DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden? | De Utrechtse Internet Courant DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden? | De Utrechtse Internet Courant

DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden?

DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden?
Fietsen over de Oudegracht-oostzijde tussen het oude postkantoor en Kafé België wordt wellicht in de toekomst verboden. Nu zijn er al regelmatig problemen tussen fietsers en voetgangers op dit drukke historische stuk. Met de verwachte toename van het aantal bezoekers in het centrum gaat de gemeente onderzoeken of fietsers misschien geweerd moeten worden. Mocht dit zo zijn, dan wordt het winkelwandelgebied flink uitgebreid.

Fietsen over de Oudegracht-oostzijde tussen het oude postkantoor en Kafé België wordt wellicht in de toekomst verboden. Nu zijn er al regelmatig problemen tussen fietsers en voetgangers op dit drukke historische stuk. Met de verwachte toename van het aantal bezoekers in het centrum gaat de gemeente onderzoeken of fietsers misschien geweerd moeten worden. Mocht dit zo zijn, dan wordt het winkelwandelgebied flink uitgebreid.

Voor veel Utrechters is het een herkenbaar probleem: fietsend over de Vismarkt de toeristen en andere dagjesmensen ontwijken. En veel voetgangers storen zich juist weer aan de ‘egoïstische’ fietsers. Het is dan ook al jaren een punt van discussie. Fietsers en voetgangers komen voortdurend verbaal en fysiek met elkaar in botsing op de Oudegracht. Vooral het stuk tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat wordt genoemd. De komende jaren verwachten de gemeente en het Centrummanagement Utrecht een flinke toename van het aantal bezoekers en willen daarom het winkelwandelgebied uitbreiden.

De gemeente heeft dan ook samen met het Centrummanagement Utrecht besloten om te gaan onderzoeken of het fietsen wellicht verboden moet worden op deze plek. Het zogeheten winkelwandelgebied, het deel van het centrum waar nu al niet gefietst mag worden, zal dus misschien flink uitgebreid gaan worden.

Gemeente Utrecht

Karen Salden van de gemeente Utrecht: “We verwachten de komende jaren meer bezoekers in het centrum en willen daarom onderzoeken of we meer ruimte kunnen bieden aan voetgangers in de binnenstad. Ook zien we dat op sommige dagen gebruikersfuncties – voetgangers en fietsers – te veel schuren met elkaar. Iedereen die daar weleens loopt of fietst zal dit herkennen.” De gemeente verwacht dat het aantal bezoekers aan het centrum zal stijgen van ongeveer 25 miljoen bezoekers in 2015 tot bijna 40 miljoen bezoekers in 2025.

“Ik kan dagelijks zien hoe vaak het misgaat met fietsers”

Sander Haarsma-Bakker woont niet alleen aan de Donkere Gaard maar heeft daar ook, samen met Paul, koffiezaak Anne&Max en een bed and breakfast. Hij herkent de genoemde frictie zeker: “Als ik boodschappen ga doen bij Boon’s op de Ganzenmarkt is het altijd oppassen.” Haarsma-Bakker vindt het ook vooral vervelend voor toeristen. “Zij willen graag van de stad genieten en staan ook vaker stil en kijken om zich heen. Maar dan heb je gelijk boze bellende fietsers. Het is goed dat de discussie nu een keer gevoerd gaat worden.” Zelf oppert hij een tijdelijk verbod voor fietsers. “Zo kan het tussen bepaalde uren een voetgangersgebied worden en voor fietsers is het niet eens zo ver omfietsen.” Overigens vindt de bewoner en ondernemer dat de gemeente wel moet denken aan de fietser. “Er moeten stallingen komen en men zal niet te ver moeten lopen naar hun plek van bestemming als ze met de fiets in de binnenstad aankomen.”

Wijkraad

De voorzitter van de Wijkraad Binnenstad, Hans Dortmond, laat weten dat zij nooit tot een eenduidig standpunt zijn gekomen. “Sommigen zijn voor een fietsverbod, anderen tegen. Het belangrijkste punt blijft toch wel het omfietsen, dat vindt men toch lastig. Ikzelf zie het probleem niet zo, als ik naar het stadhuis fiets ga ik al bewust vaak over de Lange Nieuwstraat, Domplein, Domstraat en de Minrebroederstraat. Volgens mij ben ik dan net zo snel bij het stadhuis als wanneer ik mezelf door de voetgangersstroom moet wringen.”

Er zal wel iets moeten gebeuren vertelt Dortmond: “Anders gaat het een keer goed mis, het loopt uit de hand zo. De doodenkele keer dat ik zelf over de Vismarkt fiets en het erg druk is weet ik ook dat ik juist niet mijn fietsbel moet gebruiken. Dan krijg je allemaal verwensingen naar je hoofd.”

Fietsersbond Utrecht zou niet gelukkig worden van een algeheel fietsverbod. Voorzitter Peter van Bekkum: “Ik weet dat het op sommige dagen op sommige dagdelen heel druk kan zijn, wat soms leidt tot frictie. Maar ik heb wel het idee dat het meestal goed gaat, een algeheel verbod lijkt mij dan ook niet nodig.” Ook benadrukt Van Bekkum dat er op de drukste momenten al niet veel gefietst wordt. “Ik was afgelopen zaterdag nog op de Vismarkt en zag dat er eigenlijk heel weinig gefietst wordt. Fietsers kunnen zelf ook bepalen of het wel zo handig is om op donderdagavond en zaterdag overdag daar te rijden.”

“Utrecht is ook van haar bewoners, niet alleen van de toeristen en dagjesmensen”

De voorzitter wil vooral dat fietsers en voetgangers zelf hun verantwoordelijkheid nemen. “Pas je snelheid aan op drukke momenten en let goed op andere weggebruikers. Op die twee drukste momenten van de week moeten de weggebruikers gewoon wat meer rekening met elkaar houden.”

Stadsgesprek

De 750 meters dwars door het centrum zijn ook onderwerp van het stadsgesprek dat de gemeente organiseert in het voorjaar. De discussie daar wordt breder gevoerd; de relatie tussen voetgangers en fietsers in de binnenstad wordt bekeken. Jeroen Roose-van Leijden van Centrummanagement Utrecht is benieuwd naar de resultaten. “Soms kan je gewoon spreken van onveilige situaties, niet alleen voor voetgangers maar ook voor fietsers. Vooral op de drukke momenten: vrijdagavond, zaterdag en zondag zijn er een hoop mensen in de stad. We moeten onszelf gewoon de vraag stellen of het wel duidelijk is voor alle bezoekers wat voor gebied het is.” Overigens is Roose-van Leijden geen voorstander van het rücksichtsloos verbieden: “Zo zijn er uitgestippelde fietsroutes die langs deze weg leiden, daar moet je ook wat voor verzinnen. De maatregel moet niet in een keer ingevoerd worden, maar de discussie starten is zeker goed.”

Niet iedereen ziet overigens de voordelen van het plan. DUIC-lezer Ischa fietst regelmatig door het centrum en wilt dat graag blijven doen. “De binnenstad van Utrecht wordt hiermee één groot toeristengebied en niet meer eenvoudig toegankelijk voor gewone Utrechters die even een paar boodschappen willen doen zonder daar een hele middag voor kwijt te zijn omdat ze hun fiets in een stalling moeten zetten en het hele centrum door moeten lopen. Betere doorgaande fietsroutes maken zodat niet iedereen meer over de gracht hoeft te fietsen is prima, maar alles fietsvrij maken schiet zijn doel enorm voorbij. Utrecht is ook van haar bewoners, niet alleen van de toeristen en dagjesmensen.”

Bewoner

Iemand die elke dag meemaakt hoe het is om te laveren tussen alle weggebruikers is Nils Engelman. Hij woont zelf aan de Vismarkt en is groot voorstander van het plan. “Ik kan dagelijks zien hoe vaak het misgaat met fietsers die in volle vaart door een winkelende massa proberen te navigeren. Bovendien vind ik het als bewoner ook niet prettig dat ik, als ik even niet oplet bij het naar buiten stappen, bijna omver gereden wordt. Natuurlijk kan het vervelend zijn voor iemand die slecht te been is, of tref je andere individuen onaangenaam. Maar juist door deze maatregelen wordt de binnenstad prettiger om te wonen en te vertoeven voor de massa. De chaos wordt minder en het centrum wordt daardoor een plek waar iedereen tot rust kan komen. Ik denk dat het de binnenstad, inclusief commercie en bewoners, goed gaat doen.”

Met het ondertekenen van het convenant door de gemeente Utrecht en het Centrummanagement Utrecht is de discussie in ieder geval op gang gekomen. De gemeente laat weten dat ze de komende tijd alle standpunten gaat inventariseren. “Een concrete planning is nog niet aan de orde, eerst wachten we de onderzoeksresultaten en het stadsgesprek af”, vertelt Salden. Het gesprek moet medio mei gaan plaatsvinden.

Tekst en Foto’s: Robert Oosterbroek

32 Reacties

Reageren
  1. UtrechtseBert

    Utrecht krijgt het voor elkaar om “vervuilende” auro’s uit de binnenstad te weren, Utrecht krijgt het voor elkaar om bromfietsen en scooters van het fietspad te weren maar hier moet naar “gekeken” worden. Hoe moeilijk kan het zijn om dit voor de zomer geregeld te hebben. Het is in ieders oog een doorn; van zowel fietsers als voetgangers. Er zijn zat uitval- wegen om van de ene naar de andere kant van de grachten te komen. Desnoods met de fiets aan de hand.

  2. Rietje

    Lopen kan ik bijna niet meer, maar fietsen soms nog. Nu kan ik nog net wat dingen in de stad doen. Al kan ik op veel plekken al niet meer komen.
    De fiets moet in de stalling en fietsen mag nergens meer. De afstanden zijn te groot.

  3. Han Eman

    Maar waarom mag de auto nog op de meest onmogelijke plekken komen? Waarom staan onze prachtige grachten, aan twee zijden, vol geparkeerd?

  4. Dirk

    We gaan naar een situatie toe waarbij fietsen de overhand krijgen en waar dit op sommige plekken ook niet meer schaalt qua ruimte (net zoals dat met auto’s op grotere schaal al het geval is).

    Het lijkt me niet meer dan redelijk dat fietsers op sommige plekken ook om moeten rijden en niet altijd hun rijwiel vlak voor hun bestemming kwijt moeten kunnen.

  5. M

    Voor mensen met een loopbeperking die wel kunnen fietsen is dit beleid verre van ideaal. Goede fietsenstallingen maken het er niet beter. Op de Lange Viestraat en Vredenburg zijn al grote stallingen en mag je nergens je fiets meer plaatsen. Dat betekent in de praktijk dat je verder moet lopen en dat is lastig als je een loopbeperking hebt! Het zou mooi zijn als de gemeente ook met deze doelgroep rekening houdt.

  6. Monique

    Inderdaad zijn er fietsers die je letterlijk omver rijden. Ik vind het al jaren vreemd dat daar tweewielers rijden. Maar af en toe rijdt er zelfs een scooter.
    Ze zigzaggen tussen de voetgangers door. Niet fijn als je daar met kleine kinderen loopt!

  7. Utrechtsebert

    @rietje, ja daar hebben heel veel mensen problemen mee, daar hebben ze een scootmobiel voor uitgevonden. Ideaal voor mensen die slecht ter been zijn zoals u. Daarmee mag u in elk voetgangersgebied komen dus zelfs op heel veel plekken waar u nu niet mag komen met de fiets. Met een medische indicatie kunt u misschien zelfs in aanmerking komen voor een rolstoel.

  8. Frank

    Goeie zaak. Het is een zootje en fietsers misdragen zich daar door soms snelheden te hanteren waar je doodsangsten bij uitstaat. Kennelijk omdat ze willen bewijzen dat ze ertussendoor kunnen laveren. Onderwijl blikken naar voetgangers uitdelend alsof zij geen bestaansrecht hebben.

    @Rietje: Er zullen altijd plekken zijn waar je niet kunt komen. Dat is kennelijk nu al zo. Als je bijna niet meer kunt lopen is een scootmobiel wellicht iets voor je. En anders de bus in combinatie met een opvouwbare rollator?

  9. Luuk Upuuk

    Fietsers zijn in wezen luie mensen. Ze willen perse altijd de kortste route. Iets moeten omfietsen wordt als hinderlijk ervaren. Netjes je fiets parkeren en 10 meter extra lopen?, hoe durf je het te opperen! Ik heb zelf ook jaren asociaal gefietst tot ik tot de ontdekking kwam dat ietsjes omfietsen misschien wel sneller en met minder stress gepaard gaat.

  10. Jasper

    Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik daar zowel fiets als loop, dus ik hoor niet bij een bepaald kamp.

    Het grote probleem is de manier waarop er wordt gefietst, met name op de oudegracht. Keihard, en als je niet maakt dat je wegkomt als er gebeld wordt krijg je het te horen. Maar als je op de bordjes kijkt, zie je dat het een voetgangersgebied is waar je ook mag fietsen. Daar moeten fietsers dus rekening mee houden.

    Aangezien ze dat niet doen, ben ik wel voor een fietsverbod.

  11. Moniquew

    Ik fiets daar zelf ook niet graag. Zet mijn fiets vaak bij de springweg neer. Wel niet handig als je snel een boodschap wilt halen. Ben niet voor een verbod. Utrecht is immers een stad waar gewoond en gewerkt wordt! Geen openluchtmuseum voor toeristen.

  12. jos stelling

    Ideetje. Lopen met de fiets (aan de hand).

  13. swek030

    Zaterdag is het te hinderlijk om door de menigte heen te fietsen. Dus fiets ik er dan niet. Het compleet verbieden gaat te ver: wil je toeristen boven de Utrechters plaatsen?

    Misschien is een bewustwordingscampagne beter. Niemand gaat zich aan een verbod houden.

  14. JudithUtrecht

    Fietsers moeten zich realiseren dat het een voetgangersgebied is waar zij gedoogd worden en hun fietsgedrag aanpassen. Denk dat velen dat niet eens weten.

  15. Utrechtsebert

    @swek030 Echt niet? Op de steenweg, de Bakkerstraat en de andere zijde van de Oude gracht is al decennia lang een fietsverbod. Hoeveel fiets kom je daar tegen? Vrijwel geen, dus een verbod werkt wel degelijk. Ja kijk aso’ s hou je altijd natuurlijk daar helpt bekeuren dan weer goed voor.

  16. Ronald

    Ik hoor alleen maar argumenten voor een fietsverbod op de drukke (winkel-)tijdstippen, dat is lang niet altijd.

  17. RM

    Ongeveer het enige stukje waar je nog wel mag fietsen in de stad en dat gaat nu ons ook ontnomen worden? Moeten alle fietsers dan om gaan fietsen? Denk niet dat dit gaat gebeuren…. Ik vind het altijd een mooi stukje Utrecht waar nog gefietst mag worden, en dat er soms voetgangers op de weg lopen heb ik geen problemen mee. Als de voetgangers er wel problemen mee hebben kunnen ze in het voetgangersgebied lopen aan de andere kant van de gracht.

  18. Roos

    De simpelste oplossing wordt over het hoofd gezien: maak DUIDELIJK waar je wel mag fietsen en waar niet, bijv. door een duidelijke stoep te maken of een duidelijke rijloper.

    Op de vismarkt en voor de winkel van sinkel is dat nu niet zo, en dus gaan voetgangers daar niet opzij, terwijl je niet echt een alternatief hebt en je er wel degelijk MAG fietsen. De Choorstraat bijv. is voor fietsers verboden en alle andere routes zijn om of net zo vol voetgangers.

    Nu krijg je steeds meer dat fietsers overal gaan fietsen, ook op de kant van de oudegracht waar dat niet mag. Vaak weten mensen niet eens waar ze nog wel mogen fietsen en het maakt dus ook weinig uit. Voetgangers lopen overal in de binnenstad midden op straat.

    https://www.facebook.com/houdUtrechtDoorfietsbaar/

  19. Frank

    Logisch om daar een fietsverbod te maken gedurende drukke tijden. Ik vind het nog ern wonder dat daar geen grote ongelukken gebeuren. Je kunt makkelijk omfietsen via domplein. Scheelt enkele minuten.

  20. John

    Het is mooi om over de Oudegracht te kunnen fietsen, maar op een mooie zaterdag zoals vandaag is er als fietser geen doorkomen aan. Dus, jezelf bedwingen, snelheid aanpassen en een stukje lopen met de fiets aan de hand. Het zou jammer zijn als ik daar in de toekomst niet meer mag fietsen, maar met teveel voetgangers is er sowieso geen lol aan, tenzij je een hoop mensen boos wilt maken.

  21. Utrechtsebert

    Beste RM; Misschien moet je toch eens een stukje verder kijken dan alleen het besproken stukje binnenstad. Nieuwe Gracht, Lange Nieuwstraat, Neude, Schoutenstraat,Domstraat,Domplein noem maar op. Allemaal hele mooie plekjes in de Utrechtse binnenstad waar gewoon gefietst mag worden en waar de voetgangers geen last van jou hebben en andersom. En wil je dan perse toch door dat ene stuk heen dan lijkt mij het niet moeilijk om je fiets even aan de hand te nemen. Dan is iedereen blij.

  22. wimutrecht

    Een verbod instellen voor auto’s is in een vloek en een zucht geregeld en gaat bij wijze van spreken vannacht om 0.00 uur in. En dan zou een verbod voor het zootje ongeregeld wat zich per fiets alles denkt te permitteren niet kunnen? Natuurlijk kan de fietsersbond zich veilig weten onder de beschermparaplu van Lotte v Hooydonk maar ik neem toch aan dat er nog wel een paar verstandige mensen aanwezig zijn op het Stadskantoor die het desnoods vanmiddag nog per decreet regelen. Nee we gooien het maar weer in een schier onuitputtelijke inspraakronde welke niets anders zal opleveren als nog meer gezeur, gezeur en nog meer ……

  23. Michiel B

    Zoals het ook heeft te gelden voor auto’s: als een bepaalde modus van vervoer de meerderheid heeft, zal de minderheid daar voor moeten wijken. Ik zie geen reden waarom de vismarkt – net zoals de lijnmarkt – fietsvrij is overdag en toegankelijk per fiets na 18:00 (of na 21:00 op donderdagen).

    Het is geen ramp om even via het Oudkerkhof te en langs de Dom te fietsen (als ze tenminste bij de Domkerk eens de boel herbestraten) of desnoods pas de Hamburgerstraat rechtsaf. Vereist natuurlijk wel dat die wegen beter toegankelijker worden voor intensiever fietsverkeer (die overbodige parkeerplaatsen in de Korte Nieuwstraat weghalen bijvoorbeeld). Laat de voetganger maar ruim baan krijgen.

    Ik ben overigens een van die fietsers die langs al die mensen probeert te slalommen op zaterdag (het mag toch en kan vaak ook) en een verbod zou betekenen dat ik zou omfietsen. Ik begrijp dat dat een respect voor regeltjes is die veel fietsers weigeren op te brengen, maar strenge handhaving ben ik wel een voorstander van (te beginnen met spookfietsers op de oudegracht).

  24. Marco Knol

    Laat de gemeente eerst eens beginnen met handhaving in de huidige voetgangerszone. Dat zou al schelen.

    Daarnaast; achter Amsterdam CS werkt de gemengde zone ook, dus waarom hier niet? Sterker, volgens mij werkt ie hier ook. Want ik lees alleen maar over bijna-ongelukken. Waarbij ik me afvraag of die perceptie ook inderdaad de juiste is. Want als ik hier zelf tussendoor fiets is dat lastig en onhandig, maar ongelukken; nee. Ook niet bijna.

    Verder mogen voetgangers ook wel eens wat beter opletten. Met vier man naast elkaar over de Oudegracht lopen en net doen of je neus bloedt als er een fietsbel klinkt. Of alle kanten uitwaaieren in plaats van gewoon naar rechts te gaan.

    Tot slot; als je deze discussie wil voeren, prima, maar dan wel graag consequent zijn en ook de terrassen en uitstallingen meenemen die voetgangers de weg op dwingen vanaf de stoep.

  25. Charles Groenhuijsen

    Help me even:
    Even los van fietsen.

    Mogen bromfietsen en pizzascooters nu wel of niet op Vismarkt en Donkere Gaard rijden/racen?

    Ze ronken er nog steeds frequent rond in elk geval.
    Kamikazegedrag!

    Gevaarlijk en onnodig.
    Je kunt makkelijk omrijden.

  26. erik leker

    Het is maar een ideetje natuurlijk. Een aantal jaar geleden schoot ik midden in de nacht het volgende plaatje.
    http://imgur.com/bJSJaXH

  27. Maericke

    Dit zou de beste beslissing zijn! Om de bezoekers van de stad een veilig en watm eelkom te geven is het verbieden van fietsers hier noodzakelijk!! Daarnaast is er veel horeca te vinden langs deze route welke ernstige hinder van de fietsers ondervinden aangezien voetgangers niet de kans krijgen de terassen te betreden en het dus als onprettig wordt ervaren deze terrassen te gebruiken! utrecht moet gastvrijer gaan denken…omfietsen is korter, minder ergernis en een stuk veiliger! Ik zeg, Gemeente Utrecht, HEEL snel die fietsers verbieden hier!!

  28. Roos

    Voorstanders doen wel erg makkelijk over omfietsen. Bij elke route om de binnenstad heen moet je met een beetje pech om de haverklap afstappen vanwege een stoplicht of omdat ander verkeer voorrang heeft. Verder heeft de gemeente al laten doorschemeren dat de Vismarkt maar het begin is. Zie de link hieronder.

    https://www.facebook.com/houdUtrechtDoorfietsbaar/info/?tab=page_info

  29. Marcel

    Waarom nou verbieden? Het kan toch ook informerend en gebiedend?

    Informeer de voetgangers dat er gefietst mag worden zodat ze niet zo willekeurig rond dwarrelen en ook niet onterecht boos worden als er mensen fietsen.

    En aan de andere kant, gebied de fietsers om hun snelheid te matigen en rekening te houden met de voetgangers.

    Utrecht is ook van de bewoners. Zo raakt Utrecht zijn charme kwijt. We willen toch niet een 2e Amsterdam worden?

  30. Thomas

    “aangezien voetgangers niet de kans krijgen de terassen te betreden en het dus als onprettig wordt ervaren deze terrassen te gebruiken!”

    Dan is de oplossing dus eindelijk eens optreden tegen het illegaal kapen van de stoep door horeca ondernemers, het garanderen van de looproutes en niet het wegtreiteren van fietsers.

    De oorzaak van het probleem is nooit dat mensen zich van A naar B moeten verplaatsen. De oorzaak is het megalomane idee van de gemeente om van heel Utrecht een toeristenstad te maken waar alleen de commercie nog telt.

    De oplossing is duidelijk aangegeven fietsroutes die fysiek met paaltjes en hekken gescheiden zijn van het voetgangersgedeelte.

    Oh wacht, dat wil de gemeente niet, dan moet de bevoorrading twee minuutjes lopen, en alles moet wijken voor de commercie.

  31. inwoner

    In de beginjaren ’90 werd besloten het wegdek langs de oude gracht opnieuw te bestraten.
    Zoals te zien op bovenstaande foto, d.m.v. klinkers met duidelijke scheiding voor rij-wandel-
    en parkeerstroken.
    Alleen nooit werden deze stroken naar opzet in gebruik genomen:
    Langs de huizenkant als parkeergelegenheid, het midden voor fietsers, cq. auto’s en de grachtenkant voor voetgangers om van het “grachtzicht” te genieten!

    Tijden en “inzichten” veranderen, maar dat ongeveer alles wordt veranderd “voor de toerist”,
    is te zot voor woorden!
    Die passen zich wel aan naar wat staat aangegeven (mits dat duidelijk is), zoals wij dat doen
    in een ander land; als ook landgenoten met een “dagje uit”
    De Utrechters weten wat ze verwachten kunnen, dus waarom weer een verandering ten nadele van (binnen)stadsbewoners?

    En nee,………hierna niet weer de zouteloze opmerking van “het hutje op……..”

  32. speedy tomato

    Oh oh, geloof dat ik één van die fiets-hooligans ben als ik dat zo lees in de reacties. Nou, dan maar een fietsbrug 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).