De gemeente Utrecht komt fors geld tekort voor de plannen die het heeft met de omgeving van het Lombokplein. Dat bleek dinsdag tijdens een zogenoemde raadsinformatiebijeenkomst over het project. Er is een meerjarige dekking vanuit voorjaarsnota’s en er zijn incidentele bijdrages vanuit andere programma’s, maar de financiële dekking is nog niet rond.
Het extra geld is onder meer nodig voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising op de fietsroute van de Leidseweg naar de Sijpesteijntunnel, die 2,4 miljoen euro kost. Fietsers zouden op de ongelijkvloerse kruising onder de autoroute door kunnen. De gemeente noemt de kruising noodzakelijk om de groei van het fietsverkeer te kunnen faciliteren. Een ongelijkvloerse kruising zorgt voor minder wachttijden voor fietsers en zou veiliger zijn.
Opbrengsten
Volgens de gemeente gaat het om ‘forse ingrepen in de openbare ruimte met hoge kosten’. Tegenover die investeringen zouden weinig opbrengsten staan. De dekking vanuit de voorjaarsnota’s en de bijdragen uit andere programma’s zijn niet alleen in geld onvoldoende, de dekking sluit ook in tijd niet aan op de start en looptijd van het project.
De gemeente gaat de ‘financiële strategie’ verder uitwerken voor de voorjaarsnota van 2021. Keuzes om de kosten verder te drukken zijn volgens de gemeente al gemaakt in het voortraject, bijvoorbeeld de keuze om het NH Hotel niet te slopen en geen autotunnel aan te leggen.
De plannen
De herinrichting behelst, naast de ongelijkvloerse kruising, onder meer plannen voor een stadsstraat, met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, die rondom het NH Hotel komt te liggen, een doorvaarbare Leidse Rijn waarvoor het water in de Sijpesteijntunnel wordt verbreed en een Lombokpark én openbare tuinen in gebouwen.
Ook moeten er nieuwe looproutes komen, zoals van Lombok naar het Park Plaza Hotel. Die loopt langs de Leidse Rijn, van Molen De Ster naar het Lombokpark en over een nieuw aan te leggen voetgangersbrug naar Park Plaza Hotel en de Sijpesteijnkade. De nieuwe routes moeten aansluiten op bestaande routes, waardoor een dichter netwerk van routes ontstaat.
De toekomstige situatie heeft straks minder rijbanen voor auto’s en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook komen er bermen tussen de rijbanen voor auto’s en meer veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.
Gekoppelde berichten
Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien
Het Westplein in Utrecht gaat volledig op de schop en wordt in de toekomst Lombokplein…
Utrechtse architect: ‘bouw een haventje of een waterspeeltuin bij het Lombokplein’
De Utrechtse architect en D66-lid Ivo van Capelleveen pleit voor een aantrekkelijkere inrichting van het…
41 Reacties
ReagerenTekort? Raar met al die uitspattingen waar het geld blijkbaar bijna niet óp kan.
Wat raar!
Je verwacht het niet! Misschien kunnen ze weer een paar belastingen verhogen en nog een rondje langs de autobezitter doen? Wat extra betaaldparkeren gebieden er door drukken?
Uitstellen, of je plannen herevalueren, of uberhaupt even wachten tot er duidelijk is wat voor impact Corona heeft is nooit een optie. Om een of andere reden lijkt het doel altijd zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit te geven….
Als de gemeente het onzinnige luxe plan om de middelste Maliebaan autovrij te maken weer in de kast stopt, houdt het al gauw 2 miljoen over. Het opgeblazen probleem dat het fietsverkeer Nachtegaalstraat-Reigerstraat uitsluitend kan worden opgelost met het volledig sluiten van de middenbaan voor al het autoverkeer is onzin.
Straks moet al het autoverkeer, vrachtverkeer en bussen over de ventweg, met alle geluids- en trillingshinder van dien, terwijl met het simpel anders afstellen van de verkeerslichten voldoende capaciteit voor de overstekende fietsers kan worden gevonden. Aan de geprojecteerde fiets-en wandelpromenade op de middenbaan lijkt absoluut geen behoefte er zijn al tig voet-en fietspaden. Het is slechts een gril om de toestand zogenaamd terug te brengen naar de 17de eeuw, terwijl het uitsluitende bedoeld is om het autoverkeer terug te brengen.
Wellicht het Uithoflijntje verkopen. Brengt zo een paar miljoen in het laadje.
Grim! Prima punt hoor!
Ruil de werkzaamheden Maliebaan om met het Lombokplein!
Zijn hééél vééél bewoners rond de Maliebaan blij mee!
hahaha! Jarenlang soebatten over een ooit beloofde tunnel, en nu komen ze erachter dat een ongelijkvloerse kruising, waarbij de auto’s bovengronds mogen blijven, te duur maar wel noodzakelijk is.
@ Grim
Goed punt.
Maliebaan gewoon zo laten. alleen beetje opknappen qua bestrating. Bespaart heel veel geld. Meest nutteloze verkeersproject in de gemeente is het voorgestelde plan.
@redactie: Misschien is het goed om hier een (artist impression van een) afbeelding van het Lombokplein te gebruiken, in plaats van de Leidseweg die eigenlijk nauwelijks verandert!
Ooit is ons een ondertunneld Westplein Lomblokplein beloofd iets met een referendum lang geleden. Kon niet doorgaan was geen geld voor. En nu is er voor een ongelijkvloerse vlotte en veilige fietskruising onder de autoroute geen geld. Bizar om te zien dat er kostbare snelfietsroutes dwars door historische wijken aangelegd worden om vervolgens voor bv het Westplein weer lang te moeten wachten voor diverse stoplichten zoals nu het geval is. En dan is het inderdaad raar @Manou met al die uitspattingen waar het geld blijkbaar bijna niet óp kan.
De gemeente doet genoeg ongewenste projecten die niet-bestaande problemen oplossen, misschien kan daar wat geld vanaf worden gehaald? En eerst eens gekeken worden naar problemen oplossen voordat er weer geld naar allerlei leuke sierprojecten met rood asfalt gaat?
De eerste problemen om de auto uit te bannen zijn begonnen.
Er gaan nog veel meer problemen komen als ze hier mee door blijven gaan .
Vooral de wegen die nu twee rijstroken hebben die terug worden gebracht naar 1 rijstrook gooit er nog een schep bovenop.
Ben benieuwd hoe ze dat allemaal willen gaan oplossen want niet iedereen gaat op de fiets .
Stop de onzinnige plannen voor de Weerdsingel maar in de diepvries. Die leveren niets anders op dan tevredenheid bij de wethouder.
Het geld kan veel beter aan Lombok worden besteed.
@ Iedereen kan wel, soms terechte kritiek op de wethouder geven inzake verkeerde volgorde prioriteiten aanpak infrastructuur, maar waar is de gemeenteraad in dezen? Die moet dan toch ingrijpen?
Zouden raadsleden eens kunnen reageren onder dit topic?
@Manou De R., @Grim, @Joep, @Karla, @Hettie
Volledig met jullie eens.
En A27 zo laten scheelt ook weer ruim 1.5 miljard. Deels van het rijk, maar ook bij gemeente en provincie.
Oplossing is zo simpel, gewoon wat extra vastgoed erbij en wat luxe toevoegingen, die alleen maar geld kosten, schrappen.
Utrecht is gek op PRESTIGE. Van UITHOF naar SCIENCE PARK. Met bijbehorend tram probleem. Naamswijziging, kost ook het nodige. Van een mooie binnenstad naar HOOG CHAGARIJNE. OVONDE ‘t Goylaan moest na veel ellende opnieuw worden aangelegd. Is nog steeds een drama als je wilt opschieten. De verbreding A27 waar veel over gepraat wordt en er dus gewoon gaat komen. De burger heeft gewoon niks te vertellen. Zo gaat het in Utrecht. Geld over de balk.
Iedereen is het nu eindelijk eens dat dit College ( lees Lotte van Hooydonck) met ons geld smijt voor onzinnige. Projecten ( lees auto pesten). Vergeet ook niet het plan om een knip te maken op de Catharijnesingel waardoor de auto’s een weg moeten zoeken om bvb op de Astraatweg of Weerdsingel te komen.
Op de Croeselaan is al een knip,dus gaat men massaal via Transwijk hun route kiezen om vervolgens op de Cartesiusweg uit te komen die men ipv een 2 baans een 1 baansweg van wil maken. Tel daarbij op een Beurs en je krijgt file op file….binnenstad word haast onbereikbaar en van West naar Oost en van Noord naar Zuid is onhaalbaar.
En nee, ik ga niet de fiets pakken, niemand kan mij dat dwingen..!
Als de Leidsche Rijn weer bevaarbaar moet worden tot aan de singel, moet het autoverkeer daar of onder door of overheen. Dan kan het fietspad toch gewoon begane grond blijven?
Pieter Omtzigt heeft gisteren een tirade afgestoken over wat er allemaal mis is met het functioneren van de haagse kliek. Dat was een haarscherpe analyse.
Hetzelfde gebeurd hier in Utrecht, de gemeente laat de oren hangen naar gesubsidieerde belangengroeperingen die de meest dure zwakzinnige oplossingen eisen en negeert de eigen inwoners. Hun inspraak wordt beperkt tot waar de nieuwe fietsrekken mogen komen.
Dus herinrichting maliebaan, snelle fietsstraten door historische wijken, of een fietsbrug van 25miljoen terwijl die er al 10 jaar eerder voor de helft minder had kunnen liggen. En nu dus een tunnel/brug van 2.4 miljoen omdat fietsers zogenaamd geen zin hebben om even voor een rood stoplicht te staan zodat andere weggebruikers ook hun weg kunnen vervolgen. En dan vind men het gek dat er nog kritiek is ook.
Het wordt nog gekker.
Er is een compleet mobiliteitsplan (slimme routes 2016) opgesteld door de wethouder, waarvan een van de doelstellingen is om 250 Utrechters te laten fietsen en een andere om Utrechters vaker meer dan 15kilometer te laten fietsen.
Een compleet mobiliteitsplan waarvan deze doelstellingen al worden gehaald met de jaarlijkse nieuwe lichting studenten.
Oh ja, de parkeervergunningen zijn al fors gestegen omdat de roodasfalt koningin een gat in haar hand heeft en niet wil luisteren naar goed advies omdat de eigen visie regeert.
En de Raad, die laat zich ondersneeuwen door de bullshit informatie voorziening van de wethouder en enkele ambtenaren, en gelooft de bullshit welke adviesbureaus vertellen omdat het “experts” zouden zijn en zwaar gehandicapte verkeersmodellen zaligmakend. Er valt heel veel geld te verdienen met fietsinfra, die experts rapporteren in hun eigen portemonaie
De raad zou zich eens moeten verdiepen op welke rapporten dat hele fietsgeneuzel is gebaseerd: meer dan 20 jaar zuivere ambtelijke gesubsidieerde pseudowetenschap van groen gewassen lucht met belangenverstrengeling.
Er zijn inderdaad genoeg plekken te bedenken waar geld wordt verspeelt neem nou de onzinnige hele duren bruggen over het mewedekanaal. hier moeten er dan weer 5 van worden aangelegd naast de 2 bestaande bruggen en dat komt uit op 7 bruggen op een afstand van 2km ….zonde van het geld.. en totaal niet bewezen noodzakelijk.
Er zijn nog meer dan genoeg subsidies voor vriendjes van de gemeente in de culturele sector die zonder enig probleem kunnen worden geschrapt. 90% van de culturele subsidies is volslagen onzin. Hetzelfde geldt voor de hobbyprojectjes als fietsstraten en de maliebaan. De gemeente zou haar geld moeten uitgeven aan een goede ondertunneling van de Noordelijke rondweg en het Lombokplein.
@ JdV
Komt die dooddoener-mythe van (extreem) rechts weer uit de achterzak….
We gaan weer eens lekker de culturele sector bashen; en niet gewoon simpelweg als gemeente goed een huishoudjeboekje beheren.
Geloof het of niet, maar vriendjespolitiek en corruptie is ook een flink aantal culturele ondernemers een doorn in het oog.
En ik heb het bewust over cultureel ondernemers. Subsidie moet in de eerste plaats gematched worden en de culturele sector moet vaak eerst zijn eigen broek ophouden, voor er überhaupt tot subsidie uitkering overgegaan wordt.
Vriendjespolitiek en corruptie komen trouwens in alle sectoren voor.
Kijk maar eens naar VVD bewindspersonen in gemeentes en provincies.
Overigens een schijntje aan subsidie wat naar cultuur gaat in vergelijking met de over- en onnodig gesubsidieerde veestapel en boerensector in Nederland (en Europa); en het levert in verhouding meer op.
De culturele sector die trouwens 3x zoveel oplevert financieel gezien, dan hij kost, maar dat even terzijde en ook genoeg werkgelegenheid genereert.
95% van de mensen werkzaam in de culturele sector heeft een zeer bescheiden salaris (met een keurig gelimiteerde CAO) en werkt vaak niet full time. Nut en noodzaak van deze sector zijn al vaak genoeg middels rapporten en onderzoeken aangetoond. dat geldt vast niet voor alle spelers, maar wel voor een flink aantal hoofdspelers.
Tijd voor verkiezingen als ik dat zo allemaal lees
En dan wát Utrechter? De “kliek” zoals die er nu zit zit daar omdat blijkbaar de meeste mensen dat willen.
Ik zou maar een schepje pakken en gaan graven, misschien wordt er weer een prijswinnende bacterie gevonden!
@ Manou De R.
Als de mensen dat willen, willen de mensen dat. Ben je klaar met de kliek? Je kan gewoon een partij oprichten.
Overigens zou de raad gewoon de macht moeten controleren. Die laat vooral steken vallen. Beleidsmakers die niet gecontroleerd worden, maken fouten.
@Jees
Als het nut en de noodzaak van die sector zou bestaan, quod non, dan was er geen rapport nodig om dat aan te tonen.
Baggervette winst uit vrijwillig betalende klanten die de dienst grif afnemen. Alleen zulks is bewijs van nut en noodzaak.
Een jaarlijks budget van 70 miljoen dat van de belastingbetaler om de deuren open te kunnen houden bepaald niet.
De utrechtse politiek heeft er een handje van grote projecten zonder kijkharde financiele bovengrens aan te besteden.ik noem even tivoli vredenburg .
Ooit aanbesteed voor 80 miljoen
Uiteindelijk zijn we de 240milj voorbij.
Nu de Lombok aanbesteding ,,
Reserveer voor een aanbesteding een bedrag met een max financiele bovengrens.en besteed dit project openbaar aan.
Met de verzekering,,, geen cent meer!! Utrecht heeft al decenia een lekkende kraan waaruit altijd geld blijft druppelen ,,, en dat weet iedere aannemer die werkt voor de stad Utrecht. de extra milj druppelen zeer makkelijk richting aannemer. De klus moet natuurlijk af .
En de klus komt af maar altijd voor een veelvoud van de aanbestedings portefeuille.
@Joas: maak je over mij geen zorgen, ik stem sowiesó wel beduidend ánders, je kan je preek beter richten tot onder andere die dovemansoren welke nu met petities in de weer zijn voor behoud de Weerdsingel die nu op de schop gaat. Zij hebben nog steeds niet door dat het hun eigen All Stars zijn die aan de knoppen draaien.
Het is de hoogste tijd dat we worden verlost van fietskoningin Van Hooijdonk. Ondanks het debacle van de. Uithof lijn zit zij nog steeds op het pluche. Miljoenen tekorten en per kilometer de duurste tramlijn ter wereld. Het is zo goed gelukt allemaal, dus met groot vertrouwen trekken we het lijntje door naar Zeist. En als we wat geld te kort komen dan is een exorbitante verhoging (50%) van de parkeerkosten voor vergunninghouders een hamerstuk. Deze wethouder realiseert zich niet dat voor sommige bewoners een auto een basisbehoefte is. Ook is er weinig besef dat fietsen in de binnenstad tegenwoordig een activieit is die niet zonder gevaar is. Dus alle plannen (denk aan de Kop van Lombok en de Nachtegaalstraat) voor de fietsers hebben de hoogste prioriteit. En de autobezitter blijft in Utrecht een verdacht persoon.
Het wordt tijd voor verkiezingen. In 2022 is het zo ver. Ik geef geen stemadvies, maar een iets minder links Utrecht zou de stad wat beter in balans brengen.
Misschien wat minder geld uitgeven aan belachelijke boulevards die continue weer veranderd moeten worden voor een paar miljoen zoals het goylaan ect ect .
Ik waarschuw al een paar maanden hier op Duic dat de gemeente Utrecht geld apart moet zetten voor de slechte tijden die na corona gaan aanbreken. Ondertussen gaat mevrouw Van Hooijdonk – met goedkeuring van het college – gewoon door met haar veel te dure plannetjes.
Het college heeft ook al 150.000 euro geschonken aan De Parade terwijl de andere grote steden niets doen. Je vraagt je dan toch eerst af waarom die andere steden dat niet doen vóórdat je het geld overmaakt? Deze 1,5 ton is nu een druppel op de gloeiende plaat gebleken die al op is en De Parade is nog steeds een noodlijdend bedrijf.
Het Lombokplein wordt een prettiger plek dan het huidige Westplein waar nu vooral doorgaand autoverkeer langs raast. Het ‘nieuws’ is dat nog niet al het geld gevonden is. Het is volstrekt normaal dat middelen beperkt zijn en dat het soms moeite kost om een budget rond te krijgen, dat er soms nog besparingen mogelijk zijn of dat er bijdragen uit allerlei potjes gezocht worden enz. Dat werk doet de gemeente namens ons. Soms worden keuzes gemaakt die niet iedereen kan waarderen. Soms moet er beter op worden toegezien dat gemeenschapsgeld goed wordt besteed. Maar in reacties op dit soort nieuwsberichten wordt altijd maar tekeer gegaan tegen de gemeente en tegen van alles en nog wat. Is het zo moeilijk om een keer een complimentje te geven of iets positiefs te schrijven?
@mark: deels met je eens, ook omdat Utrecht verandert naar een echte stad maar tegelijkertijd is er wel een fundamenteel probleem met wie de rekening betaalt. De OZB is vorig jaar enorm gestegen, net als de afvalstoffenheffing. De gemeentelijke lasten worden meer en meer een molensteen voor inwoners en de gemeentelijke belastingen stijgen ver boven de inflatie. Dit valt wellicht toe te schrijven aan de taakstelling WMO etc vanuit het Rijk maar als dat niet past zou je ergens anders moeten bezuinigen. En wat krijgen we ervoor terug? Projecten die keer op keer het beoogde effect missen en veeeeeel duurder uitvallen dan gepland. Nu corona Utrechters flink in hun portemonnee raakt kan je je dan ook afvragen of dergelijke projecten wel gepast zijn. De gemeente zegt dat het moet blijven investeren om uit een crisis te komen, maar wie profiteert daarvan? In ieder geval niet de gewone burger. Ik wil daarom een wat realistischer bestuur. Een bestuur die zegt: wij gaan de belastingen verlagen en ons idealistische plaatje bijstellen aan de realiteit. Wij gaan onze ambities iets terugschroeven omdat de burger teveel wordt belast. Wij gaan meer terug naar onze kerntaken. Daar zou een grondige herziening van subsidies ook bij passen, ondanks hun omvang.
Ik wil best af en toe iets positiefs melden, maar Utrechtse verkeersplannen geven daar geen enkele aanleiding voor
@Probleem een realistischer bestuur zoals jij schets zou ook mijn stem krijgen.
@ Lucas
Je schrijft een compleet ongefundeerde (op z’n Trumps) reactie, vol met onwaarheden.
Daarmee kan ik je gewoon niet serieus nemen. Schande dat je zo de publieke opinie ophitst, terwijl je voor de geïnformeerde lezer klaarblijkelijk niet weet waar je over spreekt (en de gemeenteraadsleden bijv.). Helaas zitten veel lezers van DUIC niet op detailniveau in de materie en daar maak je dus misbruik van.
Het voedt wel de mensen, die soms onterecht, tegen de gemeente tekeer gaan. Helaas.
De reactie van Mark is daarbij een erg aangename en positieve afwisseling. Realistisch.
Helaas zit je reactie zo vol met foute aannames, door de wethouder verantwoordelijk te houden voor zaken waar zij slechts marginaal bij betrokken is geweest en haar zaken toe te dichten waar zij niet alleen voor verantwoordelijk is, dat ik gewoon geen zin meer heb om alles te gaan verbeteren.
Daarnaast bestaat bij veel reaguurders sterk de indruk dat hun wereldbeeld het enige juiste is. Ben dus niet verbaasd als van Hooijdonk na volgend jaar gewoon weer een nieuwe termijn krijgt als wethouder en haar partij weer de grootste wordt in Utrecht. Het merendeel van de inwoners is namelijk in grote lijnen uiterst tevreden over de plannen en op het beleid. En natuurlijk gaan er zaken mis, maar daar moet vooral de gemeenteraad werk van maken en veel scherper hun controlerende rol vervullen (met de rechtse partijen samen in de MEERDERHEID, als je ze als 1 blok ziet; ze werken alleen compleet niet samen).
Van DUIC verwacht ik dat ze reaguursels veel meer modereren en kinklare nonsens, bedoeld om met hoofden van mensen te spelen (en mensen op te hitsen), gewoon blokkeert en weert. Leugens de wereld inslingeren heeft weinig van doen met de vrijheid van meningsuiting.
@ RABE ….tjee, wat veel angst ! Ben je bang voor het contrast met je eigen leven ?
Tip : verhuis dan snel na een ambitie loze omgeving.. denk aan Delftzeil of zo…
Grote steden hebben grote ambities, en vormen zo een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van de Randstad..
@ vadertje D.
Lot van Hooijdonk heeft al wel 2 twee moties van wantrouwen achter de rug en de hele oppositie in de gemeenteraad wilde de tweede keer dat ze opstapte vanwege achterhouden van gegevens. Ze zit er alleen nog, omdat de coalitie haar de hand boven het hoofd hield. Dat gebeurt heus niet zomaar.
https://www.duic.nl/algemeen/wethouder-lot-van-hooijdonk-overleeft-voor-tweede-keer-motie-van-wantrouwen/