Op de Uithoflijn kunnen momenteel geen trams rijden door een aanrijding tussen een tram en een bus op de Heidelberglaan. Het tramverkeer ligt stil, zowel in de richting van Utrecht Science Park als de richting van Utrecht Centraal.
De aanrijding gebeurde maandagochtend rond 9.15 uur op de Heidelberglaan, op Utrecht Science Park. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is en of er gewonden zijn gevallen.
Vervoerbedrijf U-OV raadt reizigers aan om op een alternatieve manier te reizen en hun reis te plannen in de reisplanner.
Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.
13 Reacties
ReagerenIk zei het al eerder , die tram is verdoemd.
Zonde van dat Uithoflijntje van 500 miljoen euro.
Als ingenieur blijf ik het bijzonder vinden dat een dergelijk project zo gevoelig voor verstoring blijkt. Voorafgaande toch kennelijk verkeerde inschattingen gemaakt danwel niet goed nagedacht.
Dit zou de snelle verbinding naar de Uithof worden. En wat doet men? Allerlei contactmomenten tussen tram en buitenwereld inbouwen, oa overwegen, in plaats van verdiepte ongelijkvloerse kruisingen. De overwegen zijn vaak dicht, ongeduldig verkeer rijdt er om heen, met alle risico’s van dien.
En zo zijn er kennelijk nog andere aanrij-scenario’s te verzinnen…….
Achterop een bus gereden? Hoe is dat mogelijk ?
En dan OV-U zoek andere mogelijkheden , volgens mij moeten zij die andere mogelijkheden organiseren en bekent maken, of dan toch maar met de auto naar het UMC.
Zo onduidelijk is het volgens mij niet. De bus heeft een aardige deuk aan de achterzijde. Indien dit 2 auto’s waren zou de logische conclusie zijn dat de achterliggende partij te weinig afstand had gehouden en dus op de auto voor hem is geknald voordat hij kon stoppen. Schade gaat dus worden betaald door de achterliggende auto.
Zou zo maar kunnen dat dit ook nu het geval was. Of de bus moet keihard in zijn achteruit tegen de tram zijn aangereden.
Nou, deze keer niet ontspoord, om het glas maar halfvol te zien.
Het wordt tijd voor een metro. Dat kost geld, maar dit ook. En weer heel veel reizigers die in de kou staan.
@Rabe,
Wat doet een metro beter?
Allemaal mooie verhalen maar er van uitgaande dat je met een gelede bus niet zomaar volop achteruit kan rijden, deze trams een veilig remvermogen hebben heeft hier de tram bestuurder om wat voor reden dan ook zijn remmetjes niet goed gebruikt, jammer want dit kost ons alle weer extra centjes.
Ps. waarom accepteren we niet gewoon dat verplaatsen afhankelijk van het aanbod meer of minder tijd kost………
Precies, het is überhaupt eigenlijk een metro…maar dan met enorm veel kruisingen zoals een stads tram…
deze tram had niet eens dienst… en dan toch zo’n haast
@Wim: ondergronds is de kans op storingen door weersomstandigheden, overstekend verkeer, fietsers, voetgangers, verdwaalde auto’s en nog wat meer wel een stuk minder. Je ziet nou eenmaal weinig gelede stadsbussen in metrotunnels rijden.
Geen dienst? joyrijder op de tram zou nog kunnen…. Over 20 jaar denken we hetzelfde over deze tram als over het dempen van de singel en hebben we hopelijk een metro van Leidsche Rijn via CS naar het USP en een metro van CS via Merwedekanaalzone naar polder Rijnenburg.