Eerste Fietsburgemeester van Utrecht is Jelle Bakker Eerste Fietsburgemeester van Utrecht is Jelle Bakker

Eerste Fietsburgemeester van Utrecht is Jelle Bakker

Eerste Fietsburgemeester van Utrecht is Jelle Bakker
Burgemeester Sharon Dijksma heeft de eerste Fietsburgemeester van Utrecht beëdigd. Jelle Bakker gaat zich de komende twee jaar inzetten om van Utrecht een ‘nog betere, veiligere en inclusievere fietsstad’ te maken.

Burgemeester Sharon Dijksma heeft de eerste Fietsburgemeester van Utrecht beëdigd. Jelle Bakker gaat zich de komende twee jaar inzetten om van Utrecht een ‘nog betere, veiligere en inclusievere fietsstad’ te maken.

Het idee voor de fietsburgemeester komt van BYCS, een belangenorganisatie voor fietsmobiliteit. Wereldwijd zijn er inmiddels 126 ‘Bicycle Mayors’ in 35 landen. Als fietsburgemeester wordt Bakker een ambassadeur voor fietsmobiliteit.

Burgemeester Sharon Dijksma heeft Fietsburgemeester Jelle zijn ambtsketen omgehangen en verwelkomd met de woorden: “Utrecht is een echte fietsstad en daar zijn Utrechters trots op. Met Jelle als kersverse Fietsburgemeester hebben we er een ambassadeur voor de Utrechtse fietser bij gekregen. Iemand die een mooie rol kan vervullen in het enthousiasmeren van alle inwoners van Utrecht om nóg vaker de fiets te pakken.”

Keerzijde

In Utrecht pakt zo’n 60 procent van de inwoners de fiets voor korte reisafstanden. De toenemende drukte op de fietspaden heeft ook een keerzijde. In het persbericht met de aankondiging van de nieuwe fietsburgemeester staat: “Niet iedereen voelt zich meer even veilig in het verkeer. Kinderen, ouderen en inwoners met een fysieke of mentale beperking, vluchtelingen en nieuwe Utrechters hebben extra ondersteuning nodig om zich vrij en veilig te bewegen in het fietsverkeer.” Voor deze doelgroepen wil Bakker zich sterk maken.

Bakker zegt: “Fietsen biedt ongelofelijk veel voordelen, zowel voor de gezondheid, voor het milieu als voor de bereikbaarheid van de stad en de ruimte hier omheen. Hoe meer mensen op de fiets stappen en blijven fietsen, hoe beter.”

10 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Inclusievere fietsstad ? Wat moet ik mij daar bij voorstellen ?

  2. Kees Truijens

    Een burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde in een stad. De fietsburgemeester zo zich verantwoordelijk moeten voelen voor de orde onder de fietsers. Wat minder anarchie en wat meer respect voor voetgangers en verkeerslichten zou mooi zijn.

  3. Yoshua

    @katja,
    Inclusieve fietsstad is dat ieder gender of wat wil zijn ongedwongen kan gaan fietsen in de stad zonder dat er enige beperking wordt opgelegd.
    Het is al fantastisch dat op de Uithof een regenboogfietspad wordt aangelegd.
    Dan heb je als fietsburgemeester toch de plicht om deze doelgroep ook aan het fietsen te krijgen.
    Blijkbaar fietsen ze niet voldoende in de beleving van de fietsburgemeester.

  4. Ger

    had eerder een loop-burgemeester verwacht omdat inzet op lopen voor de toekomst van de stad belangrijker is: https://voetgangersverenigingnederland.nl/vvuo/

  5. W.

    Zoals ook in het artikel staat heeft inclusief fietsverkeer betrekking op onder meer kinderen, ouderen en inwoners met een fysieke of mentale beperking, vluchtelingen en nieuwe Utrechters. Inclusie gaat dus over veel meer dan “ieder gender of wat wil zijn”.

    Hoe drukker het fietsverkeer, hoe lastiger het voor deze mensen kan zijn om zich daar veilig in te bewegen en misschien laten ze daarom de fiets vaker staan. Mooi dat daar aandacht voor komt, want ik kan me best voorstellen dat fietsen in de binnenstad best spannend kan zijn voor mensen.

  6. cas

    @ Yoshua, jaaa, want je kon natuurlijk eerst niet op dat stuk fietsen als je geen hetero bent… hou toch op met die onzin en flauwekul. pure verspilling van geld is dat en iedereen staat daar te juichen en klappen.

  7. jankanerwatvan

    Eindelijk meer aandacht voor Nieuwe Utrechters in het fietsverkeer. Ken genoeg fitte, jonge Nieuwe Utrechters die ipv de fiets de auto pakken voor binnenstedelijke ritjes omdat ze zich onveilig in het drukke fietsverkeer voelen.

    Wellicht aparte fietspaden aanleggen voor Nieuwe Utrechters? Fluoriserende verf aanbrengen op doorgaande fietsroutes? Ontwikkeling van een fiets met beschermende kooi en een zwaailicht er bovenop?

  8. Tom P.

    Zo, dus nu voelen fietsers zich nog belangrijker dan voetgangers. Lekker dan. Ik voel me nu al geterroriseerd door veel fietsers die zich van geen enkele verkeersregel wat aantrekken want “Utrecht fietsstad dus dan mag ikke ikke ikke alles”.
    Tijd voor een voetgangersbond en een voetgangersburgemeester! Lopen is ook heel gezond en voetgangers hoeven geen stuk blik in de openbare ruimte in de weg te zetten als ze naar de kroeg gaan of boodschappen doen.
    Leve de voetganger!

  9. Zuilen030

    Hoe je het ook went of keert, de stad slibt dicht met fietsers, fietspaden zijn te smal, veel fietsers houden zich niet aan de regels en het aantal brede bakfietsen, elektrische fietsen en Coolblue en dhl fietsen maken het er ook niet beter op, het aloude handhaven laat ook te wensen over, dus werk genoeg voor deze burgemeester.

  10. Steve

    Beste Jelle Bakker ,
    Kom eens kijken naar jou fiets onderdanen op het hoekje van het Stationsplein en het Moreelsepark.
    Er word daar stelselmatig illegaal geparkeerd door grote hordes fietsers.
    Dit geeft grote overlast voor voetgangers die er dan niet meer door kunnen.
    Die lopen dan over het fietspad of over de weg.
    Wat dan dus ook weer de nodige irritaties oplevert.
    Leer jou onderdanen nu eens ,hun fietsen in de stelling te zetten onder het CS.
    Of desnoods in de stalling die daar notabene op dezelfde hoek zit , in de al eerder genoemde straten.
    Kortom Jelle, laat eens zien wat jij voor een leidinggevende waard bent.
    Heel veel succes er mee.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).