Dit jaar verdwijnen er zo’n 50 parkeerplaatsen uit de Utrechtse binnenstad Dit jaar verdwijnen er zo’n 50 parkeerplaatsen uit de Utrechtse binnenstad

Dit jaar verdwijnen er zo’n 50 parkeerplaatsen uit de Utrechtse binnenstad

Dit jaar verdwijnen er zo’n 50 parkeerplaatsen uit de Utrechtse binnenstad
Er gaan nog dit jaar zo’n vijftig parkeerplekken uit de Utrechtse binnenstad verdwijnen. Dit wordt gedaan aan de Oudegracht, het Janskerkhof en op de hoek van de Keukenstraat en Nieuwegracht. Hierdoor komt meer ruimte in het centrum vrij voor bijvoorbeeld bankjes, groen en fietsparkeerplekken.

Er gaan nog dit jaar zo’n vijftig parkeerplekken uit de Utrechtse binnenstad verdwijnen. Dit wordt gedaan aan de Oudegracht, het Janskerkhof en op de hoek van de Keukenstraat en Nieuwegracht. Hierdoor komt meer ruimte in het centrum vrij voor bijvoorbeeld bankjes, groen en fietsparkeerplekken.

De gemeente spreekt al langer de wens uit om de Utrechtse binnenstad autoluwer te maken. Dit moet stapsgewijs gebeuren. Een van de manieren die de gemeente hiervoor gebruikt is door ingeleverde parkeervergunning niet opnieuw uit te geven.

De financiering om de eerste 40 á 50 parkeerplekken op te heffen is nu rond. Hoeveel plekken precies gaan verdwijnen wordt in samenspraak met omwonenden en andere belanghebbenden bepaald.

Oudegracht

De gemeente heeft contact gezocht met een aantal bewoners van de Oudegracht. Zij hebben in samenspraak met medebewoners een voorstel gemaakt over parkeerplekken die in hun straat weggehaald kunnen worden. De gemeente gaat nu op basis van het voorstel en de eigen ambities een plan uitwerken.

Dat voorstel wordt vervolgens weer met de bewoners wordt besproken. Daarbij wordt ook gekeken of er nog aanvullende wensen zijn zoals bankjes, groen, fietsparkeerplekken of iets anders.

Janskerkhof

Aan de oostzijde van het Janskerkhof kunnen volgens de gemeente 13 parkeerplekken worden opgeheven. Hierdoor komt ruimte vrij voor voorzieningen zoals extra fietsparkeerplekken. Ook kunnen de wortels van de monumentale plataan die op de noordoosthoek van het plein staan vrij worden gemaakt.

Bij het maken van de plannen voor het Janskerkhof heeft de gemeente ook gesproken met de standhouders en marktmeester van de Bloemenmarkt. Zij hebben aangegeven zich zorgen te maken omdat parkeren voor klanten moeilijker wordt.

“Ze hebben daarom een aantal wensen meegegeven, zoals het realiseren van één of twee extra gehandicaptenparkeerplaatsen, die we in de verdere uitwerking zo veel mogelijk meenemen”, aldus de gemeente. Het uiteindelijke plan wordt vervolgens voorgelegd aan omwonenden.

Nieuwegracht

Tot slot moeten er op de hoek van de Keukenstraat en Nieuwegracht twee parkeerplekken verdwijnen. Stadsbedrijven heeft aangegeven grote moeite te hebben om met de vuilniswagen – een lichte binnenstadsauto – de bocht te maken. De gemeente gaat nu in overleg met de bewoners.

De gemeente gaat ondertussen met bewoners en ondernemers aan de slag om nieuwe locaties in de binnenstad te vinden waar in de toekomst meer parkeerplekken weggehaald kunnen worden.

Parkeergarages

Als alternatief voor parkeren in de binnenstad kunnen vergunninghouders hun auto ook kwijt in een van de parkeergarages rond het centrum. “Er is enige ruimte beschikbaar in de verschillende parkeergarages en met het extra aanbod in de Klépierre garages zijn er voldoende alternatieven beschikbaar voor vergunninghouders die graag in een garage willen parkeren”, aldus de gemeente Utrecht

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Opgezegde parkeervergunningen worden niet vernieuwd. Dat betekent dus dat iedereen die een huis of pand koopt/huurt in de binnenstad sowieso geen parkeervergunning meer krijgt.

  2. Cor Nelis

    En het gaat maar door: parkeerplaatsen opheffen, geen nieuwe vergunningen meer uitgeven, stadsboulevards inrichten, binnenstedelijk bouwt Utrecht wijken die autoluw (lees autovrij!!) zijn, alles om autogebruikers te pesten. Maar in maart 2022 krijgen we de gelegenheid deze coalitie weg te stemmen, ik kan in ieder geval bijna niet wachten tot het zover is….

  3. Leon

    Mooi, doe dat elk jaar maar.

  4. erwin

    @Cornelis: het gaat inderdaad maar door. Heerlijk, het kan mij niet snel genoeg gaan! in maart 2022 krijgt deze coalitie wederom mijn stem (en van vele vele anderen!).

  5. Johannes

    Waarom doen ze dit alleen in de binnenstad? Mijn wijk mag ook groener, fietsvriendelijker en leefbaarder! Ben een blije autobezitter, maar die opmerkelijke obsessie die we hebben met parkeren voor je huis kan me niet snel genoeg verdwijnen.

  6. Yoshua

    65 jaar geleden hadden de meeste mensen geen auto en kwamen overal waar ze graag wilden zijn, met paard-en-wagen en later met de fiets.
    Je was wat langer onderweg, maar dat is geen probleem, kwestie van timemanagement.
    In de binnenstad heb je geen auto nodig, alles wat je nodig hebt is op loopafstand.
    Wil je graag rijden dan staan er voldoende deelauto’s.
    Auto’s zijn prima voor op het platteland en in verafgelegen oorden, maar totaal overbodig in stedelijk gebied.
    Ik hoop dat voor 2030 Utrecht een compleet autovrije stad is.

  7. Geologix

    @Johannes 27/5/2021 – 16:52, er is zelfs beleid dat je, als je kan aantonen dat er geen behoefte is aan de parkeerplek voor je deur [bijvoorbeeld met een parkeerdrukmeting], je deze parkeerplaats op kan laten heffen.

    Door samen met je buren bijvoorbeeld een deelauto in de wijk te laten zetten, vervangt dit gemiddeld 5 auto’s [het boodschappenwagentje?], en kan nóg meer ongebruikt asfalt anders worden ingedeeld.

    Bijvoorbeeld om die slingerende fietsen door een tekort aan fietsrekken een plaatsje te geven, groen en bomen te plaatsen, verharding weg halen om wateroverlast bij harde buien te voorkomen (zie afgelopen week!) of een speelplaats voor de kinderen in te richten.

    Zie voor meer informatie over het beleid en de regels: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/parkeerregels/

  8. Lachgas

    En het maar gek vinden dat er steeds meer winkel uit de binnenstad verdwijnen.

  9. Pieter

    @Cor Nelis Waarom zou je de coalitie willen wegstemmen als je net een lijst met zulke geweldige dingen hebt opgesomd?

  10. Koel Hoofd

    Ik werd vandaag in mijn auto op de toekomstige “stadsboulevard” over een aantal kilometers geconfronteerd met een ambulance met zwaailichten en sirene, politie met zwaailichten en sirene en brandweer met zwaailichten en sirene. Ze gingen elk naar hun eigen bestemming. Nu konden auto’s nog met pijn en moeite plaats maken voor deze hulpdiensten met grote spoed.
    Als die stadsboulevard er straks ligt, is dat onmogelijk!
    Dan komen deze hulpdiensten te laat en gaan er doden door vallen.
    Want voor hulpdiensten telt elke seconde!

    Maar dat boeit D66/GL combi helemaal niets want voor hun telt enkel elke seconde voor de fietsende achterban en de eigen politieke prestige.
    Bedenk heel goed waarop u stemt volgend jaar.
    Uw eigendom en uw leven kunnen er vanaf hangen.

    Ik neem aan dat Duic deze waarschuwing wel weer zal censureren omdat D66/GL geen harde kritiek wil horen?

  11. Len

    Van mij mag alles binnen de singel autovrij, net als in Brugge. Wat strategische parkeergelegenheden/garages aan de rand en de rest loop je maar door je prachtige binnenstad.

    Misschien een paar ontheffingen voor wat toeleveranciers, maar anders doe je het maar met een elektrische palletwagen.

  12. Scherpschutter

    @Cor Nelis

    Het gaat niet om automobilisten pesten. Probeer er doorheen te zien. Het gaat om burgers vervoersonafhankelijkheid af te pakken. De overheid wil dat u niet langer over autonoom snel vervoer beschikt. Dat is het middel. Zo wordt u totaal afhankelijk qua vervoer van de overheid. Het doel.

    We zijn 5-10 jaar bij een volledig elektrisch wagenpark vandaan….Waarom dan nu je totale auto-infrastructuur afbreken met milieuargumenten? Klinkt dat u logisch in de oren? Precies. Het is totale bullshit. De gemeente wil u afhankelijkelijk hebben en totalitaire controle uitoefenen. In Utrecht heeft u een fiets of u kunt met het gemeente O.V. Doet u iets dat de gemeente niet zint? Dan kunt u Utrecht niet meer in of uit. Het wordt een openluchtgevangenis, met links als gevangenisbewaarders. What could go wrong?

    Het is een totalitaire powergrab van links. Als u het eenmaal ziet kunt u het niet meer ontzien. Het is de reden dat er momenteel een braindrain en kapitaalvlucht plaatsvindt uit Utrecht…Meer en meer beginnen te zien dat links Utrecht de afgrond inhelpt.

  13. UtrechtvoorUtrecht

    @SS Waar is die braindrain en kapitaalvlucht precies? Valt het u ook op dat initiatieven om de auto uit de stad te weren vooral worden geopperd in steden waar de bevolking wat hoger opgeleid is?

  14. Toine Goossens

    De omwonenden van de Efteling, van de Keukenhof, zij allen komen in actie tegen het autogebruik in hun directe omgeving. Laat die stadsbewoners maar om de hoek een potje gaan schaken.
    De omwonenden van Schiphol komen in verzet tegen het gebruik van het vliegtuig om op vakantie te gaan. Gaat u maar een potje wandelen in het stadsgroen. Gaat u maar in een stoel op de stoep zitten wordt u ook bruin.

    De bewoners van Rijnenburg bezetten de polder. Geen windmolens en reflecterende zonnepanelen hier. Zet die windmolen maar op het Domplein. En bouw de Utrechtse daken maar vol met zonnepanelen en warmtepompen. Plek genoeg. Midden op elk kruispunt kan ook een windmolen staan. Zet die troep maar bij u zelf neer, en niet bij ons.

    Nog even en iedereen wil een landgoed van 10.000 m2. Heb je alleen nog maar last van je zelf. Kan allemaal in Belarus en Rusland, plek zat daar. Wel accepteren dat je daar je mond moet houden en dat de lokale maffia het beschermingsgeld komt incasseren.

    Kortom wat een gezeik over de gewoontes en gebruiken van anderen. Wat een gezeik dat je niet alleen op de wereld bent. Het dikke ik grijpt de macht in Utrecht.

  15. Kees

    Slecht idee, mobiliteit is belangrijk. Net zo belangrijk als de vrijheid om zelf te kiezen voor een fiets, auto en OV. Het linkse gedachtengoed legt weer eens de wil op aan anderen. De arrogantie.

  16. Johannes

    @geologix, dank voor de tip! Daar ga ik me eens in verdiepen. Heb wel n paar buren die mee willen doen.

    @koel hoofd, dank voor de prachtige argumentatie waarom elke auto de stad uit moet! Die hulpdiensten werden niet in de weg gezeten door fietsers of wandelaars!

    @scherpshutter kapitaalvlucht, braindrain? Dat zie ik nog niet terug in de huizenprijzen helaas. Al die sukkels blijven maar huizen kopen… en wat betreft elektrische auto’s, die dingen rijden nog steeds mensen dood. Schone lucht is maar de helft van t verhaal.

  17. Stadsie

    Ter land, ter gracht en door de lucht, Utrecht is bijna weer een burcht.

  18. Wim

    Inmiddels doet een parkeerplaats in een garage in de binnenstad € 60.000. Eigenaren hebben goud in handen.

  19. Greetje

    @Nina: half jaar geleden in de binnenstad komen wonen, vorige week mijn parkeervergunning gekregen. Een stuk sneller dan wijken om de binnenstad heen. Dus het antwoord is: nee.

  20. Esrin W.

    Mij maakt het niks uit, als ik met mijn BMW E30 uit 1987 zónder katalysator dóór de binnenstad twee kilometer óm moet rijden omdat ik op het Ledig Erf moet zijn dan doé ik dat gewoon.

  21. Utrechter

    Mooie ontwikkeling, maar 40-50 parkeerplekken is natuurlijk nog wel erg weinig. Onze grachten hadden nooit een parkeerplaats mogen worden natuurlijk.

    Blij dat we in 2022 weer mogen stemmen want dan gaan we echt doorpakken! 🙂

    @Koel Hoofd: hulpdiensten gaan bij de vernieuwde stadsboulevards bijna overal over de brede fietspaden. Het zijn dus eerder de auto’s die hulpdiensten in de weg zitten dan de fietsers.

  22. Klaas Vaak

    Dus als je in de binnenstad woont mag je blijkbaar in de toekomst geen auto bezitten, ook al parkeer je deze op eigen grond.
    En mag je na 2030 niet meer van eigen garage gebruikmaken …
    Wat een oostblok wensdenken hier.
    Oja en die zogenaamde deelauto’s zijn gewoon huurauto’s. Het is pas een deelauto als buurt zelf een auto koopt en deze kosten na ratio dus samen draagt.
    Misschien moeten een aantal van jullie in een kolchoz op de hei gaan wonen

  23. Binnenstandbewoner

    Volgens mij ben je er, qua autoluw maken van de binnenstad, ook als je straatparkeerplaatsen alleen nog maar toegankelijk maakt voor bewoners. Die miljoenmiljard dagjesmensen kunnen prima naar een P+R of parkeergarage.

  24. Scherpschutter

    @UtrechtvoorUtrecht 27/5/2021 – 19:54

    Bekijkt u om te beginnen de bevolkingscijfers maar even. Er stond recent nog een interessant artikel over op DUIC. De bevolking groeit sterk. Deze groei wordt primair gedreven door immigratie. Tegelijk trekken 2000 Utrechter per jaar de stad uit. Dit aantal is overigens fors stijgende. Het betreft hier succesvolle gezinnen, rijken in het algemeen, intellectuelen en entrepeneurs. Zelf ben ik met 3 weken ook vertrokken uit Utrecht en ik ken persoonlijk behoorlijk wat mensen die ook vertrokken zijn of gaan vertrekken.

    Het is hetzelfde patroon dat je momenteel overal ter wereld ziet. Vooral in de VS. Linkse steden (California en New York) lopen helemaal leeg. Alle rijken, intellectuelen en ambitieuzen vertrekken en masse. Die laten zich niet plunderen of de regels voorschrijven. Wat overblijft is…eehh…net van een ander kaliber.

    @Johannes 22:34

    De huizenprijzen stijgen niet. Het flutgeld dat wij van overheidswege verplicht worden te gebruiken wordt met de dag minder waard omdat ze massaal valsemunterij toepassen door oneindig bij te drukken….Realiseer dit. Verder zou ik vooral even kijken naar de bevolkingsontwikkelingen in Utrecht en niet naar de huizenmarkt.

  25. Jasper

    Mooi toch? Maak de hele binnenstad maar autovrij.

  26. UtrechtvoorUtrecht

    @SS Ik mis nog steeds een onderbouwing. Natuurlijk zijn oudere mensen die vertrekken hoog opgeleid. Tegelijkertijd komen er net zoveel studenten bij die na een paar jaar ook hoog opgeleid zijn. Hier de getallen: https://utrecht.incijfers.nl/dashboard/dashboard2020/onderwijs-en-vaardigheden (klik op de grafiek en selecteer alle jaartallen en de trend wordt duidelijk).

    Ik wens u een fijne verhuizing en hoop dat u iedereen net zo scherp houdt in de reacties van de lokale online krant. DUIC heeft u dan niet meer nodig.

  27. G. van Praagh

    Komt er dan ook een oplossing voor de loodgieter, dakdekkers, timmerman, aannemer, schilder,rioolservice etc. die de nodige onderhoudswerken moeten uitvoeren. Nu staat het Janskerkhof al
    vol met busjes , als daar minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn wordt
    het alleen maar slechter. Mijn loodgieter moet voor 11.30 zijn materialen
    lossen, een parkeerplaats zoeken als er al een gevonden wordt en vervolgens voor elk wissewasje heen en weer naar zijn bus met het gevolg dat de verloren tijd voor de bewoner is.
    Alles binnen de singels moet al kleinschalig ( behalve voor de gemeente). Deze parkeermaatregelen werken achterstallig onderhoud verder in de hand.

  28. Pee

    @Scherpschutter 28/5/2021 – 10:18
    Helemaal mee eens.
    Geen speld tussen te krijgen.

  29. Uuutje

    @ Scherpschutter

    Wat een feitenloos gezwets hier weer zo.

    De mensen die Utrecht verlaten zijn in de eerste plaats mensen die de stad niet meer kunnen betalen. Eigenlijk precies zoals u het graag ziet. Dat heeft u al in meerdere posts (tientallen tot honderden) aangegeven. Beetje raar argument dus al.

    Over het algemeen verdienen de hoger opgeleiden het meest. Dat zijn dan ook de mensen die juist veelvuldig naar Utrecht trekken en de prijzen opdrijven.

    Dan migratie en immigratie. De stok van rechtse politici. Wat zij er echter nooit bij vertellen is dat de meeste migranten, migranten uit West-Europa of Spanje en bijv. ook Italië zijn (vooral de hoger opgeleide jongeren en studenten), daarna komen er ook vaak migranten uit de rest van de Westerse wereld of Zuid-Amerika of Azië”. Over het algemeen goede verdienende hoog opgeleide expats of studenten.

  30. Katja

    Mooi zo, er is een garage onder Vreeburg met 1000 plaatsen.
    En als ik me niet vergis heeft Utrecht een NS station, op loopafstand van de binnenstad. Of ik moet het mis hebben…

  31. Binnenstadbewoner

    Aan alle mensen die zeggen: ‘prima, er is voldoende OV, fietsen of parkeergarages’; wonen jullie zelf ook in de binnenstad? Ik werk in de Achterhoek en ik ben 3,5 uur onderweg met OV van deur tot deur. Dan verkies ik toch een auto die er 1:10 uur over doet.

    En aan alle zure citroenen die dan zeggen ‘dan moet je niet in de binnenstad gaan wonen’; jawel, want ik vind het hier heel fijn. Ik wil alleen niet ook nog 234 euro (https://www.interparking.nl/nl-NL/find-parking/Springweg/) per maand kwijt zijn aan parkeren in een garage. Of 1,5 jaar op de wachtlijst staan voor een gemeentelijke parkeergarage. Of 15 minuten lopen naar de enige parkeerplek die nog vrij is.

  32. Josje

    @ Flardenschietert

    Ik kan mijn boot, helicopter en vliegtuig ook niet zomaar overal neerplempen.

    Mijn fiets kan/ mag ik zelfs niet tegen de voorgevel van mijn huis plaatsen.

    Ik mag niet op de stoep voor mijn huis bbq’en.

    Mijn caravan mag ook niet langer dan een x tijd voor mijn deur staan.

    Dat je een voertuig hebt wil niet zeggen dat alles maar kan. Waarom zou dat ook?

  33. Nina

    @ Greetje

    Het staat letterlijk in het artikel:

    “Een van de manieren die de gemeente hiervoor gebruikt is door ingeleverde parkeervergunning niet opnieuw uit te geven.”

    Fijn dat je een parkeervergunning hebt gekregen. Lukt het ook nog om een parkeerplek te bemachtigen?

  34. Willem

    De coalitie voert precies uit waar we in meerderheid voor gestemd hebben. In de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw was er in de gemeente een meerderheid te vinden om de auto ruim baan te geven. Dat heeft ons niet de stad opgeleverd waarin een mens graag wil wonen. We draaien de gemaakte fouten van toen gelukkig langzamerhand terug. De stad is er voor ons, niet voor de auto.

  35. Hans

    Scherpschutter ziet complotten: ‘Het gaat om burgers vervoersonafhankelijkheid af te pakken. De overheid wil dat u niet langer over autonoom snel vervoer beschikt. Dat is het middel. Zo wordt u totaal afhankelijk qua vervoer van de overheid. Het doel’.
    Ik zie een stadsbestuur wat werk maakt van een leefbare, groenere stad die in de nabije toekomst, waarin klimaatverandering een steeds grotere rol gaat spelen, een gezonde plek blijft om te wonen, te werken en te verblijven.

  36. Koel Hoofd

    @Uuutje

    “De mensen die Utrecht verlaten zijn in de eerste plaats mensen die de stad niet meer kunnen betalen.”
    Waarom kunnen die Utrechters wonen in Utrecht niet meer betalen?
    Omdat ze via hun portemonnee worden weggepest door D66/GL die van Utrecht een groenblauwe ecobubbel voor de rijken maken.

    “ Over het algemeen verdienen de hoger opgeleiden het meest. Dat zijn dan ook de mensen die juist veelvuldig naar Utrecht trekken en de prijzen opdrijven.”
    Je vergeet gemakshalve het voortraject.
    Die hoogopgeleiden komen als domme provincie kinderen naar Utrecht en profiteren jarenlang van de belastingbetaler om op hun dooie akkertje een studie te doen. Vervolgens willen ze niet meer terug naar het dorp waar ze vandaan komen want dat is saai, en blijven hier vanwege het vermaak van de beleving. Ze kunnen zich veroorloven om hier te blijven omdat ze op kosten van die belastingbetaler een goede opleiding hebben gehad waardoor ze die goede banen krijgen die voldoende betalen om de huisprijzen op te drijven. Maar de kinderen van de belastingbetalers die deze prijzen niet kunnen betalen, moeten maar oprotten uit de stad.

    “ Dan migratie en immigratie. De stok van rechtse politici. Wat zij er echter nooit bij vertellen is dat de meeste migranten, migranten uit West-Europa of Spanje en bijv. ook Italië zijn (vooral de hoger opgeleide jongeren en studenten), daarna komen er ook vaak migranten uit de rest van de Westerse wereld of Zuid-Amerika of Azië”.”
    Heeft niemand je uitgelegd dat een immigrant een immigrant is, ongeacht waar ze vandaan komen? Feit is, elke immigrant wil een ook een betaalbare woning terwijl daar juist een enorm te kort aan is.

    “ Over het algemeen goede verdienende hoog opgeleide expats of studenten.”
    En daarmee is de linkse circulaire gedachte weer rond: Pest de armen de stad uit en trek de rijken uit alle werelddelen want dat is goed voor het milieu en klimaat.

  37. Pieter

    Wanneer worden de grachten nu eens parkeer/autovrij? Al dat stilstaand blik….wat een ruimteverspilling…en zo’n zicht-vervuiling.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).