Deelscooters gaan verdwijnen in Utrecht; wel honderden extra deelfietsen Deelscooters gaan verdwijnen in Utrecht; wel honderden extra deelfietsen

Deelscooters gaan verdwijnen in Utrecht; wel honderden extra deelfietsen

Deelscooters gaan verdwijnen in Utrecht; wel honderden extra deelfietsen
De elektrische deelscooters in Utrecht gaan uit het straatbeeld verdwijnen. De gemeente ziet te weinig toegevoegde waarde van de groene Tier-scooters. Elektrische deelfietsen zouden net zo handig zijn, daar komen er 500 stuks van bij in Utrecht. 

De elektrische deelscooters in Utrecht gaan uit het straatbeeld verdwijnen. De gemeente ziet te weinig toegevoegde waarde van de groene Tier-scooters. Elektrische deelfietsen zouden net zo handig zijn, daar komen er 500 stuks van bij in Utrecht. 

De elektrische deelfietsen en -scooters zijn ondertussen geen onbekend verschijnsel meer in het straatbeeld. Toch gaat dat veranderden. De gemeente laat de 300 scooters weghalen want ze zouden geen meerwaarde hebben.

Gebruikers rijden ongeveer 3,7 kilometer met een bromfiets, net zoveel als met de fiets. Ook gebruiken ze beide voertuigen even lang. Daarbij speelt ook mee dat de Tier-scooters niet buiten de gemeente te parkeren zijn en dat er meer geklaagd wordt over de bromfietsen. De scooters zouden dit jaar weg moeten zijn.

De gemeente laat ondertussen het aantal elektrische deelfietsen verdubbelen, van 500 naar 1000.

Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

42 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Kunnen er geen steps komen? Je ziet ze in de hele wereld behalve NL

  2. Pascal

    Fijn! Zie ze overal woekeren, gedumpte scooters, etc. Straatvervuiling waar gelukkig nu een eind aan komt. Vind de deelfietsen overigens ook vreemd hoor- de meeste inwoners hebben toch wel een fiets? Of een ovfiets als deelfiets?

  3. Jeroen

    @Fred steps zijn een stuk instabieler dan fietsen of scooters. Uitwijken, hard remmen etc is ontzettend gevaarlijk. Beter houden we het typisch Nederlands: lekker op de fiets.

  4. Baliekluiver

    Het zou nog veel fijner zijn als alle scooters ‘uit het straatbeeld verdwijnen’!

  5. Jan

    @Fred, deze en andere nieuwe electrische vervoersmiddellen zijn in Nederland verboden sinds het Stint ongeval. De fiets heeft in Nederland allemaal eisen over remmen, lichten, manier van parkeren. De step zorgt in veel steden voor ellende door chaotische parkeren en onveilige gebruik. Er zijn echter tegenwoordig enkele modellen die wel zijn toegestaan door het RDW dus er komt langzaam verandering in.

    Het is dus beter in te zetten op de electrische fiets. Die kunnen keurig tussen andere fietsen staan op fietsparkeerplekken. En mensen weten deze goed te gebruiken op de fietspaden.

  6. Utrechtvoorutrecht

    Ik snap de stap maar ik zie vaak twee personen op een Tier scooter. Dat gaat met de fiets niet lukken. Dus ze worden zeker niet hetzelfde gebruikt.

  7. Leidsche Rijn bewoner

    Zeer zwak beleid, met de scooter van Leidsche Rijn naar Utrecht gaat veel sneller dan met de elektrische fiets. Vind dat Leidsche Rijn en met name Vleuten en de Meern zeer slecht bereikbaar zijn met de ov en nu wordt het alleen maar erger. Dat wordt dus gewoon weer een auto aanschaffen want dit is niet meer te doen helaas.

  8. Katja

    Mooi zo ! En ook geen steps, als je wilt steppen, ga dan ook ècht steppen. Bewegen wordt zowat onmogelijk gemaakt tegenwoordig…

  9. Yoshua

    Het lijkt me enorm ranzig om een deelscooter te moeten gebruiken.
    Je weet niet wie de persoon was die daarvoor de helm heeft op heeft gehad.
    Ik loop liever 3.7 km dan een helm op mijn hoofd zetten die daarvoor misschien bij een met luizen besmet persoon op het hoofd heeft gezeten.

  10. Rottebert Peermans

    Waarom bepaalt de gemeente dit? Commerciële bedrijven moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze aanbieden en het is niet aan de gemeente om scooters te “laten weghalen”. Dat er met een scooter gemiddeld de zelfde afstand wordt gereden is toch een kul-argument. Misschien is degene die de scooter gebruikt helemaal niet in staat om te fietsen. Echt weer zo een typische vieze gemeente-streek.

  11. Scherpschutter

    Die scooters gaan niet weg omdat de gemeente er geen toegevoegde waarde in ziet, maar weg omdat het publiek er geen toegevoegde waarde in ziet…Ze worden niet gebruikt. Omdat er geen vraag naar is…En dat is natuurlijk de (maakbaarheids)denkfout van de gemeente, die meende dat die vraag er wel was of wel zou ontstaan zodra die dingen er zouden staan…

    Er is natuurlijk een reden waarom ambtenaren ambtenaren zijn en geen ondernemers. Ambtenaren hebben werkelijk niets met commercie en willen ook totaal niet leven in een financiële realiteit. Ambtenaren zijn geen ondernemers en behoren derhalve geen ondernemertje te spelen met belastinggeld. Er komen niets dan ongelukken van.

    En als je dan leest dat ze er weer 1000 huurfietsen bij gaan plaatsen, waar er nu al duizenden staan te verroesten in de regen….Tja, ezels, koppen, stenen. Links leeft eenvoudigweg niet in de realiteit. Het moet gemeenten ten strengste verboden worden om dit soort activiteiten te ontplooien. Mislukken als ondernemer doe je maar in je eigen tijd en op eigen kosten.

  12. Henq

    Jammer, ik gebruikte hem regelmatig als ik even zonder vervoer zat en snel van Zuid naar Noord Utrecht moest. Doe je met het het dorpse OV (geen metro) 2x zo lang over. Hun electrische fietsen gaan niet zo hard en dan zijn langere afstanden niet interresant.

    Wat mij betreft gewoon TIER erop aanspreken, zij moeten zorgen dat die dingen gewoon op logische centrale plekken gestald moeten worden zodat je er niet over struikelt op straat. Dat geldt evengoed voor deelfietsen.

  13. JdV

    Zijn die tier-scooters electrisch? Ik zie mensen altijd met een helm op die dingen berijden.

  14. Binnenstadbewoner

    In die elektrische trier fietsen zie ik ook weinig meerwaarde. Afgelopen weekend zag ik nog 2 gedumpte elektrische trier fietsen in een plantsoen liggen, zoals wel vaker.

    Bedenk een systeem waardoor buitenlandse toeristen e.d. ook van OV fiets gebruik kunnen maken. Alle fietsen staan in depots indien niet in gebruik, en dus niet op straat waar de ruimte schaars is.

  15. Hans

    Scooters, al dan niet elektrisch, zijn sowieso ondingen. Te breed voor het fietspad, te kwetsbaar op de rijbaan.
    Waarom in godsnaam elektrische fietsen introduceren? Wat is er mis met het door menskracht aangedreven rijwiel?

  16. Robster

    @Leidsche Rijn bewoner: Vleuten, en Leidsche Rijn hebben naast diverse busverbindingen ook een treinverbinding maar goed… daarnaast denk je ook nog eens dat je sneller uit bent als je nu met de auto gaat???? En dan hebben we het nog niet eens over de kosten.

    @Scherpschutter: de gemeente is slechts vergunningverlener, het bedrijf TIER is diegene die hier ondernemertje speelt.

  17. Freddy

    Nu nog die lelijke bakfietsen weg! Staan hier op de stoep te verroesten.

  18. Leon

    Die deelscooters zijn tenminste nog elektrisch en stil. Waarom brommers en scooters überhaupt nog toegestaan zijn is me echt een raadsel. Geluidsoverlast als unique selling point, waarom kan dat nog?

  19. Realist

    Prima, die Tierscooteraars zijn vaak onervaren wat die dingen levensgevaarlijk maakt. Zelfde geldt voor deelauto’s, ook die bestuurders halen geregeld rare capriolen uit. Die onervarenheid is logisch maar wel een vergeten aspect bij deelvervoer.

  20. Kakhiel

    @LR bewoner: lekker logisch om een auto aan de gaan schaffen omdat de tier-scooter verdwijnt… misschien moet je gewoon zelf een scooter kopen. Of gewoon gaan fietsen. Doei

  21. Koel Hoofd

    “De gemeente ziet te weinig toegevoegde waarde van de groene Tier-scooters. Elektrische deelfietsen zouden net zo handig zijn, daar komen er 500 stuks van bij in Utrecht.”
    Dus de ene elektrische tweewieler wordt vervangen voor een andere elektrische tweewieler, beide gaan 25km/u en wordt dezelfde afstand van 1850meter enkele reis mee gereden. Terwijl de gemeente geen toegevoegde waarde ziet in 25km/u elektrische deelvervoer….
    Wat zit er in die groene thee op het stadskantoor?

  22. W.H.de Groen

    Gemiddeld 3.7 km….!!!
    Wat is er mis met lopen..!

  23. Miffy

    @Binnenstadbewoner: exact. De gemeente heeft zich niet of onvoldoende gerealiseerd waartoe het gedrag van de gemiddelde deelgebruiker ging leiden: op veel al overvolle stoepen en stallingsplekken neergesmeten TIER scooters en e-bikes, waardoor buurtbewoners zonder berging of tuin hun eigen vervoermiddel niet meer kwijt kunnen. En Utrecht heeft al zoveel last van rondslingerende fietsen.

  24. Willow

    Gewoon fietsen mensen, en dan bedoel ik met je benen. Utrecht is compact genoeg om overal te komen, en al de te snelle elektrische deelfietsen/scooters zijn gevaarlijk en stoepvervuiling.

  25. Bert Haanstra

    De Tier fiets gebruik ik vaak, jammer dat je ze maar op weinig plekken mag wegzetten in de binnenstad en de randgemeenten. Ook op het station ben je niet welkom met zo’n fiets, er is dus nog veel te verbeteren.

    Ik gebruik de Tier fiets overigens omdat de gemeente steeds mijn fiets voor mijn deur probeert te jatten. Uit vrees mijn fiets na een korte gijzeling nogmaals terug te moeten kopen, huur ik nu een fiets van de door de gemeente aangewezen partij. Iets zegt mij dat dit allemaal makkelijker en leuker kan maar dan had ik in een andere stad moeten gaan wonen.

  26. Kaat

    Probleem voor de stad is meer dat de scooters én fietsen maar overal gestald worden. Doe daar wat aan als gemeente en voor de rest is het prima.

  27. HenQ

    @JdV ja, met gele plaat (45 KM/h) en dus helmplicht.

    Vind het erg jammer dat ze verdwijnen, met een paar ingrepen zoals verplichte stallingsplaatsen en provinciebreed gebruik is het pas echt een alternatief op het zwakke Utrechtse OV.
    Gogoro met accuswaps werkt in bepaalde Aziatische steden dan weer fantastisch!

  28. Angelique

    De manier waarop ons stadsbestuur bepaalt welke keuzes we mogen maken is ergerlijk. Eerst Donkey Republic de stad uitgejaagd, terwijl ik dat prima vond werken. Nu mogen mensen geen scooter gebruiken, terwijl ik ze heel regelmatig rond zie rijden. Die mensen moeten beter in het gareel, want onze wethouder heeft een andere mening.

  29. Ladder195

    Diegene die een e-fiets gewoon in een fietsenrek geparkeerd ziet mag het zeggen….ik kom ze altijd alleen diagonaal en meestal 2a3 reguliere plekken innemend tegen. Helaas

  30. katja

    Gewoon fietsen zonder accu. Beter voor het milieu en jezelf (beweging !)

  31. Nina

    Iedereen in Utrecht kan lopen of fietsen volgens mevrouw Van Hooijdonk. Het is gezonder en dus moet het. Alsof ieder mens dat niet voor zichzelf kan en ook mag beslissen.

    Het schuurt aan dictatorschap om tot op persoonlijk niveau te bepalen wat volgens jezelf deugd en dit op te leggen middels beleid.

    Een overheid behoort te faciliteren wat de (meeste) mensen willen. Nu is het omgedraaid en bepaalt de overheid wat haar burgers mogen willen en moeten deze burgers daar ook nog flink voor betalen. Het is in dat licht gezien wellicht niet zo gek dat (liberaal) rechts hierdoor terrein wint in Europa?

  32. HenQ

    @Koel Hoofd 45 KM/h met helmplicht, vaak ietsjes harder nog, de snelste manier om je te verplaatsen in een stad. En dat gaat ze schrappen 😐

  33. Titia Beukema

    Wat een verstandig beleid van de gemeente!!!

  34. Pee

    Ze kunnen wel willen dat iedereen de auto eruit doet en we allemaal moeten gaan lopen of fietsen maar het word ons gewoon verplicht middels regels en wetten en de nodige kosten die steeds hoger worden.
    Dat is allerminst democratisch om dat de eigen vrije keuze de nek word omgedraaid.

  35. Scherpschutter

    @Robster 16:45

    Een ‘bedrijf’ dat draait op subsidies en andere overheidsprivileges is helemaal geen bedrijf, maar gewoon de overheid vermomd in bedrijfsjas die ondernemertje speelt van belastinggeld.

  36. HenQ

    @Pee
    Juist, iedereen in oorden/stadsdelen met matig OV lekker weer terug in de auto. Lekker bezig gemeente..

  37. Ooginaller

    Extra e-bikes vind ik itt veel anderen een goed plan. Ik moet vanuit mijn wijk Oog in Al zonder rijbewijs geregeld naar (het stationloze) Maartensdijk en een slecht per ov bereikbare plek in Leidsche Rijn voor familiebezoek. Zo’n scooter vind ik doodeng, maar een e-bikeje durf ik wel aan. De ervaring leert dat dat mijn reistijd tov ov of reguliere fiets halveert.

  38. Utrecht de zwakste stad

    Ook schandalig trouwens een fiets kost voor 8 minuten 2,60. Ff met de fiets naar de stad vanuit Vleuten kost je 20 min heen en 20 min terug reken maar uit! Met de scooter is dat de helft van de tijd terwijl het ook 2,60 kost per 8 min. GroenLinks bedankt en we hebben geen ov en geen deelvervoer en geen huizen. Eigenlijk heb je in Utrecht niks te zoeken. Eindhoven Rotterdam Den Haag en Amsterdam doen het 100 keer beter zelfs tilburg en Almere lopen voor op.

  39. Sleep City

    @Utrecht de zwakste stad
    Verdomme, er is ook al geen goed (techno) nachtleven hier.. Utrecht is een soort veganistisch Nieuwegein aan het worden

  40. Statler

    @Nina: genoemde wethouder voert sec de eigen agenda uit met verontachtzaming van andere stakeholders. Inspraak van burgers is alleen relevant als dat de wethouders doel dient. Zoniet: kijk wat omtrent de weertsingel en ledig erf gebeurt . Het gestaalde kader in een modern groen jasje.
    @Leon: hoe schat u de gevaarzetting van een geruisloze 45km/h speedpedelec in?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  41. Ik baal ervan

    Ik had de grootste lol met die elektrische vliegtuigen voelde me weer 16 lekker illegaal over het fietspad (voor beboedt overigens 109 €) van west naar zuid in 9 min op zaterdag wel rekening houdend met fietsers overigens ga weer lekker in de rij staan met de wagen.
    Bedankt gemeente voor het wegnemen van een grote deugd

  42. Wvmeer

    Dit slaat natuurlijk weer nergens op, 3,7 km gemiddeld maar niks over de snelheid vermelden. Die elektrische TIER scooters mochten al niet de binnenstad in, de TIER fietsen wel. Maar de scooters waren een goede oplossing voor de verbinding naar de buitenwijken van Utrecht. Snorscooters moeten nu al met helm op 25km/u de rijbanen op van 50. Als de gemeente Utrecht ballen wil tonen: sloop alle bus en rijbanen en maak een grote Mantal winkel achtige stad waar alleen fietsen zijn toegestaan. Veel schreeuwen maar weinig doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).