Begin volgende maand wordt gestart met de bouw van de overkluizing op het Smakkelaarsveld in Utrecht. De constructie dekt uiteindelijk een deel van de bus- en trambaan af en draagt meerdere gebouwen die er bovenop komen.
Al jaren wordt gesproken over de nieuwe invulling van het Smakkelaarsveld. De plek heeft een tijd geen echte bestemming gehad, maar diende vooral als opslagplaats voor bouwmaterialen en als openbare fietsenstalling. Daar gaat nu dus verandering in komen.
“Wij zijn verheugd dat, ondanks de huidige omstandigheden met betrekking tot COVID 19, de bouw van de overkluizing doorgaat en naar verwachting in de eerste week van juni zal starten”, schrijft de gemeente.
Project
Op het Smakkelaarsveld komen uiteindelijk drie gebouwen en een park die deels boven de overkluizing worden gebouwd. Er komen onder andere woningen, horeca en kantoren. Onder de gebouwen en het park komt een bus- en trambaan.
Ook wordt de Leidsche Rijn doorgetrokken en verbonden met de Catharijnesingel. Drie bruggen zorgen ervoor dat het Smakkelaarsveld straks van verschillende kanten bereikbaar is.
Gekoppelde berichten
Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast
Het ontwerp van het Smakkelaarsveld is aangepast na reacties van de gemeente en belanghebbenden. De…
18 Reacties
ReagerenInderdaad, haast maken, want de aanstaande economische neergang zal vele vastgoedontwikkelingen tot stilstand brengen. Is mijn verwachting. En met verhuurders (waaronder Klépierre van Hoog Catharijne) die met hun hoge huren van geen wijken weten, zal het een kunststukje worden om de binnenstad en HC weer volledig op stoom te krijgen. Bij RTV Utrecht las ik dat er in 2019: 30.000! nieuwe Utrechters zijn binnengestroomd (het aantal vertrekkers stond er helaas niet bij). Dat zal a.g.v de crisis de komende jaren minder worden. Gevolg: geen groeiend leger winkelend publiek en minder vraag naar (dure) woningen. Verder hoop ik dat het Smakkelaarsveld prachtig wordt. Het is tientallen jaren te lang het afvoerputje van de stad geweest.
We proppen er nog 3 gebouwen bij beetje gras op de overkluizing om een beetje gehoor te geven aan het stemmen op de groene variant heel lang geleden. Leuk die 1,5 meter samenleving maar dit college bouwt gestaag door tot er geen open plek meer te vinden is en ieder vorm van leefbaarheid uitgebannen is in utrecht.
En wat gaan we daar dan “binnenstedelijk” bouwen? Onbetaalbare woningen terwijl er grote behoefte is aan sociale woningbouw. Daar heeft Utrecht ook voldoende ruimte voor, zoals in polder Rijnenburg, maar daar moeten en zullen 8 windmolens komen met een tiphoogte van 2x de Dom. Het adagio dat dit te combineren is met woningbouw geldt niet voor de komende 20-30 jaar, maar dat is een detail….
Helaas zijn de gebouwen geen ikoon, zoals voorheen de bedoeling was…
positief is de overkluising van tram/ bus infra. Dat zou op meer plaatsen moeten kunnen voor woningbouw.
Vroeger was hier de Smakkelaars haven, net als op veel plekken zijn waterwegen e.d in de vorige eeuw gedempt, zwarte water, vleutense vaart etc.
Wordt een bijzondere verandering. Ton u toe meer dan 50 jaar lang alle veranderingen kunnen volgen in Utrecht. Nu al 2 maanden niet in de stad geweest. Zal over x maanden/jaren wel zien hoe het geworden is….
Ik vraag me vaak wat de gemeente bezield.
HC is destijds toch gebouwd met alle gebreken waarvoor toen is gewaarschuwd want Utrecht wilde een overdekt winkelcentrum.
Toen die gebreken inderdaad problematisch bleken, werd er gedweild met de kraan open. Het Smakkelaarsveld, waarvan de bomen eindelijk beetje normale hoogte kregen na 10 jaar moedig groeien, kreeg de naam van junkieverzamel plek terwijl er genoeg gewone mensen ook gebruik van maakten. Toen Utrecht begon te groeien met uitbreiding aan de nadere kant van het kanaal en door inbreiding, in combinatie met de autohaat en actief fietspromotiebeleid, werd het Smakkelaarsveld een lelijke fietsenstalling. Dat is zogenaamd opgelost met een megafietsenstalling die je 15 minuten extra reistijd oplevert. Fijn, meer persoonlijke tijd kwijt aan reizen en minder tijd voor andere dingen, allemaal om zogenaamd de wereld te redden.
En nu wordt het laatste restje binnenstedelijk groen met gezonde nog jonge bomen, vernietigd om plaats te maken voor nog meer zielloze hoogbouw met nepgras in een neppark moet opleuken. Nepgras, omdat er in die 3m2 wat de naam park niet eens mag dragen, nooit zon komt dus er gaat NIETS groeien. Het is peperdure ophokplich want mensen kunnen ter vermaak en beleving bij de buren naar binnen gluren.
Wat nog het meest opmerkelijke is, dat GL en D66 al jaren roepen dat ze zo groen bewust en duurzaam zijn. Tot op heden wordt er steeds meer groen vernietigd om plaatst te maken voor meer beton, wordt het de bewoners verweten dat ze betegelde tuintjes hebben en geen verpieterde potplanten op het balkon, wordt de stad onleefbaar door meer beton en asfalt.
En staat het sociale groene bestuur voor zichzelf te applaudiseren want beton, dat is heel duurzaam en groen want gaat wel 40 jaar mee…
Goed zo, aan de slag. Het beste wat we nu kunnen doen is lering trekken uit de vorige crisis die onnodig lang duurde doordat de bouw op z’n komt werd gelegd en waar de problemen op de woningmarkt tot op de dag vandaag nog (mede) van ervaren worden. Dus, bouwen en niet te weinig ook graag. Daarnaast wacht de locatie ook al jaren op een fatsoenlijke invulling. Persoonlijk had ik liever de Bieb++ daar gezien. Ik vind het volume en het ontwerp prima voor die locatie. Maar met de huidige invullen kan ik ook redelijk leven.
Zoals gezegd, blij dat ze nu echt aan het bouwen gaan!
Eindelijk! Ben benieuwd!
Welke horecaondernemer stapt daarin?
Toen in de jaren 70 van de vorige eeuw voor het eerst ontwerpen werden gemaakt voor het Smakkelaarsveld, stond daar een casino getekend met traverses naar het te bouwen Hoog Catharijne. Dat plan sneuvelde om vanuit de treinen nog een vrij zicht te houden op de Domtoren en de oude stad. Ook sneuvelde in dat plan het rechthoekig getekende Smakkelaarsveld. De noordzijde behield de rooilijn die er was en nog steeds ligt. Aan de zuidzijde waar de Utrecht gesloopt was, moest ook iets veranderen. In plaats van een rechte gevel zoals getekend, kwam er een gehakkelde pui zoals die er nog is. Ik mail dit om het gemeentelijk geheugen wat op te frissen.
@ Koel Hoofd
Groen Links en D’66 zijn niet verantwoordelijk voor het plan aan het Smakkelaarsveld, dat is een projectontwikkelaar. Je overschat de macht en controle die een college van B en W heeft.
Gemeenteraad kunnen allen maar wat eenvoudige eisen stellen en ja en heel misschien nee zeggen.
Overigens is dit plan al in een vorig college en volgens mij zelfs al in het college daarvoor tot stand gekomen.
@Don. Dit smakelaarsveld was altijd een verweesd stuk groen. Voor dat de fietsenstalling er was, een troosteloze plek waar bijna niemand kwam, behalve rand figuren.
Ervaring in grote stedelijke OV knooppunten leert dat nabij groen zonder toezicht of bewoning vaak dubieuze bezoekers aantrekt en meer handhaving vergt.
Nu wordt het nog deels groen, maar geen niemands land, sterker het wordt de ruimtelijke schakel tussen binnenstad en centrum west/ lombok met ook een bebouwd westplein. Stedenbouwkundig een goede benadering in veiligheid. Een van de doelstelling van City plan rondom HC.
@Karel: leg mij eens uit waarom GL en D66 niet verantwoordelijk zijn voor de plannen.
De grootste winnaars van gemeenteraadsverkiezingen samen goed voor minimaal 23 zetels (NB! Niet op volgorde van grootte):
1994 GL-D66-PvdA
1998 GL-PvdA-Leefbaar Utrecht
2000 GL-PvdA-Leefbaar Utrecht
2006 GL-PvdA
2010 GL-D66-PvdA
2014 GL-D66
2018 GL-D66
GL en D66 hebben wel degelijk debet aan het groen vervangen voor beton, vooral voor alle besluiten welke sinds 2010 zijn genomen. Vooral GL heeft beton op het hoofd in plaats van een pakje biologisch grasboter.
En beide beheersen de vestzak-broekzak politiek als geen ander.
@Koel Hoofd
Leefbaar Utrecht was een zeer rechtse partij die, samen met de VVD en CDA, wel oren had naar het verkwanselen van het openbaar groen.
Onder andere het stadskantoor en de fly-over op het 24 oktoberplein komen uit de koker van deze partijen. Enorme kosten die men even dacht op te vangen met het bebouwen van parken. En wie hebben daar een stokje voor gestoken? Juist. Dat was niet het rechtse stadsbestuur. Of eigenlijk: stadstheater.
@ Koel Hoofd
In het vorige college zaten ook de VVD en Christen Unie, die haal je er al manipulerend (om iedereen een rad voor ogen te draaien) maar even uit, die noem je maar gewoon niet. De VVD had ook zitting 2 colleges daarvoor.
Leefbaar Utrecht was nameens hun wethouder verantwoorflijk voor het verkwanselen van de eigenlijke uitgangspunten uit het plan rondom het stationsgebied. Die man heeft in achterkamertjes, buiten het zicht van de gemeentrraad, allerlei dubieuze handtekeningen gezet en allerlei consessies gedaan aan het eigenlijke plan voor het stationsgebied.
Het huidig plan is het alternatief voor bieb ++. Pas echt een betonnen kolossaal gedrocht. De grond moest kennelijk hoe dan ook verkocht worden aan de/ een projectontwikkelaar.
Projectontwikkelaars die in Uteecht alles gedaan krijgen alsof ze een pistool tegen het hoofd van de bestuurders hebben staan. Alles in ruil voor het doortrekken van een klein stukje singel. In het stationsgebied vindt je meer dubieuze grond- en vastgoedstransacties terug.
Het zijn de projectontwikkelaars en vastgoedboeren die de plannen laten maken en tekenen. Het is ook immers hun grond inmiddels. Alles draait om winstmaximalisatie. Zo veel mogelijk opbrengst per m2 tegen zo laag mogelijke kosten. De gemeente (-raad) kan alleen wat kleine eisen stellen voor de vorm ; “wat groen erbij”.
En hou aub je gebruikelijke haat op GL en d’66 er even buiten. Het klopt of helemaal niet of slechts voor maar een klein deel. Het is een super simplistische weergave om hun voor alles waar jij haat op hebt verantwoordelijk te houden. Zo werkt de (gemeente-) politiek niet. Utrecht kent door de jaren heen geen slechts linkse coalities, omdat er vrijwel altijd tegengangers zitting nemen in het gemeentebestuur. Of dat nu VVD, Christen Unie of CDA zijn of zoals nu D’66 (een middenpartij, op economisch vlak rechts van het midden en liberalen pur sang; het is niet voor niets een artsen- en advocatenpartij). Utrecht heeft dus heel vaak middencoalities. Zo wordt er recht gedaan aan verkiezingsuitslagen en vertegenwoordiging van de meeste inwoners. Vergeet ook de gemeenteraad niet. Daar hebben ook de grote opositie partijen macht, ook de kleinere rechtse fracties. Iedereen, ook de opositie kan moties inbrengen en daar wordt hoofdelijk over gestemd. Iedere stem kan er toe doen.
Maar over de inhoudelijke plannen van vastgoedboeren en projectontwikkelaars heeft men maar mondjesmaat macht en dat zie je in Utrecht.
@ Koel Hoofd
Tot aan 1990 waren CDA en PvdA steeds ongeveer even groot.
Tot aan begin jaren zeventig was het CDA beduidend de grootste partij in Utrecht.
De eerste grote schade aan de historische stad Utrecht is met name onder CDA bewind tot stand gekomen.
Vanaf 1990, pak ‘m beet is de PvdA geen echte linkse partij meer, maar heeft men het neo-liberale model omarmd. Men heeft onder de nieuwe lichting de ideologische veren afgeschud.
In 2006 Was de PvdA weer de grootste en voerde toen ook met CDA en CU het college. Groen Links is zelfs uit deze coalitie gestapt.
Tot aan 2006, tussen ’98 en 2006, was het Leefbaar Utrecht dat aan de knoppen draaide. Veel niet omkeerbare besluiten omtrent het stationsgebied, de uitverkoop aan de vastgoedsector, met nauwelijks invloed vanuit het college en de gemeenteraad, zijn in de periode 1998-2006 en 2006-2010 ontstaan.
Je kent je klassiekers niet en houdt de verkeerde partijen verantwoordelijk. Partijen die niet (of zeer nauwelijks) verantwoordelijk waren voor het besluitvormingsproces in deze periodes.
Dat doe je alleen maar om je eigen stokpaardjes van stal te houden, je zit alleen zeer feitelijk verkeerd. Fout en onjuist.
Verantwoordelijk voor de puinhopen in het stationsgebied zijn: CDA (tot aan jaren zeventig), PvdA en Leefbaar Utrecht (jaren negentig en jaren tweeduizend). Dat je jezelf dat wel even realiseert.
In mijn vorige post had ik het over het vorige college: CU moet de SP zijn, stop de tijd. Mijn excuses. CU is een andere periode 😉
Welke aannemer gaat de bruggen realiseren?