Deelbakfiets moet auto deels vervangen en Utrecht wil het aanbod daarom aanzienlijk verhogen Deelbakfiets moet auto deels vervangen en Utrecht wil het aanbod daarom aanzienlijk verhogen

Deelbakfiets moet auto deels vervangen en Utrecht wil het aanbod daarom aanzienlijk verhogen

Deelbakfiets moet auto deels vervangen en Utrecht wil het aanbod daarom aanzienlijk verhogen
Momenteel staan er in Utrecht 135 deelbakfietsen en over drie jaar moeten dat er 375 zijn. Daarbovenop wil de gemeente vanaf volgend jaar een proef starten met deelbakfietsen die niet, zoals nu wel het geval is, op dezelfde plek teruggezet moeten worden. “Wie een deelbakfiets pakt kan soms de auto laten staan”, meent wethouder Lot van Hooijdonk.

Momenteel staan er in Utrecht 135 deelbakfietsen en over drie jaar moeten dat er 375 zijn. Daarbovenop wil de gemeente vanaf volgend jaar een proef starten met deelbakfietsen die niet, zoals nu wel het geval is, op dezelfde plek teruggezet moeten worden. “Wie een deelbakfiets pakt kan soms de auto laten staan”, meent wethouder Lot van Hooijdonk.

De 135 deelbakfietsen van aanbieder Cargoroo die nu in de stad staan worden volgens de gemeente gemiddeld meer dan één keer per dag gebruikt. Daarnaast zouden verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de ritten met deze bakfietsen in de helft van de gevallen een ritje met auto vervangt. Vanwege onder andere bovenstaande redenen groeit het aantal deelbakfietsen in Utrecht de komende maanden naar 180 voertuigen.

Vergunning

Eind dit jaar loopt de samenwerkingsovereenkomst met Cargoroo af. In de nieuwe vergunning, die vanaf begin volgend jaar ingaat, staat dat er maximaal 800 deelbakfietsen in de stad mogen staan. Dit wil echter niet zeggen dat er vanaf 2024 direct zoveel bakfietsen geplaatst moeten worden, maar het biedt wel ruimte voor groei. Zo is het college van burgemeester en wethouders van plan om het aantal te laten groeien tot 375 fietsen in 2026.

Of deze deelbakfietsen ook weer geleverd door Cargoroo is nog niet bekend. Er wordt dit jaar een partij geselecteerd die tot 2027 bakfietsen mag leveren, met een optie om twee keer een jaar te verlengen. “Op het moment dat de vergunninghouder niet kan voldoen aan de minimum aantallen, kan er een tweede aanbieder van standplaatsgebonden elektrische bakfietsen worden toegelaten”, schrijft het college in een brief aan de raad.

Proef

Naast deze standplaatsgebonden bakfietsen, die iedere keer dus weer op dezelfde plek teruggezet moeten worden, wordt ook onderzocht of er deelbakfietsen in de stad kunnen komen die op verschillende plekken achtergelaten kunnen worden. Het netwerk van deze zogenoemde hubs moet vergelijkbaar zijn met bushaltes zodat iedereen op loopafstand zo’n deelbakfiets kan pakken of achterlaten.

Voordat de gemeente aan een tweejarige proef begint wordt eerst onderzocht of er überhaupt voldoende plekken te vinden zijn. Het concept zou namelijk alleen kunnen slagen als er een fijnmazig netwerk van hubs is. Er wordt nu uitgegaan van 200 plekken met twee fietsen per hub.

Balans

“Hiermee willen we de balans bewaren tussen druk op de openbare ruimte en de toegevoegde waarde voor gebruikers. Voldoende gebruik en brede adoptie van deelmobiliteit zorgt immers uiteindelijk voor verlichting van de druk op de openbare ruimte, doordat het een adequaat alternatief is voor de eigen auto”, aldus het Utrechtse college.

Gekoppelde berichten

54 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Handige dingen hoor. Kosten amper geld en rijden goed door.

  2. wollie

    Cargoroo abonnement: 4 tot 40 euro per maand
    uurtarief: 4,80 tot 3 euro
    fiets reserveren: 1 euro

  3. Sluiptetter

    Deze dingen maken het voor mij inderdaad mogelijk om zonder auto door het leven te gaan. Vast niet voor iedereen, maar ik vind ze echt reuze handig!

  4. Patrick

    Mogen die bakken dan ook alleen op de (auto)rijbaan, aangezien ze die “vervangen”. Die bakken op af en toe te smalle fietspaden, man man… En zorgt “voor verlichting van de druk op de openbare ruimte”, geldt dat ook voor het stallen/blokkeren van trottoirs…? Ik ben heel benieuwd waar dit weer heengaat…

  5. Don

    @ Leon net even op de site gekeken € 4,80 uur bedoel je dat met kosten amper geld ?

  6. Leon

    @Don ga jij maar eens voor minder dan 5 euro een uur door de stad Utrecht rijden met een auto, verreken dan gelijk ook even de parkeer- en onderhoudskosten.

    Het is overduidelijk dat die bakfietsen heel goedkoop zijn, en veel minder vervuilend en overlastgevend dan de auto, dus een handvol bekrompen schreeuwerds zullen hier wel weer boos gaan doen en een snelweg door de binnenstad opeisen voor hun wagentje.

  7. Mark

    Even naar het tuincentrum op en neer om wat plantjes te kopen kost dus sowieso al 11 euro en dan heb je nog geen eens plantjes. Veel en veels te duur. Met de auto ben ik 2 euro aan benzine kwijt. En dan nog een paar cent aan onderhoud.

  8. Anne-Fleur

    De huurbakfiets moeten op vaste plaatsen geparkeerd worden

  9. FH

    Of dit werkt kan men merken, heel Utrecht met huurbakfietsen bedienen lijkt eerlijk gezegd niet te doen. Minimaal moeten echte deelfietsen, van bv een aantal straatgenoten, net zoveel service van de Gemeente krijgen. Probleem bij huur blijft immers dat reserveren in eigen straat niet echt kan en daarnaast dat de tikker per uur draait, ook als je bv gewoon eea uit gaat zoeken en er niet eens een nieuwe klant wacht? Autos verbieden en dan commerciele, verhurende partijen voortrekken is sowieso toch echt apart?
    Electrische fietsen zijn verder niet milieuvriendelijk, maar rijden op kernenergie (op naar twee nieuwe torens in Zeeland), dus beter veelal een klassieke of hybride optie (electrisch-benen).

  10. W

    @mark: vergeet je afschrijving niet, verzekering, apk, onderhoudsbeurten, benzine, parkeerkosten.

  11. jannemariet

    En als je moeilijk ter been bent? Nu moet je als je met een kruk loopt al laveren tussen de bakfietsen en fout geparkeerde fietsen.
    Utrecht is voetgangers onvriendelijk.

  12. Binnenstadbewoner

    Erg tevreden over, maar hoeft niet verder uitgebreid te worden. Er zijn er nu wel meer dan genoeg. Slechts een selectieve groep inwoners maakt hier gebruik van en neemt toch schaarse publieke ruimte in beslag.

  13. vak K

    Het word steeds lachwekkender…ik zie het al voor me…opa en oma met de bakfiets rijdend…vaders en moeders met boodschappen samen op de bakfiets, of de loodgieters, schilders, andere werklui heem en weer rijdend naar de rand vd stad om spullen op te halen, immers parkeren kan niet meer of is veels te duur!

    Er wordt een stad in een stad gecreëerd van allemaal yuppen en studenten….doe er een hek om heen aub.

    P.S. werklui, vrachtverkeer, andere diensten etc….niet meer komen in de binnenstad, het word onmogelijk gemaakt!

  14. JvdJ

    @Mark dan neem je niet de kosten van je auto mee aan 300 euro per maand. Ik heb bijvoorbeeld geen auto en dan is af en toe 11 euro (waar ik trouwens nog nooit op ben uitgekomen, 2u in de intratuin doorbrengen is namelijk de hel op aarde) voor een ritje naar de ikea, intratuin of dierenarts qua kosten goed te doen.

    Heel af en toe een busje huren voor een grotere klus. Als je niet met de auto elke dag naar je werk hoeft is de rekensom snel gemaakt.

  15. Mark

    @JvdJ. 300 euro per maand? Ik rijd een oude auto. Al met al ben ik zo’n 150 euro per maand kwijt aan wegenbelasting, onderhoud en verzekering. En dan heb ik maximale vrijheid. Bovendien heb ik die auto toch al, dus elke km die ik meer rijdt maakt de prijs per km goedkoper. Afschrijving is ook zo’n non issue. Misschien als je een dure nieuwe auto hebt, maar niet zoals mij met een 2e hands van 2.000 euro.

    Qua tijd. Als ik naar de intratuin ga ben ik een half uur aan het fietsen. Dus half uur heen, half uur terug en vaak ben ik al met al wel een half uur tot een uur in het tuincentrum. Dus dat gaat hard met die kosten.

  16. Uuu

    @ Mark

    Compleet onjuiste informatie. Zo kan ik ook vergelijkingen in het voordeel beslechten.

    Wat je allemaal niet meetelt bij die 2 euro benzine aan kosten: aanschaf auto/ afschrijving, verzekering, belasting, apk, banden, reparaties, eventuele parkeerkosten, en eventuele boetes en: tijd. Het naar de auto toe lopen en je auto kwijt kunnen kost vaak veel tijd die automobilisten nooit mee calculeren (en het veelvuldige stil staan); in de tussentijd heeft de fietser al een flinke afstand afgelegd.

    Daarnaast wie doet er in de stad 2 uur over om plantjes te halen bij het tuincentrum?

  17. Koel Hoofd

    Sinds het aantreden van wethouder van Hooidonk in 2014 zijn er al 1 miljoen auto’s in Nederland bijgekomen. Die auto gaat niet weg, er komen er wel steeds meer bij, keurig netjes strak in het gelid in een parkeervak of de file.
    Net zoals huurbakfietsen, huurschooters, en huurfietsen die overal worden neergekwakt zodat anderen er hun nek over breken. Want dat ultieme gemak, dat dient toch de mens he…

    @Leon
    ” dus een handvol bekrompen schreeuwerds zullen hier wel weer boos gaan doen en een snelweg door de binnenstad opeisen voor hun wagentje.”
    Oh, je bedoelt die fietsfreaks die van elke straat een fietssnelweg voor hun bakfietsen en racefietsen willen maken? De binnenstad heeft de minste auto’s van heel Utrecht incl provincie.

  18. Krakend gebit

    Als het weer goed is kan het leuk zijn. Maar bij koude en neerslag wordt het waarschijnlijk een ander verhaal.
    Kan je vervolgens een bakfiets met een auto vergelijken?
    Het zijn allebei vervoersmiddelen maar daar houdt de vergelijking het wel op. Afgezien van mijn beperkte energie, zie ik mijn vrouw en kinderen niet in die bak zitten. Doe ik dat wel, dan weet ik zeker dat mn relatie over is.
    Twee straten verderop staat trouwens een huurbakfiets. Inmiddels groeit er gras in want zo vaak wordt hij dus gebruikt.
    Begrijp mij goed. Ik ben voor minder blik in de stad maar de bakfiets is voor mij geen alternatief.

  19. C

    @binnenstadbewoner

    Praat aub over jezelf wij in leidscherijn hebben er al meer dan 500 nodig.

  20. W.H.de Groen

    Prima initiatief ware dat die bakfietsen ook een veiligheidsrisico in zich dragen daar onze fietspaden e.d. hier niet op berekend zijn. De speedpedelecs,fatbikes etc etc vliegen je nu al om de oren en wat echt nodig is zijn logistieke updates die deze vormen van mobiliteit in goede banen gaan leiden.

  21. Tanja

    Prima, mits zij niet gestald worden op het trottoir.
    Als zij de auto vervangen dan graag stallen op iets wat nu een autoparkeerplaats is.
    De stoep is overal al overvol, zelfs als ze net verbreed zijn. Dan wordt ie namelijk direct ingenomen door fietsen en fietsers, horecaterrassen, reclameborden en plantenbakken, maar de voetganger schiet er zelden mee op. Terwijl die toch de kleinste voetafdruk heeft.

  22. Toine Goossens

    Het komt uit de koker van Lot. Vergeet dus maar dat er een marktverkenning is gedaan. Mensen vragen wanneer en waarom zij dit apparaat willen gebruiken. Over drie jaar hoor je er weinig meer van, net als van de deelauto’s. Zijn doodgeboren politieke wensen die niet inspelen op werkelijke behoeften.

    Groen66 kent gEEn enkel beleid om reclame te maken voor alternatief vervoer. Er heerst daar het idee van ‘We bieden het aan en dan gebruiken mensen het wel’. Terug met de voeten op de grond. Doe eens een onderzoek of bewoners van één straat bereid zijn om met straatdeelauto’s te gaan werken. Alle particuliere auto’s eruit, stel 100 en 50 deelauto’s daarvoor in de plaats. Zitten ook 2 cabrio’s bij en transportbusjes, een om de kinderen naar een uitwedstrijd te brengen en een voor goederen vervoer. Wordt het niet:
    De veelverdienende Groen66 stemmers beschikken over een, ‘gratis’, lease auto van de baas. Op elektra tegenwoordig, daar stopt het Rijk miljarden in en de gemeente miljoenen. Die Groen66 stemmers doen dus nooit mee. Einde verhaal.

    Utrechters rijden meer auto, het aantal auto’s per inwoner neemt toe. Om binnen tien minuten naar een ziekenhuis, tuincentrum, gemeentehuis en andere gecentraliseerde voorzieningen te gaan dien je over gemotoriseerd vervoer te beschikken. Met de fiets lukt dat niet. Ouderen, straks 20 á 25% van de inwoners, durven dat niet meer; het risico dat je op hoge snelheid door een elektrische bakfiets of jong volwassen snelfietser van de weg wordt gereden is te groot.

    Net als de deelauto gaat een heel selectief clubje deze bakfietsen gebruiken en helpen daar het OV verder de verdommenis mee in. Neem de bus, u kunt met gemak 20 kilo meesjouwen.

  23. HenQ

    Men zou sneller aan de deelauto- of deelbakfiets gaan als je minder betaalt voor stilstand en hij niet terug moet op dezelfde plek, zoals TIER waar deze socialistische gemeente op het briljante idee kwam de deelscooters te bannen. Veruit het snelste vervoer voor één persoon in de stad. Met de deelbakfiets of deelauto is een uitstapje met kinderen of hond naar de provincie dus heel duur. Er is geen landelijk netwerk, want in dorpse oorden hebben ze nog nooit van deelvervoer gehoord terwijl het als autoloze burger juist zo handig is.

    En zoals geschreven zijn de linkse reaguurders hier uiteraard allemaal heel goed ter been, niet op leeftijd en hebben ze geen familie in de provincie (bezoek eens afgelegen oorden zoals wijk bij Duurstede of Twello zonder station)

  24. Pierre

    In huize Pierre hebben we twee auto’s maar zelfs hier vinden we zo’n bakfiets zo nu en dan handig. Sowieso zijn deelfietsen top. Het scheelt zo veel onnodig staal op straat. Heb een hekel aan mensen die menen dat ze de stoep voor hun huis kunnen innemen omdat ze er zo nodig een bakfiets (of nog erger; 5 fietsen want gezin) mogen neerzetten. Zet je rotzooi in je schuur of achtertuin.

  25. Bas

    Ik maak met veel plezier gebruik van de deel bakfiets. Ik zou echter vaker gebruik maken van de bakfiets als de huidige kosten, a €6,00 euro per uur, lager zouden zijn. Toen de kosten per uur voor de bakfiets nog onder de vier euro lagen liet ik de auto vaak staan en nam ik de bakfiets. Met huidige tarief toch weer geneigd om de auto te pakken wanneer ik boodschappen ga doen.

  26. Niels

    Voor de verhuizing naar de binnenstad was dit een perfecte oplossing. Alleen: Als het vrijwel monopolistische karakter van Cargoroo blijft bestaan, wat gebeurt er met de huurprijs in de toekomst?

  27. Zuilen030

    @jannemariet: dan IN het bakkie……..

  28. Ted Danson

    Koel Hoofd vat de rechtse hypocrisie weer treffend samen: over bakfietsen ‘breek je je nek’, maar voor auto’s moet de rode loper uit.

    Ik snap dus werkelijk helemaal geen snars van die redenering. Hoe wil je daar nou mensen mee overtuigen? Elke parkeerplaats voor auto’s die verdwijnt (gelukkig veel) kan 3 bakfietsen herbergen waar net zo min iemand z’n nek over breekt als over de auto die er stond. Probleem opgelost!

    En @Patrick: goed idee om ze op de rijbaan toe te laten. Iedereen max 30 binnen de bebouwde kom.

  29. Ruben

    Uitstekend idee Tanja! Deelbakfietsen op een parkeerplaat ipv op het trottoir.

  30. Jannie

    Waar gaan deze grote ruimte innemende brede bakfietsen rijden??? Fietspaden zijn nu al te smal en overbelast in de stad. Daarbij zijn de fietsers van mening dat ze voorrang hebben boven de gewone fietser en rijden veel te hard. Geen goed idee.

  31. Koel Hoofd

    @W@Uuu
    “afschrijving niet, verzekering, apk, onderhoudsbeurten, benzine, parkeerkosten.”
    Dat geeft allemaal goedbetaalde werkgelegenheid en betaald ook nog eens voor die peperdure extreem luxe fietsvoorzieningen waar fietsers gratis gebruik van willen maken en dan nog niet gebruiken.
    En daarnaast, tijd is ook geld en mijn tijd is erg kostbaar.

    @Mark
    Ik rij net zo goedkoop en mijn tijdswinst is gigantisch. Ook al probeert links mijn kostbare tijd te roven met het anti-mobiliteitsbeleid in Utrecht.

  32. Don

    @Tanja @Ruben moeten ze dan ook parkeerbelasting betalen ? gaat het nog duurder worden met de huidige parkeer tarieven.

  33. Ted Danson

    @HenQ:

    Dat argument van mensen die slecht ter been zijn, wat een afgezaagd liedje. Zodra alleen mensen die slecht ter been waren een auto bezitten ben ik hélemaal gelukkig als linkse reaguurder. Helaas zijn er echt ont-zet-tend veel mensen die fantastisch ter been zijn en toch voor elk tochtje de auto nemen. Die verschuilen zich lekker makkelijk achter dat slecht ter been argument. Dat zijn meestal ook de aso’s die achter een ambulance aan liften als ze de kans hebben, denk ik.

    En ik denk dat iedereen familie heeft in ‘de provincie’. Los van dat autoloze mensen ook prima bij hun ouders terecht komen op één of andere magische manier (weet ik uit ervaring), lijkt mij het volproppen van onze straten met auto’s, puur voor bezoekjes aan Twello en Wijk bij Duurstede, een waardeloos idee. Laat Twello maar volgepropt worden met auto’s om Utrechters mee op te halen!

    Nog andere argumenten, of zullen we gewoon besluiten dat auto’s ontmoedigen een topplan is?

  34. arbeider

    Gewoon een muur om de binnenstad plaatsen…alleen nog toegankelijk voor wandelaars en fietsers, hopelijk zitten daar ook vaklui tussen om te schilderen, loodgieteren, verbouwen etc want ik kom er niet meer. Veels te duur,geen parkeerplaatsen, en bewoners die anti auto zijn.

    Ik zou zeggen…fijn leven…ajuu!

  35. Ihsan

    Ik ben jong en fit, maar toch zie ik het niet zitten om zo’n zware bakfiets te huren. Dat heb ik wel eens gedaan, maar het voelde niet erg gebalanceerd. Ik ben echter wel te spreken over mijn fiets-aanhanger. Die is niet zo makkelijk uit balans te krijgen, en iedereen die al een fiets heeft kan hem zo aan de zadelpen binden. Misschien is dat een goedkoper en veiliger alternatief voor sommigen. Het zou sowieso goed zijn als er wat meer diversiteit is in het aanbod. Ik denk dat het voor veel mensen een uitkomst zou zijn om een aanhanger te delen met de straat. Een simpele aanhanger kost tussen de 60 en 100 euro.

  36. JdV

    @ted danson. Parkeerplaatsen vervangen door stalling voor bakfietsen. Prima plan. Uurtje parkeren brengt normaal 5,10 euro op. Tarief voor bakfiets dus 1,70 per uur. Want schaarse openbare ruimte innemen = betalen tenslotte. Gelijke monniken en zo.

  37. Tanja

    @Don, waarom zou dat moeten? Fietsen betalen (helaas) ook geen parkeerbelasting. De gemeente wil autoparkeerplaatsen verminderen, dus missen ze die parkeeropbrengsten toch al.
    Mijn belangrijkste punt is dat de voetganger op de stoep altijd de klos is, omdat er veel te veel rotzooi op de stoep staat. Parkeerplaats opheffen = plek voor twee bakfietsen, dat lijkt me helemaal prima. Dan heb je ook niet een kluwen neergesmeten fietsen, dat staat wel zo netjes.

  38. Binnenstadbewoner

    @ C Kijk maar in de cargaroo app mocht u die hebben. Er zijn al best veel bakfietsen in LR en bijna altijd zijn er meerdere bakfietsen beschikbaar. Dat betekent dus dat er genoeg zijn. Verder is er in LR relatief veel autobezit en bakfietsouders met eigen (dure) bakfiets.

  39. Ted Danson

    @JdV: er is niets gelijks aan een auto en een fiets, dat is het hele idee. Een sigaret is ook niet hetzelfde als een banaan, vandaar andere regels.

  40. JdV

    @Ted Danson: Er is niets gelijk aan een auto en een fiets? Zelfs een 6-jarige weet dat er best wel zaken gelijk zijn. Maar u niet? Het punt is overigens helemaal niet of een auto of een fiets gelijk zijn. Dat beweer ik ook niet. Ik stel dat als iemand ergens voor gebruik maak van schaarse openbare ruimte die daar dan voor moet betalen. Vervang bakfiets door motor of tuktuk en het principe blijft hetzelfde. Het kan in een gemeente met meer dan 100 miljoen begrotingstekort niet zo zijn dat we schaarse openbare ruimte die normaal gesproken geld oplevert bij gebruik ineens om niet ter beschikking stellen. Dat is waanzin. Gebruik = betalen.

  41. Pee

    Iedereen mag zelf bepalen met wat voor voertuig je je wilt verplaatsen.
    Nu word voor de groep met een auto alles onmogelijk gemaakt om anderen hun zin door te kunnen laten drijven.
    De auto is niet uit te bannen ook al doen ze al het mogelijke om autorijden onbetaalbaar te maken.
    Daar staat links bekend om om dingen die hun niet bevallen weg te werken.

  42. HenQ

    @Ted Danson. ‘Op een magische manier.’ Mooi staaltje wensdenken. Wanneer begin je in de gemeenteraad voor Dreuzel66?

    Misschien krijg je het ook voor elkaar om een 4-sits bakfietsen te introduceren met een benzinemotor, vier wielen en dak, die betaalbaar zijn voor de gemiddelde burger, waarmee je 100/130 op de snelweg mag met een B-rijbewijs. Oh en zonder abonnement, maar een soort wegenbelasting-constructie.

    Zou ideaal zijn om je 15 minuten stad te ontsnappen en snel en comfortabel oorden zoals Twello en Wijk bij Duurstede te bereiken. De inwoners daar hebben zoiets niet en zitten met smart te wachten op de visie van Dreuzel66-gemeenteraadslid Danson.

  43. vak K

    Beste autohaters, ehh sorry…fietsliefhebbers.

    Een auto is onmisbaar in deze moderne tijd, ook voor u als niet autorijder. Hoe moet anders de BV Nederland geld verdienen, mensen die naar hun werk moeten, en niet in de gelegenheid zijn om thuis te kunnen werken.Sportclubs en Winkels moeten bereikbaar blijven, Werklui die toch echt bij u voor de deur moeten kunnen komen om werkzaamheden te kunnen uitvoeren of komt er een GroenLinks werkploeg voor de binnenstad?

    U weet dat natuurlijk ook wel allemaal. Laten we nou eens met zijn allen inclusief zijn, wandelaars,fietsers,scooters,auto’s, vrachtwagens etc, dan word het leven voor iedereen leuker en makkelijker.

    Niet egoïstisch zijn, denk ook aan uw medemens…goh…wat klink ik links he?

  44. Uuu

    @ JdV

    Wat is er gelijk aan de auto en de fiets dan?

    De wielen zijn anders, het frame is anders, de voortstuwing is anders, het doel is anders, de impact op de omgeving is anders, het gebruik is anders, etcetera etcetera etcetera

  45. cas

    @ UUU, als je goed leest zie dat hij alles al benoemd behalve de benzine kosten.

  46. Statler

    @Uuu:
    fiets en auto, allebei transportmiddelen. Niet heel complex, toch?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  47. Utrechtvoorutrecht

    @Pierre Haha, u woont in de binnenstad met twee auto’s en de fietsen in de schuur? Of wacht, daar kún je geen twee particulieren parkeervergunningen krijgen en heeft het gros geen tuin. Wel fijn dat u de auto’s ook in de achtertuin zet, die rotzooi hoeft ook niet in zicht.

  48. JdV

    @uuu: beide zijn tranportmiddelen. Beschikken over wielen. Kunnen worden gebruikt voor transport van mensen en goederen. Nemen openbare ruimte in beslag wanneer ze niet gebruikt worden. Om maar eens wat overeenkomsten te benoemen. Moeilijk he, logisch redeneren. Gelukkig zijn er hier ook mensen die het wel snappen.

  49. Binnenstadbewoner

    @ vak K veel rechtse mensen – ben ikzelf ook – zijn van nature pro auto en willen ruim voldoende parkeergelegenheid hebben. Zijn dan tegen opheffen van parkeerplaatsen en creëren van autoluwe zones. Totdat men merkt dat wonen in een autoluwe wijk veel aangenamer is. Als men eenmaal door heeft dat huizenprijzen in autoluwe wijken veel sterker stijgen dan in wijken met veel meer autoverkeer dan is men definitief ‘om’.

  50. Gers

    2 per plek ? Maar als je dan met die derde aankomt is daar dan plek voor @ leon eens maar je bent zelf ook wat vooringenomen aan het schreeuwen.

  51. Ihsan

    @Binnenstadbewoner, hoe kun je nu ‘van nature’ pro auto zijn? Ben je dan gedevolueerd tot een ‘Homo Sedentis’? Volgens mij is dat toch echt iets cultureels, niet iets natuurlijks.

  52. Statler

    @Ihsan:
    in de na-oorlogse periode fietste zo ongeveer iedereen. Toen de auto financieel bereikbaar werd stapten velen over. Nu die auto ter discussie staat wordt er weer overgestapt.Naar een e- bike, of een S- pedelec. De jeugd heeft de e-bike, e-step, e-skateboard ook al ontdekt. Blijkbaar is de mens inderdaad geneigd naar optimaal gemak, ziedaar de homo sedentaris in volle glorie.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  53. W.H.de Groen

    Een immense hoeveelheid reacties wanneer het om mobiliteit gaat..!
    Dat geeft dus aan dat deze materie een hoge prioriteit kent.!
    Zullen we maar eens gaan starten om het openbaar vervoer in Nederland voor iedereen gratis te gaan maken..!
    Ik heb de voor en nadelen flink tegen het licht gehouden en morgen per direct doen lijk me.

  54. Utrechtvoorutrecht

    @Binnenstadbewoner Ik vertaal even: rechtse mensen zijn van nature geneigd meteen te ageren als het om hun auto gaat, totdat ze gaan nadenken en dan moeten concluderen dat hun initiele overtrokken reactie nadelig is voor zowel hun woongenot als (belangrijker!) hun portemonnee. Dat de leefbaarheid voor anderen ook verbetert als er minder auto’s zijn, lijkt daarbij van ongeschikt belang.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).