Nu de gemeente van plan is de maximumsnelheid in grote delen van de stad te verlagen naar 30 kilometer per uur, zien een aantal politieke partijen dit als hét moment om de fatbike naar de rijbaan te verplaatsen. De fiets met dikke kleine banden is steeds meer in het straatbeeld te zien en mede daardoor wordt het steeds drukker op de fietspaden.
Er is veel te doen over de fatbike; begin dit jaar vroeg GroenLinks nog aan de wethouders of er mogelijkheden waren voor een helmplicht en in september liet de politie weten veel fatbikes te zien die niet voldoen aan de regels. Nu stellen de lokale fracties van Volt, PvdA, CDA, Student & Starter, D66 en ChristenUnie schriftelijke vragen over de ‘groeiende populariteit’ van de fietsen.
Helmplicht
Zo schrijven de partijen dat het steeds drukker wordt op de fietspaden. “Op de fietspaden fietst een mix van mensen op ‘normale’ fietsen, kinderen, e-bikes, speed pedelecs, elektrische bakfietsen en in toenemende mate fatbikes.” De populariteit van de fatbike zou onder andere veroorzaakt worden door de helmplicht voor snorfietsen. “Op een fatbike hoef je in tegenstelling tot snor- en bromfietsen namelijk geen helm te dragen.”
Naast de helm is het ook zo dat mensen op een fatbike geen rijbewijs, kenteken en verzekering nodig hebben, en zij moeten op het fietspad rijden, iets dat snorfietsers tot begin dit jaar ook moesten.
Tot slot is het zo dat fatbikes weleens worden opgevoerd, waardoor ze snelheden van 45 kilometer per uur kunnen bereiken. De fracties menen dan ook dat deze fietsen inmiddels een alternatief zijn voor mensen die voorheen een snorfiets zouden aanschaffen.
Rijbaan
De partijen hebben verschillende schriftelijke vragen gesteld aan het college. Daarin is onder meer te lezen dat brommers, scooters en snorfietsers al een tijdje niet meer op het fietspad mogen rijden in Utrecht. “Fatbikes hoeven dit niet, maar gaan wel net zo snel als scooters. Hoe ziet het college dit?”
Tot slot wil de gemeente op 250 wegen in de stad de maximumsnelheid verlagen naar 30 kilometer per uur. “Deelt het college de mening dat het een realistisch scenario is om dit moment aan te grijpen om fatbikes naar de rijbaan te verplaatsen?”
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht volgt discussie rondom helmplicht voor E-bikes met ‘veel interesse’
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk zegt de discussie rondom een helmplicht voor elektrische fietsen…
Politie ziet in Utrecht veel fatbikes die niet aan de regels voldoen en gaat extra controleren
De politie in Utrecht gaat de komende tijd vaker zogenoemde fatbikes controleren. Reden hiervoor is…
Snelheid op 250 wegen in Utrecht moet naar 30 kilometer per uur
De snelheid op 250 wegen in Utrecht moet nog teruggebracht worden naar 30 kilometer per…
39 Reacties
ReagerenVoordat de discussie over dit onderwerp weer vertroebeld… De wet is vrij duidelijk over fatbikes: ze zijn of een ‘gewone elektrische fiets’ of ze zijn het niet. Zijn ze het niet, dan mogen ze ook niet op het fietspad en geldt er minstens een helmplicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike
Ik hoop dat partijen die hier vragen over stellen de bestaande regels ook gelezen hebben en het verschil tussen de ene of de andere fatbike begrijpen…
@ Jeroen
Dat laatste waag ik te betwijfelen, gezien de onderwerpen waar onze raadsleden zich de laatste tijd zoal beziggehouden hebben.
Mijn god,straks met paard en wagen in de stad Utrecht.
Noem het vertroebelen of hoe je wilt: in ieder geval zijn velen blij met de nog net geen puberkinderen welke met hoge snelheid over de trottoirs heen en weer rijden waar ook kleine kinderen lopen en spelen. Er moet natuurlijk weer eerst iets ergs gebeuren voordat er ogen open gaan. Nederland maar vooral ook Utrecht ten voeten uit.
Puur en alleen al vanwege het feit dat het gewoon een inferieur proleten product is, zou de fatbike al verboden moeten worden
Waarom werd die onzin überhaupt toegelaten ?
Er moet een commissie komen die beoordeeld of iets toegelaten mag worden.
Hadden we die, dan was het vapen ook niet toegelaten, is gewoon een sigaret in een andere vorm.
Amateurs zijn zij die zich politici noemen en zich laten verleiden door deze non-discussie.
@jeroen beschrijft het correct. Een legale electrische fiets, of een illegale gemodificeerde electrische fiets.
Mag je wel op een fatbike rijden als deze middels een houtvuur wordt gestookt en er op de fietstassen met reclame voor bier en vlees erop?
Verschrikkelijk sneu vervoersmiddel. Heb mijn hele jeugd een simpele Gazelle fiets gehad, ging prima. En je maar afvragen waarom de jeugd dik is…. hebben ook zo’n buur in de straat. Die jongen gebruikt de elektrische step en fatbike voor alles. Inmiddels is hij net zo ‘fat’.
De fatbike is in wezen niks anders dan een elektrische bromfiets.
Regels die van toepassing zijn op de bromfiets kunnen één op één van toepassing worden op deze monsterachtige dingen. Kunnen we meteen ook de elektrische bakfiets daaronder scharen? Menig gestreste ouder met een een koppeltje gehelmde en geharnaste kinderen voor in de bak maakt dat de normale fietser op de Gazelle zijn leven niet meer zeker is.
Wat @Boogschutter zegt.
Verder begrijp ik nooit zo die haat jegens mensen met e-bikes en aanverwante zaken. Ga je ook zitten haten op mensen in auto’s omdat die helemaal niet meer zelf bewegen? Of is het dan ineens prima?
belachelijk dat de fatbikes de fietspaden tot gevaarlijke wegen maken. Ik werk op een middelbare school en zie steeds jonge kinderen op die dingen naar school komen. Ze kennen amper verkeersregels en zijn een gevaar voor zichzelf en anderen. Ik snap niet dat er geen regels zijn rond helm, rijbewijs en verzekering en dan bijvoorbeeld vanaf 16 jaar zoals bij de brommer. Waarschijnlijk moeten er eerst ouderen/ jongeren/ iemand overlijden voor er regels komen. Het had uberhaupt niet op de markt mogen komen, m.i.
Met z’n allen op een bol
en die bol die is zo vol…
Oh, wat maken we ‘n lol
straks dan draait ‘t zooitje dol !
Persoonlijk ben ik van mening dat je een helm op moet, op alles dat een vorm van trapondersteuning heeft. Ik zie zoveel mensen die zo’n fiets niet onder controle hebben, of hun snelheid vreselijk slecht inschatten.
Wat een verschrikkelijk lelijke pauperdingen zijn het ook. Wat is er mis met gewoon fietsen? Hebben mensen geen werkende benenen meer? Probleem is dat de meeste van de figuren die op deze dingen rijden ook weinig rekening houden met regels & andere mensen, in mijn ervaring. Denk dat het invoeren van een helmplicht dat probleem niet gaat oplossen, maar wel zorgt dat er wat minder van die lelijke dingen rondrijden.
Fatbikes zijn gewone elektrische fietsen. En dus moeten voor fatbikes dezelfde regels gelden als voor gewone elektrische fietsen, en die regels zijn niet anders dan de regels voor gewone fietsen. Iets heel anders is dat veel fatbikes vaak zijn opgevoerd. Wat je dus moet doen is daarop handhaven, want het is illegaal. Eventueel (maar daar gaat de gemeente niet over) maak je het mogelijk om een fatbike te registeren als snorfiets. En dan geldt de helmplicht en het verzekeringsplaatje.
Laat de politie ook eens beginnen met het handhaven van het brom- en snorfietsverbod op fietspaden. Want vooral in de spits kunnen brom- en snorfietsers zich via het fietspad sneller voortbewegen, en dat doen ze dus ook.
Ik vind het verschrikkelijke ondingen, maar je kunt ze wel verbannen naar de rijbaan maar als er niet gehandhaafd wordt dan wordt er niets opgelost. Scooters rijden ook nog te pas en te onpas op het fietspad (ook met gele plaatsjes) en ik heb er nog nooit één staande gehouden zien worden. Ga eerst de huidige regels eens structureel handhaven en als dat lukt ga je naar de volgende fase.
@ toby, er overlijden dagelijks mensen op aangedreven tweewielers (misschien wel tientallen per dag), waar nauwelijks wet of regelgeving (op) te ontdekken is.
Nederland is slecht in handhaving en regels maken. Mensen hebben het idee dat hun vrijheid beknot wordt, maar juist het de hele tijd in het vaarwater van de ander komen door hinderlijk gedrag tast de vrijheid van de gemiddelde Nederlander het meest aan.
Neem een voorbeeld aan Zwitserland, waar de meeste mensen zich uit zichzelf aan regels en afspraken houden. Het levert een rustig land op.
“Naast de helm is het ook zo dat mensen op een fatbike geen rijbewijs, kenteken en verzekering nodig hebben ”
Er rijden zeer jonge kinderen op die dingen die nog maar net het fietsen onder de knie hebben .
Wat gebeurt er als er 1 van zijn sokken word gereden?
Wie gaat de schade betalen , zonder verzekert te zijn.
Waarom moeten snorfietsers wel een helm op en op zo’n fatbike niet, die veelal harder gaan dan snorfietsen.
Wie ie er verantwoordelijk voor het beleid rond de fatbike?
Die moeten ze ontslaan want dit is geen wetgeving beheren .
Alle soorten e-bike verplaatsen naar de rijweg lijkt me een betere aanpak.
En als dan ook nog wordt voorgeschreven dat ze een helm op moeten…
Dat zou wel dapper zijn.
Lijkt me een goed idee, om al op de lagere school met verkeerslessen te beginnen. Veel kinderen komen immers met de fiets naar school. Zelf heb ik op mijn lagere school verkeerslessen gehad, en er was zelfs een verkeersexamen met certificaat aan verbonden. Zou op elke lagere school verplicht lesmateriaal moeten zijn, naar mijn mening.
Utrecht heeft 280000 inwoners. Gemiddeld reageert hier 30 personen. Er zijn er een paar die altijd “keihard” reageren en zich afvragen wat het college/raad aan het doen is. ( die stellen vragen terwijl ze overal van weten via commissies ) De brommer met helm begon ooit met 45 km. Die rijdt na een poosje 65/70 km. Handhaven? Nee, fietspad af en naar de weg. Snorfiets zonder helm op het fietspad en 25 km. Die rijdt nu 50 en gaat met helm de weg op. Mijn solex rijdt 32 km op zn snelst de helling af zonder helm en op het fietspad. In Utrecht centrum kan je nooit harder dan 20 km. Maar moet nu toch de weg op met een helm. Fatbike rijdt normaal 20 km op het fietspad. Sneller kan niet want het is te druk. Velen roepen weer iets dat ie de weg op moet. Met helm. De step zou een vervoer middel kunnen zijn maar ook hier gaat iedereen weer los. Parijs verboden roept dan weer iemand. Is niet verboden, in Parijs, je kan m niet meer huren. De racefiets kan wel 33 op z’n langzaamst. Moet ook naar de weg. Misschien de auto op het fietspad want die auto mag maar 30. Of kunnen al die zeurkousen een keer ophouden en gaan werken en mondharmonica gaan spelen? Niet in de stad natuurlijk want dat maakt teveel kabaal. En op een terras al helemaal niet, hoewel die terrassen wel veel last hebben van al dat wildparkeren van de fietsen. Of ga ik nu te ver?
@Herman
Dat is nog eens een goed idee van u: die verfoeilijke fatbikes opstoken op een houtvuur! 😅
Ze moeten veel strenger zijn, voor zowel fatbikes, andere electrische fietsen maar zeker ook die snorbrommers.
Het adagium zou moeten zijn “Opgevoerd is afgevoerd”, want het is crimineel om als een tank door rijen fietsers heen te scheuren.
Weg met die criminele dingen.
Ik maak dit dagelijks mee op de gele brug.
Ooit ben ik aangereden door zo’n opgevoerde snorfiets, schedelbasis opgelopen.
In mijn ziekenhuisbed gevraagd “komt dit nou vaker voor”.
Antwoord “Je moest eens weten”.
Bespaar de maatschappij enorme bedragen en haal opgevoerde machines meteen uit het systeem.
Wat een zure reacties weer dat een fatbike lelijk is. Daar gaat het in deze discussie toch niet over? Eens met Hetty om verkeerslessen aan te bieden aan leerlingen op de basisschool. De auto wordt langzaamaan verbannen uit de stad, dan is het goed als daar alternatieven voor komen, zoals elektrische fietsen (waaronder een fatbike). Uiteraard met oog voor de veiligheid (helm, etc.).
@ joepkloekuuu
Totaal aantal verkeersdoden 2022: 737. Waarvan fietsers: 291
Tot zover je feitenvrije stelling dat er dagelijks tientallen fietsers omkomen.
@kloek, tuurlijk weer ergens anders is het rustiger. 8.7 miljoen mensen in Zwitserland met dezelfde oppervlakte als Nederland.. 18 miljoen in Nederland en nog geen 20% bebouwd. Wat zeuren betreft zijn we de beste in de EU. Kan het niet bewijzen maar het bestaat haast niet dat het ergens anders net zo is. Niet eens erger. Dat bestaat niet.
Het gezeur begon natuurlijk al in juni toen de rare regel werd ingevoerd dat speedpedelecs ook op de fietspaden thuishoren. Dat er nu ‘misbruik’ van gemaakt wordt, daar kon je op wachten. Het kan heel duidelijk zijn: in de (binnen-)stad, alles wat gemotoriseerd (electrisch of brandstof) is, op de rijbaan.
@Marcel: knap hoor. Utrecht heeft 280.000 inwoners? Klopt. In 2006. De rest van uw verwarde verhaal doet vermoeden dat uw medicatie dringend aan verhoging toe is.
auto naar fietspad: https://www.duic.nl/opmerkelijk/automobilist-zoekt-naar-parkeerplek-in-fietsenstalling-onder-stationsplein-in-utrecht/
Bij mijn weten is de vet-fiets een rijwiel met hulpmotor.
Het eerste exemplaar van die species was eind jaren 50 de SOLEX.
Direct gold de regel: verplicht verzekerd zijn.
De latere brommers waren ook rijwielen met hulpmotor, dus verplicht verzekerd!
Nu is het verkeer alom veel drukker, dus voor zo’n vet-fiets zou dit ook moeten gelden. En verder helmplicht, rijbewijs (net als bij brom- en snorfietsen), minimum leeftijd 16 jaar, max snelheid 25 kmh en jaarlijkse APK! Opgevoerde exemplaren vernietigen.
Ben voor
Ik zie vaak pubers op die dingen en dan denk ik: hoe komen ze aan het geld? Zo’n ding kost gewoon 2200-2500 euro
@ W.
Ik heb het over verkeersdoden op aangedreven tweewielers, dus ook motoren, brommers, scooters, speedpedelecs, electrische fietsen en gewone fietsen. Tot zover weer het in de woord leggen van verkeerde aannames bij de mensen waar je op reaguurt (en natuurlijk weer alles in het werk stellen om de ander in diskrediet te brengen en het maar weer eens niet over de inhoud te hebben. Het strooit alleen maar zand in het gesprek).
Ik heb het letterlijk over MISSCHIEN wel tientallen per dag, ik hou de vraag dus ook nog open. Ik beweer hier nog niet eens dat er het er echt tientallen zijn, maar inclusief het rijtje wat ik net opsomde zit ik er niet ver naast.
Misschien ook kijken naar de misschien niet dodelijke, maar wel ook de zware verkeersongelukken met tweewielers, waar mensen zwaar gehandicapt of met hertsenschade uitkomen.
@ Marcel> wat heeft het inwoneraantal te maken met jezelf aan de regels en afspraken houden ja of nee? In Nederland is het een sport om regels te overtreden, met veel ergernis en irritatie bij de ander. Hou je gewoon aan regels en afspraken en denk ook eens aan de ander naast jezelf. Een kleine moeite. Het is een samenleving, geen ik-leving. Daarom zijn er regels en zijn er soms nieuwe regels nodig.
Volgens mij is het vrij simpel: je moet verschil maken tussen fatbikes die als fiets functioneren en fatbikes die die als scooter/bromfiets functioneren (bromrijbewijs, helm en 16jaar). Hetzelfde onderscheid als tussen fietsen en bromfietsen dus. Tja, en misbruik blijft er toch: hebben we nog verkeerspolitie? Kun je deze (zonder vooraankondiging) roulerend van stad tot stad laten gaan)? Zonder handhaving hebben regels weinig zin.
En wat mij betreft: alle brommers en scooters op de rijbaan waar (met steeds minder autoverkeer) voortaan 30km/uur gaat worden gehandhaafd.
@Kloek: 2 verkeersdoden per dag in NL. Das een totaal. Dus voetganger, fietsers, automobilisten, vrachtwagens, brommers, motorrijders etc.
Ik zag laatst een puber lijdend aan ernstige zelfoverschatting op een scooter zichzelf bijna dood rijden tussen langzaam rijdende de auto’s die steeds groter, lomper, botsonvriendelijker en zwaarder worden. Dat waren 8 automobilisten met een acute hartstuip maar dat joch had nergens last van behalve teveel aan testosteron.
Grote hoeveelheden pubers op fatbikes tussen de auto’s loslaten is echt levensgevaarlijk en vragen om moeilijkheden.
We lappen verkeersregels massaal aan onze laars, maar vooral ánderen vertonen agressief of gevaarlijk gedrag
Lees op het AD: https://www.ad.nl/buitenland/we-lappen-verkeersregels-massaal-aan-onze-laars-maar-vooral-anderen-vertonen-agressief-of-gevaarlijk-gedrag~a3a41b1b/?ctm_ctid=44bdf45a5bf84e2b10394eb47840c840
Enige wetenswaardigehden uit het artikel:
1. In Nederland zegt 42 procent van de ondervraagde voetgangers wel eens te zijn aangereden door een fiets, een scooter of een hoverboard.
2. Meer dan drie kwart van de Nederlandse voetgangers negeert het zebrapad en steekt gewoon over.
3.Zo’n 70 procent van de Nederlandse automobilisten rijdt wel eens door oranje of rood. (Oranje mag, het rood percentage ligt aanmerkelijk lager TG).
4. Het goede nieuws voor de Nederlanders: ze gebruiken het meest van de tien onderzochte landen verschillende transportmiddelen door elkaar, en bijvoorbeeld niet alleen de auto. Dat leidt ertoe dat ze ook meer dan gemiddeld oog hebben voor andere weggebruikers.
Nederlandse fietsers mogen dus wel eens dankbaarheid tonen jegens auutomobilisten. Al dat gescheld op hen hier is het gevolg van een gebrek aan invoelingsvermogen.