Foodsy zorgt dat je de rijen op het station kan vermijden - De Utrechtse Internet Courant Foodsy zorgt dat je de rijen op het station kan vermijden - De Utrechtse Internet Courant

Foodsy zorgt dat je de rijen op het station kan vermijden

Foodsy zorgt dat je de rijen op het station kan vermijden
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatie producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer besteden we aandacht aan Sam Eerdmans (24) en Janneke Flipse (23), twee Utrechters die met hun startup Foodsy eten bestellen op treinstations een heel stuk makkelijker willen maken.

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatie producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer besteden we aandacht aan Sam Eerdmans (24) en Janneke Flipse (23), twee Utrechters die met hun startup Foodsy eten bestellen op treinstations een heel stuk makkelijker willen maken.

Waar kwam de inspiratie voor Foodsy vandaan?
Sam: “Ik was aan het pendelen tussen Utrecht en Leiden. De frustratie over de rijen tijdens de spits op het station als ik wat te eten haalde kwam tijdens een brainstormsessie op school omhoog. Die wilde ik oplossen door ervoor te zorgen dat je van tevoren eten kan bestellen en betalen via een app. Zo kan je de rijen omzeilen en gewoon je trein halen. Dezelfde middag heb ik Florian geappt, hij is medeoprichter. Toen zijn we eigenlijk maar gewoon begonnen.”

Wat was de eerste stap die jullie toen genomen hebben?
Sam: “We waren niet technisch onderlegd en gingen eerst op zoek naar een derde teamlid. Het was duidelijk dat dit een designer moest zijn voor een prototype van de app. Ook hebben we opgezocht wat er nou in een businessplan moest staan. En als derde was er een onderzoek nodig. Want ja: zaten mensen eigenlijk wel te wachten op ons idee?”

En, was dat zo?
Sam: “We hoopten uiteraard op een zo goed mogelijk resultaat. Door het onderzoek konden we onder meer berekeningen loslaten op de hoeveelheid consumpties op een treinstation, de trends en de gemiddelde bestedingen. Gelukkig kwam daar een mooi resultaat uit. Dat heeft geholpen om aan te tonen dat er voor de reiziger echt wat in zit.”

Hadden jullie meteen voor ogen hoe de app eruit moest zien?
Sam: “Er zijn vergelijkbare bestel-apps. We hadden natuurlijk andere ideeën voor de Foodsy-app, maar we konden ze wel gebruiken om zo over onze ideeën te kunnen nadenken. Hoe vaker je erover praat, hoe meer ideeën je krijgt. Daar heb je eeuwig gesprekken over. We hebben heel veel zelf getekend. De designer maakte daar dan wat moois van.”

Hoe is het jullie gelukt om de samen te werken met de horecagelegenheden op stations?
Sam: “We zijn live sinds oktober met bijna honderd winkels. Dat komt voornamelijk door het succes van de pilots die we hebben gedraaid. Een aantal grote ketens vond Foodsy interessant, maar wilde eerst een test. Die testen zijn heel goed verlopen. Hierdoor konden we kijken waar de pijnpunten zitten, maar juist ook bewijzen dat de techniek goed werkt.”

Janneke: “Het personeel van verschillende filialen geeft aan continu gebeld te worden door mensen die willen dat hun eten straks alvast klaarstaat. Foodsy lost niet alleen problemen op voor de klant, maar ook voor winkel. En dan zijn ze natuurlijk sneller bereid om samen te werken.”

Klinkt alsof het allemaal soepel is verlopen. Waren er ook tegenslagen?
Sam: “Als ik terugkijk, waren er eigenlijk geen tegenslagen. Ook al voelde het op sommige momenten wel zo. Als iets bijvoorbeeld niet snel genoeg ging: een van de organisaties wilde bijvoorbeeld niet gelíjk een intentieverklaring tekenen. Nu denk ik: dat kon ook helemaal niet. We hadden nog niet eens een app.”

Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?
Sam: “Volgend jaar willen we 80% dekking van de horecatentjes op de stations. We moeten nu nog enorm groeien in bestellingen en bekendheid. Het gaat goed, maar media-aandacht betekent niet dat Foodsy al helemaal geweldig loopt. We moeten gewoon keihard ons best doen.”

Janneke: “De focus blijft nu treinstations. En die 80%-dekking. Daarna natuurlijk grote plannen voor buitenland en andere markten, maar dat is iets voor de lange termijn.”

Sam: “Wij denken dat de waarde van Foodsy groot is op een treinstation. Het is een plek waar mensen haast hebben en waar het druk is. Langs snelwegen zouden leuke nieuwe locaties voor Foodsy kunnen komen, of op bedrijventerreinen. En treinstations in het buitenland.”

Janneke: “Alles hangt met elkaar samen en op dit moment is het één grote puzzel. Grootse plannen waarmee we nog wel even zoet zijn.”

1 Reactie

Reageren
  1. Katja

    Gelukkig ! Geen crowdfunding !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).