Gemeente maakt werk van levendigheid straten Hollandse en Vlaamse Toren | De Utrechtse Internet Courant Gemeente maakt werk van levendigheid straten Hollandse en Vlaamse Toren | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente maakt werk van levendigheid straten Hollandse en Vlaamse Toren

Gemeente maakt werk van levendigheid straten Hollandse en Vlaamse Toren
De plinten van de Hollandse en Vlaamse Toren bij Vredenburg moeten levendiger worden. Dat schrijft het college na een motie van verschillende politieke partijen. Er wordt onder meer bekeken of er extra horeca én terrassen kunnen komen en er moet extra ruimte komen voor fietsen.

De plinten van de Hollandse en Vlaamse Toren bij Vredenburg moeten levendiger worden. Dat schrijft het college na een motie van verschillende politieke partijen. Er wordt onder meer bekeken of er extra horeca én terrassen kunnen komen en er moet extra ruimte komen voor fietsen.

Het college heeft samen met Klépierre (de eigenaar van Hoog Catharijne) en TivoliVredenburg het initiatief genomen om van de straten Hollandse Toren en Vlaamse Toren levendige straten te maken. In een motie van verschillende politieke partijen werd gevraagd om kritisch te kijken naar de invulling van de gevels tussen het Vredenburgplein en Vredenburg. Er werd gevreesd voor eenzelfde situatie als bij het oude Hoog Catharijne waar het straatniveau niet levendig genoeg was. Het was een van de doelstellingen voor het nieuwe stationsgebied.

Er zijn sindsdien twee workshops geweest en ontwerpbureau West8 heeft een voorstel gedaan hoe de straten levendiger gemaakt kunnen worden. Er is een lijst met actiepunten opgesteld, waaronder onderzoek naar extra horeca en terrassen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar gevelaanpassingen van TivoliVredenburg en andere etalages.

In overleg met betrokken ondernemers moet er daarnaast betere verlichting, (gevel)groen en bankjes worden ingepast. “De verlevendiging van de Hollandse en Vlaamse Toren is nog niet op korte termijn een feit”, aldus het college in de brief. “Voor de Hollandse toren geldt dat nieuwe horeca (met terrasjes) wél al op korte termijn effect zal hebben. De rest van de acties vragen meer tijd.”

Fietsparkeerplekken

Meest urgent zijn het vinden van meer fietsparkeerplekken in het gebied zodat kan worden gehandhaafd op verkeerd stallen en het realiseren van goede etalage-invullingen in de Hollandse en Vlaamse Toren. Om te kunnen handhaven op het inpandig stallen van fietsen moet extra stallingsruimte worden gevonden. De beste locatie hiervoor lijkt in de parkeerkelder onder het Vredenburgplein. Dit zou gevolgen hebben voor het autoparkeren in de kelder. Klépierre gaat onderzoeken wat de beste optie is.

Een mogelijk eindbeeld van de situatie rond Vredenburg

TivoliVredenburg wil expositieruimtes met kunst en cultuur in de eigen gevels maken. Dat moet voor zichtbaarheid van het eigen programma zorgen en ook interactie, sociale veiligheid en een levendige gevelwand betekenen. Eventueel worden geveltuinen toegevoegd.

Meer kleinschalige winkels of horeca

Op de lange termijn wordt de mogelijkheid bekeken om binnen de huidige grote winkelvolumes ruimte te maken voor kleinere eenheden. “De hoeken van de gebouwen/bouwblokken lenen zich goed voor kleinschalige functies met uitstallingen en/of terras. Daarmee wordt in de straten Hollandse en Vlaamse Toren een loop gecreëerd die bijdraagt aan een levendig en sociaal veilig straatbeeld passend bij het binnenstadsmilieu”, zo is staat te lezen in de brief.

De komende maanden werkt het college met de betrokken partijen verder aan de ontwikkeling en verbetering van de plinten in het gebied. Daarnaast wordt gewerkt aan een ‘Handboek voor Plinten’. Dat richt zich op het realiseren van aantrekkelijke en levendige plinten bij bijvoorbeeld nieuwbouw.

28 Reacties

Reageren
  1. Chantal

    Grappig, dit is door diverse personen vanaf het begin geroepen.
    En dan te bedenken dat de Hollandse Toren dé nachtelijke doorgaande route naar het station wordt. Lekker op tijd over nagedacht weer!

  2. JdV

    En zoals gewoonlijk worde de bewoners volledig overgeslagen in deze discussie. Gewoon lekker nog meer overlastgevende horeca, lichtreclames die vanuit de ruimte zichtbaar zijn en bankjes en hangplekken creeren voor junks en reljeugd. Goed bezig gemeente utrecht, we zullen vragen aan de laatste bewoners die het centrum verlaten om het licht uit te doen. Dan is de binnenstad definitief beschikbaar voor provincialen met vrijgezellenfeestjes, bussen toeristen en blowende kids uit heel europa.

  3. BdV

    Horeca lijkt me intussen een enigszins afgezaagd idee. Ruimte voor terrasjes is er sowieso niet in overvloed, zeker niet in combinatie met meer fietsparkeerplekken. Laat die fietsen daar maar lekker staan, zo lang het kortparkeerders zijn.

    Ik vraag me af of het plaatsen van bankjes in een steeg zo verstandig is, omdat het misschien wel aantrekkelijke hangplekjes worden, waar afval en glasscherven een negatieve invloed op fietsbanden, beleving en veiligheid kunnen hebben.

    Dus mijn ideeën:

    1. Etalages zijn prima, die kunnen eventueel periodiek worden verhuurd aan diverse partijen en gevarieerde kunstenaars, zonder de beschikbare ruimte in te perken.

    2. Groene begroeiing kan het daar inderdaad aantrekkelijker maken, maar moet ook weer niet te veel ruimte innemen. Misschien een groenblijvende klimplant, die zich tussen de gevels door de hele straat heen slingert.

  4. Greg Fox

    Begint de Gereformeerde Utrechtse Nimby-vereniging weer te roepen hoor.

    JdV heeft het idee dat provincialen met vrijgezellenfeestjes, bussen toeristen en blowende kids uit heel europa Utrecht tot op heden volledig hebben overgeslagen, en dat de twaalf terrastafeltjes die in deze stegen passen de stad over de rand gaan duwen.

  5. JdV

    @Greg Fox. Helaas blijkt uit je schrijven dat je niet echt op de hoogte bent. De gemeente Utrecht heeft aangegeven op vele andere plekken in de stad ook een uitbreiding van de horeca toe te willen staan. Dus niet alleen hier maar ook in de wijken buiten het centrum en in het centrum zelf. Als je zo gek bent op dit soort bezoekers adviseer ik je iets te kopen of huren in het centrum van 020. Kun je de hele dag en nacht lol hebben met je vrienden.

  6. Greg Fox

    Ah, de “dan rot jij toch op” redenering, mooi! Origineel ook.

    Uw probleem is alleen dat de stad zich naar mijn wensen vormt, dus verhuizen hoeft voor mij niet. Als ik uw argument eens mag omdraaien, ik heb nog nooit een toerist gezien in Houten…

  7. cas

    Zo jammer dat een gemeente niet leert van zijn fouten…. Bij de Vredenburg hebben ze al toegegeven dat er fouten gemaakt waren rondom de toegankelijkheid (Ze hadden verwacht (ja ja) dat ook aan de La Vie kant ingangen naar de winkels zouden komen). En dit toch beter contractueel hadden moeten vastleggen.
    En nu is er een vergelijkbaar straatje erbij….

  8. BW

    Ik zou niet teveel geld steken in dit plan, want wat je ook bedenkt, die smalle steeg gaat toch nooit gezellig worden. Daarnaast zie ik het probleem ook niet zo, er zijn tenslotte wel meer ongure stegen in de binnenstad. Neem bijvoorbeeld de Hamsteeg 100 meter verderop, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Achter Clarenburg (is niet eens een steeg) is na zonsondergang trouwens ook geen toonbeeld van gezelligheid. Nou lees ik wel regelmatig klachten over het feit dat dit de route is naar CS. Als je daar iets aan wilt veranderen zou ik druk zetten op de gemeente en/of Kleppiere om de doorgang door HC te openen. Denk dat dat meer kans maakt dan pogingen om die steeg op te leuken.

    @Greg Fox
    Touché 🙂

  9. BramD

    Betere verlichting en die fietsen weg.
    Dat zou al een hele verbetering zijn.
    En als dan de winkeliers wat leuks in de etalages zetten dan is het helemaal mieters.

  10. Katja

    Verhorecalisering van Utrecht, niet alleen binnenstad maar ook daarbuiten. Armoedig. De partij die het na de gemeenteraadsverkiezingen wil terugdraaien heeft mijn stem.

  11. el

    een fontein misschien? in de vorm van een junkentunnel?

  12. JdV

    @Greg Fox: Dan moet je echt eens wat vaker in Houten langsgaan want ze zijn er echt, die toeristen 🙂 Het verschil tussen ons is dat wat mij betreft de stad waar ik al mijn hele leven woon er primair is voor de bewoners en niet voor de bezoekers. Gasten dienen zich te houden aan de regels van de locatie die zij bezoeken en wat mij betreft, en met mij vele andere inwoners, mogen die regels best wat worden aangescherpt om te voorkomen dat we hier een tweede 020 worden. Gelukkig in maart gemeenteraadsverkiezingen.

  13. Vincent

    Die fietsen moeten weg uit die stegen, dat maakt er maar sombere hoeken van. Maar die fietsen staan er ook omdat in de gevels niks gebeurt. De keuze voor nog meer horeca vind ik niet echt voor de hand liggen, in dit gebied komt er al zoveel bij dat het ook wel eens genoeg is. Maar inderdaad, wat kleine winkeltjes. Op de hoek een kiosk of een bloemenwinkel, dat geeft al een hoop levendigheid.

    Overigens is de gemeente al vanaf het begin bezig geweest om de winkels te verplichten aan de straatkant een aantrekelijke plint te maken. In het ontwerp zag alles er prima uit: er waren ingangen en het was één en al glas. Maar toen de boel openging, bleken de gebruikers van de panden de ramen en masse dicht te plakken. Dus dat vereiste weer nieuwe bemoeienis van de gemeente. Een beetje flauw om te doen alsof de gemeente zit te slapen. Het is alleen nog een hele kluif om alle betrokkenen te overtuigen. En er zijn ook weer niet zo heel veel juridische middelen.

    Dat smalle stegen niet gezellig kunnen zijn – zoals BW beweert – is uiteraard complete onzin. De Hamsteeg is een extreem voorbeeld, dat ding is 2 meter breed. Maar ga eens kijken in de Drieharingenstraat en in de Zakkendragerssteeg. Ongezellig?

    Dus de gemeente is best goed bezig: meer stallingen voor fietsen zodat die niet meer op straat hoeven staan, geen blinde gevels meer, meer kleinschalige handel. Alleen de keuze voor extra horeca is niet zo goed, een beetje gemakzuchtig. Wellicht zal de gemeente een deal moeten maken met Klepierre over de huren van kleine units: als je die wilt verhuren aan winkeltjes die iets nieuws toevoegen aan het standaardaanbod, moet het geen huur vragen die alleen grote ketens kunnen opbrengen.

  14. Cico

    Dat gaat een gezellig terras worden, in die windtunnel tussen de hoogbouw. Wat voor groen had de architect in gedachten voor dit schaduwrijke stukje, mos of klimop?
    Ook komisch: de Vlaamse en Hollandse toren die feitelijk geen torens zijn en ook nog eens kleiner dan Vredenburg dat er bovenuit torent. Ook zo’n mooi stukje feelgood beleving van Kleppierre.

  15. Ramon

    De Vlaamse Toren is vooral door alle fietsen een zootje. Maar voor de rest gewoon een steeg zoals er zoveel zijn in de binnenstad.

    De Hollandse Toren is een straat breder als bijvoorbeeld de Bakkerstraat. En in de avond na 22.00 uur ook een stuk levendiger als de Bakkerstraat. Kan het beter …Ja. Maar is het nu heel erg , wat mij betreft niet.

  16. JdV

    Voor wat betreft de fietsen die er in de Vlaamse toren staan: het is niet zo dat er geen plek is. De fietsenkelder stalling Vredenburg is niet vol, en toch staan er fietsen in de Vlaamse Toren. Reden: fietsers die te lui zijn om 25 meter te lopen en hun fiets in de stalling neer te zetten. Lopen? Doe niet zo gek. Je bent fietser of niet. Dan pleur je je fiets neer waar dat voor jou het eenvoudigst is. Niet waar het moet. Want de wereld draait om jou, toch ?
    Gewoon een week lang consequent elke fiets die in de Vlaamse Toren staat achter in een vrachtwagen en naar het depot afvoeren. 24×7. Kijken of de boodschap dan wel doorkomt.

  17. BW

    @Vincent
    Ik zei niet dat stegen per definitie niet gezellig kunnen zijn (je noemt zelf al de juiste voorbeelden), ik zei dat ik deze steeg niet snel gezellig zie worden.

  18. M. uit O.

    Kleine winkeltjes helpt misschien in de levendigheid overdag. Maar ‘s avonds gaan ze dicht en dan zijn het weer dezelfde duistere en ongure stegen. Kleinschalige horeca, al dan niet met terras, kan dan inderdaad best een oplossing zijn. Neem Willem Slok als voorbeeld van hoe het kan. Ik heb volgens mij nog nooit iemand horen klagen over (geluids)overlast van die zaak.

  19. JdV

    Zojuist even gekeken. 225 vrije plekken in de fietsenstalling Vredenburg. Dat is meer vrije plekken dan er fietsen staan in de Vlaamse Toren (snelle telling kwam tot 140 fietsen). Kortom, verbod instellen voor plaatsen fietsen buiten stallingsplekken en weghalen van de fietsen. Wat leuk groen en kleine winkeltjes. Probleem opgelost.

  20. Angelique

    Ik ga er zeker een keertje zitten hoor, op dat lommerrijke terras in de steeg. Gewoon, om eens goed te lachen.
    Want de sfeer die er nu hangt is om te huilen.

  21. BdV

    Tsja, je hebt nu eenmaal mensen die hun fiets in een stalling parkeren en je hebt mensen die hun fiets op straat parkeren. Sommigen zetten hun fiets de ene keer in de stalling en de andere keer op straat. Ze hebben allemaal hun al dan niet rationele beweegredenen. Ik fiets zelf gerust een paar kilometer extra om een straatparkeerplekje te vinden. Als dat in het centrum steeds moeilijker wordt, dan geef ik het centrum aan de toeristen. Dat doe ik eigenlijk nu al. Een stukje kaas van de markt, even de fiets neerzetten, natuurlijk ga je niet met de fiets aan de hand tussen die kramen laveren, nergens in de buurt een plekje te vinden? Laat dan maar zitten. Winkelstraten idem dito. Een haring, een oliebol, een tandenborstel, een tom pouce, een paar sokken, een bakje friet, een ovenschaal of een zak chips. Als ik echt een paar uur lang toeristisch zou gaan lopen winkelen, dan is een stalling te overwegen, maar niet die paar minuten voor een dingetje hier en misschien nog iets daar. De binnenstad zit toch niet te wachten op af en toe een paar euro van een lokale bewoner. Dus wordt het een webshop of de saaie supermarkt om de hoek.

  22. JdV

    @BdV. Fietsen stallen is toegestaan op bepaalde plekken in de stad, en op andere niet. Net zoals er in het voetgangersgebied (Vredenburg, Steenweg, Lange Elisabethstraat) tussen 6 en 18 uur niet mag worden gefietst. Dat dit uiteraard wel zeer frequent gebeurd heeft te maken met het gebrek aan fatsoen bij de meeste fietsers in combinatie met een gebrek aan handhaving vanuit de gemeente. Als je een straat aantrekkelijk wil maken moet je er niet een grote fietsenmassa neer zetten, maar moet je met verlichting, groen en fietswerende maatregelen een ander gebruik afdwingen. Maar goed dat automobilisten zich niet net zo gedragen. Boodschapje op de markt? Auto effe parkeren op de busbaan of stoep. ik heb uiteraard geen zin om een stuk om te rijden of in een parkeergarage te gaan staan voor die paar minuten 🙂

  23. BdV

    @JdV Die keren dat ik met de auto richting binnenstad ga zijn op 1 hand te tellen, maar dan rijdt ik wel om voor een parkeergarage. Ik zie een fiets niet als een auto. Fiets op busbaan of stoep is dan qua hinder weer wel bijna vergelijkbaar met een auto op busbaan of stoep. Wat die aantrekkelijkheid betreft, die straatjes trekken mij nu juist wel aan, omdat je er je fiets nog even snel kunt parkeren. Zeer geschikt als fietsparkeersteeg. Dat je uit frustratie, omdat het beleid is gericht op terugdringen van jouw zeer geliefde autoverkeer, graag hetzelfde wenst voor het fietsverkeer is nu wel duidelijk, maar het is niet hetzelfde. Zoek de verschillen. Ik denk dat maatregelen die de binnenstadbezoeker doen besluiten toch weer vaker de auto te pakken, omdat fietspaden dichtslibben en zowel kort- als langparkeren alleen nog buiten het zicht van de bezoekers met goede smaak mag plaatsvinden, niet wenselijk zijn.

  24. Vincent

    De verstokte fiets-straatparkeerder die niet in de stalling wil en daarom maar in de saaie supermarkt om de hoek of online koopt, doet het vooral zichzelf aan. Als ik zaterdag naar de markt ga, zet ik mijn fiets in de kelder. Het kost me ca. 1 minuut meer dan op straat parkeren (het scheelt bijvoorbeeld dat ik dan het kettingslot niet hoef te gebruiken). Daar staat mijn fiets ook nog eens droog en veilig.
    Hoe erg is die ene minuut? Of: hoe asociaal moet je zijn om te vinden dat jouw ongemakje van 1 minuut zwaarder weegt dan de leefbaarheid van de stad?

    Geef dat verzet toch gewoon op. Zet je fiets in de stalling en koop je haring, oliebol, tandenborstel, tom pouce, paar sokken, bakje friet, ovenschaal en zak chips. Dat kán, geloof me! Ook met die boodschappen kun je een stalling gebruiken.

    @M. uit O.: Een straat met verlichte winkeltjes is ook gezellig wanneer die winkels dicht zijn. Dat oogt totaal anders dan dichtgeplakte ramen met fietsen ervoor. Ook buiten openingstijden heeft detailhandel een positieve uitstraling op de omgeving en helpt het de onguurheid tegen te gaan.

    @Cico: de namen Hollandse Toren en Vlaamse Toren zijn verwijzingen naar de torens van de voormalige burcht, het gaat dus niet om (niet-)bestaande torens.

  25. JdV

    @BDV: Mijn frustratie? Nee hoor. Dan heb je zoals gewoonlijk het artikel niet gelezen voordat je reageert.
    “De plinten van de Hollandse en Vlaamse Toren bij Vredenburg moeten levendiger worden. Dat schrijft het college na een motie van verschillende politieke partijen. ”
    Niet mijn “frustratie” maar de wens van verschillende politiek partijen is reden om iets te doen aan de overlast en aanzichtvervuiling van geparkeerde fietsen. Want ja, horeca en leuke winkeltjes met 3 lagen dik fietsen voor de gevel, dat gaat niet samen he.

  26. BdV

    @ Vincent: Hahaha! Mooi. Ja, natuurlijk kan dat, dat weet ik ook wel. Maar niemand gaat het verschil merken als ik mijn fiets netjes tussen de al geplaatste fietsen neerzet.

  27. BdV

    @JdV Zoals gewoonlijk het artikel niet gelezen? Verwar je mij met iemand anders? Nee, ik herinner me je reacties onder eerde berichten. Als het over problemen met fietsen gaat, ben je het er volledig mee eens dat de problemen gigantisch zijn, als het over auto’s gaat ben je het slachtoffer dat schandalig groot onrecht wordt aangedaan.

  28. Mia Amram

    De Gemeente heeft steken laten vallen door niet op tijd, bij de bouwplannen van nieuwe HC ter hoogte van het Vredenburgplein, er voor te zorgen dat daar voldoende fietsstallingsplaatsen zouden komen. Het is toch telkens te weinig en dit was 10 jaar geleden al voorspelbaar.
    Op de drukke momenten staat de stalling onder Vredenburg al vrij snel vol. Jammer, want dit is een goede plek voor even snel een boodschapje en is voor niets, veilig en droog. Onbegrijpelijk dat dit voor sommige fietsers nog te veel moeite is.
    De steeg blijft een donkere steeg, voor de breedte zijn de wanden ook erg hoog zodat het een echt tochthol is, niet echt aantrekkelijk om je als ondernemer te vestigen. En ik ben benieuwd hoe lang de Gemeente Utrecht doorgaat om voor elk vrijstaand pand of moeilijk in te vullen stadsgedeelte maar aan horeca-invulling te denken. Maar wie weet is er een creatieve leuke oplossing te bedenken, maak er anders alsnog toch maar een fraaie fietsenstalling van!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).