Gemeente Utrecht over deelfietsen: ‘Geen herhaling van Amsterdamse toestanden’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht over deelfietsen: ‘Geen herhaling van Amsterdamse toestanden’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht over deelfietsen: ‘Geen herhaling van Amsterdamse toestanden’

Gemeente Utrecht over deelfietsen: ‘Geen herhaling van Amsterdamse toestanden’
Archieffoto fietsen in Utrecht
De gemeente Utrecht is actief bezig om ervoor te zorgen dat er geen ‘Amsterdamse toestanden’ gaan plaatsvinden in Utrecht op het gebied van deelfietsen. In de hoofdstad zorgen deze fietsen al langer voor overlast. In Utrecht is hier nog geen sprake van.

De gemeente Utrecht is actief bezig om ervoor te zorgen dat er geen ‘Amsterdamse toestanden’ gaan plaatsvinden in Utrecht op het gebied van deelfietsen. In de hoofdstad zorgen deze fietsen al langer voor overlast. In Utrecht is hier nog geen sprake van.

In Amsterdam zijn er meerdere aanbieders van free floating deelfietsen. Bij dit concept kunnen mensen gebruik maken van deelfietsen zonder vaste stallingsplek. In de hoofdstad zorgen deze fietsen voor de nodige overlast, de rijwielen worden regelmatig hinderlijk geparkeerd en zouden te veel ruimte innemen in de openbare ruimte. De gemeente is het zat, en heeft daar de aanbieders van deze fietsen gewaarschuwd dat de fietsen verwijderd kunnen worden. Het zou in Amsterdam gaan om duizenden fietsen van verschillende aanbieders.

Overleg met aanbieders

In Utrecht is er nog geen sprake van overlast. Er zijn in de Domstad ook geen bedrijven actief op het gebied van free floating deelfietsen. Wel zijn er enkele deelfietsconcepten operationeel; GoBike op bedrijventerrein Lage Weide en NS OV-fiets op Janskerkhof. “De omvang hiervan is zeer klein en ze opereren in samenwerking met en/of met goedkeuring van Gemeente Utrecht. Een derde deelfietsinitiatief, Campusbike, heeft wel fietsen rijden in Utrecht, maar de fietsen kunnen alleen gehuurd worden op bepaalde hub-punten. Deze uitgifte-/innamepunten zijn alle gelegen op eigen terrein van het USP, dus niet in de gemeentelijke openbare ruimte”, laat het college weten op vragen van GroenLinks-raadslid Thijs Weistra.

De gemeente Utrecht laat wel weten dat er al langer overleg is met diverse deelfietsaanbieders. Zowel deze aanbieders als de gemeente geven aan geen herhalingen te willen van ‘Amsterdamse toestanden.’ Ook is er contact met Amsterdamse ambtenaren om te leren van hun ervaringen. Mocht er een bedrijf zijn dat deelfietsen wil aanbieden in Utrecht dan moet die onderneming ook een vergunning aanvragen. “Het exploiteren van deelfietsen in de openbare ruimte wordt gezien als het aanbieden van een commerciële dienst… Een aanvraag kan ook afgewezen worden.”

Blij

De gemeente is wel samen met de Universiteit Utrecht en de Tour de Force bezig aan de opzet van een pilot in de stad, om te onderzoeken wat de effecten van de deelfiets zijn. Deze pilot heeft een looptijd van een jaar en gaat in 2018 van start.

GroenLinks is blij dat de gemeente Utrecht samen met aanbieders proactief is in het voorkomen van chaos met deelfietsen zonder vaste stallingsplek. Weistra: “GroenLinks ziet extra deelfietsen als een manier om de fietser nog meer ruimte te geven in Utrecht, maar maakt zich zorgen over de gevolgen voor de openbare ruimte. Het concept kan meerwaarde hebben, maar alleen als het goed gereguleerd wordt. Wij willen geen Amsterdamse toestanden met deelfietsen in Utrecht.”

2 Reacties

Reageren
  1. Kim

    Volgens mij gaat het hier niet om deelfietsen maar om HUURfietsen. Je moet er betalen voor gebruik en de exploitant verdient er aan. De stad verliest er alleen maar op, aangezien de gestalde fietsen openbare ruimte innemen waar de exploitant niet voor betaalt. Dit is geen deeleconomie maar een handig verdienmodel van mensen die slimmer zijn dan de gemeente. Trap er niet in, gemeente Utrecht!

  2. Jeroen

    Grappig. Net vandaag is bekend gemaakt dat de deelfietsbedrijven moeten stoppen in Amsterdam. Dat heeft de rechter beslist. Ze hebben nog een paar dagen om de fietsen weer terug te zoeken anders moeten ze forse boetes betalen.

    Kin heeft gelijk. Het zijn gewoon ordinaire verhuurbedrijven, maar dan zonder pand. Hun eigendom wordt gewoon overal in de openbare ruimte neergekwakt. Als Utrecht slim is volgt ze het voorbeeld van Amsterdam. Er is immers jurisprudentie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).