Fietsers mogen sinds 5 juli niet meer op een deel van de Catharijnesingel fietsen. De situatie lijkt echter niet duidelijk voor iedereen want het verbod wordt massaal genegeerd.
Er wordt al jaren gewerkt aan het herstel van de singel. Momenteel is de aannemer bezig om ook het laatste gedeelte klaar te maken voor het water.
Om ruimte te maken voor de werkzaamheden, tussen winkelcentrum Hoog Catharijne en de Marga Klompébrug, zijn de bouwhekken verder naar achteren geplaatst. Dit is ten koste gegaan van het fietspad.
Omleiding
Fietsers die vanaf het Moreelsepark over de Catharijnesingel richting het Vredenburg willen moeten daarom omfietsen. De omleiding loopt via de andere kant van de toekomstige singel.
De omleiding is niet voor iedereen duidelijk, en wordt door veel mensen ook bewust genegeerd. Honderden fietsers per dag negeren het verbod. Dat resulteert erin dat auto’s en fietsers de hoofdrijbaan moeten delen. Tot eind september is het fietspad afgesloten.
52 Reacties
ReagerenMaak van de nood een deugd, gemeente, richt dit stukje in als fietsstraat (auto te gast)
Heeft niks te maken met onduidelijkheid. Fietsers kiezen de kortste weg, verbod of geen verbod. Is bij het station/mediamarkt ook zo, daar wordt massaal een stukje afgesneden. Waarom…ik heb geen idee…..
Het is wel zo dat dat de meeste fietsers niets meer zijn dan een soort amoebe en gewoon te weinig hersencapaciteit hebben om eigenlijk aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Situatie is wèl duidelijk, er staat toch een bord ?
Het lijkt me dat er op deze weg meer fietsers dan auto’s rijden, iets dat ook gewenst is in de drukke binnenstad. Is het dan niet logischer om de weg voor auto’s af te sluiten in plaats van voor fietsers?
Hier kunnen fietsers en automobilisten makkelijk een paar meter samen op de weg. Verlaag desnoods de snelheid naar 30. Beste voor iedereen. Helemaal in een fietsstad als Utrecht.
fiets en auto kunnen makkelijk allebei daar rijden.
In Utrecht lappen heel veel fietsers zo ongeveer alle verkeersregels aan hun laars, dus ook hier. Dat verkeersgedrag komt voor een flink deel door een gebrek aan handhaving. Beter handhaven dus. Agenten in burger misschien? Aan de andere kant voel ik in deze situatie wel iets voor de suggestie van Yvonne.
Fietsers weten heel goed dat ze daar niet mogen rijden. Ze kiezen er bewust voor. Boetes uitdelen misschien? Of is dat zielig voor die arme fietsertjes?
Iets verderop bij de inktpot gebeurt hetzelfde. Die fiets-afsluiting is voor de veiligheid der fietsers, want er is gewoon vrij weinig ruimte daar. Levenslink ook af en toe, als er dan toch een fietser besluit de boel te negeren en door te rijden. Voor de fietsers is het weinig om, en voor dat stuk stad ontstaat er flinke opstopping (met bijbehorende uitlaatgassen en overlast) als ‘t stuk gedeeld moet zijn tussen fietsers en auto’s. Afsluiten is geen optie gezien dan het stuk ‘daarna’ (waar veel woonhuizen staan) onbereikbaar wordt (en iedereen om de stad laten rijden is ook niet goed voor milieu, bereikbaarheid en humeur). Controleren die hap, en aanspreken + beboeten.
Verbodsbord geld niet voor fietsers toch in de praktijk. Wettelijk zou het wel anders zijn.
Ja, ik sloeg laat linksaf en er was geen fietspad. Schrok me wild! Bij rechtdoor kan het nog wel opvallen dat er een omleiding is, maar vanag de Maria plaats is het ook niet opvallend. Er zijn. Teveel borden.
Of ook leuk: ze gaan spookfietsend aan de andere kant van de weg rijden. Nou ja, gelukkig is t snel over.
Als gebruikelijk staan fietsers (en voetgangers) weer eens niet op t prioriteitenlijstje van de gemeente bij de – tijdelijke – wegindeling. Alle ruimte voor de heilige melkkoe, laat die fietsers maar slalom rijden tussen hekken, over halve stoepen met losliggende tegels en half afgeplakte stoepranden. Zelfde op de hoek van het Jaarbeursplein, Croeselaan en Westplein. Daar rommelt alles maar een beetje door elkaar.
Slechte inschatting van het projectteam. Fietsers moeten een volledig onlogische detour maken.
Wat een rare overbodige omleiding. Zoals anderen ook al opperen: wat is er mis mee om dit stukje weg tijdelijk gedeeld te maken? Door alle drukte en stoplichten haal je als automobilist de maximumsnelheid toch niet. En je laat zien dat je koste wat kost de fietser ten allen tijde de ruimte wilt geven ipv de auto.
Als ik de foto’s goed interpreteer, dan geldt de afzetting voor zo’n 50 meter. Onbegrijpelijk dat voor zo’n korte afzetting een omleiding is ingesteld. Kies dan dat de automobilist samen met de fietser van hetzelfde stuk asfalt gebruik maakt. Hetgeen nu ook het geval is, maar dan niet in goede banen geleidt.
Ik ben twee keer op die weg terechtgekomen en heb me verbaasd over het feit dat er geen plek voor fietsers was. De tweede keer probeerde ik de omleiding te volgen, maar had ik een bordje gemist.
Dit is gewoon slechte planning, slechte bewegwijzering, en door die onduidelijkheid is de norm ontstaan om de omleiding in het geheel te negeren.
Gaat vanzelf een keer fout. En dan worden er uiteraard vragen gesteld. In de gemeenteraad. Hoe dat toch heeft kunnen gebeuren? Maar ach, wie niet horen wil miet maar voelen lijkt hier van toepassing. Fietsers hebben lak aan de regels, niet meer dan terecht dat ook de gevolgen dan geheel voor eigen rekening zijn.
Jawel, gemeente, hier kunnen fietsers en automobilisten best wel voor 50 meter samen op de weg. Kunnen we dat instellen?
Fietsers zijn het aso volk onder de verkeersdeelnemers, en dat is een feit.
Op hetstadhuisplein mogen ook geen personenautoos rijden
Staat duidelijk aangegeven
Handhaving kijkt op stadhuisplein massaal weg
Ik kan wel iets nuttigers bedenken om te handhaven.
Ach ja, politie is druk met appende fietsers. Dus dit heeft geen prioriteit. En als er in dit land al niet wordt gekontroleerd op richting aangeven waarom wel op dit geval.
Fietsers hebben hier duidelijk een groter ego dan gezond verstand.
Tegen dergelijke arrogante hersenloosheid is echt geen kruit tegen opgewassen.
De fietser in blauwe bloemetjesjurk is heel druk aan het appen op de telefoon. Natuurlijk zie je dan een enorm groot verbodsbord met rode rand niet. Wat zou zo’n dubbele overtreding eigenlijk kosten als er gehandhaafd werd? En al zou je het zien, gewoon niks van aantrekken. Spookrijden is trouwens ook een populaire optie in dit gebied, ook best wel asociaal. Jezelf en anderen in gevaar brengen is de norm helaas. Beetje vervelend wel als het dan misgaat, wat regelmatig gebeurt, zie ook een van de foto’s. Trouwens, een bizarre omleiding, een andere oplossing zoals wegversmalling met betonblokken voor auto’s lag hier meer voor de hand. Ook automobilisten mogen zich aanpassen.
Fietsers zijn de ‘nieuwe’ asocialen in het verkeer: verkeersborden, voorrangsregels, verkeerslichten, fietsverboden op specifieke plekken..het wordt allemaal massaal genegeerd. Zeg er iets van en je kan een grauw en een snauw krijgen. Zeuren en zaniken over dat een omleiding ‘niet logisch’ of ‘niet eerlijk’ is, wat een onzin. Hou je gewoon aan de regels.
Gelukkig is jet skatepark aan de andere.kant wel af!
Waarom gaat de versmalling ten koste van het fietspad? Mij lijkt het logischer het autoverkeer te verbieden.
Fietsers weten van oudsher dat verkeersregels er zijn VAN en VOOR automibilisten en TEGEN fietsers. Dus doen ze het enig mogelijke: negeren.
Staat er nou een auto op het fietspad op die laatste foto?
Grappig altijd
Kennelijk is ” de fietser” en de ‘automobilist’ altijd een groep, waarvan de leden geen individu zijn en zich allemaal hetzelfde gedragen.
Grappig altijd. Leuk voor zwart-wit discussies, vooral gevoerd vanuit rechtse trollen (vaak opererend vanuit groepen, nog niet eens echte personen).
Het grappige, het leven en de wereld zitten vol nuance. Iedereen heeft zo zijn eigen motieven.
Maar ga lekker door met het typend gebekvecht. Je bereikt er alleen heel erg weinig mee en hebt er al helemaal niks aan. Best zonde van de tijd die je nuttig aan je eigen leven had kunnen besteden. Realiseer ik me ook zo tijdens deze 5 minuten.
Er komt een tijd dat we fietsers weer gewoon als verkeersdeelnemers gaan behandelen en dat ze zich zullen ook moeten gaan houden aan de verkeersregels. Maar die is nog wel even weg. Fietsers kunnen toch ook de fiets even aan de hand nemen en op de stoep lopen?
@yvonne, het is hier al 30km /uur.
Heb me hier donderdag ook schuldig aan genaakt kom ik nu achter….
Al fietsend vanaf Moreelsepark valt dit eigenlijk niet op.
Is al zoveel jaar geen rommeltje, dit kan er ook nog wel bij.
Sorry hoor, maar deze omleiding is niet te vinden. Ik fiets er dagelijks en het bord insinueert enkel dat je dus aan de linkerkant (spookrijden) moet fietsen. Niet te doen natuurlijk. Ik lees pas nu dat er een alternatieve route is.
Fietsers negeren massaal elk bord en elke verkeersregel. What else is new?
Even meedoen met het generaliseren. Automobilisten rijden nog steeds kinderen dood, wanneer stoppen ze daar nu eens mee? Kunnen we automobilisten niet gewoon verbieden?
Grappig.
Als er automobilisten moeite hebben met de omleidingen bij de Biltstraat en gaan spookrijden, dan is dat de schuld van de gemeente.
Als fietsers moeite hebben met een omleiding en 50 meter over de rijbaan fietsen, dan zijn het aso’s.
@M: mee eens. Kinderen zouden verboden moeten worden.
Mensen zijn net als water, we zoeken de weg van de minste weerstand. Deze omleiding is onlogisch, verstopt en vereist extra oversteken op een onveilig punt: net over de brug naar links. Tuurlijk kies je dan voor om rechtdoor te fietsen, auto’s hebben meer dan ruimte genoeg die 50 meter en de maximum snelheid rijden kan daar toch al niet.
Als we dit echt zo graag willen, waarom staat hier dan niet zo’n verkeersregelaar. Tenminste een plek waar ze dan wel tot hun recht komen en in ieder geval iets te regelen hebben.
Maar wat een heerlijke foto s als die chaos, Al die fietsers, zelf paar op de grond.
Regels moeten voor zichzelf spreken. Als iets massaal genegeerd wordt dan gaat er ergens iets niet goed bij de regelgeving.
Je bent al druk bent met je iphone moet je dan ook nog om je heen kijken naar verbodsborden?
Verbodsbord? Wat is dat trouwens? Geldt dat ook voor fietsers?
Fietsers hebben overal lak aan verkeersregels, dus ook daar.
Ga niet een fietser vragen te stoppen, af te stappen of om te rijden. Dat past niet binnen het gedrag van de hedendaagse fietser. Overal voorrang, en zo niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Handhaving ‘nul’ dus wen er maar aan. En de overheid die fietsgebruik stimuleert, die kijkt weg.
Veel kortzichtige en dommige generaliseringen over fietsers hierboven. Wanneer was de laatste keer dat een fietser iemand doodreed? Juist. Hufterig en egoïstisch gedrag in het verkeer is niet beperkt tot fietsers. In tegendeel. Halsstarrig vasthouden aan de auto in een stad als Utrecht is op zichzelf al egoïstisch, nog voordat er een overtreding is begaan.
@bernhard. Fietsers die fietsers doodrijden komt zeer regelmatig voor.https://www.gelderlander.nl/beuningen/man-uit-renkum-op-speed-pedelec-overlijdt-na-botsing-met-fietser-in-beuningen~a74895d3/?referrer=https://www.google.nl/
Of deze: https://www.duic.nl/algemeen/vrouw-zwaar-gewond-na-aanrijding-vredenburg-betrokken-fietser-rijdt-door/
Bovendien is het aantal (ernstige) overtredingen dat wordt begaan door fietsers het honderd, wellicht wel duizendvoudige van alle overige verkeersdeelnemers samen Het is echt te danken aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de rest van het verkeer (vrachtauto’s, bussen, motoren, personenauto’s) dat er niet veel meer slachtoffers vallen. Maar profiteer vooral lekker verder van het gedrag van de rest van de wereld en blijf je asociaal gedragen in het verkeer hoor.
Op de laatste foto zijn er 2 op hun bek gegaan. Zoom maar eens in! Twee fietsers op een kluitje, rechts op de hoek bij het zebrapad en een hek . Een OV fiets en ik zie een been. Mensen rondom dat zebrapad kijken om.
Ik fiets hier elke dag op een drukke tijdstip vanaf de Mariaplaats. Bij het rechtsaf slaan is het nogal druk met voetgangers op de zebrapad. Al mijn aandacht is kennelijk daarnaartoe geweest want ik heb de 2 verkeersborden helemaal niet gezien heb.
@Mark: lekker generaliserend, zeg, “de meeste fietsers zijn niets meer dan een soort amoebe en hebben gewoon te weinig hersencapaciteit om eigenlijk aan het verkeer deel te kunnen nemen”. Ik woon in een eenrichtingsverkeer straat waar dagelijks auto’s tegen het verkeer doorheen rijden: korste weg, namelijk.
En veel auto’s die wel ‘de goede kant op ‘rijden, negeren het woonerfbord, en scheuren met een noodvaart door de straat. Die automobilisten zijn zeker wel slim, vooral als ze door zo’n idiote actie een spelend kind aanrijden…..? Er zijn gewoon veel asociale verkeersdeelnemers, zowel fietsers als automobilisten.
Ik heb daar laatst gefietst en heb me verbaasd over de gevaarlijke situatie.
Probleem is o.a. dat er vanaf de Mariaplaats bij het stoplicht nog steeds een fietsverkeersbord met Doorgaand verkeer naar rechts wijst. Dáár zou meteen moeten staan dat rechtsaf (tijdelijk) niet kan.
@ Bernhard,
Oudere fietsers durven de stad niet meer in. Auto’s die stoppen wel voor hen, maar die zie je tegenwoordig niet meer. Maar die fietsers, een moderne gruwel voor de ouderen.
Laatst werd ik bij groen licht nog bijna te pletter gereden door een agressieve jonge vrouw die zich niks aantrok van haar rode licht.
Zware boetes en zeer strikt gaan handhaven op jonge fietsers. Dat zal ze leren.