Er komen geen extra roltrappen bij het Jaarbeursplein. Dat zei wethouder Victor Everhardt na vragen van de Utrechtse VVD. De roltrappen staan vaak stil, afgelopen zomer weer een tijd, en dat levert problemen op voor mindervaliden.
De roltrappen naar station Utrecht Centraal op het Jaarbeursplein staan vaak stil. Afgelopen zomer werkten de trappen weer een tijd niet (door grootschalig onderhoud). Reden voor de Utrechtse fractie van de VVD om vragen te stellen aan de wethouder. Onder meer of er meer roltrappen zouden kunnen komen, maar dat vindt wethouder Victor Everhardt niet nodig.
Er zijn vier roltrappen (2 omhoog en 2 omlaag) aan de Jaarbeurszijde en 3 liften. Het beheer en onderhoud van de roltrappen ligt bij de NS. “De frequentie van het preventief onderhoud is flink opgevoerd en we proberen een beter inzicht te krijgen in wanneer en waarom de roltrappen niet werken”, aldus Everhardt. “Daarnaast is er deze zomer een grootschalige revisie gedaan.”
Oorzaak
De roltrappen staan vaak stil door vandalisme (onder meer indrukken van de noodknop) en bouwwerkzaamheden op het Jaarbeursplein. De wethouder wees op de afronding van veel werkzaamheden op het Jaarbeursplein en zei ook dat de noodknoppen op een andere manier zullen worden geplaatst. Het misbruik zou zo mogelijk minder kunnen worden. Door de revisie, het onderhoud en de afronding van de bouwwerkzaamheden moet de lift minder vaak stilstaan.
Tot slot zei de wethouder ook de roltrappen zoveel mogelijk omhoog zullen gaan in het geval van onderhoud.
11 Reacties
ReagerenAfspraak over prioriteit voor de opgaande roltrap is blijkbaar niet bij NS aangekomen. ‘s Avonds was de omhoog gaande roltrap weer uit ‘wegens onderhoud’
https://twitter.com/UtrechtseSjoerd/status/1035198781371895808
Tsja zo gaat dat. Als je een probleem ontkent bestaat het ook niet. Standaard politiek gedachtengoed.
Zou ook helpen als er meer trapleuningen op de ‘spaanse trappen’ zouden komen. Dan kan je op meerdere plekken veilig de trappen op of af lopen en daarom minder afhankelijk zijn van de roltrappen of liften.
Die zwarte trappen,,,,dat is wachten op ernstig letsel of erger,,,,als je valt,,blijf je vallen
Ergelijk, die roltrappen van de NS, niet enkel die aan de Jaarbeurszijde van Utrecht CS. Ze zijn op zóveel plaatsen zó vaak kapot.
@Ineke: inderdaad. De ‘schuin’ geplaatste trappen omhoog zorgen voor een zekere visuele verwarring. Opdelen in breedtestukken van een paar meter met een handige leuning (twee grijphoogtes?) zou buitengewoon prettig zijn.
Trappen a la Odessa.
Het gaat niet over het aantal roltrappen, het gaat erom dat ze het doen!
Dat zal in de huidige opstelling niet meevallen, moet er toch een kap overheen om ze tegen weer en omgeving te beschermen.
Zal niet meevallen een mooie kap te ontwerpen, of toch maar een hardebollen dak 2.0?
al zetten ze er 100 roltrappen neer ,zodra ze niet werken heb je er niets aan.
dan de gewone trappen ,als je boven bent aangekomen dan heb je echt een prestatie verricht .
de treden zijn te kort op elkaar ,geen houvast als je struikel dan ben je er zeker van dat je helemaal beneden pas tot stilstand komt,de vraag is hoe je het er af brengt.
Dit is de meest onvriendelijke en gevaarlijke ingang van een station in Nederland dat ik ken!….
De afgelopen dagen is het weer stilstand. Vooraf was het natuurlijk al bekend onder welke omstandigheden de jaarbeurspleinroltrappen zouden moeten kunnen rollen. Zo maak je het reizigers en bezoekers wel lastig Utrechts binnenstad te betreden. TIP: zou een afdakje boven de trappen kunnen helpen?