Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast | De Utrechtse Internet Courant Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast | De Utrechtse Internet Courant

Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast

Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast
De huidige situatie op het Smakkelaarsveld. Foto: Lingotto
Het ontwerp van het Smakkelaarsveld is aangepast na reacties van de gemeente en belanghebbenden. De belangrijkste wijziging is het verplaatsen van het horecapaviljoen in het park, ook is er meer ruimte voor groen in het plan.

Het ontwerp van het Smakkelaarsveld is aangepast na reacties van de gemeente en belanghebbenden. De belangrijkste wijziging is het verplaatsen van het horecapaviljoen in het park, ook is er meer ruimte voor groen in het plan.

Op het Smakkelaarsveld komen drie woongebouwen, een park en horeca. Al jaren wordt er gesproken over de nieuwe invulling van het gebied. De plek heeft de laatste jaren geen echte bestemming gehad, maar diende vooral als opslagplaats voor bouwmaterialen en als openbare fietsenstalling. De stalling wordt sinds deze week definitief weggehaald.

Ooit was het idee dat de Bieb++ hier moest komen, maar dat plan werd weggestemd door de gemeenteraad. Vorig jaar werd er een nieuw plan gepresenteerd en dat is nu concreter geworden.

Wijzigingen

Om het plan voor Smakkelaarsveld mogelijk te maken, is een gedeeltelijke wijziging in het bestemmingsplan nodig. De belangrijkste wijziging gaat over het toevoegen van horeca, kantoor en kleinschalige leisure. Tegen de aanpassing kunnen zienswijzen worden ingediend. Het ontwerpbestemmingsplan ligt nog tot en met donderdag 26 september 2019 ter inzage.

Tekst loopt verder onder foto

Artist Impression van het Smakkelaarsveld

Ontwikkelaar Lingotto heeft de vernieuwde plannen toegelicht en schrijft dat het nieuwe ontwerp rustiger oogt en dat er meer ruimte is voor groen. Daarnaast zijn de hoeveelheid hoeken en loze ruimten geminimaliseerd, waardoor het park overzichtelijker wordt en is het brugontwerp aangepast, waardoor de Leidse Rijn beter te zien is vanaf de Vredenburgknoop.

De komende maanden wordt het plan verder uitgewerkt in overleg met belanghebbenden tot een definitief ontwerp.

Oog van de Orkaan

Het nieuwe Smakkelaarsveld wordt ‘het Oog van de Orkaan’ genoemd: “een groen rustpunt in een hectische en dynamische omgeving.” Er komen drie woongebouwen met in totaal circa 150 woningen in het middenhuur segment, vrije sector huur en vrije sector koop. De gebouwen komen deels boven de bus- en trambaan. Het dak van een van de gebouwen is openbaar toegankelijk.

Tekst loopt verder onder foto

De Leidse Rijn wordt doorgetrokken en verbonden met de Catharijnesingel. Drie bruggen zorgen ervoor dat het Smakkelaarsveld straks van verschillende kanten bereikbaar is.

Er moet veel groen komen in wat het Smakkelaarspark wordt genoemd. Om het park zo groot mogelijk te maken wordt de tram- en busbaan overbouwd. Hierdoor moet een glooiend park ontstaan. Door deze hoogteverschillen ontstaat een ruimte onder het park. Deze ruimte is bedoeld voor (fiets)parkeren, een kleine haven en de ‘Parkkelder’ met daarin een cultureel-maatschappelijk programma.

Het plan is ontworpen door Arup, Studioninedots, ZUS en VKZ. Tot aan de bouw staat op het Smakkelaarsveld een container waar de maquette te bekijken is.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Dakhaes

    Er kan geen plan gepresenteerd worden of er wordt over invulling met horeca gesproken.
    En laten we bovendien maar afwachten wat stikstof doet met dit plan.
    Is er trouwens ooit onderzocht wat horeca bijdraagt aan co2 en stikstof uitstoot?

  2. Gerard Brugmans

    Door de stapeling van functies en activiteiten op dit terreintje met een oppervlakte van een zakdoek is de omschrijving “groen rustpunt” bij voorbaat al het volgende utrechtse vastgoedprietpraatflauwekul voorbeeld. Het “Oog van de Orkaan” zal volledig opgaan in de storm van het stationsgebied, en dat “openbare dak” wordt een handhaaftechnische uitdaging die de herinneringen aan de voormalige HC tunnel in volle omvang terugbrengt!

  3. eemke

    en wat gaat er met het kunstwerk , wat er nog van over is , van David van de Kop gebeuren ???

  4. Wim

    Dakha3s,
    Hebben ze onderzocht wat voor gifgas je uitstoot met je zure commentaren

  5. Bert

    @dakhaes

    Altijd dat gejank over CO2 uitstoot, weet je wat veel bijdraagt aan de uitstoot daarvan? Een lading kinderen op de wereld zetten, alleen vreemd genoeg hoor je daar nooit iemand over.

  6. Wim

    Kunnen die gebouwen niet hoger zodat er meer kunnen wonen

  7. Dakhaes

    @Bert
    Bevolkingsgroei idd het grote probleem.
    50 jaar geleden 1 milj inwoners en nu zo’n 18 milj. Dat kan echt niet zo doorgaar en zeker niet mondiaal.

  8. Alex

    Laten we eens blij zijn dat er wat gebeurt daar. Het ontwerp ziet er prima uit. Alleen deel ik de zorgen over de tramtunnel. En hoop ik dat het groen geen junkenparkje wordt.

  9. JdV

    @Bert: Klopt. Kinderen zijn de pest voor het milieu. Er zou ook een kinderbelasting moeten komen met een progressief tarief. In plaats van een fokpremie zoals nu.
    Nederland is al te vol, bevolkingsgroei door immigratie en het fokken van kinderen moet zwaar worden ontmoedigd.

  10. herman

    “postzegel van de orkaan” past beter.

  11. Barend

    Dat het horecapaviljoen naar de rand is verplaatst is een verbetering. Nog beter zou het zijn als dat ding er helemaal niet komt en er een echt open ruimte ontstaat. Nu is het groen helaas nog steeds niet meer dan een schaamlapje. Waarom is Utrecht toch zo bang voor open ruimte en waarom moet alles toch volgepropt worden met horeca?

  12. Scherpschutter

    @Dakhaes 17/9/2019 – 10:20
    “En laten we bovendien maar afwachten wat stikstof doet met dit plan.
    Is er trouwens ooit onderzocht wat horeca bijdraagt aan co2 en stikstof uitstoot?”

    Laten wij hopen dat de Co2 uitstoot en stikstof uitstoot van de horeca GIGANTISCH is en hopelijk de komende 10 jaar bovendien zal verduizendvoudigen, want het zonnetje gaat uit de komende jaren. We krijgen een Grand Solar Minimum, aldus NASA, met haar jongste SC-25 voorspelling. De minste zonactiviteit in 200 jaar, ingaande vanaf het jaar 2020….Het gaat bitterkoud worden Dakhaes! Uniek koud….

    Was ik u dan zou ik vast winterjassen inslaan en de houtkachel voorstoken, terwijl u de motor van uw auto door laat lopen en de deur van uw koelkast wagenwijd openzet, ondertussen driftig een uitbouw aanmetselende, want we kunnen de komende jaren alle stikstof en Co2 gebruiken die we maar kunnen uitstoten….!

    Niet dat ook dit iets zal uitmaken, want zulks geloven is natuurlijk net zo compleet van de pot gerukt als geloven dat stikstof en Co2 iets bijdragen aan de veronderstelde opwarming van de aarde… Maar goed, we moeten onszelf toch iets wijsmaken om dit aardse bestaan van enig inhoudelijk cachet te voorzien, nietwaar?

    Enfin. Sla uw rantsoenen en winterkleding in Dakhaes. Winter is coming!! Stikstof- en Co2 uitstoot….of niet, compleet doorgedraaide bestuurders….of niet. De zon gaat even uit en trekt zich niets aan van de compleet waanzinnige fantasieën die enkele van ons nietige mensjes erop nahouden.

  13. ACTK

    Wordt zo’n ontwerp eigenlijk nog in een windtunnel getest? 🙂 Wie straks in de herfst ‘buitenom’ naar het station wil waait er vanzelf naartoe om te pletter te slaan tegen de voordeur, of komt daar nooit aan vanwege overdreven luchtweerstand. We gaan het meemaken, stapelen maar weer met die stenen. Zolang die artist-impression-zon blijft schijnen wordt het er vast reuze gezellig…

  14. Johan

    Het zogenaamde “groen” in dit plan wordt een ongure lege en winderige verblijfsruimte. Omdat het groen opgetild is naar niveau +1/+2 en ook nog eens omsloten is door die gebouwen, is het vanaf straatniveau niet zichtbaar. Voorts is het geen doorgaande ruimte. Er zal dus geen mens komen. Het zoveelste Utrechtse stedenbouwkundige wangedrocht.

  15. BW

    @Gerard Brugmans
    Jij en ik zijn het best vaak oneens, maar je zorg over dat ‘openbare dak’ deel ik volledig. Ik hou zelf vooral mijn hart vast over de ‘Smakkelaarshaven’. Dat is dat overdekte, vrij toegankelijke jachthaventje wat recht tegenover het nieuwe Intell Hotel moet verschijnen. Dat haventje zou overigens wel een mooie ligplaats voor de hasjboot kunnen zijn, hoewel hasj voor de doelgroep waarschijnlijk veel te soft is.

  16. Piet

    @Dakhaes 17/9/2019 – 14:17
    Uw cijfers kloppen totaal niet, 50 jaar geleden waren er bijna 13 miljoen inwoners in NL en pas in 2029 18 miljoen is de verwachting van het CBS. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37556/table?ts=1568786057873

    Los daarvan is de bevolkingsgroei zeker een probleem.

  17. Inez

    En wanneer is het klaar? In 2030? Ik denk dat ik het dan niet meer mee ga maken…. N.B: lees ook het stukje van Jerry Goossens hierover dat deze week in het AD stond. Daar sta ik helemaal achter.

  18. Gregor

    Prachtige invulling aan de hoogwaardige kwaliteit van het nieuwe stationsgebied. Mensen die daar een woning kopen/huren zullen dat met hun volle verstand en bewustzijn doen. Deze mensen kiezen voor de dynamiek en drukte van groot-stedelijk wonen. Heerlijk! Mooi ook dat de Leidsche Rijn wordt doorgetrokken, kan ik eindelijk met mijn boot vanaf ‘t Zand naar de singels. Kopje koffie halverwege op het Smakkelaarsveld en door naar Ledig Erf! Meer van dit graag!

  19. wollie

    @scherpschutter, het gaat om een verwacht zonenergieverschil van 0,25 Watt per m2 aardoppervlak, ofwel 0,018 procent. dat gaat geen ice age opleveren…

  20. Cico

    Dat is geen park. Dat is een grasveld in de slagschaduw van drie hoge woontorens. Bovendien ligt binnen de kortste keren vol met afval, gezien de doorgangsroute, het station en de enorme hoeveelheid nabijgelegen horeca.

    Kijk, ik ben vóór meer woningen. Maar ook voor meer groen en recreatie, want dat staat op dit moment hard onder druk. Ga nou niet halfslachtig alles in 1 locatie proppen omdat je op papier een vinkje kunt zetten bij ‘meer parken’.

    Smakkelaarsveld moet een veld blijven. Het was een park, niet een Bieb++ bouwlocatie. Als je dit gaat volbouwen met torens en horeca, krijg je simpelweg nog meer verkeer en drukte op de drukste plek van Nederland.

  21. Koel Hoofd

    Is er eigenlijk een definitie van het concept ‘park’? Zoiets als ‘bij deze factoren is het een park’? Want tegenwoordig worden 3 half dode bomen, 6.5 grasspriet en geverfde betonblokken al aangemerkt als park. Het DAALSE PARK, ooit iemand van gehoord? Toen het een park met een groot aantal bomen was, noemde men het een parkeerterrein. Nu het een parkeerterrein met fietspad is noemt men het een park?
    Dat park op smakkelaarsveld mag nog niet eens de naam voetbalveld dragen omdat het te klein is. Het woord schaamlap werd genoemd, het is zelfs te klein om de schaamte van een kleuter te bedekken.

  22. Martijn

    @Koel Hoofd
    ‘Het Daalse Park’ is een initiatief van de omwonenden om van dat veld een parkachtige te geven. Dit is dus niet officieel. Dit is een alternatief voor het plan van de gemeente om hier Huizen te laten bouwen. Zie http://daalsepark.nl/

  23. Frans Verweij

    Mooi ontwerp. Waar ik benieuwd naar ben, is de wandeling naar het kantoor van oa Movares aan de Daalseplein: Ik zie het trapje aan de Smakkelaarsburgt-zijde. Het kunstwerk staat er ook nog. Kan je straks het water over om langs het kunstwerk de weg over te steken en bij het trapje weer naar benden te komen? Overigens 2030 klaar? Das nog ver weg!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).