Op de plek in Utrecht waar een jaar geleden nog een parkeerterrein was en de Prins van Oranjehal van de Jaarbeurs stond, ligt nu een grote zandvlakte. Op deze plek, die onderdeel is van het Beurskwartier, verrijzen straks verschillende blokken met daarin onder meer woningen en kantoren, en er komt een park dat vernoemd wordt naar de gesloopte hal.
Op verschillende plekken rond de Jaarbeurs wordt in de toekomst gebouwd en het project is opgedeeld in verschillende onderdelen. Het parkeerterrein dat tussen de Croeselaan en de Van Zijstweg lag (P3), het parkeerterrein dat naast de Prins van Oranjehal lag (P1) en de grond waar Prins van Oranjehal zelf stond zijn onderdeel van ‘Beurskwartier 1’.
In dit gebied komen minstens 2.500 woningen voor ongeveer 4.500 mensen. Het wordt een mix van verschillende huurwoningen en koopwoningen, waaronder sociale huur, en er komen kantoren. De hoogtes van de gebouwen variëren van 12 meter tot 90 meter.
Tekst loopt door onder afbeelding
Parken
Ook komen er twee parken in Beurskwartier 1. Op de voormalige plek van P3 komt het Croesepark en aan de andere kant het Oranjepark. Tot slot komen er, zoals de gemeente het omschrijft, ‘verschillende voorzieningen voor cultuur, recreatie en uitgaan’.
Eerder heeft het college van B&W ook al de wens uitgesproken om openingen te maken bij de kantoorpanden aan de Graadt van Roggenweg. Hierdoor moet het gebied straks beter aansluiten op het toekomstige Beurskwartier.
Volgend jaar wordt een ontwikkelaar gekozen die de taak op zich kan nemen en als alles volgens planning verloopt wordt in 2026 of 2027 begonnen met de bouw.
Gekoppelde berichten
Mogelijk woningen, groen en openbare ruimte op plek van kantoren aan Graadt van Roggenweg in Utrecht
De grijze muur aan kantoorpanden aan de Graadt van Roggenweg in Utrecht moet doorbroken worden…
Sloop woningen Croeselaan in Utrecht laat nog jaren op zich wachten
Onlangs vond er een kraakactie plaats in de woningen aan de Croeselaan die op de…
39 Reacties
ReagerenBizar, die Willem van Oranje hal was helemaal niet zo oud.
Straks dus lading blokken waar mensen opgehokt worden in een soort konijnenhokken.
Wat stel je voor @herman?
Uhm mensen moeten wonen toch of je nou in een groot of klein huis woont een huis is een huis. Het gaat erom dat je niet op straat komt en dat je gewoon een dak boven je hoofd hebt.
De plannen uit de omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein uit 2017 zijn verder uitgewerkt voor het deelgebied Beurskwartier 1. Deze uitgewerkte plannen staan in het bestemmingsplan. Hierin ziet u dat er woningen, bedrijven of andere gebouwen kunnen komen in het gebied. En in welk deel er in ieder geval een park komt. Ook ziet u welke bebouwing verdwijnt of een andere functie krijgt. Het bestemmingsplan is op 25 november 2021 vastgesteld door de gemeenteraad.
Zoals uit bovenstaande blijkt is het bestemmingsplan al in 2017 goedgekeurd. Inmiddels zijn we 7 jaar verder en het gaat nu nog twee tot drie jaar duren voor de eerste schop de grond in gaat. Dan zijn we dus 10 jaar verder vanaf het moment dat de omgevingsvisie verscheen.
Lees in het bericht niets over een eventueel beroep of bezwaar zaak dus waar is het wachten op ?
Waarom is er al niet eerder een ontwikkelaar gekozen . De gemeente is toch al sinds 2017 bezig met deze ontwikkeling
Wie heeft een idee waarom dit zo lang gaat duren ?
@Herman: 1 juni 1992 1e paal; dus 32 jaar oud!
Werken in excel wonen in excel.
Ja herman bizar dat we woningen nodig hebben met inmiddels 17,9 miljoen inwoners.
@harry mensen wonen toch liever in konijnenhokken dan dat ze dakloos zijn. Ik weet niet of je het meegekregen hebt maar er is nogal een woningtekort zeg maar…
En waar moeten die nieuwe bewoners hun auto kwijt?
Altijd dat gemuts meteen over parkeren en kleine woningen. Dit is toch prachtig nieuws voor de stad dat daar woningen komen ipv dat braakliggende parkeerterrein wat nooit vol stond?
@Pee 7/8/2024 – 8:26
Waarom gaat u er vanuit dat ze een auto hebben?
Triest dat Utrecht haar grootse en mooiste beurshallen verliest. De grootste van de Benelux zelf. Een enorme kapitaal vernietinging omdat deze,hal het nieuwst was.
Het oudste beurs complex, en tot voor kort ons grootste van Nederland.
Dit terwijl de RAI uitbreidt, want het gast juist goed in beurzen land . Mensen willen elkaar zowel zakelijk en als geintresserde veel vaker ontmoeten.
Hoewel Nederland ( Amsterdam Utrecht ) minder internationale beurzen had dan begin van deze eeuw , omdat ze slechts 100.000 m2 groot zijn. Hannover , is 5x zo groot, Milaan 10 x zo groot.
Jammer, de oudste beurs van Nederland krimpt !
@Pee ze wonen naast de binnenstad, HC en het centraal station. Waar hebben ze een auto voor nodig?
Ach @Pee, wat een oud denken! Een woning op een steenworp afstand van het grootste ov-station en jij begint over het parkeren van een auto. Mag ik even lachen?!?!
Mooie plek voor woningen! Dit doodse stuk stad met kale gevels kan er alleen maar beter van worden.
👏👏👏 @ Dino
@Diversen, sommigen vinden het blijkbaar prima dat we mensen heel dicht op elkaar opgehokt worden in konijnenhokken. Dat allemaal onder mom, we moeten toch ergens wonen want we zijn met zovelen.
Zo dicht op elkaar in dergelijke kleine huizen met zo weinig ruimte is niet gezond. En daarnaast er is ruime genoeg in Nederland Ook in de Randstad ben je in no time tussen de weilanden na kwartier rijden uit de grote steden. Dus we kunnen ook huizen bouwen die wel ruimte en rust bieden.
Het is een schande! Mensen die een riante woning met eigen oprijlaan dichtbij het centrum willen worden weer genegeerd! Ik eis kamervragen!
Wel sneu voor de mensen die zich hadden ingeschreven voor een appartement in de Galaxy Tower. Zitten ze straks in een konijnenhok met uitzicht op hun riante leegstaande woning.
/s
@ S
Ja hoor, jij mag even lachen. Daar ontleen jij tenslotte je aanwezigheid op dit forum aan. Even de feiten: prachtige parkeergarage onder Jaarbeursplein. Prachtige parkeergarages onder al die torens die daar komen. Het komt wel goed met het autoparkeren daar.
@herman: LR is zeker je grote voorbeeld? Nou, dan woon ik liever dicht op elkaar hoor!
@Beurzenland
Dankzij digitale ontwikkelingen zijn beursgebouwen m.i. nogal uit de tijd.
Wat betreft parkeren: als je naast het grootste OV-knooppunt van NL wonend toch nog een auto moet hebben; er is een grote parkeergarage onder het Jaarbeursplein. Daar kunnen bewoners een jaarabonnement nemen. Of je maakt gebruik van deelvervoer.
In het Beurskwartier komen verder geen prive-parkeerplaatsen. Heel begrijpelijk
@Herman: er zijn ook mensen die niet dood gevonden willen worden in een rijtjeshuis, met een postzegeltuintje, achter in de Leidse Rijn. Doe mij maar een konijnenhok in het centrum dan…
@ w
Neem eens een kijkje in Wonderwoods. Zit een schitterende parkeergarage onder.
Doe maar.
Haha, veel van onze trouwe Linkse stemmers gaan op de bres voor plofkippen in hun te kleine behuizingen, maar ondertussen het prima vinden dat mensen zelf als plofkippen worden gehokt
In die hal nog David Bowie, Prince en AC/DC gezien. Mooie herinneringen hoor.
Gelukkig komen er ook socialenwoningen en ik weet nu al dat die betaald worden door de rest die een woning koop op de jaarbeurs terrein. Ik denk dat de woningen vanaf 450.000 euro op de mark komen en dat deze niet grote zijn dan 28 m2. Natuurlijk hebben mensen geen parkeerplek nodig, want om de hoek is het geweldige Centraal station!! Ik denk dat een penthouse betaalbaar worden zeker als er geen parkeerplek bij zit, want deze CEO’s doet gewoon tegenwoordig alles met het openbaar vervoer en anders wel met de taxi, maar kan ook gebruik maken van al die deel auto’s die in de buurt staan. Voordat geld woon je lekker als een haring in een ton en hutje mudje, ik wens de nieuwe bewoners daar erg veel woon plezier!!!
@klaasjan, je loopt achter. Juist al voor corona tijd willen echte zakelijke proffesionals elkaar ECHT ontmoeten. Door corona is dit mondiaal nog verder versterkt. De grote internationale beurzen groeien nog steeds, en juist grote nieuwe beurs complexen zijn recent gebouwd, en worden gebouwd. De rede is logisch. Vertrouwen ontstaat niet digitaal, dat is een TE beperkt medium. LIVE COMMUNICASTION is hot, ook in de particuliere markt groeit voortdurend het aantal events.
Nee deze woningen hebben geen parkeerplek nodig. Het moet toch te doen zijn om 4 a 5 keer per jaar met je rolkoffer naar Utrecht CS te lopen en dan op de trein naar Schiphol te stappen. Om vervolgens naar Barcelona, Miami, Bangkok, Sydney en Buenos Aires te vliegen.
Het hebben van een auto is gewoon slecht voor het klimaat.
@Rutger, waarom verzin jij en de Gemeente Utrecht de on Utrechtse benaming Beurskwartier?
Het ligt nabij de Croeselaan dus gewoon Dichterswijk.
@Van Puffelen
Je moet eens bedenken wie nu degene is die gemeenschapsgeld gebruikt om zakken te vullen? De gemeente vraagt om betaalbare woningen in een project op te nemen; een legitieme vraag, omdat zij immers vaak verkopende partij van grond zijn; en de projectontwikkelaar wil nog meer winst, laat juristen op zoek gaan naar reegels buiten de geest van de wet; gooit willekeurig de prijzen omhoog op basis van de dikke duim en geeft de sociale huurders de schuld van de hoge prijzen. Uhu……
Grappig dat appartementenprojecten door vastgoedmagnaten in heel NL exact dezelfde prijsoontwikkeling zien. Even wat bouwen in de huidige trend/ tijdsgeest (eigenlijk zijn het opgeleukte DDR plattenbau flats) en je plakt een vage amerikaanse naam op je project, zoiets als “Bay Area” (dit soort dingen hebben ze in Emmen en Assen nu ook al) en je vraagt 400.000/ 500.000 euro voor een studiootje. Doet de zondenbok tactiek je trouwens ergens aan denken?
Waarom zou je vlakbij een station willen wonen in de duurste vierkantemeters van het land midden in het land?
Om naar Bunnik of Houten te gaan?
Lijkt mij slimmer en goedkoper om daar te gaan wonen en met de trein zo nu en dan gezellig naar de stad te gaan.
Kan je ook je auto nog gratis voor je deurtje laten staan.
Waarom is die stad zo aantrekkelijk?
@steve : Utrecht heeft met de Jaarbeurs de allereerste vakbeurs locatie van Nederland.
Google even de historie.
Waar stopt verdichting en begint verstikking.
Wanneer gaan ze eens beseffen dat sociale huur bouwen geen oplossing is. Creëer doorstroom woningen. Ouder stromen door naar appartementen, stellen nemen hun intrek in deze woningen en starters in de 2 vrijgekomen appartementen. Zo kunnen veel mensen tenminste iets opbouwen. Met sociale huur 1 iemand blij, maar bouwt uiteindelijk niks op en laten we eerlijk zijn het maakt de buurt er ook niet mooier op.
Nog meer extreem gehorige kaartenhuizen die instabiel zijn, extreem gehorig, nog meer mensen op een kluitje ipv verspreiden en onzinnig weiland opkopen, nog meer verkeer, nog meer drukte, nog meer onleefbaarheid, nog meer criminaliteit, nog meer drugsgebruik nog meer verpaupering, nog meer burenruzies , nog meer herrie van buren, nog meer vervuiling, kortom een slim concept van huisjesmelkers en projectmanagers die deze huizen tegen onmogelijke huizen gaan verkopen en verhuren. elke poep en scheet hoor je van je buren. Utrecht is een stad van laagbouw, laat dat zo. de huizen die na 2005 zijn gebouwd, zijn door hun Amerikaanse constructiebouw zéér gehorig …. en voldoen aan een middeleeuws bouwbesluit maar niet de moderne. Contactgeluiden worden mensen massaal gek van, maar al de criminaliteit die op voorhand er gaat komen. (voldongen feit.. kijk naar de gegeven feiten die er al zijn) en de OERLELIJKE betonblokken of steenstrips zonder wildverband en de oersaaie lasergesneden kansloze ontwerpen van mensen die zelf in chateau’s uit de 17e eeuw wonen moeten mensen herbergen ipv mieren. Triest.
@kvo, hooger bouwen dan nu is nodig, anders hebben onze kinderen straks nul natuur over, en alleen maar laagbouw met drempels en mini tuintjes.
@katja, inderdaad ! En Trans Ennergy met 40.000 internationale bezoekers..