De grijze muur aan kantoorpanden aan de Graadt van Roggenweg in Utrecht moet doorbroken worden om beter aan te sluiten op het toekomstige Beurskwartier. Daarom wordt momenteel onderzocht of op deze plek meer groen, publieke ruimte en woningen kunnen komen. “Hoe mooi zou het zijn als dit echt onderdeel wordt van de stad”, zegt wethouder Eelco Eerenberg.
Het gaat om de panden die beginnen bij het gebouw van De Volksbank op de hoek met de Croeselaan tot het kantoor ter hoogte van de tramhalte. Athora Netherlands N.V. is eigenaar van zowel de gebouwen als de grond en onderzoekt momenteel samen met de gemeente wat de mogelijkheden zijn. “Het is de ambitie van Athora om het bestaande vastgoed te herontwikkelen, uit te breiden en hiermee aansluiting te zoeken op de plannen van het Beurskwartier”, schrijft het college van B&W in een brief aan de raad.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Naast het toevoegen van groen en voorzieningen wordt gekeken of er in de bestaande gebouwen doorbraken gemaakt kunnen worden, om op die manier de Graadt van Roggenweg, wat straks een zogenoemde stadsstraat wordt, te verbinden met het Beurskwartier. Ook wordt onderzocht of er huizen bijgebouwd kunnen worden en of bestaande kantoorruimte omgebouwd kan worden tot woningen.
Tekst loopt door onder afbeelding
Voorwaarden
Wethouder Eerenberg: “Het kantorencomplex is nu een aaneengesloten gebouw. Hoe mooi zou het zijn als dit echt onderdeel wordt van de stad en je straks vanuit het koffietentje onder de kantoren, via een nieuwe straat tussen de Graadt van Roggenweg en het Beurskwartier je lunch in het park kunt eten? Ook wordt er onderzocht of er woningen voor verschillende doelgroepen aan het gebied kunnen worden toegevoegd, want daar is een enorme behoefte aan in onze stad.”
Tekst loopt door onder afbeelding
De volgende stap is het maken van zogenoemde Stedenbouwkundig Programma van Eisen, waarin de voorwaarden voor de ontwikkeling staan. Omdat het een groot gebied beslaat wordt er gewerkt in fases. De initiatiefnemer wil eerst de delen A en B ontwikkelen. “We organiseren een bewonersbijeenkomst, waar we graag horen wat de wensen, zorgen en ideeën van de bewoners zijn over deze uitgangspunten”, aldus het college. De bouw van dit eerste deel zou eind 2025 kunnen starten.
Gekoppelde berichten
Binnenstad Utrecht aan Jaarbeurszijde wacht nog enorme transformatie
Jarenlang parkeerden hier honderden auto’s maar de komende maanden is het voormalige parkeerterrein P3 van…
Dit zijn de plannen voor de Graadt van Roggenweg; Minder ruimte voor auto’s en maximumsnelheid naar 30 km/h
Tijdens de herinrichting van het Utrechtse Westplein wordt ook de Graadt van Roggenweg aangepakt. Nu…
27 Reacties
ReagerenHuh, die kantoren staan er nog geen kwart eeuw. Wat is dit nou weer. Toen ze ontwikkel werden was er ook al sprake van herontwikkeling van het Jaarbeurs-complex. Regeren is niet vooruitzien in Utrecht, lange termijn visie is aan onze stedenbouwkundigen niet besteed.
Opzich een mooie locatie voor woningen, maar zorg eerst maar eens voor een beetje beschutting. Je kopje koffie zal van tafel waaien op een terras, door de positie en vorm van de gebouwen.
Kan ik dan wel mijn auto fatsoenlijk bij mijn woning parkeren?
Graag wel meenemen in de plannen, want ik weet zeker dat ik niet de enige Utrechtse ben die dit graag wenst!
Dure grond dus lucratief! Laten we hopen dat er naast woningen ook voldoende ondergrondse parkeerruimtes komen, en dat er goed gekeken wordt naar groen en leefbaarheid voor de bewoners. Dit deel van de stad is nu een betonnen tochtgat, dus mooi als er geschakeerd gebouwd wordt en heel veel bomen komen. Heel benieuwd!
Er zijn 2 commentaren en die zijn zomaar buitengewoon positief. Dat is niet zo makkelijk vandaag de dag. Je zegt: we gaan bouwen en gelijk is comment: jaa doen. Het positivisme spat ervanaf. Ik ben al blij dat ze erover praten. Zal wel ff duren maar wie weet wordt het geweldig.
Is toch een mooie stedenbouwkundige wand? Afblijven hoor. Doe doorgang is er al, tussen de hoogbouw en lagere bouw. Gebruik die maar voor uw lunch, heer Eerenberg.
Sociale woningbouw zoveel mogelijk,
Zal de gemeente kas goed doen
De eigenaar is ook spekkoper want bouwgrond voor woningen is veel meer waard… en kantoren zijn er nu teveel met al dat thuiswerken… maar goed de eigenaar moet nu ook flink gaan investeren. Sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen van ondergronds parkeren, rekening houden met de wind, (kwalitatief) goede woningen en mooi groen. Daar heeft de stad en inwoners baat bij.
De,e gebouwen zijn ooit als voorloper van CU2030 gebouwd. Toen nog UCP. Staan er nog geen 30 jaar.. zo slecht vooruit gedacht.
Nu die grijze muur/wand die in de weg staat. Utrecht moet allure uitstralen. Dit dus eerst aanpakken, vervolgens bebouwing Weg der Verenigde Naties, 24 October plein en dan nog de Martin Luther King Laan. Dan hebben we toch een entree van Utrecht. Prachtig! Mensen langs deze route zo snel mogelijk verhuizen. Ohjee gaat niet nog 600 statushouders voor jullie.
De economie zal floreren met zoveel sociale woningen
M’n lunch eet ik wel thuis of op mijn werk, en koffie zet ik zelf wel. waarom zou ik 4000 euro per jaar aan koffie uit gaan geven? Ik bepaal zelf wel wat ik leuk vind. Ik wil in rust , zonder gestoord te worden door rotmuziek en blerende tieners in stilte kunnen eten en krantje lezen. Komt nog iets bij. Voor dit soort woningen stelt men minder hoge eisen aan geluidsisolatie , zowel van buiten als binnen. Ik zou er niet willen wonen al kreeg ik een miljoen toe nog niet. Ik wil weg uit deze rotstad. Na 47 jaar hier geboren en getogen te zijn , zijn mijn vrouw, kinderen en ik het allemaal zat die herrie continu. ons gezin snakt naar rust. En die lijk in deze aso-stad niet meer te vinden te zijn.
Wethouder Eerenberg doe eens gek ga er eens kijken het is geen aaneengesloten gebouw. Kwestie van 2 hekken weghalen en de doorgangen zijn gerealiseerd ze zijn ook al groen. Nergens voor nodig om weer een duur stedenbouwkundig plan op te laten stellen. Mooie besparing voor een gemeente met een tekort van 10 tallen miljoenen.
Wat een kapitaalvernietiging om delen van dit gebouw te slopen voor koffietentjes. Prima locatie voor kantoren zo de loopafstand van CS. Bouw die woningen lekker daar achter.
@johan, mee eens ! Afblijven want juist een uitzondering in Utrecht een echt zakelijke omgeving. Alles hoeft niet op elkaar te lijken.
Ook is de architectuur van goede kwaliteit met veel zorg voor details en verhoudingen.
De straat is juist in goede stedelijke verhoudingen, want meestal zijn de straten te breed in verhouding tot de bebouwing zoals de Talma laan b.v.
Ga niet slopen aan wat goed is, Graadt van Roggenweg is een prima route om naar de stad te komen en de flats een prima geluidswal. Maak daarachter een mooie woonwijk, iedereen gelukkig.
Wat velen niet door lijken te hebben is hoe erg de politiek in Utrecht vast zit in de grijphanden van de vastgoedsector. Zij bepalen. De politiek voert hun plannen uit.
Al het beleid in Utrecht lijkt afgestemd op hun wensen en zij krijgen hun zin. Ten kostte van lokale belangen en burgerbelangen. Een hele vreemde gang van zaken. De vastgoedsector moet wel heel veel munitie hebben tegen politiek en beleidsmakers in Utrecht. Tijd voor een grondig journalistiek onderzoek lijkt mij.
Overigens zie je hier aan dat de politiek in Utrecht niet links of groen is, maar gewoon klakkeloos de economische agenda volgt.
@ henriette, sociale woningbouw is nu niet bepaald een goede investering. economisch kost het alleen maar geld, en zeer veel sociale woningbouw bij elkaar heeft in het verleden als uitgewezen op sociaal vak niet echt goed uit te pakken. En de grond is hier gewoon te duur om veel te kunnen ontwikkelen.
Klopt mijn aanname dat een doorgang alleen op beganegrond-niveau nodig is en de hogere verdiepingen kunnen blijven?
Sociale woningen zijn niet te duur. Het geld is te weinig waard.
@Joes: je beeld klopt niet helemaal, kijk naar de Paping panden op de Reigerstraat of de ontwikkelingen aan de Ravellaan: de politiek wil juist teveel bepalen maar gaat voorbij aan wat financieel haalbaar is.
Let maar op, Ravel gaat dezelfde kant op als de Reigerstraat, door ingrijpen van de overheid gaat er de komende jaren niets gebeuren en komen er daar uiteindelijk dus geen woningen bij.
@ Inez
In de Reigerstraat is een vastgoedondernemer de boel aan het frustreren, hij wil een parkeergarage bouwen, die alle buren veel overlast gaat opleveren aan de achterzijde, juist een rustige woonstraat, (zij stappen naar de rechter), een paarkeergarage die, terecht, in strijd is met de huidige regelgeving. Niemand zit de ondernemer dwars als hij zich aan de regels houdt. Hij zit vervolgens zichzelf en al zijn buren dwars en laat nu, dat is zijn spel, de boel bewust verpapueren. En dat in tijden van grote woningnood, de boel laten leeg staan totdat je je zin krijgt. Ik zeg juist onteigenen die boel. 10 tot 15 jaar leegstand is wel meer dan genoeg geweest.
Dus niet de schuld van de gemeente en ik zie het ook niet verkeerd. Daarnaast is die gast in de Reigerstraat een huisjesmelkert en geen grote vastgoedjongen. Die heeft dus ook geen macht. Net zo als die p*upergast die de boel frusutreert aan de Ravellaan. Ook onteigenen. Ondernemertje heeft al decennia lang zijn kansen gehad.
De grote vastgoedjongens> dan hebben we hebben het over het internationaal oprererende vastgoedveld die de baas zijn in Utrecht. Miljardenondernemingen. Van de arabische wereld tot elders.
Ik kan je nu al vertellen dat het groen op de parkeerplaatsen wordt neergezet, deze gemeente denk dat iedere Nederlander alles met het openbaar vervoer kan doen, om overal de parkeerplekken te verwijderen is niet erg slim. Ik ben wel erg blij dat ik de stad al verlaten heb (regeren is vooruit zien), maar wens alle inwoners van Utrecht veel succes met deze geweldige stadsbestuur.
De Graadt van Roggenweg zal een tweede Goylaan worden maar dan nog erger , de A2 zal helemaal dichtslippen, we zien het nu gebeuren op de waterlinieweg
dat zit helemaal helemaal vast omdat het verkeer niet doorstoomt op de Goylaan, we zijn 6 jaar verder en het leerproces van automobilisten is voorbij maar nog steeds geen verbetering, het stadsbestuur moet van fouten leren en ook fouten toegeven maar
dit doen ze helaas niet, ze gaan door totdat Utrecht helemaal vast zit en geen kant meer op kan en dan nog is het de schuld van de automobilist want die past zich niet aan.
@ R. Jansen
Precies. In de dystopische plannen kan het verkeer de stad niet meer in. Maar goed, dat is dan ook precies de bedoeling. Bahbah.
Los van alle dystopische (on)bereikbaarheidsplannen: die panden zijn nog niet eens 25 jaar oud, dus geef er op een duurzame manier een nieuwe bestemming aan zonder ze meteen plat te gooien. Begin eens met de omgeving en maak die jaarbeursparking ondergronds, zonde van de ruimte nu.
Tussen gebouw A en B staat volgens mij een later bijgeplaatste kap. Die kan weg. Verder staan er tussen de Raad voor Kinderbescherming en de entree naar de parkeergarges diverse hekken. Je kunt hier dus prima doorgangen creëren zonder hier weer van alles ingewikkeld te moeten verbouwen. Ik vraag me wel a wat dat voor de wind doet; er is nu op één plek een windval en af en toe redelijk heftig ook. Dat moet niet erger worden. Waar die hekken staan is vaak ook een verhoging aangebracht.