Dit zijn de plannen voor de herinrichting van de Ooster- en Westerkade Dit zijn de plannen voor de herinrichting van de Ooster- en Westerkade

Dit zijn de plannen voor de herinrichting van de Ooster- en Westerkade

Dit zijn de plannen voor de herinrichting van de Ooster- en Westerkade
De gemeente Utrecht heeft woensdag de aangepaste plannen voor de herinrichting van de Oosterkade en Westerkade openbaar gemaakt. De plannen zijn aangepast op basis van reacties van omwonenden, nieuw beleid en onderzoeken.

De gemeente Utrecht heeft woensdag de aangepaste plannen voor de herinrichting van de Oosterkade en Westerkade openbaar gemaakt. De plannen zijn aangepast op basis van reacties van omwonenden, nieuw beleid en onderzoeken.

De huidige inrichting is volgens de gemeente, met het oog op de gezonde en duurzame ontwikkeling van de binnenstad, niet meer van deze tijd. Ook zijn de twee kades belangrijk geworden door de komst van station en parkeergarage Vaartsche Rijn, de Uithoflijn en de ontwikkeling van Rotsoord.

De gemeente gaat met de herinrichting van de kades de zogenoemde ‘zone A’ buiten de singels uitbreiden. Dat betekent dat de nadruk ligt op voetgangers, fietsers en verblijfskwaliteit, terwijl de auto te gast is en parkeren op straat wordt verminderd. De kades zijn dan ook aangewezen als autoluw gebied.

Plantvakken, geveltuinen en klimplanten

Op de Ooster- en Westerkade verdwijnen in totaal 59 parkeerplekken. De plek die daarmee vrijkomt, wordt ingevuld met plantvakken en fietsparkeerplaatsen. Op straat komt meer groen en er komen meer locaties voor geveltuinen.

Waar mogelijk komen aan de gevelzijde klimpalen met klimplanten die los van de gevel staan. Het regenwater wordt afgekoppeld van het vuilwaterriool, waardoor regen infiltreert in de bodem en wordt afgevoerd naar de Vaartsche Rijn.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Huidige Westerkade in Utrecht

Trappen

Verder worden de bestaande hekwerken bij de kadermuur opgeknapt en komen er ondergrondse afvalcontainers in de kadestrook. De trappen aan het water worden breder en minder diep, waardoor er meer ruimte op de kade komt om erlangs te lopen. Langs de Oosterkade komen niet vijf trappen, zoals eerder gepland, maar drie. Twee daarvan zijn nieuw, eentje is er al.

Door het weghalen van een van de trappen op de Oosterkade, kan een extra boom worden geplant. De bomen worden op beide kades 8 tot 15 meter hoog. Uit onderzoek blijkt dat dit noodzakelijk is voor de kadeconstructie.

Reacties

Bewoners, ondernemers en de gemeente hebben samen gewerkt aan het voorlopig ontwerp. Veel bewoners zijn positief over de plannen, maar een aantal van hen heeft ook zorgen. Bijvoorbeeld over een toename van overlast juist doordat de kades prettiger worden gemaakt om te verblijven. De gemeente zegt nog met omwonenden in gesprek te zijn over manieren om eventuele overlast te verminderen.

Het voorlopig ontwerp moet nog worden voorgelegd ter besluitvorming. Daarna volgen online spreekuren voor vragen, een reactieperiode en het uitwerken van het definitieve ontwerp. De werkzaamheden moeten beginnen in het eerste kwartaal van 2022.

23 Reacties

Reageren
  1. Willow

    Mooi zo. Meer groen, minder auto’s.

  2. Mark

    Ik wordt oud denk ik. Voor mijn gevoel zijn beide kades als recent vernieuwd, maar dat zal zeker weer meer dan 10 jaar geleden zijn?

  3. Koel Hoofd

    Toe maar, zomaar 59 parkeerplaatsen weg?
    Waar moeten de bewoners dan hun auto parkeren?
    Of wordt de vaartserijn parkeergarage te weinig gebruikt en gebruikt de gemeente dit middel om die garage beter te benutten?

  4. G.H.

    De artist impression ziet er veelbelovend uit. Een enorme vooruitgang ten opzichte van de huidige situatie.

  5. Mark

    @ Koel hoofd, de parkeergarage Vaartsche Rijn is letterlijk een paar stappen verwijderd, dus je vraag ‘waar moeten bewoners dan parkeren’ is gemakkelijk beantwoord. Als je hier geen stilstaande auto’s kunt weghalen dan kan het nergens. De gemeente gaat er waarschijnlijk van uit dat de meeste bewoners een paar stappen kunnen lopen.

  6. Ronald

    Hoewel het er altijd op lijkt dat artist impression’s op zonnige zondagmorgens gemaakt worden, fiets ik graag een straatje om als de werkzaamheden gaande zijn.
    Mooi plan.

  7. Erik

    @Koel Hoofd:

    In de splinternieuwe parkeergarage natuurlijk. Meer dan genoeg ruimte. Stilstaand blik hoeft geen kostbare buitenruimte in te nemen als er een prachtig alternatief is.

  8. Wies

    Prima plan! Leuke kades waar steeds meer bedrijvigheid komt, dus dit past daar zeker bij. Weg met de auto’s daar en er een verlengstuk van onze prachtige binnenstad van maken.

  9. cas

    Even voor iedereen die de parkeer garage aanhaalt, een regulier gunning is 350 per jaar, en de parkeergarage om zijn minst 1000…. dat is natuurlijk compleet absurd om mensen maar op kosten te jagen zonder gedegen alternatief te bieden.
    En worden bestaande vergunningen dan zomaar opgezegd?

  10. Horeca

    Volgende horeca stap,,,heel veel D66 herrie horeca terrassen

  11. GeeWee

    @Mark, die Vaartse Rijn garage kost maar 2044,– per jaar. Prima alternatief voor op straat parkeren met vergunning (kosten 443,– per jaar).

  12. Jochem

    Als er woorden als gezond, duurzaam en verblijfskwaliteit worden gebruikt, en zonnige artists impressions met slenterende mensen, veel groen en keurig gestalde fietsen worden getoond, houd dan je hart maar vast.

  13. Gerard

    Ja, als we links stemmen dan krijg je deze maatregelen.
    Zo zie je dat Amsterdam en Utrecht als linkse bolweken zich steeds verder gaan manifesteren.

  14. Rob H.

    @cas: Waarom moeten we rest van Utrecht op kosten jagen door het inrichten van parkeerplekken voor een paar auto’s in de openbare ruimte?

  15. Felix

    @Geewee voor mijn @wedrivesolar abonnement betaal ik maar 2,50 per maand aan parkeerkosten. En rij ik in gloednieuwe tesla’s! Kan het van harte aanbevelen. Elke deelauto is 11 auto’s miner in de stad = meer ruimte voor groen en leven. Elke e-auto is veeel minder uitstoot van fijnstof, stikstof en broeikasgas. Namens alle kinderen en toekomstige generaties, bedankt!

  16. jan

    volgens mij is de oosterkade al autoluw. daar kom je met de auto alleen als je er echt moet zijn.
    De westerkade is een sluiproute omdat je niet vanaf de Catharijne singel rechtdoor de bleekstraat in mag als auto. Dus als er niet wat veranderd op dat kruispunt zal het op de westerkade ook niet echt veranderen.

    Over beide straten komen ongelofelijk veel fietsen voorbij. Dus die artist impressie is niet hoe de realiteit gaat zijn/is. En als het een “shared space” word dan zal de gemiddelde voetganger echt omver worden gereden kennende de gemiddelde Utrechtse fietser.

  17. Pee

    @Felix
    Hoe komen die electra auto’s tot stand denk je?
    Dat is niet alleen vervuilend maar kost zelfs mensen levens.
    Om nog maar te zwijgen over de aantallen accu’s die overblijven en waar ze niet van weten wat ze er mee moeten doen.

  18. Scherpschutter

    @Felix

    Vertel ook even wat je voor de rest betaalt, want iemand verdient goed geld aan je als ik die prijzen op de website eens bekijk….LOL

  19. Wim

    @ Jan

    Daartegen plant de gemeente een volgende knip: geen doorgang meer na de brug. #utrechtonbereikbaar

  20. Julia

    Utrecht is goed bezig. Hoera hoera! Het achterhaalde idee van de ‘onmisbare’ stinkauto’s middenin deze drukke stad eindelijk in de kliko. Prachtige fiets- en wandelpaden. Meer rust en ruimte. Hoe fijn!

  21. cas

    @ Rob, zou je nog steeds zo praten als jouw huur maal 3 omhoog gaan? Je boodschappen? je energie rekening? Zonder dat je ook maar enig invloed of inspraak hebt?

  22. cas

    @ Felix, geniet er maar van, maar over een jaar is dat afgelopen en betaal je gewoon de volle pond.

  23. paul

    vreselijk die grote gras planten vakken, net als bij de Kaatstraat zijn daardoor de trottoirs onhandig krap geworden… hier op de afbeelding te zien, je moet de straat op en de fietsers moeten dan uit wijken !
    Waar zijn de klassieke lantaarns ?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).