal (hout in plaats van steen) gemaakt lijkt, dan de kraan die we op de oude illustratie zien. Hoe kan dat?
Best wel een ….lelijk ding. Sorry…
Op de website van Stichting Stadskraan staat dat ze die kraan tot in detail en op authentieke wijze willen herbouwen. Maar als ik de historische afbeeldingen vergelijk met de artist impression bij dit artikel gaat het er heel anders uitzien, en bepaald niet mooier! Gaat dit weer zo’n bij project worden waar de vergadertijgers de boel al bij voorbaat om zeep hebben geholpen?
het is geen replica dat lijkt me duidelijk.
Wat al eerder is gezegd: op de verkeerde plek in de stad en hij lijkt niet eens… vorm, materiaal… Zorgt bij mij daardoor niet voor historisch besef wat volgens mij het doel is.
Niet mooi, geen replica van het origineel, ruimteverslindend en het aanzicht van de Oudegracht verpestend. Absoluut geen toevoeging!
De artist impression lijkt me (en is hoop ik) een ruwe schets.
@Bernhard: De kraan komt op de Bemuurde Weerd, staat 2x in het artikel 🙂
Met “Bij de Bemuurde Weerd” doelt men denk ik op de Weerdsingel wz. Verder is het inderdaad n monsterlijk lelijk ding met die plastic wanden, en zeker voor een half miljoen euro aan gemeenschapsgelden.
Lijkt er niet op en verkeerde plek. Kun je net zo goed kasteel Vredenburg herbouwen in Maximapark. Liever op het Vredenburg zelf, want wat dáár voor ellende staat…
Mensen. Die kraan is meerdere malen vernieuwd door de eeuwen heen. Pas de laatste 18e eeuwse versie was van steen. Het kan dus best een replica zijn maar dan van een oudere houten versie van de stadskraan.
Waarschijnlijk wordt alleen de politiek hier weer blij van. Zoiets als: de wolven zijn weer terug op de Veluwe. Wie wordt daar nu blij van?
Als we histories gaan doen, pleur dan al die fietsen de stad uit!
Dit is inderdaad weer zo’n voorbeeld van leuk bedacht door wat “historische of hysterische hijgers” die het liefst nog in 1732 leefden. Niemand heeft er wat aan, is totaal niets monumentaals aan en lijkt nog niet eens op het originele ontwerp. Gemeente zou precariobelasting moeten heffen op dit onzinnige plan en wie betaald overigens het onderhoud?
Ach, ach tzt wel weer affikken, want het is van hout.
Ik hoop dat de stadskraan veel gebruikt zal worden voor de herbouw van het middenschip van de Domkerk. Als het werkelijk zover komt dan krijgt Utrecht de langste kerk van Nederland. Het is ook veel mooier dan gewoon een plein waar het erg winderig is.
Heerlijk, al die betweterige reacties! Even voor de duidelijkheid: er hebben tussen pakweg 1400 en 1900 honderden jaren kranen gestaan, bij het Wed en op andere plekken. Die werden – zo gaat dat met apparaten – voortdurend aangepast en verbeterd naar de stand van de techniek. Ja, een replica, nee niet die van de laatste kraan. Verkeerde plek? Beetje ja beetje nee. In 1857 stond er een kraan schuin tegenover de huidige plek, bij bastion de Morgenster. Aan allen: kom binnenkort gezellig langs en doe een stukje workout als radloper in de stadskraan!