Gemeente investeert in alternatieven om drukste fietspaden van het land te ontlasten - De Utrechtse Internet Courant Gemeente investeert in alternatieven om drukste fietspaden van het land te ontlasten - De Utrechtse Internet Courant

Gemeente investeert in alternatieven om drukste fietspaden van het land te ontlasten

Gemeente investeert in alternatieven om drukste fietspaden van het land te ontlasten
Het kruispunt tussen het Vredenburg en het Smakkelaarsved is het drukste fietspunt van Nederland. Archiefbeeld DUIC
Wederom bleek afgelopen week dat de fietspaden rond Utrecht Centraal veruit de drukste van het land zijn. Het Smakkelaarsveld, het Jaarbeursplein en het Vredenburg; zelfs in Amsterdam is het nergens zo druk als op deze wegen. En tegelijkertijd is er nergens zoveel vertraging voor de fietser dan op de Amsterdamsestraatweg.

Wederom bleek afgelopen week dat de fietspaden rond Utrecht Centraal veruit de drukste van het land zijn. Het Smakkelaarsveld, het Jaarbeursplein en het Vredenburg; zelfs in Amsterdam is het nergens zo druk als op deze wegen. En tegelijkertijd is er nergens zoveel vertraging voor de fietser dan op de Amsterdamsestraatweg.

Hoe kijkt de gemeente hier zelf tegenaan? “De resultaten zijn pas net bekend. We hebben nog niet de gelegenheid gehad de cijfers goed te analyseren”, laat woordvoerder Matthijs Keuning weten. “Wel hadden we verwacht dat de drukste fietspaden rond het Centraal Station zouden liggen. Dit heeft een aantal oorzaken: zo heeft Utrecht als enige grote stad maar één Intercity-station, waardoor fietsverkeer sterk wordt geconcentreerd. Daarnaast is Utrecht een studentenstad, waarbij de fiets vaak het makkelijkste vervoermiddel is. Bovendien moedigen we Utrechters aan om te fietsen omdat het gezond en ruimte-efficiënt is.”

fietstelweek

“Ook is rond Utrecht Centraal de verbinding tussen de west-en oostzijde van de stad, waardoor er vanzelfsprekend veel verkeer bij het Smakkelaarsveld en Vredenburg komt”, vervolgt Keuning. Over de toename van fietsers op het Jaarbeursplein: “De verbinding voor fietsers vanaf de Jaarbeurszijde naar de binnenstad is het afgelopen jaar verbeterd, terwijl er langs de singels nog hard wordt gebouwd. Fietsers vanuit de zuidzijde van de stad kiezen daarom mogelijk eerder de route langs het Jaarbeursplein.”

grafiek-2

Alternatieven

De gemeente vindt het fijn dat er veel mensen fietsen in Utrecht. Toch worden er ook problemen gezien. Keuning: “Het blijft een opgave om deze fietsers voldoende ruimte te bieden. Wij kunnen het ons voorstellen dat niet iedere fietser (met name kwetsbare ouderen en kinderen) zich veilig voelt in het drukke fietsverkeer. Daarom werken we aan alternatieven. Denk aan de fietssingel. Op de Tolsteegsingel, Maliesingel en straks ook de Wittevrouwensingel is een alternatieve, comfortabele en snellere route om de binnenstad gelegd. Dit sorteert alvast voor op hoger E-bike gebruik. Verder zijn we bezig met het verbeteren van de Herenroute. Deze route is een optie voor fietsers die liever een rustigere route rijden.”

Ook wordt nog dit jaar de Moreelsebrug over het spoor, tussen de Croeselaan en Moreelsepark, in gebruik genomen. Door deze nieuwe route worden ook andere fietspaden ontlast.

grafiek-3

Amsterdamsestraatweg

Het is bij de gemeente nog niet duidelijk op welk deel van de Amsterdamsestraatweg de grote fietsvertraging wordt ervaren. “We weten dat de Amsterdamsestraatweg druk is. Bijvoorbeeld bij de kruising met de Marnixlaan gelden lange wachttijden voor de verkeerslichten. Er worden op andere delen van de Amsterdamsestraatweg wel doofproeven gehouden met een aantal verkeerslichten. Ook zijn we bezig met het zoeken naar een alternatieve route langs het spoor richting Amsterdam. Deze data geven nieuwe aanleiding om de vertraging verder te analyseren”, besluit Keuning.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Mia Amram

    De brommers en scooters nu eindelijk van de fietspaden weren…?? Dat was de bedoeling toch. Het zou vlgs mij wel schelen als daar eens een tijdje streng op gehandhaafd werd.

  2. MichielK

    Helemaal mee eens, Mia Amram. Als fietser wordt je nog net zo vaak geconfronteerd met brommers en scooters als vóór het verbod. Waarom wordt hier niet op gecontroleerd? Een verbod heeft immers geen enkele zin wanneer er niet wordt gehandhaafd. Deze ondingen zijn niet alleen gevaarlijk op het fietspad, maar die verschrikkelijke uitlaatgassen die lang blijven hangen zijn helemaal een reden om maar niet met de fiets te gaan. Het is vaak nog prettiger om achter een vrachtwagen te fietsen.

  3. Katja

    Handhaving ? Op de ASW ? Gebeurt nooit. Snelheidsduivels aanpakken ook niet “geen prioriteit” volgens politie. Wachten is op de eerste dode.

  4. Joris

    Off topic: Utrecht is geen studentenstad maar een stad waar veel studenten wonen. Kleine nuance, groot verschil in benadering.

    Het is nu overigens heerlijk fietsen langs de Singels!

  5. Henk

    Hoe gaat de Moreelsebrug helpen? Dat ding heeft, zoals ik het nu zie, maar 4 goten om door naar boven en beneden te lopen. Het is twee richtingverkeer dus je kan maar met 2 fietsers naast elkaar iedere kant op. Bovendien loopt iedereen met een fiets de trap op, dus de snelheid is erg laag.

    Al met al is de capaciteit van die brug dus vele malen lager dan een normaal fietspad.

  6. Jan

    Er is geen algeheel brommer/scooterverbod op de fietspaden. Er is wel een verbod voor brommers/scooters met een geel nummerbord op de fietspaden.

  7. Rob H.

    Ik voorzie nog wel een nieuw knelpunt: Er gaat een grote groep vanaf het Smakkelaarsveld, linksaf, richting de Straatweg. En die moet kruisen met met de stroom die vanaf het Vredenburg naar het Smakkelaarsveld gaat. Als de tekeningen en renders op CU2030 bekijk is het Vredenburgknooppunt daar goed op ingericht. Dat kon nog wel eens voor extra verkeersdruk en -overlast gaan zorgen.

  8. Rob H.

    Als ik de tekeningen en renders op CU2030 bekijk is het Vredenburgknooppunt daar NIET goed op ingericht. Dat kon nog wel eens voor extra verkeersdruk en -overlast gaan zorgen.

    (iets te snel geklikt)

  9. Jeroen de Vries

    En vergeet behalve de scooters de ligfietsen en bakfietsen niet. Deze Hummers van het fietspad nemen onnodig veel ruimte in op zowel de weg als in de stalling. Minimaal net zoveel ruimte als 2 gewone fietsen. Onmiddelijk harde maatregelen tegen deze fietsterroristen.
    En dan heb ik het nog niet eens over de kuddes gezamelijke racefietsers. Die moeten een verbod voor steden krijgen en mogen zich uitsluitend in de landelijke periferie nog uitleven op hun hobbie gescheur.

  10. Berend

    Als je vanaf de Spijkerstraat door zou kunnen fietsen (onder het spoor door) naar de 2e Daalsestraat, dan zou dat een groot deel van de ASW behoorlijk kunnen ontlasten. Fietsers die vanuit de Daalsetunnel richting Zuilen/Overvecht willen (en andersom), kunnen dan de Straatweg vermijden. Ik ken veel mensen die nu al liever de Spijkerstraat pakken voor het eerste deel van de Straatweg – tot aan het viaduct. Is een stuk rustiger. Als je het goed inricht zou je ook een deel van het fietsverkeer uit de stad langs deze route kunnens sturen.

  11. Toine Goossens

    Citaat: ´Wij kunnen het ons voorstellen dat niet iedere fietser (met name kwetsbare ouderen en kinderen) zich veilig voelt in het drukke fietsverkeer´.

    Dat is een grote stap voorwaarts. Het betekent dat er met een andere, bredere, bril naar het fietsen wordt gekeken. Een ding mis ik nog in het beleid. De Utrechtse fietspaden kennen geen voorzieningen om:

    – voor te sorteren om links af te slaan
    – om de bulk wachtende fietsers op te vangen zonder dat dat remmend werkt op kruisend fietsverkeer

    Verder is het het gebruik van verkeersregels door fietsers niet helder. Bij het oversteken van de straatweg, inderdaad bij de Marnixlaan, gaf ik voorrang aan een fietsster die van rechts kwam. Vervolgens hield deze midden op ons fietspad halt door niet naast maar achter wachtende fietsers te gaan staan, tja dan loopt het echt vast. Ik nodig Matthijs Keuning uit om eens met mij door de stad te fietsen. Wellicht levert dat wat op.

  12. Cico

    Ik vraag me steeds af wat deze drukte nou precies heeft veroorzaakt. De redenen die de woordvoerder aanvoert zijn kul, voor de verbouwing van het station was de situatie vrijwel hetzelfde (Intercity station, verbinding oost-west, studentenstad).
    Is nou het aantal fietsers exponentieel toegenomen of is de routing verkeerd aangelegd?
    In mijn herinnering was het voor de verbouwing ook heel druk, met name de oversteek Smakkelaarsveld was toen ook levensgevaarlijk. Maar het was een stuk minder chaotisch en volgens mij ook minder druk.

  13. Anna

    Ja lachen: eerst investeert gemeente Utrecht in Utrecht Fietsstad, iedereen op de fiets, de Tour wordt binnengehaald, de grootste fietsenstalling van de wereld en nu gaat het aan z’n eigen succes ten onder. Fietsen worden de nieuwe auto’s. De gemeente gaat de fiets weren uit de binnenstad, zometeen mag je bijna nergens meer fietsen in de binnenstad en gaat ze de fietsen omleiden langs het te drukke centrum. Wie gaat dat handhaven? Hebben we nu oliedomme verkeerskundigen en stedeboukundigen etc. bij de gemeente of zie ik het verkeerd? Volgens mij moeten er flink wat fietsdoden vallen wil de gemeente wakker worden.

  14. Dirk

    Op basis van dagelijkse eigen ervaringen als voetganger en fietser op het smakkelaarsveld hier wat tips voor de gemeente over wat ze zsm moeten aanpakken. De zaken die er nu op stapel staan zijn niet voldoende om het acceptabel veilig te maken:

    – Plaats een stopbord voor de FGH bank bij het leidseveer zodat de mensen die richting vredenburgknoop rijden doorhebben dat ze daar geen voorrang hebben t.o.v. mensen die vanuit de vredenburgknoop richting station rijden (langs de bewaakte stalling) en handhaaf daarop in de spits. Ik zie te vaak mensen gewoon voorrang pakken daar
    – Ga handhaven tegen fietsers die vanuit het vredenburgknooppunt (voor de FGH bank) spookrijdend het fietspad bij de daalsesingel oprijden richting de straatweg.
    – Ga handhaven tegen fietsers die op dat het gehele smakkelaarsveld stukken weg proberen af te snijden door over de stoep te rijden. Het is daar al vrijwel onmogelijk om over te steken als voetganger en ik kan me echt niet voorstellen hoe een minder valide/oudere daar comfortabel oversteekt in de spits met al die fietsers.
    – zet het stoplicht vanuit de van sijpesteijntunnel richting binnenstad niet altijd op groen, maar zet het in synch met het voetgangers en fietsersstoplicht aan de zijkant bij de ingang naar de noordertunnel. Door daar rood licht te geven wanneer voetgangers en fietsers groen hebben vanuit smakkelaarsveld richting ingang noordertunnel, maak je het voor hen die vanuit het smakkelaarsveld komen veel makkelijker om over te steken. Voetgangers daar zijn ook fietsers en er wordt te weinig stilgestaan bij het belang van veilig het station in te komen via de noordertunnel.
    – sterker nog: stimuleer zo veel mogelijk dat fietsers vanuit de tunnels onder het spoor over de weg langs de noordertunnel rijden wanneer ze het centrum ingaan en zorg dat ze niet via het vredenburgknooppunt gaan. Dat ontlast het vredenburgknooppunt, wat zo ontzettend gevaarlijk is..

  15. Iris

    Ik fiets al jaren in Utrecht en Amsterdam, en uit die ervaring kan ik zeggen dat in Amsterdam de stoplichten voor fietsers honderd keer beter zijn afgesteld. Je hoeft bij de meeste stoplichten maar maximaal 30 seconden te wachten, dus in Amsterdam stroomt het veel beter door. Utrecht is absoluut niet fietsvriendelijk ingericht!

  16. Jan

    Mensen die waanzinnige woorden als “fietsterroristen” gebruiken moeten eens goed nadenken of ze wel iets nuttigs aan de discussie toe te voegen hebben.

  17. Jan

    En inderdaad, al die fietsers die zo nodig over de stoep moeten rijden om de bocht af te snijden bij Smakkelaarsveld, dat vind ik zo’n treurig aangezicht. Hoeveel tijdwinst maak je daar nou mee? Ik denk nog geen nanoseconde. Super irritant omdat als je er achter fietst je niet verwacht dat ze ineens naar rechts afslaan om op de stoep te fietsen.

  18. Paulus

    Hoe er in Utrecht gefietst wordt heeft de in de meeste gevallen te maken met een zeer slechte verkeersinrichting. Je ziet na de Albert Heijn op de Reigerstraat fietsers zich ineens zo rustig en netjes gaan gedragen. Dat heeft zo een oorzaak.

    Op plekken waar het verkeer wel goed is ingericht wordt namelijk wel rustig gefietst en houden fietsers zich wel aan de regels.

    De grootste knelpunten, met veel gevaarlijke fietssiituaties zijn en blijven oversteek bij de Bijenkorf, oversteek bij de Stadsschouwburg, oversteek Maliebaan en oversteek bij de Burgemeester Reigerstraat. En in mindere mate oversteken Oude Gracht, busbaan voor Ranstad. en oversteken busbaan Nobelstraat

    Al deze gevaarlijke verkeerssituaties zijn relatief eenvoudig op te lossen, maar daar wil de wethouder/ gemeente niet aan, omdat ze een andere agenda hebben. Ze hebben andere plannen.

    Sowieso kan je al voor weinig geld verkeersAGENTEN neerzetten op drukke tijden om ouderwets het verkeer te regelen, ook dat kost geld, maar dat is wel een goede investering. Daarnaast zouden stoplichten veel beter afgesteld kunnen worden. Ook de aanleg van minirotondes zou de problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Ineens zijn er geen opstoppingen, wachttijden en ongeduldige fieters meer. Voorrang heeft en krijgt waarschijnlijk gewoon voorrang.

    Voorbeeld Maliebaan: middelste baan hoort gewoon een simpele ronde mini rotonde te krijgen, dan ook geen gezeik over aantasting baan. Paralelbanen horen net voor de mini rotonde naar de middelste baan geleid te worden zodat er geen oversteek van 3 banen achter elkaar meer is en er geen 3 stoplichten achter elkaar staan. Even iets anders: leg dan ook gewoon eindelijk eens die gewenste parkeergarage onder de mailebaan aan. Dit doet zoveel problemen oplossen. Maar ja, ook de Mailebaan moet een fietsstraat worden, terwijl dit nu juist een zeer belangrijke verkeersverbining is, ook al is hij niet druk. Wel belangrijk. Verder ben ik het met de aanpassing op de singel wel eens, maar laat deze aub pas na de Maliebaan beginnen.

    De Vrdenburgknoop is bizar slecht aangelegd en ontworpen. In eerste instantie dacht ik dat men het fiets en voetverkeer niet meer rechtsreeks liet kruisen met reguleer autoverkeer, door deze stromen er onderdoor of overheen te leiden, maar dat heeft men nagelaten.

  19. Teunemans

    Hallo fietsers, ik begrijp niet dat door de fietsers geklaagd wordt, want volgens mij weten jullie niet dat je voor rood licht moet stoppen. En dat je s, avonds licht aan op je fiets moet hebben, zodat jullie gezien worden. Daar moest handhaving + de politie is op gaan letten. Ook rijden jullie overal waar je niet mag fietsen. Dus waarom klagen jullie!!

  20. Wim Vreeswijk

    Het heen-en-terug autoverkeer wordt steeds verder teruggedrongen op éénbaanswegen in onze stad (zie Maliesingel, Tolsteegsingel, Kapteijnlaan, Kleine Singel) en het is de bedoeling van de GL-wethouder dat dit idiote plan zoveel mogelijk gemeentebreed wordt ingevoerd. Dit betekent dus ook dat de circa 100.000 uitwijkende auto’s vanwege tegenliggers, massaal gebruik moeten gaan maken van de naastgelegen fietspaden, waardoor de kans op ongelukken met (onbeschermde) fietsers gigantisch groot gaat worden. Interessant is te weten hoeveel extra doden en gewonden die gaat veroorzaken. Wat we deze GL-wethouders uiteraard integraal kunnen aanrekenen via moties van wantrouwen waardoor ze hopelijk nooit meer herkozen kan worden in de gemeenteraad.

  21. Jan

    Heb je Wim Vreeswijk weer met z’n honger naar doden…

    Verder @Teunemans, wat bedoel je precies? Fietsers mogen niet klagen? Want we rijden allemaal zonder licht? Neem nog een slok.

  22. Joëlle

    ” zo heeft Utrecht als enige grote stad maar één Intercity-station”. Wat is de definitie van grote stad? Eindhoven, Groningen, Almere, Breda en Nijmegen hebben ook maar één Intercity-station.

  23. Wim Vreeswijk

    @Is dat je echte naam, JAN ? of ook weer anoniem. Hoe kom je er overigens bij dat ik en dan citeer ik ‘honger naar doden’ zou hebben? Ik fiets zelf ook met enige regelmaat door de stad heen…!

  24. Bram de B.

    Ook fijn, die fietsers zonder licht op de nieuwe Tolsteegsingel. Rij je rustig op die middenstrook, moet je naar rechts, naar de fietsstrook uitwijken vanwege een tegenligger, blijkt daar in de regen opeens een fietser zonder licht te rijden. Hij donderde in modder. Niet gewond gelukkig, wel leuk gezicht zo’n besmeurde lichtloze fietser.

  25. Miriam

    Voor verbouwing kruispunt Weerdsingel – Amsterdamsestraatweg fietste ik zo van Lombok naar de Biltstraat en meed ik het stationsgebied. Nu is die kruising zo onlogisch geworden en stoplichten slecht afgesteld dat ik weer via Smakkelaarsveld fiets.

  26. miriam

    En rob heeft gelijk: dagelijks zie ik een grote groep vanaf het Smakkelaarsveld, linksaf, richting de Straatweg opgaan. En die moet kruisen met met de stroom die vanaf het Vredenburg naar het Smakkelaarsveld gaat. Als mensen zich NIET aan verkeersregels houden, stellen ze zich links van die fietsstroom op en gaat het niet. Zo niet: totale chaos.

  27. John

    Jan 11/11/2016 – 14:29
    Heb je Wim Vreeswijk weer met z’n honger naar doden…

    Wat is dat voor een idiote reactie?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).