De gemeente Utrecht gaat bij winkelcentrum De Gaard maatregelen te nemen die de verkeersdrukte en –onveiligheid moeten verminderen. Het CDA vroeg eind september om opheldering over de kwestie. De gemeente neemt de komende tijd vijf maatregelen en onderzoekt daarna of er nog vervolgmaatregelen nodig zijn.
Tussen de Kapteynlaan en de Obbinklaan worden obstakels geplaatst in de bussluis, zodat hier geen personenauto’s meer doorheen kunnen. Ondanks het inrijverbod maken auto’s volgens de gemeente regelmatig gebruik van de bussluis.
Op de hoek van de Valetonlaan en de Obbinklaan komen meer fietsparkeerplaatsen, in plaats van twee autoparkeerplaatsen. Dat zorgt voor meer ruimte voor de fietsen, maar ook voor minder auto’s die op de Valetonlaan in en uit parkeerplaatsen draaien. Dat moet de veiligheid ten goede komen. De winkelwagenstalling op de hoek is inmiddels verwijderd.
Bloembakken
In de buitenbocht van de hoek Cohenlaan – Valetonlaan komen bloembakken. Die moeten ervoor zorgen dat de stoep goed bereikbaar blijft voor voetgangers en mindervaliden. Verder komt op het eerste gedeelte van de Obbinklaan, ter hoogte van de kruising met de Valetonlaan een parkeerverbod. Om die maatregelen uit kunnen voeren, moet de gemeente wel eerst een zogenoemd verkeersbesluit nemen.
Bij het parkeerterrein aan de Kapteynlaan komen extra parkeerverwijsborden. Het parkeerterrein wordt volgens de gemeente niet optimaal gebruikt, terwijl de spreiding van parkeren leidt tot minder parkeerdruk en minder drukte op de Obbinklaan.
Petitie
Buurtbewoners startten een petitie met daarin zelfbedachte maatregelen om de drukte te verminderen. Deze maatregelen, zoals het omdraaien van de rijrichting en een parkeerverbod aan de zuidzijde van de Obbinklaan, zijn nu nog niet meegenomen in de plannen van de gemeente.
Komende tijd wordt onderzocht of de maatregelen uit de petitie een positief effect kunnen hebben. Bewoners krijgen volgend voorjaar bericht over de resultaten van die onderzoeken. Ook worden opnieuw verkeerstellingen gedaan, waaruit onder meer moet blijken uit welke wijken de parkerende bezoekers van het winkelcentrum komen. Komende weken wordt met delen van dit onderzoek gestart.
Gekoppelde berichten
CDA vraagt college opheldering over verkeerssituatie bij winkelcentrum De Gaard
De verkeersdrukte en verkeersveiligheid rondom het Utrechtse winkelcentrum De Gaard leiden tot bezorgdheid bij omwonenden.…
26 Reacties
ReagerenKom daar al jaren niet meer sinds ik daar een parkeerbon kreeg door onduidelijke/onlogische parkeertijden.
Dus sindsdien heerlijk met de mijn oude dieselauto boodschappen doen in De Bilt. Geen parkeerkosten dus geen boetes en altijd voldoende parkeerplekken. Je voelt je daar nog welkom!
Zeg maar de oude situatie in Utrecht voordat het bestuur een groene bloemkool tussen de oren kreeg.
Heel goed dat hier iets aan gebeurd. Laat men als gemeente ook vooral eens handhaven(en dan niet alleen parkeren) maar met name op snelheid van de Kapteijnlaan en de voorrangsregels. Zou al een hoop schelen.
“Tussen de Kapteynlaan en de Obbinklaan worden obstakels geplaatst in de bussluis, zodat hier geen personenauto’s meer doorheen kunnen.”
Dat is curieus, de gemeente stelt immers in andere gevallen dit niet te kunnen doen aangezien dit niet meer zou mogen. Bewoners hebben namelijk hetzelfde gevraagd in de Kaatstraat die binnenkort afgesloten gaat worden voor autoverkeer vanuit de binnenstad (maar niet voor bussen). Hoezo kan het bij de Gaard wel!?!
Door corona horecasluitingen wordt het daar overigens steeds rustiger. Overigens jammer dat ik niet meer op mijn vaste koffieplek terecht kan voor de ochtendkranten
@harry: win-win-situatie: jij blij, zeist blij, inwoners van Utrecht blij. Mooi man!
Je bouwt een nieuw winkelcentrum, je bouwt veel huizen in de directe omgeving en in Voordorp en je bent verbaasd dat de drukte dan toeneemt. In plaats van te zorgen voor goede bereikbaarheid en voldoende plek voor auto en fiets ga je beperkende maatregelen invoeren waardoor de verkeersstroom vast komt te staan op de aan en afvoerroutes en de luchtvervuiling hard toeneemt. Daar zijn de nimby’s in de buurt binnenkort vast heel blij mee. Dat wordt lachen.
Het is toch juist de bedoeling dat men niet door een bussluis kan ? Is dus niet goed aangelegd.
Op de Kapteynlaan (tussen parkeerterrein en winkelcentrum) staan vaak meerdere vrachtwagens te laden en te lossen. Hierdoor wordt een wegdeel afgesloten en ontstaan er gevaarlijke situaties tussen verkeer dat voorbij wil en tegemoet komend verkeer.
Oplosssing: maak extra insteekhavens voor bevoorrading aan de zijde van het winkelcentrum, zodat de weg vrij blijft.
Piet
U ondervind hinder van hardrijden auto`s op de Kapteynlaan als Voordorp bewoner wij ondervinden
Wat voor een hinder ondervinden tuindorp-oost bewoners wel niet aan overlast
Maar ach om met u woorden te spreken
Als je daar overlast van ondervindt is het handig om misschien te kijken of er een leuk woninkje op de hei in Drenthe te koop is.
@joop, ik weet niet waar u vandaan heeft dat ik uit voordorp kom. Ik fietste (voor corona tijdperk) iedere dag nu iets minder vaak dus van Tuindorp(nee geen oost) naar de Bilt de meest gerichte route is via Katpeynlaan naar de voordorpsedijk.
Daarom snap ik helemaal dat het daar gevaarlijk is en dat men daar iets aan moet doen.
Reactie van een bezorgde bewoner waarvan de woorden nu verdraaid worden:
Parkeer overlast en drukte aan de Obbinklaan bij winkelcentrum de Gaard. Bewoners hebben half september een petitie van bijna 300 handtekeningen aangeboden aan wijkwethouder Linda Voortman. Tot op heden hebben de bewoners niets vernomen…behalve dat wij teruglezen dat wij zelf het idee hebben geopperd om parkeerplaatsen op te heffen aan onze kant van de straat. Dat is apert onjuist en alle bewoners (16 huizen) hebben tegen het voornemen van de gemeente om parkeer plaatsen op te heffen getekend. Wij voelen ons niet gehoord én niet serieus genomen door de gemeente. Zij loopt dwars over ons en onze belangen heen, terwijl de drukte dermate is dat t niet meer passend is bij een gewone woonstraat. Handhaving laat het ook afweten, wij sturen dagelijks foto s van fout parkeerders op invalide parkeer plaatsen en fout geparkeerde vrachtwagens en zelfs de brandweer doe dagelijks met een enorme wagen onze straat in rijdt om even boodschappen te doen bij de AH….als de mensen die de wet vertegenwoordigen zich al niet aan de regels houden hoe moet dat dan? De Gaard en de ingang van de AH is een fundamentele ontwerp fout waar wij als bewoners nu voor moeten boeten…acht wijken doen hier hun boodschappen en de overlast komt neer op 1 woonstraat die nu compleet vergald wordt! De verloedering is ook al ingetreden want t plein aan de Obbinklaan is al twee maanden na de oplevering smoezelig, er hangen dronken mensen rond en mensen laten hun winkel wagentje overal slingeren…de bezoekers gedragen zich als complete aso’s die niet op bezoek zijn in een woonstraat maar zich op een industrie terrein wanen waar elk gedrag geoorloofd is…afschuwelijk. Jullie artikel laat alleen de stem van de gemeente horen en niet van jullie inwoners die jullie hulp als krant hard nodig hebben om de leefbaarheid van onze straat te helpen verbeteren! De gemeente heeft beloofd dat als t te druk zou worden ( wat je vooraf op je klompen kon aanvoelen) dat zij actief gepaste maatregelen zou nemen. Dat doet de gemeente niet, ze doet alleen wat kruimelwerk om de schijn te wekken er actief mee bezig te zijn, maar de echt benodigde structurele maatregelen blijven achterwege of worden in de tijd vooruit geschoven onder het mom van ‘nader draagvlak onderzoek’, terwijl allang is aangetoond dat t te druk is; dat er geen transportroute door onze straat moet komen, dat er AH karretjes moeten worden ingeruild voor plastic karretjes om doe dagelijkse en voortdurende herrie tegen te gaan; de uitgang van de AH zou aan de Kapteynlaan moeten zitten( dat vormt ook Corona technisch een pluspunt); dat de rijrichting moet worden omgedraaid van de Wevelaan en de Valetonlaan zodat het het parkerend verkeer voor de AH moeilijker wordt. Groet Nathalie Ladan
@Joop, Piet heeft elders ook al onzin verkocht.
Het grote probleem bij De Gaard is het lamlendig gedrag van automobilisten. Die parkeren op de invalidenparkeerplaatsen, die parkeren op de los- en laadplaatsen, die zetten hun auto bij het verlaagde deel van de stoep waar gehandicapten de straat oversteken.
En die rijden door de bussluis, terwijl daar een levensgroot bord met verboden voor auto’s staat.
Wij, burgers, zien dat hun belastinggeld verspild moet worden omdat er burgers zijn die zich geen bal van het ‘algemeen belang’ aantrekken. Daar hebben ze lak aan, zo zijn we ook de 2e Corona crisis in gerold. Er wordt in Nederland teveel verraad gepleegd tegen dat algemeen belang. Dat ondergraaft het vertrouwen.
Bouw een winkelcentrum op Voordorp en knap Winkelcentrum Ezelsdijk op.
Probleem opgelost.
Helaas worden in dit artikel alleen de woorden van de gemeente gebruikt en niet van de bewoners aan de Obbinklaan. Door ontsluiting van de Valetonlaan vanuit de Eykmanlaan is er een rampzalige sluiproute en verkeersstroom ontstaan die over de Obbinklaan rijdt. En veel te hard. Naast asociaal parkeren en karretjes laten rondslingeren gedragen bezoekers van de AH zich echt horkerig. Fout parkeren rijdt niet of nauwelijks gehandhaaft. De commercie is hier de baas en niet de bewoners ism de gemeente. Vanuit de bewoners kan gezegd worden dat wij aan de Obbinklaan nu de last dragen van een heel winkelcentrum omdat de ingang van de AH hier zit en mensen het liefste in de AH parkeren. Maar dit is een WOONstraat…mensen die hier uit acht! wijken komen boodschappen doen gedragen zich niet als bezoeker, maar in hun eigen woonstraat zouden ze zich nooit zo asociaal gedragen als hier, Lekker anoniem je karretje laten staan midden op de stoep, troep op straat gooien, in twee maanden tijd is t plein al super vies geworden. Gemeente legt bewoners woorden in de mond en bagatelliseert de gedane voorstellen voor structurele oplossingen die de leefbaarheid in onze straat en buurt en de veiligheid weer terugbrengen. Een petitie van 300 handtekeningen voor omdraaien van de rijrichting wordt wel in ontvangst genomen maar Linda Voortman en Lot van Hooijdonk kan het heen bal schelen dat de leefbaarheid hier met rasse schreden afneemt. Fietsers ingang noemen ze dit dan…alleen maar auto s en vrachtwagens….en ik begrijp dat handhavers ook wel want als die een bon uitdelen aan een aso die op de invalide parkeerplaats ‘even snel naar de AH’ moet dan wordt hij verrot gescholden…dat zou je in je eigen straat ook niet doen. Deze ingang van de Gaard is een totale ontwerp fout net als de hele Gaard plus aanvoer en verkeersstroom. Dat had iedereen kunnen zien aankomen, maar in plaats van toe te geven dat ze een grove fout hebben gemaakt blijven ze stug hun plannen doordrukken wat alleen nog maar tot meer ellende en overlast zal leiden. Tijd voor actie!!!!
@Nathalie,
Alle bewoners rond de AH kunnen foutparkeerders aanspreken op hun gedrag. Zorg er voor dat zij zich schamen, dat verandert hun gedrag.
Toine
Wat een onzin antwoord Toine,
handhavers zijn hiervoor er moet een structurele oplossing komen
de tijd van aanspreken is voorbij
Klopt Nathalie tijd voor actie
Hoor en wederhoor is zeker tegenwoordig uit de mode. De inhoud van dit artikel belicht de situatie van de Gaard totaal en alleen vanuit de visie van de gemeente. De mening van de mensen, die er omheen wonen en er dagelijks enorm veel last van hebben, vinden we hier niet terug.
De gemeente buigt gedeeltelijk mee met de wijk en past kleine dingen aan. Daar zijn we zeker blij mee, maar er worden geen grote structurele dingen aangepakt, die beloofd waren bij het ondervinden van grote overlast (en die is er!!). Kom maar eens een middag kijken bij de Gaard!!
Het oorspronkelijke plan, gemaakt door Top Vastgoed vanuit de visie van het winkelcentrum en niet vanuit de wijk vol bewoners, wordt ondanks de vele klachten uit de wijk (via diverse kanalen 200 tot 300) gewoon doorgevoerd, zonder daar nog eens over na te willen denken.
In de Petitie staan geen “zelfbedachte maatregelen” maar wordt er geëist dat de beloftes, destijds gemaakt aan de wijk door Top Vastgoed en de gemeente, worden nagekomen. Ze zijn dus door bedacht door deze twee partijen, omdat ze overlast verwachten in de wijk. Nu het zover is blijkt dat ze dat helemaal niet gaan doen en zit de wijk met de gebakken peren. Ook hebben de bewoners niet gevraagd om een parkeerverbod aan de Obbinklaan zuidzijde. Alle 16 bewoners hebben schriftelijk aangegeven het daar niet mee eens te zijn.
In de Petitie wordt dat ook helemaal niet genoemd.
Wanneer de bus sluis wordt gesloten, wordt de verkeersdruk hier nog vele malen groter, maar ook op de Wevelaan (bij de school) zal de drukte enorm toenemen. 4 x zoveel verkeer de wijk in is 4 x zoveel de wijk uit. Ook zal de Obbinklaan aan de andere zijde flink last krijgen. Er ontstaat een soort “racebaan” de wijk weer uit. Want hard wordt er gereden!! De Valetonlaan en het punt bij de Wevelaan zijn beiden niet opgewassen tegen een dergelijke verkeersdruk.
Tot overmaat van ramp wil de gemeente kennelijk ook nog het plan doorvoeren om de expeditie route van AH met hele grote vrachtwagens door de wijk te sturen. Dat terwijl een aanpassing van de laad- en lossluis van AH de andere kant op, dit gewoon kan voorkomen. Het is dan niet meer nodig!!. De vrachtwagens kunnen dan gewoon vanuit de Eijkmanlaan, zonder draaien op de Lamerislaan( die daar ook last van heeft),op de Kapteynlaan achter de sluis insteken. De aanvoer via de Van Everdingenlaan kan dan ook stoppen. Ook daar zijn veel klachten hierover. We zijn benieuwd hoe de gemeente het onderzoek gaat uitvoeren en welke criteria er gebruikt gaan worden en zullen dit op de voet volgen!!
Aanvulling Pia:
Ook kan de aanvoerroute via de Van Everdingenlaan dan stoppen. Hierover zijn ook veel klachten. We zijn benieuwd hoe de gemeente het onderzoek gaat uitvoeren en welke criteria er gebruikt gaan worden en zullen dit op de voet volgen!!
Toine Goossens 29/9/2020 – 21:34 Elders onzin verkondigd
Wie zijn nu die automobilisten waaraan de bewoners zich ergeren? 2 voorbeelden:
1. Oudere man die op de invalidenparkeerplaats staat en een puzzel aan het oplossen is. Hij wacht op zijn vrouw.
2. Oudere vrouw die op de los- en laadplaats geparkeerd staat.
Alle bewoners rond de AH kunnen foutparkeerders aanspreken op hun gedrag. Zorg er voor dat zij zich schamen, dat verandert hun gedrag
U heeft ze dus niet aangesproken erg zwak Toine niet meer zo hoog van de toren blazen
@Lous,
Wie alles aan handhavers en politie overlaat creeert een politiestaat. Hoe eerder de automobilist die parkeert op de invaliden parkeerplaats wordt aangesproken, hoe sneller gedrag verandert.
Een winkelcentrum van deze omvang had nooit op die plek mogen komen, maar eerder waar nu zorgcentrum Tuindorp-Oost is gesloopt met goede ontsluiting aan de rand van de woonwijk. Een gemiste kans.
Toine
Maar u spreekt zelf mensen niet aan
U constateerde fout parkeerders?
U weet dat u een grote mond krijgt als je iemand aanspreekt
En ik weet dat uit ervaring meerdere malen gedaan er moet gehandhaafd worden geen argument van u politie staat pak U verantwoording en spreek aan
@Lous,
Geen probleem. Mensen schamen zich als zij door medebewoners op hun gedrag worden aangesproken. Ik heb nog geen schrammetje opgelopen.
Wel hoffelijk en beleefd blijven.
Toine
Dat kan ook niet anders want u spreekt niemand aan
Spreek de parket bezorgers maar eens aan die hun bussen overal parkeren dan kunt u het ondervinden
Gebruik u hoffelijkheid en charme
@Lous, kom uit de kast. Wie bent u dat mij verwijten maakt die totaal nergens op zijn gebaseerd. U kraait nonsens uit. Ik spreek uit eigen ervaring. U niet.
Dit krijg je in een groenlinks-d66 stad nou eenmaal, omdat je overal betaald moet parkeren of op andere manieren beperkt wordt met de auto.
Ik winkel ook met de auto bij de gaard vanuit de schildersbuurt.
Ik wil naar een winkel met volledig assortiment waar ik gratis kan parkeren en niet bang hoef te zijn voor auto-inbraak.
Bij mij in de buurt zijn de winkels klein met minder uitgebreid assortiment, en ik moet betalen voor het parkeren.
Andere grote winkels hebben of wel betaald parkeren of liggen in wijken met het soort volk waar ik niet tussen wil lopen.
Dat is voor veel mensen die bij de gaard shoppen denk ik gewoon de kern van het verhaal.
Als je er in de buurt woont is het totaal niet nodig jezelf in het parkeer-drama te mengen, maar ik denk niet dat de meeste autos uit de buurt komen.
Je zal zien dat het een stuk rustiger met auto’s wordt als betaald parkeren hier ook ingevoerd wordt voor de hele dag.
Dat is helaas toch de treurige realiteit waar de hele stad naartoe zal bewegen.
Een stad waarin je alleen vrienden en bekenden uit de stad zelf nog bij je thuis zal zien.
Iedereen die verder weg woont zal maar sporadisch langs komen omdat een dagje jou bezoeken klauwen vol geld kost.
Vooral met de vergrijzing heel erg voor de oudere bewoners van de stad, hiervan zullen er veel zijn die ernstig zullen vereenzamen, nu nog vrij bezoekbaar, maar straks onbereikbaar zelfs in de buitenwijken.