Gemeente Utrecht moet ruim 930.000 euro aan dwangsommen betalen aan enkele inwoner Gemeente Utrecht moet ruim 930.000 euro aan dwangsommen betalen aan enkele inwoner

Gemeente Utrecht moet ruim 930.000 euro aan dwangsommen betalen aan enkele inwoner

Gemeente Utrecht moet ruim 930.000 euro aan dwangsommen betalen aan enkele inwoner
Stadskantoor. Foto: Bas van Setten
De gemeente Utrecht moet bijna 1 miljoen euro betalen aan een bewoner omdat er vaak te laat en in sommige gevallen helemaal geen reactie kwam op bezwaren. Dat schrijft NRC op basis van de uitspraak van de rechtbank. Het gaat om een langlopende en slepende kwestie waarbij de rechter de nodige kritiek uit op het college.

De gemeente Utrecht moet bijna 1 miljoen euro betalen aan een bewoner omdat er vaak te laat en in sommige gevallen helemaal geen reactie kwam op bezwaren. Dat schrijft NRC op basis van de uitspraak van de rechtbank. Het gaat om een langlopende en slepende kwestie waarbij de rechter de nodige kritiek uit op het college.

Eerder dit jaar diende er een rechtszaak tussen een bewoner van de binnenstad en het college van de gemeente Utrecht. Die zaak staat niet op zichzelf maar is onderdeel van langdurig juridisch conflict tussen de inwoner, zijn buurman en de gemeente. Het conflict zou in 2017 zijn begonnen en gaat over de bouwtechnische staat van het pand van de bewoner, en die van zijn buurman.

De bewoner tekende vaak bezwaar aan tegen beslissingen van de gemeente en ging vervolgens ook in beroep. Ook vroeg de bewoner vaak documenten op bij de gemeente. Het gemeentebestuur reageerde vaak traag, of gewoon helemaal niet. De rechtbank heeft al in 120 beroepen van de Utrechter uitspraak gedaan.

Door de uitspraken van de rechtbank en door het nog steeds uitblijven van beslissingen van het college zijn er inmiddels grote geldbedragen aan dwangsommen verbeurd, die het college aan eiser moet betalen. Het gaat in totaal om zo’n 930.000 euro.

‘Onvoldoende alert’

De gemeente erkent dat er het nodige fout is gegaan. In een brief aan de gemeenteraad schrijft het college: “Wij zijn van mening dat we dit dossier niet goed hebben beheerd.” Ook staat er: “We komen tot de conclusie dat we onvoldoende alert zijn geweest op de ontstane complexiteit, we de zaken niet adequaat en binnen de termijnen hebben kunnen afhandelen en dat de beschikbare capaciteit van de betrokken afdelingen niet toereikend was. Dit betreuren wij.”

De rechtbank schrijft in de recente uitspraak: “Door de eerder opgelegde dwangsommen komt een groot bedrag aan gemeenschapsgeld bij een enkele burger terecht, terwijl deze financiële prikkel niet heeft gewerkt. Dit geeft de rechtbank een ongemakkelijk gevoel. Als een overheidsorgaan zo lang onrechtmatig handelt, en als zelfs grote geldbedragen niet helpen om dat onrechtmatige handelen te stoppen, wat helpt dan wel?”

De gemeente belooft ondertussen beterschap. Er wordt een extern bureau ingeschakeld om het dossier af te handelen en er komt een evaluatie.

Zelf de hele uitspraak lezen? Dat kan hier. Het artikel van NRC is hier te bekijken.

43 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Zoveelste brevet van Utrechts bestuurlijk onvermogen.

  2. Joop

    Welk gemeenteraadslid durft eens de vraag te stellen hoeveel dwangsom er de laatste jaren over de balk is gegaan ?
    Dit is het topje van de ijsberg !

  3. Confusius

    Dus al 1 miljoen uitgeven en nu alweer een extern bureau inhuren, omdat je zelf niet bij machte bent in je BASIS-taak te voorzien als gemeente. Het gaat nog niet eens om het nemen van beslissingen, maar puur om het beantwoorden van vragen en verzoeken. Dat doet de gemeente dus al niet. Schande. Zeker aangezien het om 120 (!!!) beroepen gaat die de gemeente zo goed als genegeerd heeft.

    En geloof maar niet dat het ware probleem al opgelost is, want daar zijn ze dus nog helemaal niet aan toegekomen. Gemeenteraad, ben eens wat scherper en alerter en controleer de macht eens wat beter (!!) in de plaats van met pretmoties (progressieve partijen) komen en met zogenaamd kritische moties komen over zaken waar de gemeente weinig aan kan doen (rechts).

  4. passalacqua

    kun je nagaan hoe de gemeente omgaat met gemeenschapsgeld, geldboetes werken voor particulieren maar niet voor gemeenteambtenaren, want het is niet hun eigen geld maar een abstracte verzameling getallen, die dus kan oplopen tot een schrikbarende 930k, ronduit bizar

  5. JdV

    Glas plas was. Wethouder die destijds verantwoordelijk was is allang weg. Zijn opvolger weet van niks. En elke inwoner van de stad mag 3 euro extra belasting betalen. Rechter heeft geheel gelijk. Wanprestatie heeft geen enkele consequentie. Logisch dat de helft van de inwoners niet komt om te stemmen bij een gemeenteraadsverkiezing. De junta blijft zitten ongeacht de uitslag en blundert weer 4 jaar door.

  6. Scherpschutter

    Schaf dit totaal disfunctionerende nutteloze publieke lichamen in godsnaam af. Weg met dit soort organisaties. Volledig.

  7. Don

    Te bizar voor woorden wat heeft de gemeente utrecht te verbergen om de dwangsom zo hoog op te laten lopen. Hoe diep is die gemeentelijke incompetente beerput als er zo met gemeenschapsgeld wordt omgesprongen. De gemeente belooft ondertussen beterschap. Er wordt een extern bureau ingeschakeld om het dossier af te handelen en er komt een evaluatie. En wat kost dat externe bureau. En wat betekend dit dat de gemeentelijke belasting nog verder verhoogd worden. En ik denk dat de gemeente utrecht nu een hoos aan WOO verzoeken binnen gaat krijgen lekker makkelijk cashen. Dit moet consequenties hebben gemeenteraad doe je werk eens een keer.

  8. Binnenstadbewoner

    Extern bureau inschakelen = nog veel meer kosten maken. Daarna nog eens een dure evaluatiecommissie die volgend voorjaar pas met bevindingen komen. Dit soort commissies nemen de tijd. Schande. Pure verkwanseling van gemeeteschapsgelden.

    Verder mag dit niet ongstraft voorbij gaan dus minimaal ontslag voor de intern direct betrokkenen.

  9. Utrechter

    De twaalf ministeries die Nederland telt betaalden in 2021 en 2022 tot nu toe in totaal 386.200 euro aan dwangsommen. De teller voor de gemeente op ongeveer 735.000 euro aan dwangsommen in handhavings- en vergunningszaken, en moet er zo’n 195.000 euro betaald worden in de zaken over het openbaar maken van documenten. Dit kan gewoon niet en mag niet zonder consequenties blijven.

  10. Anne

    Het meest kwalijke aan deze zaak is dat het geld voor de dwangsom is opgebracht door burgers. De gemeente Utrecht kent veel mensen met financiële problemen die met veel moeite hun gemeentebelastingen betalen. Dat dit moeizaam opgebrachte geld op deze manier wordt ‘besteed’ door de gemeente is niet goed te praten naar deze mensen toe.

  11. JvS

    Ach, het is je eigen geld niet. Waarom zou je wat extra moeite doen. Het kost je toch niets…

    Bizar dat ze zo met ons geld om kunnen gaan. Afschuwelijk eigenlijk.

  12. Bill

    Onvoldoende alert??? Het is ook mijn geld waar het over gaat, stelletje amateurs op het Stadskantoor…

  13. Karoline

    Mooi een-tweetje. Met dat bedrag komen ze wel een eind!

  14. Debs

    Gat in de markt! Was ik maar zo slim als deze stadsgenoot.

  15. Jeroen

    Ik snap nog steeds niet waar het nu eigenlijk om gaat. Van wie is het gebouw? Wat had de gemeente moeten doen wat ze niet hebben gedaan?

  16. WL

    Hoe vaak maken we niet mee dat een overheidsinstelling met grote regelmaat hun eigen normen overschrijdt terwijl de burger boete op boete moet betalen zodra ze ook maar 1 dag te laat zijn met reageren. Mij ontgaat niet de indruk dat dergelijke overheidsinstellingen hier zo laks mee omgaan omdat ze er toch mee denken weg te komen. Er zijn immers maar weinig burger die daadwerkelijk de rechtsgang maken. Het wordt tijd hier paal en perk aan te stellen en de verantwoordelijke bestuurders en ambtenaren eenvoudiger de laan uit te kunnen sturen.

  17. Bakfiets

    Luie ambtenaren, stroperige processen, bureaucratie tot kunst verheven en bovenal compleet onkundige wethouders. Je zit daar voor een taak met verantwoordelijkheden, maar kennelijk is politiek bedrijven veel en veel belangrijker

  18. Miffy

    Hoppaaaa, en nog een extern bureautje voor afhandeling van het dossier want er is nog niet genoeg gemeenschapsgeld weggegooid…

  19. Pragmaticus

    Niet zeuren mensen, dat wordt gewoon wat extra rondjes rijden voor de gemeentelijke scan-auto’s.

  20. BdV

    @Jeroen: meer informatie is te vinden in de links onderaan het artikel.

  21. Realist

    Probleem is dat niemand probleemeigenaar is. Een overheid kan doen wat ze wil, niemand is verantwoordelijk. Dit is de basis van dit soort miskleunen.

  22. Syndicaatje

    Dit riekt naar totale ondermijning van het gemeenteapparaat en lijkt mij inderdaad een één-tweetje als stuk jurispudentie voor de onderwereld.

  23. Zuilen030

    Ouders trek hier lering uit; zorg dat uw kinderen gemeente ambtenaar worden, strooien met andermans centen en geen verantwoording, prima beroepskeuze.

  24. Peter

    Niet publieke lichamen afschaffen, zoals Scherpschutter suggereert, maar eisen dat bestuuurders hun verantwoordelijkheid nemen, b.v. door aftreden. En disfunctionerende ambtenaren ontslaan.

  25. Rutger

    ben niet meer verbaasd, bijna 5000 ambtenaren werken bij de gemeente Utrecht, die capaciteit is te weinig om dit te voorkomen? mijn ervaring is dat ambtenaren totaal niet betrokken zijn, nooit terug bellen of mailen, niet in het belang van de inwoners werken en nergens op afgerekend worden. Daar moet je een bedrijf voor inhuren om de bezem eens door te laten gaan.

  26. Joop

    Hoewel het een bestuurlijke kwestie is zie ik een aantal keer dat de ambtenaar de schuldige is. Ik ben geen ambtenaar maar zie wel dat de taken die in de afgelopen jaren vanuit het Rijk en de vele soms onzinnige uit te voeren moties van gemeentelijke bestuurders de werkdruk moet doen toenemen. Bij de meeste bedrijven en dus ook de overheid is personeel een kostenpost en geen kapitaal. Kortom investeren in personeel is geen prioriteit. Veel werknemers moeten steeds meer presteren voor hetzelfde geld. De koek is bij die mensen een keer op. Als je dan ook nog een visieloos bestuur hebt dat niet opmerkt dat een probleem als dit bestaat, oftewel geen enkele interesse in de uitvoering van de taken, tja dan krijg je een dergelijke rekening. Goed voor heel wat werkkracht!

  27. Erik

    Bekijk het positief! Een nieuw verdienmodel voor alle Utrechters! Wat deze burger kan ( circa 190 K per jaar bijverdienen), kunnen andere burgers van onze gemeente ook. Dus procederen tegen de gemeente en dan rijk worden met dwangsommen vanwege het niet nemen van een besluit binnen de gestelde termijn.

    Vergeet al die kleine persoonlijke subsidies van een paar tientjes, U-pas etc. maar procedeer tegen de gemeente, wees heel scherp op termijnoverschrijdingen en eis een dwangsom.

  28. Scherpschutter

    @Peter 11:35

    Ja, sure. Ga jij maar eisen dat ambtenaren verantwoordelijkheid nemen. LOL.

    Nee man. Get real. De Gemeente moet je gewoon opheffen. Stekker eruit. Weg ermee. Het is een volslagen nutteloos en contraproductief orgaan. Niet voor niets holt werkelijk alles achteruit in Utrecht. Gemeentes kunnen niets. Maar dan ook echt helemaal niets.

  29. Kees

    Scherpschutter get real en kijk eens wat verder. En inderdaad elke reactie die ik van je lees holt achteruit.

  30. Barbara

    Zo zijn er tienduizenden slachtoffers in de stad. Mensen die de stad mooier proberen te naken, schoner proberen te maken, fijner proberen te maken. En door het LANTERFANTERENDE personeel niets wordt gedaan dan een shaggie gedraaid en met een luie blik vanuit een wuto wordt gekeken of soms niet eens bij klachten langsgegaan. Veel ingediende klachten. Wordt niets mee gedaan veel ingediende vervuiling wordt niets mee gedaan. Scheve stoepen scheve palen vervuilde straten. Smerige trottoirs verschillende kleuren tegels.. mensen melden het en mass en de daapies doen er niets aan. Utrecht is op de toeristische plekken na een junkhole!

  31. Adri

    Als de gemeente nu eens gaat leren binnen 2 weken antwoord te geven,dan zou deze boete niet nodig zijn.
    Maar gemeente is alleen maar druk met onzinnige diegenen de stad…zoals extra geld uitgeven voor de vuelta(vluchtheuvel en paaltjes verwijderen voor 1 ritje voor de fietsers…belachelijk).

    Maar die bewoner die deze dwangsom krijgt vind het geen bezwaar om gemeenschapsgeld te ontvangen wat van de rest van de Utrechters komt.

    En nu weer een extern bureau inhuren???
    Is al vaker gedaan en steeds wordt Utrecht op de vingers getikt en daarna gaan ze weer vrolijk verder.

    Ik denk dat al die raadsleden en wethouders schijt aan hun bewoners hebben en het heerlijk vinden om het geld van andere over de balk te gooien.
    Laat ze maar eens achter hun oren gaan krabben of dat wel zo netjes is wat ze allemaal doen🙈😱

  32. Joop

    Ik heb in de loop der jaren ook duizenden euro´s dwangsom ontvangen. En ben zeker niet de enige (wie hier nog meer ?). Het verbaast mij dat raadsleden nu pas wakker worden. Want onder welke post waren deze kosten altijd weggewerkt ?

  33. Peter

    De gemeente opheffen, Scherpschutter? Waar wilt u dan de taken neerleggen die de gemeente momenteel uitvoert (moet uitvoeren)? Bij de provincie, of moet dat orgaan dan ook maar worden opgeheven?
    Bij commericiële bedrijven? Ondernemers?
    Denkt u werkelijk dan dat het beter zal gaan?
    Waarom schermt u eigenlijk steeds met termen als “get real” in plaats van gewoon Nederlands te schrijven?

  34. Lucien

    Briljant, maar gelijk triest, voorbeeld van de blijvende afwezigheid van enig verantwoordelijkheidsgevoel in de publieke sector. In een commerciële omgeving was deze uitkomst ondenkbaar geweest.

  35. Dielis

    Uiteindelijk is het de belastingbetaler die hiervoor opdraait. Zolang bestuursleden niet prive aansprakelijk worden gesteld voor hun gebreken, fouten en onzin zal dit blijven bestaan. Het is gewoon immoreel dat ondernemers en werknemers gestraft worden voor wat zij fout doen, terwijl een ambtenaar in het ergste geval wordt weggepromoveerd.

  36. Nico

    Als de gemeente geld van een burger moet beuren (b.v. ozb) dan zijn ze nooit te laat met versturen van de brief, heel vreemd. Stadsgenoten, volgende keer weer fijn voor de groene gemeente politici kiezen. Dit is niet hun eerste en zeker ook niet laatste kostbare blunder…

  37. Koel Hoofd

    De gemeente handelt dus jarenlang onbeschaamd en structureel onrechtmatig,
    heeft compleet maling aan zowel de rechten van de burger als gerechtelijke uitspraken,
    en dat allemaal op kosten van de burger.

    Dit geval zal echt niet op zichzelf staan, enkel het bedrag is opmerkelijk.
    Daarom is het bekende policor excuus van dit moment “sorry, capaciteitsproblemen” volkomen ongeloofwaardig maar wel geheel in lijn met een onbetrouwbare overheid met een duurzaam gapend gat in de hand.
    Een gat wat kennelijk nog niet groot genoeg is want er wordt weer een extern bureau ingehuurd om de ambtelijke en bestuurlijke incompetentie te ondersteunen.
    Bah

  38. W

    Vandaag column van Jerry Goossens in AD gelezen!
    120!! Beroeps zaken zijn er door die bewoner aangespannen, en binnen het stadskantoor, verantwoordelijke ambtenaren /directeuren én vooral een verantwoordelijke wethouder gaat totaal géén licht branden na die 1e beroepszaak? Ook niet na de 2e? En na die 3e?
    Niet nodig, zo lijkt hun werkwijze te zijn, er zijn genoeg Utrechters die de eventuele kosten kunnen opbrengen!!
    Zo komt deze politieke afhandeling over op de Utrechters.
    Onkunde? Van wie? Van de ambtenaren? Van de wethouder?
    Bijna 1! miljoen euro!!! Hoeveel mensen in de bijstand in Utrecht had je daarmee niet kunnen helpen?
    Gemeentebestuur en ambtenaren had alerter gereageerd!
    Op wie wordt dàt miljoen nu weer afgerekend?
    Ik word al een tijd zo moe van dit soort bestuurlijke (onkundige?) besluiten! Het zijn/worden er teveel…….
    Ik hoop binnenkort in het AD te lezen om hoeveel zaken het gaat. Fijn dat de VVD en Heleen ?(afsplitsing SP) vragen stellen. En zeker hoop ik op een onderzoeksjournalist die hiermee aan de slag gaat…..

  39. Erik

    Het College heeft dit dossier niet goed beheerd; is onvoldoende alert geweest en betreurt de gang van zaken. Voldoende reden lijkt mij voor de verantwoordelijk wethouder om haar conclusies te trekken en af te treden. Het is ook het signaal aan de Utrechters dat besturen niet alleen bij mooie woorden kan blijven maar ook consequenties heeft bij disfunctioneren. Of de vorige wethouder in de fout is gegaan is niet relevant. De portefeuille wordt overgedragen met alle positieve en negatieve aspekten. Dat een extern bureau het nu moet oplossen maakt de zaak nog treuriger. Waarom niet eerder de conclusie getrokken dat de ambtelijke organisatie dit dossier niet afgehandeld krijgt. Ook dat is besturen. Kortom, dit dossier vraagt om een wethouder die zelf haar conclusie trekt en aftreedt of een Raad die ingrijpt en deze wethouder naar huis stuurt.

  40. Realist

    Dat geld zouden de verantwoordelijken gewoon terug moeten betalen.. helaas zijn er geen verantwoordelijken dus weer een hoop frustratie veroorzaakt en publiek geld down the drain. Maak ambtenaren en politici gewoon eens een keer hoofdverantwoordelijk.

  41. W

    Ik kan mij niet voorstellen dat er zaterdag 6 augustus jl. niemand gereageerd heeft op dit heikele onderwerp! Een weet ik……

  42. Geenstijl@Utrecht

    Een glas en een plas,en alles blijft zoals het was in het Utrechtse.

  43. W

    Ambtelijke organisatie-Diecteuren-Gemeentesecretaris!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).