De verkeersveiligheid in Utrecht is onvoldoende, en daarom wil de gemeente meer verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken. Op dit moment worden veiligheidsmaatregelen nog geregeld door de landelijke overheid, maar dit zou ineffectief zijn. Daarom roepen de vier grote steden van Nederland de overheid op om zelf meer controle te krijgen.
Het nieuws komt nadat eerder al bekend werd dat de verkeersveiligheid in Utrecht stagneert. Er zijn ongeveer evenveel verkeersslachtoffers gevallen als de jaren ervoor, en voor de gemeente is dat reden tot zorg. Niet alleen in Utrecht is verkeersveiligheid een zaak die aandacht vraagt, ook in de vier grootste steden van Nederland, de G4, is er een roep om verkeersdeelnemers meer veiligheid te bieden. Daarom doen de gemeentes nu een verzoek om zelf meer inspraak te hebben in hoe ze de verkeersveiligheid aanpakken.
Eigen flitspalen en meer bevoegdheden
Concreet komt het erop neer dat de gemeente boa’s meer bevoegdheden (zoals snelheidscontroles uitvoeren, red.) wil geven, en zelf flitspalen neer wil zetten. De opbrengsten van die flitspalen moeten naar een lokaal verkeersveiligheidsfonds gaan om de lokale infrastructuur te verbeteren. Volgens de gemeenten kan alleen op die manier de verkeersveiligheid worden vergroot.
De pakkans op verkeersovertredingen zou op dit moment ‘veel te laag’ zijn en zou fors omhoog moeten. “Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet”, laten de G4 weten in een gezamenlijk persbericht.
Op dit moment ligt de verantwoordelijkheid van verkeersveiligheid in de handen van onder andere verschillende wethouders, ministeries en de politie. Dat zou zorgen voor een versnipperd effect dat daadkrachtig optreden in de weg zit. Het initiatief van de gemeenten wordt gesteund door onder andere de ANWB, de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland.
Stagnatie
De verkeersveiligheid in Utrecht is de afgelopen tijd niet toegenomen, maar is ook niet afgenomen. Redenen daarvoor zouden volgens de gemeente onder andere komen door asociaal rijgedrag, ouderen die langer deelnemen aan het verkeer en telefoongebruik op de fiets. Ook elektrische fietsen zouden niet bijdragen aan de veiligheid van verkeersdeelnemers.
Hoe en of er gehoor wordt gegeven aan het verzoek van de vier gemeenten, moet nog blijken.
31 Reacties
ReagerenDat de gemeente zelf levensgevaarlijke sitaties creëert doordat bepaalde partijen hun ideologieën er door heen duwen, heeft natuurlijk niks te maken met die verkeersveiligheid.
En uiteraard ook niet dat wanneer de gemeente zelf “handhaaft”, alle baten ook voor de gemeente zijn.
Het stagneert niet. Er zijn zoveel inwoners bij gekomen. Moeten zo soms de tekorten weggewerkt worden? Zet eens capabele mensen in het gemeentebestuur dat lost al een hoop op.
Alle redenen voor de stagnatie in verkeersveiligheid hebben met fietsers te maken, ouderen op de fiets, telefoongebruik op de fiets en de elektrische fiets.
Gaan de snelheidscamera’s en snelheidscontroles van de boa’s dan ook gericht worden op fietsers of wordt hier weer klassiek Utrechts denken tegen de auto toegepast?
Mij lijkt dat de boa’s tegen asociaal parkeer en fiets gedrag gaan optreden .
Heel goed idee. Er zijn momenteel veel te veel mensen die geen respect voor verkeersregels hebben, want ze weten dat ze niet gestrafd zullen worden. Ik vind het top dat de gemeente iets daarover wilt doen.
Hahaha. Wat een gotspe. Er is maar 1 reden dat dd gemeente dit wil. Geld. Inkomsten om linkse hobbyprojectjes van te bekostigen. De pakkans is inderdaad te laag. Dagelijks begaan tienduizenden fietsers verkeersovertredingen. Geen idee hoe een flitspaal daar bij gaat helpen.
Ik stel voor dat de gemeente de maatregelen doorvoert. Met 1 wijziging. Alle opbrengsten naar de landelijke overheid. Wedden dat het dan opeens niet meer hoeft?
Gezien de toegenomen verkeersdrukte (post-COVID) en het toegenomen aantal inwoners betekent een gelijkblijvend aantal slachtoffers dat de relatieve verkeersveiligheid is toegenomen.
Dat is een hele prestatie die volledig voor rekening van de inwoners komt, aangezien het gemeentebestuur er alles aan doet om het aantal slachtoffers te laten toenemen door straten te versmallen zodat fietsers an auto’s in conflict komen, Ovondes des Doods aan te leggen (Goylaan, Churchilllaan), en stadsboulevards die zorgen dat de ambulance te laat komt bij de ovonde.
De verkeersveiligheid gaat vooral achteruit door fietsers (zonder betrokkenheid van motorvoertuigen – Bron SWOZ), zoals aangegeven is de verkeersveiligheid helemaal niet achteruit gegaan en de burgemeester van Utrecht kan als onderdeel van de driehoek de prioriteiten van de politie bepalen. Kortom onzin om meer flitspalen neer te zetten. Maar de echte reden van de gemeentes is natuurlijk niet de verkeersveiligheid, maar om meer inkomsten te genereren om “de lokale infrastructuur te verbeteren” (lees: het GL/D66 verbranden van geld aan bij Westelijk ring, 3x opniew inrichten van niet werkende ovaltondes en andere megalomane waanplannen).
Meer flitspalen lijkt me prima. Er wordt op zoveel 30 wegen veel te hard gereden, gas onderin getrapt en stoer gedaan met dubbele uitlaten.
Laat ze aub gaan handhaven op fout geparkeerde auto’s, caravans en aanhangers die er veel te lang staan, etc.Fietsen die aan een lantarenpaal hangen terwijl de fietsrekken leeg zijn: losknippen en weghalen
Daarnaast lijkt me een max snelheid op fietspaden ook wel prima. Scooters die door je straat racen omdat er toch geen auto’s rijden lijkt me niet echt een veilige oplossing. Opgevoerde elektrische fietsen die met 50 langs je knallen met je kind achterop draagt ook niet bij.
De oude rollerbank gewoon weer invoeren.
Meer budget naar de politie, en geen tweede keus als handhaving.
Handhaving hoort bij de landelijke overheid, en niet bij zogenaamde burgemeesters en hun vazallen.
Er zijn een aantal reaguurders bang om gepakt te worden in de auto…
“onzin om meer flitspalen neer te zetten”
“Geen idee hoe een flitspaal daar bij gaat helpen.”
“snelheidscamera’s en snelheidscontroles van de boa’s dan ook gericht worden op fietsers”
Wat een paniek opeens. Dit idee werpt nu al z’n vruchten af, als iedereen nu angstig achter het stuur zit!
Wat een onzin!
9,4 miljoen auto’s Nederland. En dat neemt alleen maar toe. En miljoenen automobilisten die met alles bezig zijn, behalve met autorijden en om zich heen kijken. Zie daar de oorzaak van de toename van de verkeersonveiligheid.
Breng het aantal auto’s drastisch terug en de veiligheid EN de leefbaarheid in Utrecht zal aanmerkelijk toenemen.
Is nu eenmaal een feit, teveel mensen op elkaar gepropt, en dan krijg je dat soort toestanden.
Hoe meer, des te beter! Dat zal ze leren!
Als fietser/voetganger lag ik vorig jaar binnen een maand bijna 3 keer op de motorkap van een niet voorrang verlenende, doorrijdende, haastige, aso-automobilist (rechtdoor gaand verkeer op dezelfde weg, ook voetgangers, heeft voorrang t.o.v. afslaand verkeer!).
De ‘ruil’ van, waarschijnlijk, ziekenhuisopname tegen een stafblad vond ik te ‘onvoordelig’ voor mij, dus maar terecht, voorzichtig gewacht.
Prima dat de gemeente vertragende routes aanlegt, De snelheid van auto’s in de stad terecht omlaag. Onthaasten dus!
Het is weer kostelijk om te mogen vaststellen dat de reaguurders die hier van leer trekken tegen dit prima plan van grote angst & beven vervuld zijn m.b.t. hun eigen portemonnaie. Zij zien het uiteraard geenszins zitten straks zelve, t.g.v. hun eigen rijgedrag de gemeentekas te zullen gaan spekken! Ja,ja @ JvD, @RvD en @ Peter: dat wordt oppassen met die zware voet van jullie op dat gewillige rechterpedaal 🤪 vroemvroem!
Met stapvoetse groet!
Flitspalen voor fietsers die door rood rijden .
Fietsers die geen licht op hun fiets hebben en ook nog een donker gekleed zijn.
Zet maar een paar boa’s op de troelstralaan in het donker dan hebben ze wat te beboeten.
Ze , de gemeente, krijgt de begroting weer niet rond dus word er weer gezocht hoe ze nog meer uit de burger kunnen trekken en met name de autobezitter.
Naast meer camera’s en grotere pakkans ook graag helmplicht voor fatbikes en andere e-bikes. Aanpakken onoverzichtelijke kruisingen, maximum snelheid van 30 km eindelijk invoeren (op zijn minst in centrum) en duidelijke borden plaatsen. Voetgangerszones duidelijker markeren en vervolgens beter handhaven, fietsen lijkt daar nu standaard. Ruim baan voor voetgangers: niet meer eenzijdig alle aandacht richten op stimuleren fietsverkeer, de fietschaos is inmiddels groot genoeg. Aso gedrag is niet beperkt tot (sommige) automobilisten maar komt ook bij fietsers veelvuldig voor.
Meer inwoners, meer vervoersbewegingen, gelijkblijvend aantal verkeersongevallenslachtoffers. Relatief gezien wordt het dus veiliger.
De gemeente heeft miljoenen extra nodig nodig en pakt daarvoor weer eens de makkelijkste koe.
Wat een totaal gebrek aan creativiteit in die stadstoren.
Als ze nou echt veel geld willen binnenharken en de wereld veiliger maken moeten ze de eigen heilige koeien eens gaan melken want die uiers staan op knappen: fietsers.
Alle vergaande maatregelen en gigantische investeringen van de gemeente in de afgelopen jaren hebben dus nul komma nul effect gehad op de verkeersveiligheid zo te lezen, als de verkeersveiligheid immers is toegenomen noch afgenomen…Dat zal weinig verbazen, maar goed om het nog eens bevestigd te zien:
Niets van wat de gemeente heeft gedaan in de afgelopen jaren of sorteerde ook maar enig effect. Een dikke vette zero…
Lijkt me daarom buitengewoon onverstandig om een dergelijk falende organisatie ‘zomaar’ nóg meer bevoegdheden te geven op het gebied van verkeersveiligheid. Het gaat immers wel om veiligheid.
Bovendien hebben de bestuurders van de gemeente ook al aangeven alle auto’s uit de stad te willen wegwerken. Lijkt me a priori ondenkbaar om bestuurders met dergelijk extreme ideologisch-gemotiveerde opvattingen een gereedskist vol carte blanche tools te geven die ze in staat stelt om automobilisten nog verder nodeloos lastig te vallen, plunderen en frustreren. De stad uit te pesten… Dat zou totaal onverantwoord zijn.
Laat de gemeente daarom eerst maar eens beginnen met rekenschap afleggen over het falende beleid. Hoe het kan dat ál die peperdure maatregelen letterlijk nul komma nul effect sorteerden, alvorens je ook maar overweegt om nog meer verantwoordelijkheid te geven.
@Mark ik ben het helemaal met je eens maar 30km invoeren op zijn minst in het centrum dan ben je al een tijdje niet meer in het centrum geweest want dat is al een tijd max 30 en ja daar staan duidelijke borden. Alleen niemand houdt zich eraan.
Ik bén zo’n reaguurder en mij maakt het niets uit zolang ik de foto maar kan blijven opvragen voor mijn verzameling. Financieel kan het er makkelijk uit een paar tickets per maand en plezier kost nu een maal geld. Ik betaal het, dus ik bepáál het.
@Rob H. 11/3/2024 – 14:57
“…9,4 miljoen auto’s Nederland. En dat neemt alleen maar toe. En miljoenen automobilisten die met alles bezig zijn, behalve met autorijden en om zich heen kijken. Zie daar de oorzaak van de toename van de verkeersonveiligheid….”
Beetje kort door de bocht denk ik.
Er zijn geen “…miljoenen automobilisten die met alles bezig zijn, behalve met autorijden…”.
Het overgrote merendeel gedraagt zich, en nemen bewust deel aan het verkeer.
Voor fietsers zal ongeveer hetzelfde gelden.
Maar van mijn waarnemingen van overtredingen, in willekeurig welke straat in Utrecht, staat eenzaam boven aan:
De Fietser.
Meest voorkomende overtredingen:
1) Door rood rijden
2) Geen voorrang verlenen
3) Zebrapaden negeren
4) Op het trottoir fietsen
5) In voetgangersgebieden fietsen
6) Mobieltje gebruiken tijdens het fietsen
7) Onder invloed fietsen
8) Geen licht voeren
9) Tegen het verkeer inrijden
10) Parkeerverboden negeren
En ze zijn kundig genoeg om meerdere van deze overtredingen tegelijkertijd te begaan.
Misschien ben ik de enige, maar ik heb een goed vermoeden dat vele mensen met mij hetzelfde waarnemen.
Als er effectief gehandhaafd gaat worden op fietsovertredingen wordt het voor alle verkeersdeelnemers veiliger en verdampen gemeentelijke en landelijke begroting tekorten aanzienlijk.
@Mark:
fietsen in voetgangersgebieden en op trottoirs is massaal. Transactie is 60 euro + 9 administratie. Tekenend is dat dat in de lijst “boetes voor fietsers” ingaand 01 maart 202024 van de Fietsersbond fietsen op een trottoir of in een voetgangersgebied niet eens voorkomt. Blijkbaar acht de fietsersbond dit gedrag normaal en acceptabel. Dit terwijl het een potentiële bedreiging is voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemer.
Overigens ben ik voorstander van 30 km/h in woonwijken, maar met behoud van 50 km/h op ontsluitingswegen.
@WvR:
Mijn tien belangrijkste waarnemingen:
1) Veel te hard rijden
2) Mobieltje gebruiken tijdens het auto rijden
3) Geen voorrang verlenen
4) Parkeerverboden negeren
5) Zebrapaden negeren
6) Tegen het verkeer inrijden
7) Afslaan zonder knipperlicht te gebruiken
8) Door rood rijden
9) Geen licht / teveel licht voeren
10) Onder invloed rijden
Daarnaast, fietsers rijden geen mensen dood. Automobilisten wel.
Iedereen die kan rekenen kan narekenen dat het verkeer jaar op jaar alleen maar veiliger is geworden. Als je de corona-jaren wegens bijzondere omstandigheden even buiten beschouwing laat zie je dat het aantal ongevallen en slachtoffers stabiel blijft en zelfs licht daalt ten opzichte van de bevolkingstoename. Daarnaast is uit analyse duidelijk dat er een stijging is van het aantal ongevallen met fietsers, specifiek e-bikes met bestuurders op leeftijd. Gelukkig compenseert de daling bij andere groepen waaronder autoverkeer deze stijging. Gericht beleid op de groep bejaarde ebikers zal dus meer effect hebben dan de huidige voorstellen.
@Claire Obscure “ Ik bén zo’n reaguurder en mij maakt het niets uit zolang ik de foto maar kan blijven opvragen voor mijn verzameling. Financieel kan het er makkelijk uit een paar tickets per maand en plezier kost nu een maal geld. Ik betaal het, dus ik bepáál het.”
Goed van u! Vooral consequent volhouden deze vorm van wangedrag in het verkeer = openbare leven.
Zo werkt u gestaag toe naar de invordering van het rijbewijs, ontzegging van de rijbevoegdheid en tenslotte de verbeurdverklaring van uw voertuig. Dat is dan toch weer 1 brokkenpiloot minder op de weg.
Maar hopen dat u intussen geen onschuldige slachtoffers voor de wielen krijgt. Want de consequenties van dat soort zaken zou ik niet licht opvatten als ik u was. Daar tekenen zich de beperkingen af van wat met geld allemaal mogelijk is.
Laten we het er maar op houden dat na de heilige koe het bejubelde gouden kalf zich niet erg weet te gedragen. Al dat ge jij-bak helpt daarin m.i. niet erg mee. En met de overmaat aan aso-pedalisten ben je als voetganger inmiddels nergens meer veilig.
Prima!
Wij hebben sinds kort een snelheidsmeter op Vleutenseweg als “maatregel” a het dodelijk ongeval. Op deze meter is vaak een snelheid van boven de 80 te zien- op klaarlichte dag, tijdens spits, etc. Zou graag zien dat er een flitser komt om deze hardrijders op de bon te slingeren.
Helemaal met jou betoog eens hoor @ Boogschutter , ik heb al zo’n 60 jaar al mijn rijbewijzen voor al het gemotoriseerde voertuigen , en rij mijn hele leven al schadevrij , door gewoon netjes te rijde en geen risico’s te nemen , en voorrang te verlenen , aan diegene die het hebben , zo kan het ook hoor beste @ Claire Obscur …..En ik rij nog echt niet als ‘n ouwe … hoor !
Wat een topper ben je Claire! Dat mag ook weleens gezegd worden. Gewoon het risico nemen om kinderen dood te rijden op de Vleutenseweg. Wie maakt jou toch wat als huisjesmelker die schijt heeft aan de regels. Je leeft voor jezelf en niet voor een ander!
@Rob H. 12/3/2024 – 8:46
“…
1) Veel te hard rijden
10) Onder invloed rijden
…”
Fair enough 😉
In mijn ervaringen als voetganger (voornamelijk), fietser (minder), automobilist (minst), komt De Fietser als de meest gevaarlijke, voor zowel fietser als mij zelf, verkeersdeelnemer uit de bus. Ik vermoed dat ik niet de enige ben, maar goed.
Daarnaast lijkt me dat “mensen dood rijden” niet het enige meetpunt is.
Als voetganger aangereden worden door een stuk metaal-met-persoon van grofweg 70 kilo of meer met een snelheid van 8-15 km/uur is niet echt heilzaam voor de gemiddelde mens, en doorgaans een ziekenhuisbezoekje gaat opleveren.
In ander nieuws:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2060825/voetganger-85-overleden-na-aanrijding-met-fietser-in-goor
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/misdaad-112/fietser-77-overleden-na-aanrijding-met-voetganger-in-didam