Fatbikes nemen in populariteit toe en dat zorgt voor de nodige opspraak bij zowel politiek als handhaving. Eerder dit jaar stelden verschillende politieke partijen vragen over of de elektrische fietsen met dikke banden niet naar de rijbaan verplaatst zouden kunnen worden. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) lijkt daar voorlopig nog geen brood in te zien.
Toen de gemeente van plan was om de maximumsnelheid van veel wegen in Utrecht te verlagen van 50 naar 30, grepen verschillende politieke partijen het moment aan om ook de fatbikes van het fietspad af te krijgen. Onder andere Volt, CDA en Student & Starter dienden vragen in over de elektrische snorfiets-aandoende fietsen. Veel van die vragen gaan over de veiligheid en het handhaven van de voertuigen. Het college van B&W erkent dat de fietsen onveilig kunnen zijn, maar wil ze voorlopig nog niet van het fietspad verbannen.
Verkeersveiligheid
Dat heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat fatbikes in theorie slechts 25 kilometer per uur gaan. Ook zijn de elektrische fietsen minder breed en zwaar in vergelijking met snorfietsen, waardoor een plek op de weg niet geschikt zou zijn.
Fatbikes zouden minder ruimte in beslag nemen en produceren bovendien geen uitstoot. Bovendien zouden sommige grote wegen, zoals de Amsterdamsestraatweg, te onveilig zijn voor fietsers, en dus ook voor fatbikes, die technisch gezien onder die categorie vallen. Dat allemaal leidt ertoe dat het college van B&W de fietsen voorlopig houdt waar ze al die tijd al waren: op het fietspad.
Er wordt daarentegen niet uitgesloten dat daar in de toekomst verandering in kan komen. Zo is nu de regel dat alle licht elektrische voertuigen nog op het fietspad moeten. Maar, zo schrijft het college, ‘samen met de andere G4-gemeenten vragen wij al langer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om maatwerk’. Daarom is het college samen met het ministerie op dit moment aan het onderzoeken hoe dit eruit zou kunnen zien in de praktijk.
Handhaving
Ook zegt het college dat er in de toekomst beter wordt gehandhaafd op de fatbikes. Zo zou een deel van deze fietsen bijvoorbeeld zijn opgevoerd, of een gashendel hebben waardoor er niet getrapt hoeft te worden – één van de voorwaarden waar een elektrische fiets aan moet voldoen.
De politie is aan het einde van dit jaar in het bezit van een rollerbank speciaal voor elektrische fietsen. De ‘gewone’ rollerbank voor brom- en snorfietsers werkt namelijk niet op elektrische voertuigen. Aanvullend daarop wil de gemeente onder meer nog een verbod op de verkoop van opvoersetjes. Wanneer dit verbod eraan zit te komen is onduidelijk. Ook voor het maatwerk van licht elektrische voertuigen op fietspaden heeft nog geen concrete ingangsdatum.
Gekoppelde berichten
Wordt de fatbike in Utrecht verbannen naar de rijbaan? Verschillende partijen stellen vragen
Nu de gemeente van plan is de maximumsnelheid in grote delen van de stad te…
Politie ziet in Utrecht veel fatbikes die niet aan de regels voldoen en gaat extra controleren
De politie in Utrecht gaat de komende tijd vaker zogenoemde fatbikes controleren. Reden hiervoor is…
21 Reacties
ReagerenHerkent altijd wel meteen de proleet.
Wat een bijzondere gelegenheidsargumenten hier. Zeg dan gewoon dat je het niet wil maar kom niet met allerlei onzin.
Ook zijn de elektrische fietsen minder breed en zwaar in vergelijking met snorfietsen, waardoor een plek op de weg niet geschikt zou zijn.
Fatbikes zouden minder ruimte in beslag nemen en produceren bovendien geen uitstoot. Bovendien zouden sommige grote wegen, zoals de Amsterdamsestraatweg, te onveilig zijn voor fietsers, en dus ook voor fatbikes, die technisch gezien onder die categorie vallen.
Oke. Dus een speedpedelec is even breed en zwaar als een snorfiets begrijp ik? En een speedpedelec neemt meer ruimte in dan een gewone fiets? Een speedpedelec stoot uit? Een speedpedelec op de ASW is niet onveilig maar een fatbike wel?
I call bullshit.
Jammer. Doe maar een helmplicht en verzekering. Ben je er gelijk van af. Afgezien van het feit dat je compleet voor joker rijdt op zo’n ding.
@jdv kan wel een een lesje logica gebruiken
@JdV 18/12/2023 – 15:38
Speed pedelecs kunnen, mogen en gaan harder dan 25 km/hr. Heeft niets met formaat te maken.
Het merendeel van die fatbikes zijn illegaal dus die mogen niet op het fietspad en niet op de weg. Als men daar eens mee begint te handhaven is het probleem zo opgelost.
Beetje maf ook om specifiek fietsen met dikke banden te weren van het fietspad. Die dikke banden zijn het probleem niet. Geef alle gemotoriseerde fietsen een nummerbord en ga handhaven op een maximum snelheid.
En graag die blauwe vervoerder van het fietspad met z’n extreem brede bak en nog bredere vracht. Dat gaat helemaal nergens meer over.
Zowieso weg met de elektrische fietsen vind ik. Ongezond en levensgevaarlijk, ook voor voetgangers.
Bizar dat die dingen zijn toegelaten, moet streng op gehandhaafd worden.
Maarja waar zie je nou handhaving?
Simpeltech oplossing: wet zodanig aanpassen dat elk vervoermiddel dat ‘n motor heeft verplicht voorzien moet zijn van ‘n verzekeringsplaatje en de bestuurder in ‘t bezit moet zijn van ‘n rijbewijs. Verder ‘n helmplicht en, net als bij ‘n brommer, ‘n minimumleeftijd van zestien jaar. Geen uitzonderingen !!
Zijn al goede argumenten hier genoemd…
Maar demotiveer dan het gebruik door een verplichte verzekering. Want wat gebeurt er als je aangereden wordt door een Fatbike? Ze zijn ook veel zwaarder dan een normale fiets.
Tja het merendeel van de fatbikes(schatting is 75%) blijkt illegaal te zijn. Die horen dus niet op de weg of op het fietspad. Als we daar eens mee beginnen te handhaven is er geen issue. Want die brave burgers die zo’n ding niet opvoeren en een legale kopen die houden zich vaak ook beter aan de verkeersregels.
Het wordt gewoon tijd dat we naar de oude regels gaan. Al het gemotoriseerde vervoer kenteken- en verzekeringsplicht en de VUT-fiets als een gehandicaptenvoertuig zien.
@ wiel
Heeft zojuist het wiel uitgevonden.
Helemaal eens met zijn opvatting i.z. de aanpak dezer gemotoriseerde middelen des vervoers!!
Waarom is er geen leeftijdsgrens voor die fatbikes?
Waarom is er geen helmplicht?
Waarom is er geen verzekering nodig?
Opvoer setjes kunnen niet verboden worden.
Dat is net als de opvoer cilinders voor brommers , die mogen ook verkocht worden maar niet gemonteerd worden.
Het roekeloze gedrag van degenen die op een fatbike rijden komt vooral door dat er geen leeftijdsgrens voor is en daar maakt de jeugd gretig gebruik van maar of ze vaardig genoeg zijn is maar de vraag.
Helmplicht .
verplichte verzekering.
leeftijdsgrens.
voer die drie dingen maar in dan vallen een hoop bestuurders al af.
Handhaven. In de spits. Papieren niet in orde? Direct in beslag nemen. Kom maar ophalen met bewijs van verzekering, bewijs van aankoop enz. en gelijk de boetes afrekenen. Opgevoerd? Direct de fatbike (ter plaatse hahaha) vernietigen.
Met mijn Spartamet, haalt met motor aan net geen 25km p/u, wel helm op, moet je van het fietspad af en de rijbaan op. Net zo link als een fatbike op het fietspad. Zelfs fietsend en motor uit moet je de rijbaan op. Auto’s duwen je aan de kant, want fiets, met blauwe plaat, op de rijbaan kan niet.
Gewoon keihard handhaven op gashendels en op snelheid , sneller dan 25 helmplicht . Die ego gasten hebben daar een hekel aan . En natuurlijk een minimale leeftijd !!!
Als je de snelheid in de bebouwde kom naar 30 km p/u wil verlagen is het
verplaatsen van fat-bikes en e-bikes naar de hoofdrijweg de beste oplossing.
Deze zullen het verkeer dusdanig afremmen dat het handhaafbaar is.
Gelijk een helmplicht instellen en je hebt er twee in één. Wordt het eindelijk weer veilig op het fietspad
De grootse ergenis zijn wielrenners die denken dat de weg van hun is. Die moeten vermeden worden. Ze bellen niet eens want die hebben ze niet. Heeft te maken met gewicht kunnen ze nog sneller. Arrogante en grote bek kun je krijgen als je er wat van zegt. Vooral bij de Rode Brug is zelfs vaak vechtpartijen. Staat regelmatig verkeersleider om de boel daar te sussn .Niet normaal. Ander probleem zijn voetgangers. Steken gewoon over zonder op of om te kijken met hoofdtelefoon op. Kan daar is een maatregel tegen worden genomen?
Een op een snorfiets gelijkende fiets dient op een fiets gelijkende snorfiets te zijn. Het heeft namelijk niets met fietsen te maken, je ziet die slasausbenen voor de vorm een beetje meetrappen maar dan houdt het ook op. Als je kijkt wat voor types erop rijden dan zou ik uit mezelf al niet zo’n ding aanschaffen om te voorkomen om met die groep geïdentificeerd te worden.
Letterlijk gisteren nog van mijn fiets gereden door zo’n k**ding. Overal bont en blauw, bloed over al mijn kleding en kan mijn jas weggooien… Dader (hooguit 16, vermoed nog jonger) reed natuurlijk doodleuk door, zag hem in de verte nog rondjes rijden over de stoep. Even verderop liep een moeder met kinderwagen… Verbieden die dingen, of toch op zijn minst een rijbewijs verplichten.