De gemeente Utrecht heeft aan de provincie gevraagd om tramlijn 22 de hele week te laten rijden. Daardoor zouden bijvoorbeeld mensen die in het weekend hun auto parkeren bij de P+R de Uithof, met de tram naar de binnenstad kunnen reizen.
Nu rijdt tram 22 tussen het station Utrecht Centraal en het Utrecht Science Park alleen op doordeweekse dagen. Daar is voor gekozen omdat er in het weekend te weinig mensen gebruik zouden maken van deze lijn.
Onlangs reed de tram wel een keer in het weekend. Dat was op 14 april tijdens een wedstrijd van FC Utrecht. Zo’n 3.000 supporters gebruikten de tram toen om bij de Galgenwaard te komen en verschillende politieke partijen noemden deze proef een ‘groot succes’.
Weekend
Ook het college van B&W spreekt, op basis van de eerste ervaringen, van een succesvolle pilot. De gemeente is nu met Qbuzz, eigenaar van U-OV, en de provincie in gesprek om de tram nog een keer te laten rijden tijdens een voetbalwedstrijd, maar ook tijdens andere evenementen.
Tot slot heeft de gemeente de provincie ook gevraagd om te kijken wat er nodig is tramlijn 22 volledig onderdeel van de dienstregeling te laten zijn. “Zo kan tramlijn 22 in het weekend een rol spelen voor bezoekers aan de stad of bijvoorbeeld de Jaarbeurs, die parkeren in de P+R de Uithof en verder de stad inreizen met de tram”, schrijft het college van B&W.
Gekoppelde berichten
3000 reizigers met tram naar FC Utrecht; groot deel politiek ziet graag een vervolg
Ruim 3000 passagiers maakten afgelopen zondag gebruikt van de Uithoflijn. Het was voor het eerst…
11 Reacties
ReagerenVlakbij het eindpunt van deze tramlijn bevindt zich een groot ziekenhuis (UMC). Het zou prettig zijn als bezoekers en personeel in het weekend deze locatie ook per tram zouden kunnen bereiken.
Daarnaast wonen er steeds meer mensen (vooral studenten) in het USP, ook zij verplaatsen zich in het weekend. Dit naast de bezoeker aan de stad, ook in het weekend, die veel meer kunnen worden gestimuleerd om de auto bij de P+R te laten staan.
De route van de tram was vanaf het begin al onhandig en onlogisch, grotendeels buiten de stad om. Maar dat verandert als er straks woningbouw plaatsvindt bij Stadion en (nog weer veel later) Koningsweg.
Het wordt tijd om die heel dure tramlijn die er nu in de weekenden werkloos bij ligt beter te gaan benutten. Je kunt makkelijk de frequentie aanpassen aan de verwachte passagiersaantallen lijkt me. Altijd beter dan geen tram.
Als de trein zondag had gereden had het hele meubilair eruit gelegen na de wedstrijd van onze plaatselijke FC. Doe maar niet dus.
Peter utreg, het is geen trein maar een tram. Misschien kan er dan een goederenwagon gebruikt kunnen worden als fc speelt.
De tram door de stad aanleggen, over de Biltstraat zo naar de Uithof, de betonvloer licht er al. Dan is de tram rendabel, dan kunnen de streekbussen buiten Utrecht over stappen op de tram.
Doortrekken naar De Bilt en Zeist tot station Driebergen… was natuurlijk al meteen de beste oplossing geweest.
@ Peter Utreg
Flauwe opmerking weer. De proef met supporters ( 3000) was een groot succes!
En de ” supporters ” die jij bedoelt waren aan de andere kant vh stadion bezig.
Die ene zaterdag was het rijden van de tram een geslaagde proefdag, zou zo’n proef ook geslaagd zijn bij een geweldsuitbarsting zoals afgelopen zondag?
De reden waarom de tram in het weekend niet rijdt, is dat de inzet teveel geld kost; heel veel meer dan gewoon bussen te laten rijden. In het weekend kunnen de bussen het aantal passagiers gemakkelijk aan. De lijnen 28, 29 en 34 verbinden USP in het weekend met verschillende bestemmingen in Utrecht. Om de financiële gevolgen nog een beetje te beperken zal er fors in de dienstregeling van die bussen moeten worden geschrapt. Te vrezen valt dat lijn 29 in het weekend geheel zal worden geschrapt en lijn 34 alleen nog de andere kant op (Zeist-Amersfoort) zal rijden.
De wens om de tram te laten rijden berust alleen maar op prestige; het onuitroeibare idee, dat een tram beter is dan een bus. Als passagiers extra moeten overstappen en via omwegen moet reizen is dat helemaal niet zo.
De gemeente kan dit natuurlijk gemakkelijk vragen; uiteindelijk moet de provincie dit gaan betalen, uit de ene of andere belastingpot.
@Marcel 59
“De wens om de tram te laten rijden berust alleen maar op prestige; het onuitroeibare idee, dat een tram beter is dan een bus.”
Ik weet niet waar u dat op baseert. Ik vind een sneltram comfortabeler dan een bus. Ook kunnen er meer mensen tegelijk worden vervoerd.
De betonvloer ligt er inderdaad al en de wens om aansluiting met Zeist en De Bilt leeft al lang en zal een opwaardering zijn van het openbaar vervoer.
@Eric, die 3.000 reizigers waren er 1,500. Ze moesten namelijk eerst erheen en toen weer terug. Handig marketing trucje om succes wat aan te dikken.
Belachelijk dure Tram voor studenten, deze studenten konden toch gewoon fietsend naar de universiteit, ze roepen ook altijd dat iedereen gewoon kan fietsen en commentaar op iedereen die een auto bezit. Maar ze krijgen wel een Tram(baan) die ook nog eens het duurste stukje trambaan is van de wereld. Ik had liever gezien dat dit geld was uitgegeven aan woningen voor ouderen!!!!