Gemeente krijgt 21 miljoen euro voor ontwikkeling van Utrechtse wijk Merwede | De Utrechtse Internet Courant Gemeente krijgt 21 miljoen euro voor ontwikkeling van Utrechtse wijk Merwede | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente krijgt 21 miljoen euro voor ontwikkeling van Utrechtse wijk Merwede

Gemeente krijgt 21 miljoen euro voor ontwikkeling van Utrechtse wijk Merwede
Bron: marco.broekman en OKRA
De gemeente Utrecht krijgt voor de ontwikkeling van stadswijk Merwede 21 miljoen euro van het Rijk. Dat heeft minister Ollongren vandaag bekendgemaakt.

De gemeente Utrecht krijgt voor de ontwikkeling van stadswijk Merwede 21 miljoen euro van het Rijk. Dat heeft minister Ollongren vandaag bekendgemaakt.

Wethouder Kees Diepeveen noemt het geld ‘een stevige steun in de rug voor Utrecht’. “Het brengt de komst van deze wijk die een flink aantal betaalbare woningen oplevert weer een stap dichterbij. Dat is hard nodig, gelet op het nijpende woningtekort”, aldus Diepeveen. “We zijn blij met de samenwerking en het geld dat Utrecht krijgt van de minister. Het inlopen van het tekort aan betaalbare woningen heeft duidelijk prioriteit en dat moet ook.”

De bijdrage komt voor uit een aanvraag van de gemeente om in aanmerking te komen voor de Woningbouwimpuls. Op Prinsjesdag werd voor die impuls 1 miljard euro uitgetrokken. De 21 miljoen euro die Utrecht krijgt, maakt hier onderdeel van uit. Het geld is bedoeld voor alle maatregelen die nodig zijn om de wijk te realiseren, zoals de woningbouw en het aanleggen van infrastructuur.

De wijk Merwede verandert van een bedrijventerrein in een stadswijk, die deel uitmaakt van de Merwedekanaalzone. Merwede moet een wijk worden waar mensen op een duurzame en gezonde wijze kunnen leven. Er komt groen in de openbare ruimte, in binnenterreinen en op daken. Ook wordt er ingezet op lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. De Merwedekanaalzone wordt in fasen gebouwd en krijgt in totaal maximaal 10.000 woningen.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Maarten

    Betaalbaar? €371.000 als ondergrens? Het rijk kan zijn 21 miljoen beter ergens anders besteden!

  2. JdV

    Er bestaat geen gratis geld. 21 miljoen belastinggeld wat door u is opgebracht wordt door de landelijke roverheid cadeau gedaan aan de plaatselijke roverheid. Voor wederom een hobbyproject.
    Iets met sigaar en eigen doos.

  3. Harry

    21 miljoen om volgens dit artikel 10 duizend woningen te realiseren. Dat is 2.100 per woning. Is leuk, maar niet veel. Overigens meldt RTV Utrecht dat het om 6 duizend woningen gaat.

  4. Sam

    Vreemd want eerder is er ophef geweest over de prijzen van de woningen, zie niet helemaal in waarom daar nu extra geld naar toe gaat

  5. Pieter

    “Het brengt de komst van deze wijk die een flink aantal betaalbare woningen oplevert weer een stap dichterbij. Dat is hard nodig, gelet op het nijpende woningtekort”
    Oké nu weet ik het echt zeker dat de beste man enig gevoel van realiteit kwijt is.
    Woningen van 300k + betaalbaar noemen, terwijl de meeste startende kopers met mazzel 100k aan hypotheek kunnen krijgen.
    Plaats dat het geld van de overheid naar echte betaalbare huizen gaat ipv deze dure woningen.

  6. GeeWee

    Hoeveel woonboten kunnen ze opkopen voor die 21 mln?

  7. Koel Hoofd

    Dat is dus €21 miljoen voor fietsinfrastructuur van rood asfalt met peperdure fietsbruggen en designer fietsnietjes.

  8. guus

    Hoeveel bruggen kunnen ze bouwen voor € 21 miljoen?

  9. Sander

    De eerste vier reacties op dit artikel houden (bewust of onbewust) een hardnekkig misverstand overeind. Die hoge woningprijzen die onlangs in de media kwamen en waar veel Utrechters zo’n moeite mee hebben, gelden namelijk voor het project ‘De Nieuwe Defensie’, oftewel deelgebied 4 van de Merwedekanaalzone (tussen Villa Jongerius en de Balijelaan). De € 21 miljoen van het Rijk waar in dit artikel over geschreven wordt, is echter bedoeld als bijdrage om de ontwikkeling van het project ‘Merwede’ mogelijk te maken, oftewel deelgebied 5 (tussen de Balijebrug en de Socrateslaan). Die plannen gaan uit van een gevarieerd bouwprogramma, waaronder wel degelijk ook een flink aantal betaalbare woningen. De totale investeringskosten bedragen honderden miljoenen euro’s. Dit steuntje in de rug van het Rijk helpt om die plannen haalbaar en uitvoerbaar te maken.

  10. Herman

    Zo, hier worden even weer wat emmers zuur en frustratie gedeeld!
    Laten we blij zijn dat er wat gebeurd! We kennen toch allemaal, wel kinderen, vrienden of collega’s wanhopig op zoek naar een woning?

    Fijn dat er wat wordt gebouwd op een prachtige plek relatief in het centrum van
    Utrecht. En nee, anno 2020 hoeft niet iedereen een eigen auto, en ja er komen dure huizen, die zijn als eerste getoond, maar ook betaalbare. En vervelend er
    moeten een aantal boten helaas weg en ja er komen extra bruggen.

    Het iedereen naar zijn zin maken kan niet, maar van deze wijk worden vele tienduizenden mensen blij!

  11. Willem

    Goed gedaan! Mooi onderhandelresultaat! De stad krijgt niet elke dag 21 mio van het Rijk

  12. Pietje Puk

    De prijs van een woning wordt bepaald door de koper die het hoogste biedt. De verkoper (projectontwikkelaar) bepaalt niet de prijs, die moet afwachten.
    De dure woningen in Utrecht zijn het gevolg van vele kopers die veel willen en kunnen bieden. Een groter woningaanbod kan de prijs drukken, dus bijbouwen is een goed idee.

  13. Koel hoofd

    @Herman
    Kijk eens wat vaker op een echte kaart ipv een app met microvisie..
    Merwedekanaalzone ligt niet eens in de buurt van het centrum.
    Daarom wordt dat fietsen daar zo “gestimuleerd”, met lopen ben je veel te lang onderweg.

  14. dylan

    Wat mij opvalt: Bruggen zoals getekend lijken niet open te kunnen, terwijl ze dat wel moeten kunnen naar ik aanneem? Dan worden ze gelijk een stuk robuuster en dus groter. Overigens ben ik een voorstander van extra bruggen (maar dan louter voor wandelaars en fietsers, auto’s ten strengste verboden wat mij betreft!)

  15. Herman

    #Koelhoofd, centrum stad veranderd net zoals de wereld anno 2020 anders is. Merwedekanaalzone ligt dichter bij de stad dan kanaleneiland, overvecht of de Uithif ga voor de grap eens kijken hoeveel mensen uit die stadsdelen iedere dag de fiets pakken, dan snap je meteen waarom goede ontsluiting belangrijkheid. De auto is passé.

    Misschien moet je eens wat vaker in de stad gaan kijken en niet de wereld willen zien vanaf je zolderkamertje.

  16. Don

    Dat is een mooi bedrag om te gebruiken voor het ondertunnelen van het Lombok plein om de leefbaarheid in de stad weer iets te herstellen. Zullen de mensen uit de betonnen flats Merwede wijk ook blij mee zijn.

  17. Nina

    Volgens de Milieu Effectrapportage mag dit bouwplan helemaal niet worden uitgevoerd.

  18. Nina

    @Dylan
    Goed gezien!
    Op het Merwedekanaal vaart vrachtverkeer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).