Een oplettende Utrechter wees de gemeente er gisteren via Twitter op dat er een half gezonken bootje langs de Vaartsche Rijn lag. “Onderzeeër gesignaleerd in de Vaartsche Rijn”, aldus de man. Naast dit bootje liggen er meer schepen in één van de oudste kanalen van Nederland die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Voor sommigen, zoals de bootjes hieronder, komt deze opknapbeurt echter te laat.
Anderen kunnen nog wel van de ondergang gered worden, al heb je daar in sommige gevallen wel groene vingers voor nodig.
De gemeente gaf in een reactie aan de oplettende Utrechter dat op de website een melding gemaakt kan worden van dit soort gevallen. Dat moet dan gebeuren onder het kopje ‘zwerfvuil in het water’.
24 Reacties
ReagerenDit is echt balen. Het ziet er niet uit. Ik sta zelf al meer dan tien jaar op de wachtlijst voor een ligplaats voor een sloepje in de stad. Ook aan de Tolsteegsingel zijn er weer een paar oude mormels gezonken. Tijd voor toezicht..
De oorzaak is het havenbeleid van de gemeente. Als je eenmaal een (spotgoedkope) ligvergunning hebt is die gebonden aan de eigenaar EN aan de boot. Dus je mag je boot niet verkopen, je mag hem niet vervangen, en je bent gek als je je ligplaats opgeeft want de wachtlijst is enorm.
Over 20 jaar liggen er dan ook alleen nog maar scheepswrakken in de singels.
Als vergunningen niet gebonden zouden zijn aan de boot dan was dit probleem in no-time de wereld uit.
Ik snap niet dat de vergunning voor dergelijke bootjes steeds weer verlengt wordt.
maak er een buurtjachthaven van zoals in Amsterdam dan kunnen de bewoners zorgen voor goed beheer.
Fietste er gisteren op weg naar de binnenstad langs, zie tegen mijn vrouw “wat een zooitje” snap niet dat de gemeente dergelijke wrakken niet laat opruimen.
Zal wel opgeruimd gaan worden als er de (overbodige) bruggen aangelegd gaan worden voor de luie kopers van de appartementjes aan de overkant.
Tja, je moet het als goedbedoelende burger ookniet in je hoofd willen halen de gemeente attent te maken op iets, want dan krijg je als dank nog even vriendelijk gepareerd dat je dat via hun website moet doen. En wel onder het juiste kopje! Is dat duidelijk, lastige burger?!?!
Het is nu niet bepaald een visite kaartje voor de gemeente Utrecht vind ik!ziet er niet uit!i.p.v. automobilistje pesten in de binnenstad kunnen ze beter hier aandacht aan schenken.
Dit lijkt me vrij logisch als je er geen waterdicht dekzeil overheen legt. Dan zinken ze uiteindelijk vanzelf en zeker met deze klimaatverandering.
Eigenaars van die verwaarloosde bootjes, een tip!! Er zijn liefhebbers die graag je boot met ligplaats willen krijgen:); er voor gaan zorgen en ‘ m opknappen.
Hear hear Jan Lisman! Dit soort inwoneronvriendelijk gedrag wint het wat mij betreft van het ook ergerlijke vergunning- en handhavingsbeleid voor ligplaatsen. Een melding aan de gemeente zou genoeg moeten zijn, of het nou per postduif, fax, email, morse, twitter, spandoek, mime website etc gebeurt. Zegt een ambtenaar die werkzaam is bij een andere gemeente (waar het ook niet altijd goed gaat op dat vlak).
Het is al zo vaak duidelijk geworden: de gemeente moet de havendienst aanpakken en dit idiote botenbeleid van tafel vegen, en daar zijn rechtsmiddelen voor. Want (arjan verhoeven zei het al) over 20 jaar liggen er alleen nog wrakken in de singels, kanalen en grachten, en dat kan toch moeilijk als fatsoenlijk beleid worden omschreven.
Ook zonde van de bootjes, ik wil er wel eentje opknappen
@Arjan Verhoeven, Ligplaats vergunning is niet (meer) gebonden aan een boot.
Je kan als je een foto van je nieuwe boor opstuurt een nieuwe stikker krijgen. de oude is dan wel vervallen natuurlijk.
Ik liep zojuist langs de Wittevrouwensingel maar ook daar liggen verwaarloosde bootjes. Jammer van de bootjes zelf, jammer voor mensen die een ligplaats zoeken en hun boot WEL willen onderhouden en jammer voor het aanzien van de stad. Ik kan me voorstellen dat de gemeente veel kan winnen bij een goede aanpak van dit probleem.
Ik ben eigenaar van 1 van de bootjes op de foto’s. Geen vergane glorie maar regenwater en algen na een paar maanden geen onderhoud in de winter. Niet echt weer om deze maand te gaan poetsen… Het is ook een probleem dat er aan de gracht en Vaartsche Rijn geen heling is om bootjes in winter uit het water te halen.
Het klopt niet dat de gemeente niets doet. Regelmatig (zeker in het voorjaar) worden eigenaren gewaarschuwd als een boot in slechte staat in het water ligt, en onder gelopen boten worden naar de haven gesleept om vernietigd of opgeknapt te worden. De gemeente vaart hier elke dag langs dus heeft het geen zin dit apart te melden.
De Maliesingel laat een zelfde beeld zien. Van de 20 bootjes liggen er minstens 5 volledig onder water, de andere 5 half. Triest dat de gemeente hier niet op handhaaft. Frusterend voor al de mensen die wel willen en geen vergunning krijgen. Deze verloedering doet onze stad geen goed.
Zware sneeuw op zeil. Heel veel regen. Klimaatverandering roept de weerman. Het is vechten tegen de elementen. De beste stuurman staat aan wal en velt het ordelijke oordeel…
@De gelukkige bezitter,
Da’s goed nieuws!
Met al die vergane boten op de Vaartsche Rijn, Tolsteegsingel en Maliesingel zal de wachtlijst wel eens flink kunnen slinken. Alleen nog handhaven en die “badkuipen” bij de sloop afleveren… Een aanpassing van het ligplaatsenbeleid spreekt me ook erg aan.En als we dan toch bezig zijn: een laadpunt voor de elektrische motor zodat je lekker geluidloos over de gracht kan. Patsboem Utrecht knapt er mooi van op.
De beelden in deze fotoserie van de bootjes aan de Vaartsche Rijn zijn ons helaas bekend. Gelukkig hebben we ook gezien dat een aantal eigenaren naar aanleiding van de beelden is gaan hozen bij de eigen boot waardoor het schip weer goed drijvend is. En heeft onze havendienst ook een aantal booteigenaren geholpen, tegen betaling van de kosten, met het boven water krijgen van hun bootje.
Daarnaast blijven we natuurlijk handhaven op het moment dat een boot zinkt of is gezonken. We halen deze dan naar boven en voeren het af op kosten van de eigenaar. Dat is recent ook in een aantal gevallen gebeurd. In deze maanden in aanloop naar het vaarseizoen geven we daar extra aandacht aan. Helaas toont de fotoserie ook dat het nodig is. We hebben als gemeente niet de middelen om op basis van het aanzicht van de boot te handhaven. Maar als er directe aanleiding is om de eigenaar aan te spreken dan doen we dat uiteraard.
Door de ruimte die hierdoor vrij komt en door het inleveren of intrekken van ligplaatsvergunningen kunnen er naar verwachting dit jaar weer 15 a 20 nieuwe ligplaatsvergunningen worden uitgegeven. ^PP
Dit soort boten liggen er al jaren; helaas alleen om hun vergunning te behouden. Dit soort boten weghalen en de vergunningen aan nieuwe mensen toedelen, die wél gebruik maken van hun bootje zou een goede zet zijn. Dat maakt de 10 jaar wachttijd voor een ligplaatsvergunning weer wat korter.
Ik wil wel zo’n bootje opknappen en het kopen tegen de schrootprijs
Etap 22 is sowieso onzinkbaar 🙂